Alt til hus og bolig Feilmelding oppvaskmaskin

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.125
Torget vurderinger
1
I frustrasjon forsøker jeg meg her inne. Opplever rett som det er at det er kompetanse innen de smaleste emner her på OT.

Min Siemens oppvaskmaskin har de siste dagene begynt med feilmelding E:15 og pumpen henger rett før programmene er ferdig. Joda, det er enkelt å google dette og feilmeldingen betyr at det angivelig skal være vann i bunnen under oppvaskmaskinen. Da vil en flotørstyrt bryter sette i gang en tømmesyklus. Feilrettingen ser også ut til å være enkel så lenge feilen faktisk er det som meldingen tyder på.

Problemet er jo selvfølgelig at jeg har demontert halve kjøkkenet 3 dager på rad nå for å reparere feilen. Det er ikke spor av noe vann der det angivelig skal være lekkasje, og maskinen fungerer alltid greit på et vanlig program før jeg da monterer den tilbake. På neste kjøring er imidlertid feilen tilbake. Igjen finnes ingen forklaring og maskinen fungerer etter demontering... Når dette gjentas en gang daglig blir jeg litt hissig:mad: Pussig hvordan man kan bli så irritert på en maskin at man helst vil knuse skiten med en slegge.:mad:;)

Uansett, hva kan dette være? Tviler på at det faktisk er snakk om en lekkasje da feilen kommer rett før programslutt og det ikke er tegn på noe lekkasje. Vasker til alt overmål også rent.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.002
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
I frustrasjon forsøker jeg meg her inne. Opplever rett som det er at det er kompetanse innen de smaleste emner her på OT.

Min Siemens oppvaskmaskin har de siste dagene begynt med feilmelding E:15 og pumpen henger rett før programmene er ferdig. Joda, det er enkelt å google dette og feilmeldingen betyr at det angivelig skal være vann i bunnen under oppvaskmaskinen. Da vil en flotørstyrt bryter sette i gang en tømmesyklus. Feilrettingen ser også ut til å være enkel så lenge feilen faktisk er det som meldingen tyder på.

Problemet er jo selvfølgelig at jeg har demontert halve kjøkkenet 3 dager på rad nå for å reparere feilen. Det er ikke spor av noe vann der det angivelig skal være lekkasje, og maskinen fungerer alltid greit på et vanlig program før jeg da monterer den tilbake. På neste kjøring er imidlertid feilen tilbake. Igjen finnes ingen forklaring og maskinen fungerer etter demontering... Når dette gjentas en gang daglig blir jeg litt hissig:mad: Pussig hvordan man kan bli så irritert på en maskin at man helst vil knuse skiten med en slegge.:mad:;)

Uansett, hva kan dette være? Tviler på at det faktisk er snakk om en lekkasje da feilen kommer rett før programslutt og det ikke er tegn på noe lekkasje. Vasker til alt overmål også rent.
Har du prøvd en reset ? Jeg måtte gjøre det med vår Siemens....

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.002
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
For å legge til, vår maskin slutta å tømme helt, jeg tømte den manuelt, sjekka impeller og pumpe, kjørte pumpa manuelt, det fungerte, men den fortsatte med å la det være igjen 2-3 liter med vann etter en vask. Flottør er ok. Løsningen var å resette maskinen. Jeg tror feilen kom av at jeg var utålmodig og åpnet maskinen før den var ferdig noen dager tidligere. Da gikk det tydligvis rundt for tyskeren.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
954
For 2 uker siden heiv jeg ut en Asko med samme feil. Den stoppet oftere og oftere med pumpefeil selvom den tømte maskinen for vann. Min teori var at den var full av matrester i rørene fordi den også luktet under tørkingen når vifta gikk. Kanskje det er en lyssensor i tillegg til flottøren, som ble blokkert av matrestene. Ble ihvertfall noe bedre av å kjøre på «kokvask»

Uansett; var lei av maskinen og gadd ikke skru på den. Når jeg løsnet avløpsslangen var den full av matrester. Kjøpte ny Miele på januarsalg; kjempefornøyd.

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Antall liker
522
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Gjorde litt rep på oppvaskmaskina til mor og far for en tid siden (noen tannpirkere hadde kommet seg gjennom til pumpa og tettet denne). Etterpå fikk vi kontinuerlig flotørfeil (hvor man må vippenmaskina forover for å resette). Siden maskina fortsatt ikke var fullt montert igjen hadde jeg tilgang til flotøren.
Må bare si at det er ikke mange dråpene med vann i oppsamlings fordypningen som skal til før flotøren melder lekasje i maskin.
Prøvde å vente for å la vannet fordampe, men fant at jeg måtte tørke området selv.
På denne maskina, var også isopor flotøren kilen på plassering.

Om du har montert vannsamlingsplate med styring av stengeventil under maskin, ville jeg prøvd å fjerna mikrobryteren for å se om det faktisk var denne som lagde problemer (at det ikke er styringen i maskina som har feila).

Om maskina har garanti, bruk den :)

--
Martin

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.297
Jeg hadde feil på min Miele. Feilkoder indikerte feil på sirkulasjonspumpen og fant en how to fix den feilkoden på Youtube uten St det hjalp. Litt videre googling førte meg til manualen for servicefolk og der stod det at samme feilkoden også kunne bety at maskinen tror at maskinen ikke er ordentlig lukket og avslutter programmet. Jeg vasket godt mellom maskin og dør og pirket bort noen forkalkninger(?) og voila - den virket.

Moralen er: prøv å få fatt i servicenanualen

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.649
Sted
Ytterst i havgapet...
Enkelte oppvaskmaskiner har et slags forkammer foran innløpet til pumpa, som kan magasinere fett til en stor klump. Noen av disse må faktisk åpnes med skrutrekker for å komme til. Det vil vises tydelig rundt filteret i bunnen hvordan dette er gjort...

Topp Bunn