Fem års reklamasjonsrett på Beyerdynamic DT990 Edition?

Tacanacy

Medlem
Ble medlem
29.01.2018
Innlegg
11
Antall liker
0
Jeg kjøpte Beyerdynamic DT990 Edition litt over fire år siden fra coolshop.com, og nå har det blitt ubalanse mellom klokkene; midtbildet er mer til venstre.
Hvis jeg leverer dem inn og coolshop sier at det er kun to års reklamasjonsrett på dem, hvordan argumenterer jeg at det er fem år?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Coolshop er et dansk firma og dermed underlagt EU-regler. Det at de har en norskspråklig hjemmeside endrer ikke på dette. Du må nok greie deg med to års garanti. Hvis du vil at den norske kjøpsloven skal gjelde når du kjøper noe så må du nok finne deg en norsk butikk og være villig til å betale norske priser. Dette er en av grunnene til at varer ofte koster noe mer i Norge.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Hvem står som leverandør? Har kvitteringen ett norsk org. nummer?
 

Tacanacy

Medlem
Ble medlem
29.01.2018
Innlegg
11
Antall liker
0
Coolshop er et dansk firma og dermed underlagt EU-regler. Det at de har en norskspråklig hjemmeside endrer ikke på dette. Du må nok greie deg med to års garanti. Hvis du vil at den norske kjøpsloven skal gjelde når du kjøper noe så må du nok finne deg en norsk butikk og være villig til å betale norske priser. Dette er en av grunnene til at varer ofte koster noe mer i Norge.
Du, jeg betalte norsk pris inkl. norsk MVA. Og det står "Coolshop.com/no er Norsk butik og sender fra Norsk SE nummer til Norske kunder. Alle priser på siden er Norske Kroner inklusiv Norsk moms og toll." på kvitteringen.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Hvis det er Coolshop DA 984 798 873 som står som leverandør ? Kan du vise til kjøpsloven.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
https://dinero.dk/ordbog/se-nummer/ Coolshop bruker forskjellige SE-nummere for å skille deler av virksomheten regnskapsmessig fra hverandre. SE-nummere finnes ikke i Norge. De gjør dette for å holde orden på hva de skal betale i moms og avgifter til de forskjellige landene de eksporterer til. Det at de kaller seg for en norsk butikk er en tilsnikelse. Selv om du betaler i norske kroner og de betaler norsk moms gjør ikke dette at de er underlagt den norske kjøpsloven. Den eneste klagemuligheten er denne som du finner på nettsiden deres:

Informasjon om klagemuligheter

EU-Kommisjonens klageportal online kan brukes når det sendes inn en klage. Dette er særlig relevant hvis du er en forbruker bosatt i et annet EU-land enn Danmark, hvor Coolshop.com har hovedkontor. Klage sendes inn her - http://ec.europa.eu/odr. Når du sender inn en klage skal du angi vår e-postadresse info(a)coolshop.no
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg mener bestemt at måten Coolshop har organisert sin virksomhet på tilsier at de må følge Norske forbrukerrettigheter. Det kom for øvrig nye EU-regler som trådde i kraft fra årsskiftet for nettbutikker.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg mener bestemt at måten Coolshop har organisert sin virksomhet på tilsier at de må følge Norske forbrukerrettigheter. Det kom for øvrig nye EU-regler som trådde i kraft fra årsskiftet for nettbutikker.
Det gjelde ikke for disse som ble kjøpt for fire år siden.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Om Coolshop for 4 år siden fremsto som de gjør i dag - jo.
De nye reglene jeg sikter til har mer å gjøre med en registrering i et register og noen felles regler å gjøre. Omhandler så vidt jeg vet ikke særnasjonale rettigheter
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Jeg mener helt klart at du har reklamasjonslett her, men en ting er at ha rett noen annet er at få rett!
 

Tacanacy

Medlem
Ble medlem
29.01.2018
Innlegg
11
Antall liker
0
Jeg mener helt klart at du har reklamasjonslett her, men en ting er at ha rett noen annet er at få rett!
Coolshop skrev at hodetelefonene ikke er dekket av reklamasjon da de ble levert i 2017, men jeg skrev tilbake at hodetelefoner har 5 års reklamasjonsrett, og nå vil de ha et bilde som viser hvor 5 års reklamasjonsrett fremgår. Jeg skal henvise til forbrukerkjøpsloven §27 annet ledd, men hvordan argumenterer man at dette gjelder hodetelefoner?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Da er det jo slått fast at hodetelefoner er en vare som er ment å vare mer enn to år og da bør du jo ha en god sak. Dette kan helt klart være nyttig for flere.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Er ike dete å gnåle om småpenger? 4 år lizzom
Forbrukerkjøpsloven setter ingen grense for hvor mye varen må koste. Selv om dette kan være vekslepenger for deg og meg er det ikke sikkert at alle andre ser det på samme måte. Dette er et innlegg du kunne spart deg å legge ut.
 
Topp Bunn