Fersk Vinylelsker!Pro-Ject RPM1 med god backing gjorde susen for en god start:)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Hei!Jeg er ikke så mye på dette forumet men har merket at interressen for vinyl ikke var så stor på AVforum som jeg hadde forventet,så jeg tenkte jeg like godt kunne legge inn min siste tråd om kjøpet av Pro-Ject RPM1 Genie2 og resten av min nyinnkjøpte og første vinylrigg her.Tenkte jeg i allefall kunne dele gleden av å ha funnet noe som gir god lyd for en rimelig penge og for å tipse andre om en Knallspiller til prisen den ligger på.

Kan ikke annet enn å si meg kjempefornøyd med det jeg endte opp med etter en stunds leting.Det være seg prisen jeg endte opp på eller komponentene som valget falt på.
Slik ble oppsettet:

Platespiller:
Project RPM1 Genie2 kostet 2200,-.Denne spilleren leverer noe så til de grader MHT prisen.Skikkelig musikalsk spiller med et flott utseende på toppen av det hele.Låt veldig bra rett ut av esken.At det i tillegg var med en Pickup som koster 650,- i løs vekt og en Kabel ment til bruk fra platespiller til Riaa(ja den har RCA plugger til og med!)som også holdt mye bedre kvalitet enn den vanlige lakrisen som pleier følge med,er ikke noe mindre enn utrolig.En annen ting verdt å nevne er at armen har innebygd og automatisk antiskating.De har brukt magneter her.Vet ikke hvordan det fungerer,men det gjør det i allefall.Project leverer så til de grader til denne prisen.Har jo selvsagt mye å si for sluttresultatet at man legger litt i komponentene man bruker sammen med spillerer så der gikk jeg på bruktmarkedet for å få litt mer for pengene.Men spilleren alene får fra meg som fra Fidelity en 6`er!om det var terningkast jeg skulle gi.

(Den jeg kjøpte er nå levert med bedre Pickup av typen Ortofon Alpha.Ikke OM3 som vist på bildet.)

Riaa:
Kom over et Pent brukt Pro-Ject tube Box Riaa-trinn til 2000,- som var moddet med NOS-rør.Slo til da jeg hadde lest litt om kvalitetene i det og at det virket som det passet min smak etter beskrivelsen av det.Tok en sjanse,Men Fidelity som også hadde gjort testen jeg leste har jeg lært å stole på.Alle kjøp jeg har foretatt etter deres anbefalninger har vist seg og være ganske "spot on" hver gang.Stjerne i margen til dem(eller stor R om du vil ;) ).

Det viste seg å være et knallkjøp.Tyst som natta og Meget bra fra topp till bunn er alt jeg kan si.Passet i Kombo med resten av anlegget,og til all musikk jeg satte på.Kunne ikke blitt mer fornøyd!

(Den er moddet med GE NOS 6072 rør.)

Kabel fra Riaa til Forsterker:
For noen uker tilbake da jeg var på jakt etter signalkabel til CD-spilleren,Kom jeg over to sett Black Magic A1 MKII.En på 0,8 og en på 1,0 meter som jeg ga 2100,- for.Bruker 1-metringnen her.Den kostet 1200,- brukt med Eichmann Bulletplugg(som begge settene hadde).

Disse kablene slipper gjennom alt på en særdeles naturlig måte som jeg ikke har hørt lignende til fra noen annen kabel jeg har hørt tidligere.den farger ikke lyden og det er flott.Men den har en klar styrke i bunnen.Det liker jeg veldig godt.føler heller ikke at noe som helst mangler eller overdrives.Med andre ord et kupp i mine ører!

(Jeg har den i midten.)

Jeg endte til slutt på 5400,- totalt for komplett vinylrigg og det synes jeg er en god pris.Spiller det musikk?Noe så til de grader!Jeg gleder meg som en liten unge hver gang jeg skal sette på en plate.For en nærhet man får til musikken!Så livlig og homogen.Og Lydbilde er bredt og dypt.Rett og slett herlig!Kan ikke si annet enn Hurra for vinylen!

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
Gratulerer!
Hurra for vinylen ja!! ;D

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.633
Sted
Hus
Gratulerer med ny vinylrigg. Kommer nok til å få mange gode stunder foran anlegget nå. Særlig seine nattetimer i helgen med god rødvin og ditto musikk. Det å lempe på en Lp og kikke på coveret er en helt annen dimensjon enn det cd tullet ::) ;D

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Gratulerer :)

Var den "lykkelige" eier av en RPM1 i temmelig nøyaktig 6 timer sånn ca ;)
Ble solgt videre til en kompis som er fornøyd med den skjønte jeg.
Skal nedom han en dag med riia-pre/step-up.

Kan ikke skjønne annet enn den spilleren være mye for pengene.
Pro-Ject er meget dyktig på budsjett spillere.

Kos deg med nyervervelsen :)

/jan

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.038
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
gratulerer med nyervervelsen,du får mye godlyd for en grei penge her.

mvh

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Gratulerer med flott spiller her.
Ortofon Alpha kjenner jeg ikke,så jeg tok et søk og fant ut at dette er en "avart" av 510II :

Ortofon Alpha cartridge - a derivative of the Ortofon 510II

Hvis dette er sant så kan du jo sette bedre nåler på denne (520/530/540 hvis jeg ikke husker feil)
Ellers så synes jeg en tube box kan forsvare ganske så flotte MC pickuper, hvis du fikk lyst til å prøve dette.

Mvh Jan I

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Antall liker
9
Gratulere med en fin platespiller :)
Har for litt siden anbefalt denne spilleren til en kompis som skal begynne med vinyl og han gleder seg som en unge...
Er ganske ny selv når det gelder vinyl og må si at det gir en utrolig god musikkopplevelse,det er noe over det fysiske med det,man blir rett og slett glad av å spille musikk :D

Mvh

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Takk for gratulasjoner :D
Ja,RPM1 gjorde akkurat det jeg ønsket da jeg kjøpte den.Spiller musikk med masser av spilleglede.Og gjør det på en særdeles god måte.Selvfølgelig finnes det jo et hav av bedre spillere,men til denne prisen tror jeg du skal lete lenge før du finner noe som er entydig bedre som ny.Kan jo være mye bra brukt til den prisen som måler seg,men å få sendt Platespiller i posten ville jeg ikke ta sjansen på da det er lett å få skader ol. ved transport.

Pick-up har jeg tenkt å oppgradere senere men den som står på får duge til så lenge.Hadde tenkt å prøve en mc ja,men er usikker på hvilken.Time will show.Nå hadde jeg tenkt å bare nyte en stund framover:)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg har med hell tidligere brukt den riiaen der , med en benz ace low....dette er en bra sammensetning , og gir både detaljer og kjøtt på beinet , om du vil vite mer om pu en , les hav jeg skrev om den under Ixos sin lyttestue på side 5.... :D

(om den passer i armen mht masse etc bør jo sjekkes opp....) du har jo mc riia og denne benzen spiller helt fantastisk til prisen er min mening.

mvh Espen

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
ixos_76 skrev:
Jeg har med hell tidligere brukt den riiaen der , med en benz ace low....dette er en bra sammensetning , og gir både detaljer og kjøtt på beinet , om du vil vite mer om pu en , les hav jeg skrev om den under Ixos sin lyttestue på side 5.... :D

(om den passer i armen mht masse etc bør jo sjekkes opp....) du har jo mc riia og denne benzen spiller helt fantastisk til prisen er min mening.

mvh Espen
Takk for tips:)Skal huske den når jeg skal oppgradere Pickup.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ett tips til , dersom du skal ha denne spillern en stund , tenk litt på drivreimen...DISSE BLIR GAMLE OG MORKENE OG KAN RYKE , det kan være lurt om en stund å gå til innkjøp at rett drivreim , for så å pakke den ned i en skuff tørt og mørkt , denne koster noen tiere , men ser det er flere her på sentralen som sliter med å få tak i reimene til project......det er surt å ikke få spillt ordi reima røyk...

SElv har jeg tatt affere å min vpi og gått til innkjøp av reservereim....fordi reimene stort sett ryker på fredager etter jobb ;)....eller når det er flere dager til man får ringt importør for reim....det finnes andre ting å irritere seg over her i livet.

dubør kunne få reim til denne hos importør Ljudtema på 2040 Kløfta.

Mvh ESpen

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
Pussig. Jeg gikk over en 25 år gammel spiller i helga. Den gamle reima var slakk, men uskadd. Jeg satte den inn med silikonolje og ventet tre døgn. Renset reima og nå passer den fint.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
ixos_76 skrev:
Ett tips til , dersom du skal ha denne spillern en stund , tenk litt på drivreimen...DISSE BLIR GAMLE OG MORKENE OG KAN RYKE , det kan være lurt om en stund å gå til innkjøp at rett drivreim , for så å pakke den ned i en skuff tørt og mørkt , denne koster noen tiere , men ser det er flere her på sentralen som sliter med å få tak i reimene til project......det er surt å ikke få spillt ordi reima røyk...

SElv har jeg tatt affere å min vpi og gått til innkjøp av reservereim....fordi reimene stort sett ryker på fredager etter jobb ;)....eller når det er flere dager til man får ringt importør for reim....det finnes andre ting å irritere seg over her i livet.

dubør kunne få reim til denne hos importør Ljudtema på 2040 Kløfta.

Mvh ESpen
Takk for tipset.Skal kjøpe to jeg ;) Om jeg har den så lenge da...Men uansett,det er surt å plutselig ikke ha drivreim når man kunne brukt bare hundringsen litt forut og sluppet problemet :p

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Jan_I skrev:
Gratulerer med flott spiller her.
Ortofon Alpha kjenner jeg ikke,så jeg tok et søk og fant ut at dette er en "avart" av 510II :

Ortofon Alpha cartridge - a derivative of the Ortofon 510II

Hvis dette er sant så kan du jo sette bedre nåler på denne (520/530/540 hvis jeg ikke husker feil)
Ellers så synes jeg en tube box kan forsvare ganske så flotte MC pickuper, hvis du fikk lyst til å prøve dette.

Mvh Jan I
Ja om det er mulig så hadde det jo vært gøy å prøve ;) Er det rimeligere enn å kjøpe ny pickup?

Topp Bunn