Ferskinghjelp med gammel Sanyo TP1200

Hum

Medlem
Ble medlem
28.04.2013
Innlegg
21
Antall liker
8
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei

Har en Sanyo TP 1200 som er orginal stand men nål er ødelagt for flere år siden.
Noen som har tips å komme med slik at jeg får i gang denne?

Har ikke erfaring med platespiller.
Holder det f.eks med ny nål? Ny PU? Hva passer eventuelt?
Trenger også RIAA tips, gjerne med rør? Vil alle RIAA fungere eller er det forskjell på disse, lest noe om MC og MM?
Finnes det butikker å handle i eller er torget her løsningen? Tenker da på vintage, eller er nytt på gammelt greit?
Finner heller ingen nybegynner guid her? Mulig jeg er dum men har bladd en del.

Hehe håper noen har tålmodighet til en stakkar!

Tar i mot alle tips med glede!!

Hum
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.088
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Selvfølgelig skal jeg hjelpe.:cool:
Vi har alle vært ferske, og det er null negativt ved det. Så la oss så se på dette her. Hvilken pickup sitter på fra før? TP1200 var. etter det jeg husker, en relativt morsom sak, og det bør ikke være noe problem å vekke den..men hvorfor med rør? Hva hører du på av musikk, og hvor mye vil du bruke? Hva slags anlegg har du fra før?
Det nærmeste jeg kommer en universalpickup nå for tida er Ortofon OM-serie og Audio Technica AT95E..den siste koster 500 kr, og spiller som ei kule. Samme gjelder Goldrings MM-serie (2100 til 2500, heter de) Alle sammen burde være såpass høycompliante (mykt opphengte) at det er bare å velge..Goldring og AT er varme og fine i signaturen, Ortofon nøytralt groovy- med stivere oppheng..
RIAA-tips herfra kan være en Musical Fidelity VLPS2, Rega Fono eller en brukt fra enten Creek eller Graham Slee...masse musikk for penga i alle, røraktig klang og ikke et eneste rør i sikte. Har du den originale S-forma armen med SME-shell? (Det sitter rett i armen via en plugg.) I såfall er det bare å montere pickupen i det, justere opp i henhold til pickup, og spille! Lurer på om jeg ikke selv hadde montert en Ortofon 2M Red eller Blue, om den hadde vært min..var visst rimelig tung, den armen- nesten som Technics- og da kan ikke for myke pickups brukes!! Så se her..her finner du pickupen din! Om det var noen tvil, anbefaler jeg altså å skifte hele pickupen..og Monogutta kan sin vinyl!

www.mono.no
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.857
Antall liker
8.167
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Samyo TP 1200 er ein ganske god spelar, som godt kan samanliknast med Technics SL 1200-gjengen. Du kan godt bruke AT 95 på spelaren, og slepp då unna med nokre få hundrelappar, men personleg ville eg heller brukt ein betre pickup. Spelaren fiksar godt Denon, dersom du likar desse pickupane. Dei høyrest ganske annleis ut (og etter min smak langt betre) enn AT95.

Det finnest massevis av pickupar som burde fungere godt. Dei to prinsippa du lurer på, MM og MC, kan brukast om kvarandre, men har ulike krav til riaa. Alle MM (og dei MC som har kraftig utnivå) skal ha 47 kOhm riaa, med relativt lite forsterking. Det gjer at du kan bruke ganske billege riaatrinn. Normale MC-pickupar har lågare output, og treng normalt ein ganske forfina riaa, som følgjeleg kostar meir. Men så let det også betre... Min yndlingspickup i rimeleg prisklasse til slike spelarar som din, er Denon DL 103, helst i D-utgåve frå gammalt. Denne kostar relativt lite, men så må du til med ein riaa som kostar litt, a la Musical Fideityen Auditor syner til.

Dersom du verkeleg vil ha godlyd ut av spelaren, er ikkje dette umuleg. Eg har kome over Graham Slee sine nest billegaste riaatrinn. Litt for låg output, eigentleg (eg brukar MC høgoutput for tida, og då vert det i minste laget), men svært fin på veldig mykje (tredimensjonalitet og frekvensomfang er godt), bortsett frå dei siste hakka på dynamikkskalaen. Eg har planar om å prøve ut dette røvarkjøpet med ein "fornuftig" pickup som eg har fått tips om , nemleg Soundsmith. Så i dag tenkte eg at eg måtte ta telefon til importøren...Soundsmithpickupane kan fåast med komplianse på 28µ, og det skulle (trur eg) passe godt med TP 1200. Eg har ikkje prøvd dette, så ta det for ei etter måten kvalifisert gjetting..
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.673
Antall liker
1.102
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Du har ikke nevnt noe om budsjett, så jeg antar at du vil ha noe i den rimelige enden av skalaen.

Hvilken pickup står på den i dag? Kanskje er det beste alternativet ny stift?

Ut i fra søk på nettet ser det ut til at platespilleren har en Acos Lustre tonearm, og denne er av god kvalitet. Den bør ha en pickup som ikke er for myk.
Det rimeligste som kan passe er en AT95E som påpekt over, men denne platespilleren kan også benytte langt bedre og dyrere pickuper både av MM og MC typer.
Du finner omtale av pickuper under Rudis sider på vinylavdeligen. Et tips til rimelig MC er Denon DL103 som burde fungere i denne armen.
Denon DL110 passer også, og siden denne er en MC pickup med høyt utgangssignal krever denne ikke stepup.

AT95E fås på Big Dipper for ca kr 400.
Denon fås på Hifiklubben.

Når det gjelder RIAA med rør kan jeg varmt anbefale fra: Low Cost - Thorhauge Audio
Han har også en stepup som benyttes sammen med MC pickuper.
 

Hum

Medlem
Ble medlem
28.04.2013
Innlegg
21
Antall liker
8
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Takk for flotte svar, som var rike på info.
Jeg så PU forumet når jeg logget inn nå så kan ta en titt der også, men jeg ser det er gjengangere i postene deres. Passer meg nok fint å starte med de.

Så slik jeg forstod det kan MC og MM brukes på spilleren mens RIAA må velges ut fra dette. Samt at MC trenger litt mer kraft i trinnet. Så her kommer da step up inn som alternativ til noen litt svakere RIAA.

Skrev vel egentlig bare, gjerne med rør, fordi jeg har rør fra før i forsterker og dac. Liker den gode lyden og stemningen dette lager.
Er ikke noe dyre saker, music angel forsterker og aune dac, så prismessig er det greit ikke å gå helt bananas. Men om man får oppgraderingsfølelse med en gang er poenget delvis borte da også. Uansett ser det greit ut det dere har nevnt prismessig. På høyttaler fronten har jeg Divine acoustics proxima 2. Synes disse spiller pent, men det er ikke noe kraftsaker. Savner en del på bunnen og vurderer noe oppgradering her selv da hele poenget var å skåne naboene over (horisontaldelt 2-mansbolig). Har Klipsch i kjelleren så blir vel noe med horn :)

Jeg mener alt er orginalt på spilleren. Armen er kurvet slik nevnt over, ytterst står det bare Sanyo og forran stiften står det stereo.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.673
Antall liker
1.102
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg har også Music Angel, og benytter omtalte riaa fra Thorhauge med rør. Liker kombinasjonen veldig godt.
 

Hum

Medlem
Ble medlem
28.04.2013
Innlegg
21
Antall liker
8
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Var inne på linken til Thorhaug forstod ikke helt siden, må man kontakte de for en handel?
Kun direkte handel stod det. Prisen var 3500 eller 1500, mulig han mener med og uten step up?
Ellers virker som en type etter mitt hjerte; "Mit demorum er ikke så stort, men med en god akustik, så kig forbi, der er kaffe på kanden, og øl på køl."


 

Hum

Medlem
Ble medlem
28.04.2013
Innlegg
21
Antall liker
8
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hvilke HT har du med denne komboen?
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.673
Antall liker
1.102
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Thorhauge kontaktes på epost, og han svarer raskt. 3000 - dansk moms + norsk moms og frakt for RIAA. 1500 er for stepup for MC.
Høyttalerne jeg har er Seas byggesett 503 fra 70 tallet med nye delefilter og diskanter. SEAS Kit 503
Liker veldig godt å prøve ut litt eldre komponenter.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.673
Antall liker
1.102
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Tror det er en del på sentralen som har utstyr fra Thorhauge. Bruk søkefunksjonen for å finne omtaler.
 

Hum

Medlem
Ble medlem
28.04.2013
Innlegg
21
Antall liker
8
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
20130429_203732.jpg
20130429_204422.jpg


Bilder er nok er grei måte å formidle på ja, glemmer at jeg har kamera :p
Litt mørkt her men...

Skal søke litt på Thorhaug. Det er jo en jungel der ute så man må jo nesten bare går for noe folk anbefaller, om man ikke vil bruke penger/tid på å teste alt.
Må ha litt tid til å nyte musikken ogsa! ;)
 

Hum

Medlem
Ble medlem
28.04.2013
Innlegg
21
Antall liker
8
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Da er jeg igang.
Startet med AT95E i første omgang, siden alle nevnte den også var den god på pris.
Hyggelige kar på Big Dipper i Oslo forøvrig.

Klarte ikke dra hjem etter dette for å vente på RIAA jeg må bestille fra Danmark, så ble impulskjøp på en billig NAD fra HIFI Klubben.
Sikkert ikke noe dere ville anbefalt men nå er jeg ihvertfall igang. Håper bare ikke dette blir så lavbudsjett at jeg mister gleden :p

Faller jeg for vinyl over litt tid, blir det å teste RIAA fra Thorhauge med step up og litt dyrere MC fra Denon ;)

Takk for hjelpen folkens!
-Hum
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.985
Antall liker
1.058
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Service manual...

SM til Sanyo kommer snart på vinylengine.com...
 
Topp Bunn