Fiberakustisk duk og Rockfon akustikkplater

regeli

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2012
Innlegg
55
Antall liker
53
Sted
Middle of Nowhere
Torget vurderinger
1
Har et rom som er isolert og plastret, der tak blir lektet ned ca. 10cm, noe akustiske tiltak og eikespiler i tak blir det. Muligens det kommer en tråd med fremgangsmåte om litt.
For å skjule disse platene og lektene, så har jeg sett i en annen tråd her inne at det brukes en tynn duk, men kom over en duk som heter FIBERACOUSTIC 75.
Denne duken har akustiske tiltakt som absorpsjon i tillegg til den er sort.

Rockfon Plate
Fiberacoustic 75

Mitt spørsmål, blir det "smør på flesk" med fiberduken i tillegg til Rockfon platene eller vil jeg bare hente inn mer absorpsjon?

Takker for alle tilbakemeldinger og tips.
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
625
Antall liker
2.709
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Den fiberduken har ingenting med absorbsjon å gjøre. Den demper kanskje et veldig smalt område, og da høyt opp i frekvens, og det vil du absolutt unngå. Fant ikke noe om hvor tett den er heller, så dette produktet hadde jeg ikke tatt sjansen på å bruke.
Hvis du må dekke de sorte Rockfonplatene med noe i det hele tatt, så bruker du sort høyttalerstoff. Det slipper 99% av all lyd gjennom, og vil ikke påvirke effektiviteten til dempingen med Rockfonplatene.
Det sorte høyttalerstoffet kan fåes på Biltema eller på ebay, om du googler litt. ;)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.316
Antall liker
8.352
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Husk att 10 cm er veldig tynt. Vil også dempe i ett veldig lite område.
Rommet kan da føles dødt.
Men har du spiler vil jo dette hjelpe litt.
Dempe riktig akustikk er en kunst.
Krever en del for ikke å gå seg bort.
Men tykk demping demper bredere og vill ikke føles så dødt.
 
Topp Bunn