Fidelity #43

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
trekker helt motsatt konklusjon. En forhandler som surner for at ikke produktene blir testet i et gitt nummer. Ren hersketeknikk fra vedkommendes side spør du meg

Da antar jeg du legger til grunn det du har lest og kun det. Den øvrige historien kjenner vi jo ikke. Det kan jo tenkes at en dypere innsikt i saken kunne vippet sympatien litt i en annen retning?
Jeg konstanterer at det er redaktør og ikke bransjekatør/annonsør (eller leserne for den saks skyld) som bestemmer hva som trykke og ikke trykkes.
Mye tyder på at brevskriver ikke er forspurt om dette er ment som leserinnlegg, og da går min sympati i første rekke til brevskriver. Dette handler om hvem som er "svak" kontra "sterk" part. Jeg understreker at jeg ikke kjenner saken utover det som står trykket, og derfor ikke tar noen side. Generelt mener jeg å trykke dette ikke maner til åpenhet og "takhøyde", snarere tvert imot.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Du er god til å insinuere, Olsen. Det skal du jaggu ha.Selvfølgelig legger han til grunn det han har lest. Han har i det minste lest det. Hva legger du til grunn? Jeg er sikker på at Steen (om han orker) kan opplyse de som måtte ha interesse av det hva som lå bak. Han har vel for øvrig sagt noe om at det dreide seg mye om temperament.
Nei, nå følger jeg utallige oppfordringer her inne og går og tar en øl. Skål!
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Det er bra at leserene får innsikt i hvordan enkelte annonserene opptrer i skriftlig og sikkert også muntlig form. Uansett foranledning rettferdigjør ikke det den type språkbruk. Vitner forøvrig om dårlig dømmekraft fra vedkommendes side når han kommuniserer på slikt vis skriftlig!
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
impulse skrev:
Du er god til å insinuere, Olsen. Det skal du jaggu ha. Jeg er sikker på at Steen (om han orker) kan opplyse de som måtte ha interesse av det hva som lå bak. Han har vel for øvrig sagt noe om at det dreide seg mye om temperament.

Ja det har han klokelig nok gjort :) Spørsmålet er vel om han hadde noe valg....
Jeg ønsker ikke å insinuere noe, men å stille noen "sunne" spørsmålstegn. Trykte ord er skumle greier, som setter store krav til dem som trykker.
Avstår fra å dra dette videre, da det virker som det er jeg som er blitt "kranglefanten" nå :)
Satser på at de to herrer følger opp ølplanene. Da går det som regel veldig bra, eller veldig dårlig.... ;)
 
J

Janpe

Gjest
impulse skrev:
Pust med magen nå, JP. Jeg har faktisk et liv ved siden av hifi, og følgelig endel viktigere ting å bedrive på en lørdag enn å sitte her inne støtt. Jeg registrerer at du ikke finner det naturlig at Fidelity bruker noen spaltemillimetere på å påpeke at et av klodens mest tradisjonsrike hifimagasiner gir Electrocompaniet god omtale. Du omtaler det endog som gratisannonse. Jeg tror og håper de fleste i denne bransjen har skuldrene såpass lavt at de er i stand til å se flere nyanser i dette enn du gjør akkurat nå.
Ditt liv ved siden av hifi skal jeg ikke diskutere, men man kan vel se av din innleggsfrekvens på HFS at hifi er en relativt stor del av ditt liv. Bra for deg hvis det føles riktig. For meg går det heldigvis andre veien: Mye mindre fokus på ustanselig oppgraderinger og Hifisentralen og mer fokus på musikk.

Det er her ikke snakk om spaltemillimeter eller EC. Saken er den at KV har gitt bort en helside til en av sine mest trofaste annonsører og jeg er mildt overrasket at du ikke ser at dette er uheldig. Eller kan virke urettferdig på andre aktører i markedet. Men, nå er det sagt og andres meninger respekteres.

Mvh
JP
 
C

cruiser

Gjest
65finger skrev:
Det er bra at leserene får innsikt i hvordan enkelte annonserene opptrer i skriftlig og sikkert også muntlig form.
Hvorfor er det det? Sier det noe om produktet og evt hvilken service man får?
Tilbakemeldingene er stort sett positive angående service?
Uansett foranledning rettferdigjør ikke det den type språkbruk. Vitner forøvrig om dårlig dømmekraft fra vedkommendes side når han kommuniserer på slikt vis skriftlig!
Tror mange her undervurderer hvor dårlige tider det er i Danmark.
Ikke at jeg forsvarer noe som helst, men ser for meg at små aktører med få annonsekroner og nå bare en publikasjon kan føle endel frustrasjon.

Skjønner egentlig ikke problemet med å diskutere hva et blad som man faktisk betaler penger for skal inneholde.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Cruiser, jeg må spørre deg som jeg har spurt noen andre her inne. Har du lest det aktuelle brevet og tilsvaret??
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
JP skrev:
impulse skrev:
Pust med magen nå, JP. Jeg har faktisk et liv ved siden av hifi, og følgelig endel viktigere ting å bedrive på en lørdag enn å sitte her inne støtt. Jeg registrerer at du ikke finner det naturlig at Fidelity bruker noen spaltemillimetere på å påpeke at et av klodens mest tradisjonsrike hifimagasiner gir Electrocompaniet god omtale. Du omtaler det endog som gratisannonse. Jeg tror og håper de fleste i denne bransjen har skuldrene såpass lavt at de er i stand til å se flere nyanser i dette enn du gjør akkurat nå.
Ditt liv ved siden av hifi skal jeg ikke diskutere, men man kan vel se av din innleggsfrekvens på HFS at hifi er en relativt stor del av ditt liv. Bra for deg hvis det føles riktig. For meg går det heldigvis andre veien: Mye mindre fokus på ustanselig oppgraderinger og Hifisentralen og mer fokus på musikk.

Det er her ikke snakk om spaltemillimeter eller EC. Saken er den at KV har gitt bort en helside til en av sine mest trofaste annonsører og jeg er mildt overrasket at du ikke ser at dette er uheldig. Eller kan virke urettferdig på andre aktører i markedet. Men, nå er det sagt og andres meninger respekteres.

Mvh
JP
Godt å se at du endelig har begynt å respektere andres meninger, JP ;D
Men jeg må medgi at det ikke er ofte jeg ser at noen treffer absolutt lavmål med smålighet og usaklighet.
Med bakgrunn i dine tidligere innlegg her på HFS ser jeg nå at du har undertruffet dette over/under enhver forventning!
Man ber at gratulere/kondolere...
;D
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Jeees....verden har gått i grått her og.
Hvor skal det ende? ::)
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
At det er "dårlige tider i Danmark" er en gyldig grunn til å være rabulist i en norsk HiFi publikasjon, skulle dét gi noen en grunn til å oppføre seg som en full bavian i matfatet?
Give me a break...
Det går faktisk an å oppføre seg, og uttrykke seg som et sivilsert menneske, både muntlig og skriftlig selv om "tidene er dårlige"
Noe Steen Thorhauge faktisk, i god dansk tradisjon (hører I, lydarne & diyDuke) har vist at han behersker ;D

I beste mening
Don Nerwetter
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Benytter anledningen til å beklage at jeg bidro til "elendigheten".
Selv om dette tross alt er en storm i et vannfylt fingerbøl.

Slutter meg til skålerne!
 
C

cruiser

Gjest
impulse skrev:
Cruiser, jeg må spørre deg som jeg har spurt noen andre her inne. Har du lest det aktuelle brevet og tilsvaret??
Ja det har jeg, men jeg kan ikke se hva jeg skal med den informasjonen, eneste argumentet som jeg ser kommer fram her i denne tråden er at steen har dårlig folkeskikk, kan ikke se hva det har å gjøre i et hifimagasin.

Meeen, jeg kan vel liksågodt gi meg jeg også, tydeligvis er det større stemning for å skåle i denne tråden enn å utveksle meninger.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.866
Antall liker
13.740
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Per_Olsen skrev:
Jeg skal ikke gi meg ut i å påstå for mye om hvordan den foretningsmessige ideen bak dette bladet er bygget opp, men av det jeg har fanget opp "rundt om kring" så kan det virke som at bladet setter premissene for testing og resultatet av disse, basert på graden av annonsering. Det gjelder de som er "innenfor" så vel som de som er "utenfor".
Nå har jo jeg lovet å være en gledes-spreder etter mitt profil-klyster, så jeg skal forsøke å holde dette muntert. :)
Er det faktisk så at word on the street forteller at i Fidelity så får man gode eller dårlige omtaler, eller omtaler overhodet, basert på hvor mye man annonserer? Hvis noen sier/mener dette i fullt alvor, har man så satt seg ned for å se på forholdet mellom annonser og omtaler?

Jeg foreslår at du, Per Olsen, setter deg ned og gjør litt research før du bringer videre slike påstander. Jeg tror det vil være mer rettferdig. Jeg slipper å mistro deg, og tenke tanker om skjult agenda bak fremmed nick. Du slipper å mistro meg, og tenke tanker om god omtale grunnet mange annonsekroner.

Hva er det disse barna i reklamen sier..? Jeg er ikke sint, bare veldig veldig skuffet. ;)

Mvh
Rolf
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
1: Jeg er selv journalist for et betydelig større magasin enn det omtalte, og har følgelig mail-adresse på jobben. Hadde jeg gjengitt en mail som var stilet til meg hadde jeg blitt kalt inn på redaktørens kontor for en skikkelig overhaling. Og så hadde ikke min artikkel nådd korrektur og redigering engang. Siden KV er sin egen redaktør så finnes det ingen han kan stå skolerett for, og han har vel heller ingen mediefaglig bakgrunn til å kunne vurdere denne typen journalistiske krumspring. Nå har jeg ikke lest hvordan mailen er skrevet eller hvordan den er adressert til KV, men det må være mulig å sende en mail til journalister og redaktører uten at det fører til uthenging i mediet vedkommende jobber for. Det er presse-etisk uakseptabelt. Kommunikasjon mellom medier og publikum/bransjeaktører bør kunne være av privat karakter også.

2: Nasjonal stolthet over "nasjonens storheter" er helt normalt i norske medier, så en omtale av ECs positive omtale i bransjens bibel er selvfølgelig noe som flere norske medier ville tatt opp hvis de visste om den. Eller hvis det som omtales har relevans for bladet. Og det siste kriteriet oppfylles her, så KV og bladet har all mulig grunn til å skrive om den omtalen EC eller andre norske hifi-merker får i utlandet.

3: Bransjeaktører skal ikke på noen måte legge press på et magasin, spesielt ikke et fagblad. Der bommer Thorhauge kraftig, men det er ingenting annet enn god skikk som brytes her. Thorhauge står fritt til å gjøre noe slik, men står da i fare for å bli omtalt negativt på det grunnlaget uten at mailen direkte siteres. Det bør også omtales med stor forsiktighet slik at det ikke ligner på sjikane eller latterliggjøring.

4: KV eller noen annen i bladet bør raskest mulig omtale Thorhauges interessante produkter. Spesielt den rimelige, men kraftige EL34-forsterkeren synes jeg fortjener omtale. Jeg aner ikke hvordan den låter, men ønsker gjerne å få vite noe om det. Den er jo en prisbombe som på mange måter kan konkurrere med kineserne hvis den låter godt.

Fiks ferdig. Diskuter noe som er mer matnyttig i denne tråden, for presse-etisk er saken ganske klar.
 
J

Janpe

Gjest
baluba skrev:
1: Jeg er selv journalist for et betydelig større magasin enn det omtalte, og har følgelig mail-adresse på jobben. Hadde jeg gjengitt en mail som var stilet til meg hadde jeg blitt kalt inn på redaktørens kontor for en skikkelig overhaling. Og så hadde ikke min artikkel nådd korrektur og redigering engang. Siden KV er sin egen redaktør så finnes det ingen han kan stå skolerett for, og han har vel heller ingen mediefaglig bakgrunn til å kunne vurdere denne typen journalistiske krumspring. Nå har jeg ikke lest hvordan mailen er skrevet eller hvordan den er adressert til KV, men det må være mulig å sende en mail til journalister og redaktører uten at det fører til uthenging i mediet vedkommende jobber for. Det er presse-etisk uakseptabelt. Kommunikasjon mellom medier og publikum/bransjeaktører bør kunne være av privat karakter også.

2: Nasjonal stolthet over "nasjonens storheter" er helt normalt i norske medier, så en omtale av ECs positive omtale i bransjens bibel er selvfølgelig noe som flere norske medier ville tatt opp hvis de visste om den. Eller hvis det som omtales har relevans for bladet. Og det siste kriteriet oppfylles her, så KV og bladet har all mulig grunn til å skrive om den omtalen EC eller andre norske hifi-merker får i utlandet.

3: Bransjeaktører skal ikke på noen måte legge press på et magasin, spesielt ikke et fagblad. Der bommer Thorhauge kraftig, men det er ingenting annet enn god skikk som brytes her. Thorhauge står fritt til å gjøre noe slik, men står da i fare for å bli omtalt negativt på det grunnlaget uten at mailen direkte siteres. Det bør også omtales med stor forsiktighet slik at det ikke ligner på sjikane eller latterliggjøring.

4: KV eller noen annen i bladet bør raskest mulig omtale Thorhauges interessante produkter. Spesielt den rimelige, men kraftige EL34-forsterkeren synes jeg fortjener omtale. Jeg aner ikke hvordan den låter, men ønsker gjerne å få vite noe om det. Den er jo en prisbombe som på mange måter kan konkurrere med kineserne hvis den låter godt.

Fiks ferdig. Diskuter noe som er mer matnyttig i denne tråden, for presse-etisk er saken ganske klar.
Til ditt punkt nr. 2:
At EC har relevans for Fidelity er vel relativt åpenbart, men her er det tatt ut av alle proporsjoner. Et par setninger i en leder som et apropos ville ha vært ryddigere og helt ok. Men, her er KV suveren og det nytter som vanlig ikke å komme med noen form for kritikk.

For øvrig var ditt innlegg meget godt.

Mvh
JP
 
V

vredensgnag

Gjest
impulse skrev:
VilhelmW skrev:
impulse skrev:
En mail som sendes til redaksjonen og omhandler forhold som har med Fidelity å gjøre kan vel ikke akkurat kalles privat?

Men når det er sagt, brevskriver og redaktør er i dialog og har begravet stridsøksen, tydeligvis. Jeg ser ingen grunn til å legge denne lille "konflikten" i respirator her inne. Ellers er jeg enig med Kjoenik. Jeg har også meget gode erfaringer med produktene derfra.
Åjoda, en mail til redaktøren, er en privat mail - ikke et leserinnlegg. Tror ikke man trenger å bruke tid på å diskutere sånt. Her må nok redaktøren stramme inn sin redaksjonelle linje, ELLER gjøre oppmerksom på at alle mailer, brev osv. KAN bli publiserte som leserinnlegg.

Forøvrig veldig skvært og ryddig av deg å stå fram sånn, Thorhauge!

Mvh. VilhelmW
En mail til redaktøren, sendt til hans mailadresse som er knyttet til bladet og som omhandler forhold ved tidsskriftet er ikke, og kan aldri kalles privat. Den er sendt i profesjonell og ikke privat kapasitet. Punktum.
Her har impulse helt og udiskutabelt rett, men det kan være enkelte ikke er klar over dette. Det er vanskelig nok for en publikasjon å trekke opp en rett linje i forholdet integritet og utenforstående som ønsker å påvirke denne. Men om man skulle begynne å sortere innkommende post til redaktøren slik enkelte tror her, ville man fort få veldig vanskelig med å holde tungen rett i munnen.
Sender du noe inn til en publikasjon, kan dette publiseres. Det er publikasjonen du kommuniserer med, ikke personene bak.

Så er det selvsagt opp til redaksjonens dømmekraft hva som slipper gjennom. Jeg regner med at Vadseth kunne tjent noen kroner på å utgi en underholdende bok som inneholdt en del av den upubliserte korrespondansen. ;D

Jeg likte nummeret meget godt, og syns det er fint at Fidelity nå ønsker å favne bredere i Skandinavia, denslags må til i disse tider når alt som trykkes sliter. Men jeg tror vi alle tjener på å løfte blikket og se hva som foregår i andre nærliggende land.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Denne tråden er i ferd med å ta en utvikling jeg har lite til overs for. Det er en kjent sak at Vadseth ikke lengre frekventerer på forumet, så mange av de uttalelsene som har kommet (og sikkert kommer til å komme) forblir ubesvarte. Riktignok er det redaksjonsmedlemmer fra Fidelity på forumet, samtidig kan vel de neppe stilles til ansvar for hva redaktøren gjør.

Jeg vil derfor oppfordre deltagerne til å tenke på hva dere skriver og hvordan dere formulerer dere, slik at vi kan klare å holde en OK tone i debatten.

Mbare - moderator
 
N

nb

Gjest
Ellers i presseverdenen er redaksjonell omtale regnet som mye mer verdifullt enn reklame/annonser. Så det viktigste må jo være å sørge for å få (god) omtale, da slipper man endatil å betale for det. Hvordan man får spalteplass i Fidelity aner jeg ikke, men det er sikkert en kombinasjon av at skribentene henvender seg til importør/forhanlder og at forhandler/importør henvender seg til skribentene. Noen er sikkert ivrigere enn andre, og noen er sikkert lettere å ha med å gjøre enn andre.

Produktomtaler i denne sjangeren, det være seg om de handler om HiFi, biler, våpen, sykler eller hva det nå skulle være bør ses på som rene reklametekster. Med det mener jeg ikke at de som skriver og redigerer de er kjøpt og betalt på noen måte eller at den som skriver sier noe annet enn hva vedkommende genuint mener og tror, men summa summarum så er konsekvensen av omtale at aktuelle produkt får reklame, og det mye mer enn en helsides annonse i samme blad ville medføre. I alle fall så lenge omtalen er god, og det er den jo som regel, f.eks har gutta i Fidelity sagt at de ikke har noen interesse av å bruke tid på produkter de ikke synest er gode, og det er forståelig.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.663
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det ville være synd om Fidelitys omtale av produkter fra Oblivion skal begrense seg til kabler, all den tid de nye AMT-elementene er grensesprengende teknologi. Fidelity bør kjenne sin besøkelsestid her.
 
N

nb

Gjest
Valentino skrev:
Det ville være synd om Fidelitys omtale av produkter fra Oblivion skal begrense seg til kabler, all den tid de nye AMT-elementene er grensesprengende teknologi. Fidelity bør kjenne sin besøkelsestid her.
Ja, men for å skrive om teknologi er det viktig faktisk å skjønne noe av teknologien, ellers blir det bare å snakke produsenten etter munnen, og da blir det i alle fall ren reklame. Se f.eks reportasjen fra besøket hos WBT i Tyskland for et lite heldig eksempel på den sjangeren.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.663
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Seas fikk lov til å skrive om Exotic-fullttoneelementet sitt selv, og det til tross for positiv omtale i hvert eneste Fidelity både før og etter.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
En sak har ofte flere sider enn det som kommer frem her inne... Dette gjelder sikkert både vår danske venn og andre som føler at deres produkter ikke får den omtale den fortjener... Derav er det å ta noens party , enten det er fidelity eller den "svake" part blir i beste fall føleri basert på minimalt grunnlag... Hvis noen har behov for denslags , be my guest, men det øker neppe noe annet enn antall innlegg. Innsikt i hva som har konkret skjedd i en sak er kanskje ei heller hensikten hos enkelte, mer det å helle bensin på et bål.. 8)...You do the math ;)
 
C

cruiser

Gjest
HCS skrev:
En sak har ofte flere sider enn det som kommer frem her inne... Dette gjelder sikkert både vår danske venn og andre som føler at deres produkter ikke får den omtale den fortjener... Derav er det å ta noens party , enten det er fidelity eller den "svake" part blir i beste fall føleri basert på minimalt grunnlag... Hvis noen har behov for denslags , be my guest, men det øker neppe noe annet enn antall innlegg. Innsikt i hva som har konkret skjedd i en sak er kanskje ei heller hensikten hos enkelte, mer det å helle bensin på et bål.. 8)...You do the math ;)
Det er vel det som er litt av poenget, såvidt jeg forstår det som er publisert pluss uttalelsene til steen så er det bare endel av en korrespondanse som er kommet på trykk. Så er det en sidedebatt om det er mulig for bransjeaktører å komme med kritikk (fint/ufint med eller uten folkeskikk) uten at dette nødvendigvis må trykkes.
Ved å trykke den type tilbakemeldinger uten tilbakemelders samtykke kan muligens resultere i at redaktøren får færre tilbakemeldinger i framtiden (blir det bedre blad av dette?).

Mitt ankepunkt er fortsatt at dette hadde lite/ingen verdi for meg som leser og stiller spørsmålstegn ved grunnlaget for å trykke dette.

Ser også at de har skværet opp, men hvilke andre valg har en liten aktør på markedet, hvertfall nå som det kun er ett blad igjen i skandinavia.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Det ville være synd om Fidelitys omtale av produkter fra Oblivion skal begrense seg til kabler, all den tid de nye AMT-elementene er grensesprengende teknologi. Fidelity bør kjenne sin besøkelsestid her.
Veldig enig. Jeg har hørt litt om disse, men finnes det en link til DIYaudio e.l. der de er mer beskrevet? En artikkel i Fidelity om disse hadde vært storveis, men det er vel redaksjonell policy at omtalte produkter skal være i produksjon og distribusjon, og selv om Oblivion er distribuert er vel elementene foreløpig begrenset til noe få spillende prototyper, eller?
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Det er ikke bare et blad igjen i Skandinavia - så vidt jeg veit, eksisterer fortsatt "Lyd & Bilde" og et par svenske. De henvender seg riktignok ikke utelukkende til "den harde kjerne", men serverer nå av og til ok omtaler av mellom- og toppklasseutstyr. I high-endsegmentet er nok "Fidelity" en ensom svale. Jeg kjøpe faktisk siste nr. av "Lyd & Bilde", mest for å følge litt med innen flatskjerm- og blue-rayutviklingen, og ble skuffa over både papirkvalitet og det at bladet nå er et skikelig sammensurium av alt mulig. Jeg tror de ødelegger seg på å skulle favne over alt innen lid og bilde. Men, men...

Vredensgnag, de er mulig du har rett hva angår innsendte mailer osv. til redaktøren. Jeg kommer til å være svært bevisst på nettopp det i framtida.

Som jeg har sagt tidligere, "Fidelity" blir i mine øyne bedre og bedre. siste nr. har jo t.o.m. et besøk hos Densen..Nå gjenstår bare tester / omtaler av f. eks.B150+ forsterkeren og superintegrerte'n, B175. Håper de kommer!
;D mvh. VilhelmW
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.163
Antall liker
689
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Sender du noe inn til en publikasjon, kan dette publiseres. Det er publikasjonen du kommuniserer med, ikke personene bak.
Uten samtykke? - dette skurrer, får det ikke til å stemme verken mht til å ivareta integriteten til evnt. innsendere og etikken rundt problemstillingen.
Spørr grunnet ren nyskjerrighet og på generell basis uten interesse for saken vedr. Fidelity #43:
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg oppfatter mailen fra thorhauge som en henvendelse mellom to businesspartnere, og dette burde ikke vært printet på leserbrevsidene.

ikke alt som skrives til en magasinredaktør kan og skal publiseres.

forøvrig støtter jeg innholdet i svaret fra vadseth.
men det hadde holdt med en privat mail tilbake til produsenten/annonsekunden.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Baard skrev:
vredensgnag skrev:
Sender du noe inn til en publikasjon, kan dette publiseres. Det er publikasjonen du kommuniserer med, ikke personene bak.
Uten samtykke? - dette skurrer, får det ikke til å stemme verken mht til å ivareta integriteten til evnt. innsendere og etikken rundt problemstillingen.
Spørr grunnet ren nyskjerrighet og på generell basis uten interesse for saken vedr. Fidelity #43:
Ja, det skurrer som en defekt radio. Jeg kan aldri se for meg en slik situasjon. Redaksjoner har som oftest en egen mailadresse til slikt bruk. Hvis adressen er noe slik: kv@fidelity.no så er det KVs personlige jobb-mail. Alle ansatte har en slik mail, og den er til personlig kommunikasjon. Går det ikke klart frem at det er en mail til redaksjonens brevspalte så er det helt feil å bruke innhold i innsendte mailer slik. Please, slutt å skrive om yrkesetikken til et yrke dere åpenbart ikke kjenner inn og ut. Det er for meg uforståelig at det som skrives om som en selvfølgelighet her er et diskusjonsemne. Presse-etikken er ganske klar på på dette området. Det må være mulig å henvende seg til et redaksjonsmedlem uten å bli hengt ut i mediet av den grunn. Alle meninger som motsetter seg dette er bare tøys. Uten en slik etikk ville ikke vi som er journalister kunne drive med det vi driver med. Anonymitet må kunne sikres her. Kutt ut det vrøvlet om at enhver henvendelse til en journalist kan ende i spaltene.

Ps: Jeg fikk min første jobb som journalist for 25 (!) år siden. I ettertid har jeg enten vært journalist, eller hatt et yrke som ofte henvender seg til media. Jeg bør vite forskjell på snørr og bart i denne saken. ;)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
baluba skrev:
Baard skrev:
vredensgnag skrev:
Sender du noe inn til en publikasjon, kan dette publiseres. Det er publikasjonen du kommuniserer med, ikke personene bak.
Uten samtykke? - dette skurrer, får det ikke til å stemme verken mht til å ivareta integriteten til evnt. innsendere og etikken rundt problemstillingen.
Spørr grunnet ren nyskjerrighet og på generell basis uten interesse for saken vedr. Fidelity #43:
Ja, det skurrer som en defekt radio. Jeg kan aldri se for meg en slik situasjon. Redaksjoner har som oftest en egen mailadresse til slikt bruk. Hvis adressen er noe slik: kv@fidelity.no så er det KVs personlige jobb-mail. Alle ansatte har en slik mail, og den er til personlig kommunikasjon. Går det ikke klart frem at det er en mail til redaksjonens brevspalte så er det helt feil å bruke innhold i innsendte mailer slik. Please, slutt å skrive om yrkesetikken til et yrke dere åpenbart ikke kjenner inn og ut. Det er for meg uforståelig at det som skrives om som en selvfølgelighet her er et diskusjonsemne. Presse-etikken er ganske klar på på dette området. Det må være mulig å henvende seg til et redaksjonsmedlem uten å bli hengt ut i mediet av den grunn. Alle meninger som motsetter seg dette er bare tøys. Uten en slik etikk ville ikke vi som er journalister kunne drive med det vi driver med. Anonymitet må kunne sikres her. Kutt ut det vrøvlet om at enhver henvendelse til en journalist kan ende i spaltene.

Ps: Jeg fikk min første jobb som journalist for 25 (!) år siden. I ettertid har jeg enten vært journalist, eller hatt et yrke som ofte henvender seg til media. Jeg bør vite forskjell på snørr og bart i denne saken. ;)

Så du har snakket med KV og vår danske venn? Og vet såklart hvilken mail adr som har blitt brukt ? Snørr og bart generellt, i denne konkrete saken bør du nok pusse nesa di ;D
 

Martin OHC

Bransjeaktør
Ble medlem
24.04.2009
Innlegg
175
Antall liker
0
VilhelmW skrev:
Som jeg har sagt tidligere, "Fidelity" blir i mine øyne bedre og bedre. siste nr. har jo t.o.m. et besøk hos Densen..Nå gjenstår bare tester / omtaler av f. eks.B150+ forsterkeren og superintegrerte'n, B175. Håper de kommer!
;D mvh. VilhelmW
Det håper vi også!
 
V

vredensgnag

Gjest
Baluba - med all mulig respekt for din fartstid som journalist, så skal vi være forsiktige med å anta for mye her.

Siden du arbeider som journalist, så kjenner du også spillereglene for omgang med informasjon som kan være relevant. Den kan sperres; man kan si til en journalist at det man sier ikke skal identifiseres med kilde, og så ikke si noe dersom dette ikke aksepteres; og man kan tom dele informasjon som ikke skal formidles videre, bakgrunnsinfo ("off the record") -- igjen kan journalisten si at dette ikke aksepteres, og da kan kilden velge å holde kjeft.

Når det gjelder kommunikasjon til redaksjoner, har min erfaring vært at dersom man ikke uttrykkelig merker denne "Ikke for publikasjon," så kan man absolutt risikere at den kommer på trykk eller formidles. Og det ser man også mange eksempler på. Man ser ofte artikler som tar utgangspunkt i innsendt informasjon, og spesielt innen HaiFai har man sett tendens til hårsårhet i forhold til innsendt kritikk. Mye morsomt i utenlandske blader.

I akkurat dette tilfellet står KV overfor noe som faktisk er relevant i forhold til kritikk som Fidelity utsettes for, nemlig at man bøyer seg for press fra annonsørene. Så man kan spekulere i at dette var motivet for at kommunikasjonen kom på trykk: at KV ønsket å vise at dette ikke er tilfelle, og hva som faktisk skjer når man bladet står på sitt.

Men jeg vet ikke om "Steen" markerte det han sendte som "Ikke for publikasjon," eller privat, ikke for offentliggjøring. Det tviler jeg på. Og uansett var innlegget en kritikk av bladet, og slik sett er det ganske vanlig at man kjører debatt i publikasjonen.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Martin OHC skrev:
VilhelmW skrev:
Som jeg har sagt tidligere, "Fidelity" blir i mine øyne bedre og bedre. siste nr. har jo t.o.m. et besøk hos Densen..Nå gjenstår bare tester / omtaler av f. eks.B150+ forsterkeren og superintegrerte'n, B175. Håper de kommer!
;D mvh. VilhelmW
Det håper vi også!
Når oversender Geir Adyton og Burmeister til test ? Venter spent på dette.... 8)
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Kan man ut fra diskusjonen her oppsumere med at brevspalten var høydepunktet i dette nummeret?
 
Topp Bunn