Feritt kjerner..

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Ja, nettopp de gamle ferrit kjernene har jeg fått en ny aha opplevelse med, men inntil videre så skal jeg holde dette litt hemmelig for å se hva folket mener..

Det er vel 15 år siden jeg først ble utsatt for et tweak på Hi-Fi Klubben, der var den en "gammel" kjenning av meg som påsto at de gjorde jobben sin og litt til, så jeg kjøpte jo et par stykker, koblet de opp og dette hørtes absolutt ikke i det heletatt..

Hva er deres erfaring med dette gamle og utgåtte tweaket.?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det heter FERRIT:)
Kommer an på hvilket materiale de er laget av og hva de er ment å brukes til. Og hva du i dette tilfellet bruker de til. De kan fort gjøre mer skade enn nytte. Jeg har med hell benyttet "smultringer" til å redusere uønsket innstråling (EMI / EMC) av HF/RF. Og som transformatorer til RF. Men i selve LF kjeden tror jeg ikke de har noe positivt å tilføre. Så hva var tweaket???????

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Ferrit-blokker som man klipser rundt kabelen funker fra ca 50MHz og oppover i GHz området avhengig av materiale. Har du kraftige radiosendere i nærheten, så kan de ha effekt, hvis de blir plassert riktig.
De øker impedansen i lederen ved disse frekvensene.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er viktig å stave riktig, ja....En FERRET for eksempel, har overhode ingenting i et anlegg å gjøre..... ;-)

B

bamsemann

Gjest
Det er nok ganske riktig som Rhesus sier, de kan virke fantastisk i nærheten av radiosendere...

Olechr bodde for mange år siden nede på Kongsten, rett ved Øra senderne, og der hadde ferrit kjernene nesten hakeslepp virkning....

Lydbildet ble roligere med sortere bakgrunn, mer detaljer bedre perspektiv m.m.

Prøvde da selv hjemme i eget anlegg, men effekten ble på langt nær den samme...

bamsemann.. :)

O

omholt

Gjest
Er ikke ferrit kjerner generelt bra å bruke på kabler på å fjerne eventuelt støy? Kjøpte en Oppo DVD spiller i desember. Den har ferrit kjerner både på strøm kabelen og HDMI kabelen i begge endene.
Plasma skjermen min har det også på strømledningen.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Er ikke ferrit kjerner generelt bra å bruke på kabler på å fjerne eventuelt støy? Kjøpte en Oppo DVD spiller i desember. Den har ferrit kjerner både på strøm kabelen og HDMI kabelen i begge endene.
De virker begge veier. Demoer utstrålt støy også. Hvis alle sørger for at støy ikke slipper ut, blir ingen forstyrret heller:)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Herrejeremi!!
Folk kjeder seg visst her.

mvh (med liten m)
Lars
Akkurat nå var det du som ble kjedelig. God bedring.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Cardas signalkablene mine har ferritt kjerner/klemmer i inngangsdelen. Er visstnok bare den ene modellen i sortimentet som bruker det (Quadlink).

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
De øker impedansen ved høye frekvenser. Grunnen til at du ser de på konsumentutstyr som pcer og plasma-skjermer er for å dempe emmisjoner, altså å dempe den tilkoblede kabels effekt som antenne for utstrålt støy. De funker bare ved høye frekvenser.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Har ikke sjekket om den siden er til noe hjelp.
Det ser ut til å være slik på noen aktuelle språk:
Engelsk: FERRITE
Norsk: FERRITT
Tysk: FERRIT
Fransk: FERRITE
Husk to "R"-er
Nja-njo, poenget mitt var mer: HVEM er denne Feritt, og HVA er det han kjerner? Er det smør?
... Hmm, ser vel at dette innlegget hører mest hjemme i et rettskrivningsforum.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Akkurat nå var det du som ble kjedelig. God bedring.
Skal ikke gå inn på noen diskusjon med deg på dette, det blir for dumt. Lurte egentlig bare på hva dette hadde med emnet å gjøre?
Ikke alle er så flinke som deg og meg til å rettskrive, sånn er det bare.

Mvh
Lars

Edit: Unnskyld Rotekroken for at jeg går så off topic!

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Skal ikke gå inn på noen diskusjon med deg på dette, det blir for dumt. Lurte egentlig bare på hva dette hadde med emnet å gjøre?
Ikke alle er så flinke som deg og meg til å rettskrive, sånn er det bare.

Mvh
Lars
[glb]TEXT[/glb]

Edit: Unnskyld Rotekroken for at jeg går så off topic!
Nå synes ikke jeg at du er spesielt god til å skrive rett da  ;D
Har ingenting med emnet å gjøre, hvilket er synd. Trådstarter snakker om Ferrit kjerner. Det heter altså ikke det, det heter Ferritkjerner. Eventuelt Ferrit-kjerner. Når han skriver Ferrit kjerner så betyr dette at Ferrit kjerner (f.eks smør)
Det er så mange som deler sammensatte ord for tiden at av og til så kan man rett og slett ikke la være å kommentere. Innholdet i en setning kan bli totalt meningsløs med feil orddelingg ( f.eks - en plate spiller VS en platespiller)
Forøvrig et godt poeng det, at ikke alle er like gode i rettskrivning. Vanligvis så forstår man hva folk mener uansett kvaliteten på grammatikken.

Vi holder i alle fall tråden i live, og det er da noe.

Edit: måtte rydde opp i noen stavefeil.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
. Når han skriver Ferrit kjerner så betyr dette at Ferrit kjerner (f.eks smør)

Vi holder i alle fall tråden i live, og det er da noe.

Edit: måtte rydde opp i noen stavefeil.
;D ;D
Uansett så skjønte jeg at han ikke snakket om smør, eller prøvde å omgjøre Ferrit til det.

Mvh
Lars

Sorry igjen Rotekroken ;D

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
;D ;D
Uansett så skjønte jeg at han ikke snakket om smør, eller prøvde å omgjøre Ferrit til det.

Mvh
Lars

Sorry igjen Rotekroken ;D
Ikke noe problem Scalaren ;D
Så lenge vi er hyggelige og trivelige mot hverandre, så tar jeg dette med godt humør å ler så jeg griner ;D :'(
Poenget var selvfølgelig ikke å lage en norsk-rettskrivnings-tråd, men med mine karakterer i Norsk, så kan det hende at jeg trenger litt vei-ledning 8)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Her er det litt matnyttig om FERRITE:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrite
De fleste kjenner sikkert til de klumpene som sitter på kabler som går til og fra PC og annet beslektet utstyr. Det er ferrite ringer (eller beads). De demper støy fra noen MHz og oppover. Både støy som genereres i en PC og støy som kommer via 230V nettet. En må holde tunga litt rett når en skal bruke slike smultringer. For at de skal ha noen effekt må materialet være slik at det passer til frekvensområdet som skal dempes. Det finnes ferriter med en menge forskjellige egenskaper. Så må en passe på at størrelsen er i samsvar med strømmen / effekten. Fort gjort å gjøre mer galt enn nytte.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Her er det litt matnyttig om FERRITE:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrite
De fleste kjenner sikkert til de klumpene som sitter på kabler som går til og fra PC og annet beslektet utstyr. Det er ferrite ringer (eller beads). De demper støy fra noen MHz og oppover. Både støy som genereres i en PC og støy som kommer via 230V nettet. En må holde tunga litt rett når en skal bruke slike smultringer. For at de skal ha noen effekt må materialet være slik at det passer til frekvensområdet som skal dempes. Det finnes ferriter med en menge forskjellige egenskaper. Så må en passe på at størrelsen er i samsvar med strømmen / effekten. Fort gjort å gjøre mer galt enn nytte.
Hvordan oppleves det om man benytter en ikke-tilpasset ferrit da? Hva skjer med lyden?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Lyden blir forferdelig! Når ferriten jobber ute av det lineære området genereres det masse grums. Og grums høres ikke pent ut.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Vanskelig å gjøre noe verre med feritter brukt slik som nevnt i denne tråden. De blir brukt common-mode, og får du ledninga gjennom, spiller strømmstyrken ingen rolle for feritten.
Forskjellige materialer er optimalisert for forskjellige frekvenser, og utenfor disse, så er dempingen liten, altså ganske likt resultat som uten ferrit.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
En eller annen som skrev noe om Plasma og ferritkjerner..
Det er her jeg SER ganske stor forskjell.!
Lure meg tok av ferrit fra strømkabel til plasma for å teste på strømkabel til amp, så lurte kjerringa på hvorfor bilde var så snøete, tenkte egentlig ikke så mye over dette da, var jo mest int i HØRE forskjeller i lyden 8)
Må innrømme at jeg fremdeles ikke hører noen særlig effekt av ferrit, men på bilde så ser jeg det veldig tydelig.!
Krystallklart bilde via kabel TV med ferrit, full av snø uten..
Har ikke DVD så jeg får sjekket om det har en virkning der også, men det kommer vel en DVD spiller i hus en vakker dag..

Så min konklusjon er at det ikke er så lett å høre om ferrit virker, men det er veldig lett å se..

Jeg hører tydelig at strømkabel blir byttet til bedre kvalitet, det blir en mer ro i lydbilde og det er mindre stressende, så jeg kommer til å lage meg noen Supra strømkabler med greie kontakter og sette på ferrit ved apparatplugg, men jeg tror neppe det er hørbart.?
Om dette er målbart eller ikke, spiller absolutt ingen rolle for meg, jeg bruker ørene og shiter i tester/målinger ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Lykke til videre! Hører du en positiv bedring er det fint. Omvendt er det bare å ta vekk smultringer og annet som filtrerer. Et godt råd: Finn årsaken til eventuell støy. Fjern den der den oppstår. Da har ikke du noe problem lenger. Ikke andre heller som kan bli plaget av den samme støykilden.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Lykke til videre! Hører du en positiv bedring er det fint. Omvendt er det bare å ta vekk smultringer og annet som filtrerer. Et godt råd: Finn årsaken til eventuell støy. Fjern den der den oppstår. Da har ikke du noe problem lenger. Ikke andre heller som kan bli plaget av den samme støykilden.
Snakk om å treffe hode på spikeren.!!! :-[
Fabrikken rett i nærheten ligger online på nett og fòrer all strøm rett til oss (selv kjøper de billig shit fra østblokk land), strøm nettet er fra 1968, på samme kurs så er det PC'er, akvarium, kjøkken og en del annet snadder, så strømmessig så ligger jeg ELENDIG an for å få frem go'lyd :-[
Men jeg har planene i orden, så noen punkter skal bedres snarest, andre vil ta en god slump av kontoen som for øyeblikket er tom, men fabrikken får jeg ikke gjort stort med..
Kan ikke håpe at den går konkurs heller, da går jo jobben min fyken.!!

K

kathrine

Gjest
Hei!
Har to slike liggende .
Disse kan klipses rundt kabler, er det da signalkabler vi snakker om.
Ellers har jeg måket masse snø tre ganger i dag!
Vh
S

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Hei!
Har to slike liggende .
Disse kan klipses rundt kabler, er det da signalkabler vi snakker om.
Ellers har jeg måket masse snø tre ganger i dag!
Vh
S
Å måke litt snø par ganger i året er da ingen ting for en som har god rygg.!
Verre er det å leve med en TV til 20 lapper som er full av snø hele året.! ;)

Jeg har bare prøvd på strøm kabler, kanskje det har mer effekt på signal kabler.?
Noen som har prøvd det kanskje.?

K

kathrine

Gjest
Hadde lite og gjøre ,så jeg monterte de på signalkabelen.
Får se om det er noen forskjell i morra, da guttungen har okkupert TVen ikke med snø men LOST! ;D
Vh
S

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
Ferrit-blokker som man klipser rundt kabelen funker fra ca 50MHz og oppover i GHz området avhengig av materiale. Har du kraftige radiosendere i nærheten, så kan de ha effekt, hvis de blir plassert riktig.
De øker impedansen i lederen ved disse frekvensene.
Jeg har med stor interesse lest gjennom denne tråden, og velger å "vekke" den til live igjen. Jeg bor i et område hvor det er ekstremt kraftige radiosendere. På flere av mine gamle såkalte hi-fi VHS maskiner, kunne jeg eksempelvis ikke gjøre opptak, uten å få ødelagt lydsporet grunnet radiosenderne.

Om det finnes noen generell regel; hvor på kabelen bør ferritten monteres? Nærmest mulig apparatet, eller nærmest mulig stikkontakten? Ved bruk på signalkabel; nærmest mulig "mottaker", eller nærmest mulig "avsender"? Eller kanskje i begge ender..?

Kan noe som helst bli verre enn det var, om man smekker på en ferritt eller tre..?

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
Rotekroken skrev:
Ja, nettopp de gamle ferrit kjernene har jeg fått en ny aha opplevelse med, men inntil videre så skal jeg holde dette litt hemmelig for å se hva folket mener..

Det er vel 15 år siden jeg først ble utsatt for et tweak på Hi-Fi Klubben, der var den en "gammel" kjenning av meg som påsto at de gjorde jobben sin og litt til, så jeg kjøpte jo et par stykker, koblet de opp og dette hørtes absolutt ikke i det heletatt..

Hva er deres erfaring med dette gamle og utgåtte tweaket.?
Bruker stadig ferrit jeg? Ante ikke at dette (mitt eneste tweak) hadde gått ut på dato........søren å..........
Men uansett bruker jeg disse på strøm og signalkabler. Men om det har noen stor effekt, det har jeg ikke tenkt å diskutere her, men har alltid brukt disse, så jeg vet ikke noe bedre (les: verre) ;D

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Skal plasseres nærmest mulig apparatet.
Som et tweak, virker de bare hvis en i utgangpunktet har problemer...
- desverre er ikke RF lett å avsløre, uten å ha prøvd...

Arne K

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Rotekroken skrev:
Må innrømme at jeg fremdeles ikke hører noen særlig effekt av ferrit, men på bilde så ser jeg det veldig tydelig.!
Krystallklart bilde via kabel TV med ferrit, full av snø uten..
Snø i et bilde forteller deg at signalet er lavt, at billedsignalet nærmer seg støygrensen. Det er ikke mer magisk enn det, så enkelt, så lite magi.
At bildet blir krystallklart med hjelp av ferrit er litt mer magi.
Noen som tjener penger på magi kan sikker gi deg en forklaring på hvorfor snøen oppfører seg slik.

Jan E Veiset

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
Skal plasseres nærmest mulig apparatet.
Som et tweak, virker de bare hvis en i utgangpunktet har problemer...
- desverre er ikke RF lett å avsløre, uten å ha prøvd...

Arne K
Dette skal jeg teste. Jeg bor i Skudeneshavn på sydspissen av Karmøy, og vi må nesten klore oss fast, for ikke å bli blåst bort når kvitsøysenderen tar seg ut litt... ::) ::)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Kanskje du skulle bygge et Faraday-bur over huset? ;D

Arne K

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.023
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Eller over hele Karmøy??

Fra spøk - selvsagt muligens store rf problemer i nærheten av Kvitsøy ja. Men Audiofoni holdt jo til der tidligere (Skyddnes) - hørte ikke noe angående problemene da.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Personlig stemmer jeg for å flytte senderen... ;D

Fakta: Jeg hadde bl.a en JVC stereo-video som i sin tid kostet 13000,- På Vannøya i Troms, hvor jeg "stammer" fra, funket denne helt upåklagelig. Da jeg flyttet til Skudeneshavn, fikk jeg problemer med skraping og skrålig i hi-fi sporet på egne opptak. Ved justering av tracking, opplevde jeg noe snodig. Jeg kunne høre at støyen i realiteten var radio. Fillern, tenkte jeg, og slepte med meg maskinen til Haugesund for rep. Der fant de ingen feil, og jeg stakk innom for å demonstrere hva som var galt. Vel, problemet var selvsagt borte... ::)

Hjemme i skuddnes var støyen tilbake.., såklart. :mad: Jeg var på den tiden ikke kjent med kvitsøysenderen, men det er jeg nå. Jeg skrotet hi-fi videoen min og kjøpte en ny, også dette JVC, bare for å oppleve problemet en gang til. :'(

Selvsagt var JVC-maskinene for dårlig skjermet, i alle fall i forhold til sendeaktiviteten her nede... :eek:

Nå skal det testes ferritter, og har de noe for seg, bare MÅ det kunne påvises her i kåken. ;D

Audiofoni; kanskje de hadde oppdaget det om de hadde testet ferritter? I dag merker jeg ingenting til radiostøy. I alle fall ikke slik at jeg kan høre værmeldingen samtidig som jeg ser film. 8) Med dette mener jeg at man kanskje slett ikke har tenkt over denne problemstillingen, så lenge man ikke erfarer konkrete problemer slik jeg gjorde.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
havar skrev:
Audiofoni; kanskje de hadde oppdaget det om de hadde testet ferritter? I dag merker jeg ingenting til radiostøy. I alle fall ikke slik at jeg kan høre værmeldingen samtidig som jeg ser film. 8) Med dette mener jeg at man kanskje slett ikke har tenkt over denne problemstillingen, så lenge man ikke erfarer konkrete problemer slik jeg gjorde.
Prøv å finne ut hvilke frekvenser denne støysenderen sender på. De har betydning for hvilke kabler du bør henge ferritter på, hvordan du skal montere dem og hvilken type ferrit du bør bruke.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
havar skrev:
Prøv å finne ut hvilke frekvenser denne støysenderen sender på. De har betydning for hvilke kabler du bør henge ferritter på, hvordan du skal montere dem og hvilken type ferrit du bør bruke.
Det er snakk om kort- og mellombølge, og det er vel henholdsvis 3-30MHz og 300-3000kHz?

(I alle fall er det det Wikipedia sier... ;D)

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Da skal du ha litt lengde på kablene før det gjør noe utslag. Tipper på strømledningen. Det er ikke sikkert det holder med ferrit. Ferritter blokker som klipses over ledningen er stort sett ikke effektive før over 30MHz. Tror kanskje du bør prøve nettfilter også.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
Da skal du ha litt lengde på kablene før det gjør noe utslag. Tipper på strømledningen. Det er ikke sikkert det holder med ferrit. Ferritter blokker som klipses over ledningen er stort sett ikke effektive før over 30MHz. Tror kanskje du bør prøve nettfilter også.
Takk for tips. Jeg er usikker på hva du mener med litt lengde, men jeg skal uansett korte inn på flere av kablene mine, da de rett og slett er unødvendig lange.

Nettfilter er sikkert ingen uting, men må man gå for dyre utgaver med flotte merkenavn, eller kan man like gjerne stikke innom Clas Ohlson..?
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=21570565

Topp Bunn