Feedback trøbbel

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
730
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Platespilleren har vært nedpakket en stund pga flytting og småbarn, men nå er den endelig i drift på det nye musikkrommet.

Problemet er bare at den knapt kan brukes siden hele systemet går ballistic hvis volumet nærmer seg moro.
Sketches of spain på det volumet den fortjener satte i gang et skred som nesten drepte alle fire basselementene. Har faktisk aldri opplevd noe lignende all den tid jeg har spilt vinyl. Både jeg og gjestene måtte ty til store mengder vin for å roe nervene etterpå.

Spilleren står på hjemmelaget vegghylle av akryl, sand og granitt på rundt 50kg. Pickup og arm er godt tilpasset hverandre (rundt 11Hz resonansfrekvens).

Noen som har gode ideer for å bekjempe dette?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.739
Torget vurderinger
27
Kan du forsøke med dempet plattform på vegghyllen, eventuelt noe annet enn vegghylle. Alternativt low-pass-filter.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.916
Torget vurderinger
1
Hvordan er spilleren plasset ift. romresonanser? Det verst tenkelige er som kjent innklemt inn i et hjørne.
Prøv evt. noen midleritidige alternative plasseringer.

mvh
KJ

P

Parelius

Gjest
Med slikt utstyr (Scheu premier, Schrøder mod 2, Miyabi standard), så er det ikke noe annet å vente!

Hva om du - hvis du har muligheten til det - tar vekk akryl, sand og granitt på rundt 50kg - og prøver med en plate av noe lett materiale?

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
730
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Hyllen er ca 95 cm fra hjørnet på kortveggen bak høyttalerne. Bredden på rommet er rundt 5 meter. Pga vekt av hylle og spiller tok jeg ingen sjanser og brukte gjennomgående bolter, så den er ikke særlig flyttbar.

Har en gammel seismic sink luftplatform et eller annet sted. Kan teste den, men hadde trodd at en sandkasse med 30kg sand skulle gjøre jobben. Begynner å frykte at det er feedback gjennom luft, og da er vel subsonic filter eneste løsning :(

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.916
Torget vurderinger
1
stianG skrev:
Hyllen er ca 95 cm fra hjørnet på kortveggen bak høyttalerne. Bredden på rommet er rundt 5 meter. Pga vekt av hylle og spiller tok jeg ingen sjanser og brukte gjennomgående bolter, så den er ikke særlig flyttbar.

Har en gammel seismic sink luftplatform et eller annet sted. Kan teste den, men hadde trodd at en sandkasse med 30kg sand skulle gjøre jobben. Begynner å frykte at det er feedback gjennom luft, og da er vel subsonic filter eneste løsning :(
Dersom det er akustisk feedback (igjennom luft) så er plassering av spilleren ift. romakustikken som er vesentlig; dvs. unngå langsveggene og inn mot hjørnene, det er der trykket er størst. Dersom du likevell ønsker å ha spilleren opp mot veggen og ikke har mulighet for eller ønsker å trekke den et lite stykke ut på gulvet så bør du sette den midt på kortveggen (hypotesen er at lavfrekvent akustisk feedback letter skaper problemer enn litt høyre frekvenser).

mvh
KJ

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.043
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei,
Hvis du har lyst på en kort tur ut av Bergen, kan jeg tilby deg å låne en Base- plattform.

mvh tkr

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
730
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Takk til alle for forslag.

Deksel til spilleren ville nok fikse saken, men er ikke så veldig klar for det siden spilleren med løs motor er nesten 70cm brei. Ville blitt et brutalt lokk!

Skal teste lett underlag, akryl i stedet for granitt i sandkassen, seismic sink, isoclear el.lign og alternativ plassering. Skal også prøve å dempe armen med silikon olje.

tkr: takker for tilbudet, men jeg har en base 4 tilgjengelig i nabolaget. Prøver den først.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.112
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
tipper vekten gjør at den samlede riggen nærmer seg resonnansfrekvensen på arm/pu combo og alt går i selvsving.
enten må du minst doble vekten ellers må du fjerne den; jeg ville gått for det siste.
IMO
Mvh
Leif

K

kbwh

Gjest
Godt poeng fra LMC.

Min teori: Det kan jo være at pickupen har fått seg en kilevink/alderstillegg under lagring slik at egenresonansen har gått helt av skaftet både frekevens- og Q-messig? Det finner du jo ut av med å prøve å plassere spilleren et annet sted, f.eks på den tilgjengelige Base 4.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
458
Torget vurderinger
4
Hva slags vegg henger hylla på? Lettvegg (gips,spon) eller skikkelig bærevegg. Hva skjer når du slår neven i veggen eller hopper på gulvet. Noen rystelser i spilleren eller ikke?
Hvis lettvegg, prøv å flytt hele sulamitten over på en bærevegg.

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
730
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
FZ skrev:
Hva slags vegg henger hylla på? Lettvegg (gips,spon) eller skikkelig bærevegg. Hva skjer når du slår neven i veggen eller hopper på gulvet. Noen rystelser i spilleren eller ikke?
Hvis lettvegg, prøv å flytt hele sulamitten over på en bærevegg.
Det er den type lettvegg de lagde i 1917, dvs hel plank. Pickupen skipper hvis jeg slår i veggen eller smeller med døren inn til naborommet, men reagerer ikke hvis jeg hopper på gulvet.
Hyllen er inspirert av denne http://cognitivevent.com/sandbox.html, men jeg har bare brukt gummipakninger mellom hylleknektene og bunnen (3 hylleknekter for å fordele vekten). Det kan virke som LMC har rett og resonansfrekvensen er for høy. Skal prøve noen sorbotan dempere senere i kveld og hvis det ikke hjelper få tak i squash baller i morgen.
Håper inderlig ikke det er pickupen som har fått en knekk. Den er nettopp innkjøpt, og det blir neppe råd til en ny slik med det første. Må for ordens skyld legge til at det låter helt strålende før helvete bryter løs.

P

Parelius

Gjest
Fjern all masse i hyllekonstruksjonen din, bare som en test - hvis det er mulig. (men jeg gjentar meg selv). Så kan du bruke seismic sinken, om du har den for hånden, i stedet, og se om det hjelper.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
458
Torget vurderinger
4
stianG skrev:
Det er den type lettvegg de lagde i 1917, dvs hel plank. Pickupen skipper hvis jeg slår i veggen eller smeller med døren inn til naborommet, men reagerer ikke hvis jeg hopper på gulvet.
Vegghylle på denne veggen høres ikke helt patent ut. Hvis hele veggen begynner å spille med får du flott feedback. Har du muligeten kan du jo prøve å plassere anlegget i et tilstøtende rom med felles vegg. I og med at du har brukt gjennomgående bolter kan du henge opp hele elendigheten på denne siden og spille i vei. Får du fremdeles feedback er det veggen som rister og ikke direkte akustisk feedback fra horna til spilleren. (Regner med at høyttalerkablene blir litt snaue, men for forsøket kan du jo bare bruke installasjonskabel eller noe annet rask)
Litt jobb, men kanskje verd forsøket....

Topp Bunn