Feil med pickup eller skade?

trondalex

Medlem
Ble medlem
24.11.2007
Antall liker
0
Jeg er en amatør i vinylsammenheng og har for vel 8 mnd siden fått meg platespiller etc for å sette liv i en ok platesamling. Den har fungert velkdig bra til nå

Sist helg skulle jeg flytte platespilleren og fikk hjelp av en som muligens kom bort i stiften :mad:. Noe har skjedd etter at den kom på plass med pickup'en (Ortofon super 30) http://www.lpgear.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=LG&Product_Code=OROM30S. Det kan rett og slett se ut som om selve stiften er ødelagt eller til og med borte, dvs den har vært borte i noe og muligens er er blitt litt skjev.

Er det mulig å skifte den ytterste delen med stift, eller må jeg kjøpe meg ny PickUp? I hvilken butikk kan jeg få sjekket dette i Oslo?

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.541
Jeg vil tro du kan bytte stift på pickupen, uten at jeg tør å si dette sikkert.
Hvor i Oslo bor du ?
Kontrapunkt i Vibesgate(Oslo 3,) Bigdipper(sentrum,) Oslo HifiCenter(Vika,) kan sikkert ta en titt og avgjøre hvori problemet ligger. Og en drøss med andre.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis nåla er skjeiv, eller du ikke ser noen diamant (lupe), så er det bare å bytte. Især hvis det ikke låter like bra som det pleide. Folk med lange genser-/skjorteermer har ødelagt utallige pu'er før.

Dersom det er en OM30 mm-pickup, så kjøper du deg simpelthen en OM30 eller OM40 stift. Sistnevnte låter endel bedre, og vil gjøre hele pickupen din til en OM40.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Yepp, som det sies her oven - det går heilt fint å bytte stylus på OM30. Kanskje det begynner å bli langt mellom forhandlere som fører disse, men det er fortsatt mulig å få tak i ny.

;D

trondalex

Medlem
Ble medlem
24.11.2007
Antall liker
0
Takk for svar, jeg skal sjekke med de nevnte butikker, bigdipper er nærmest, og på bruktbørsen her selvfølgfelig, og takk også for tips om oppgradering av selve stiften.

Topp Bunn