Hi-Fi magasin Fidelity 62

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Da er vel det snart duket for #62

fidelity_web_62.jpg


Screen Shot 2013-10-08 at 5.32.05 PM.jpg


Screen Shot 2013-10-08 at 5.32.11 PM.jpg


http://audiofidelity.no/pdf/Innhold_62.pdf

Mitsui eller Muon?

Jeg våknet for en halvtime siden og skrudde på nyhetene. Og reagerte surt på den utrolige skarpe og metalliske lyden selv fra hallomannen, men husket at jeg hadde funnet en billig Mitsui klokkeradio i roteskuffen fordi jeg hadde glemt å koble laderen til min trofaste PAL. Og moret meg over at alt er relativt; i forhold blir Tivoli-radioen skikkelig high-end!

Og nettopp i dette nummeret har jeg våget meg på en anbefaling av ulikt prisede anlegg samtidig som jeg sammen med resten av redaksjonen prøver å formidle hva man kan forvente av godlyd fra disse anleggene. Dette er selvsagt ingen fasit, og jeg innrømmer gjerne at vi kunne satt sammen mange andre anlegg som kunne fungere omtrent like godt til omtrent samme pris. Men dette er uansett forslag på dyre, men likevel prisgunstige anlegg som vi med vår samlede erfaring og prioritering ville anbefalt våre beste venner!
At vi har omtalt mange av de anbefalte produktene fra før, sier seg selv, men jeg håper at matchingen og den smule fugleperspektiv vi i mellomtiden har fått på dette utstyret, likevel kan være interessant lesning. Og legg merke til hvor ofte våre antagelser er feil før vi prøver i praksis! Og jeg skjønner etter dette hvorfor så få hi-fi magasiner prøver seg på noe liknende. Selv tar jeg kritikk for at jeg kanskje ikke har maktet å spisse det hele så godt som tenkt.

Så den virkelig dårlige nyheten; Dette ser ut til å bli det siste Fidelity slik som du holder det i hånden akkurat nå. Jeg har så langt ikke funnet noen som er interessert i å forsette i noenlunde samme spor etter at jeg selv runder de 70.

Den litt bedre nyheten kan være at vi derfor lanserer en nettside basert på en sterkt utvidet audiofidelity.no. Det vil nok ta noen dager før vi får alt på plass, men alle tidligere utgivelser gjennom 11 år er allerede klare for gratis nedslasting, samtidig som vi publiserer en oppdatert Index for samtlige 62 utgaver. Og både musikkstoff og annet som vi ikke fikk plass til i dette bladet, legges umiddelbart ut på audiofidelity.no, også dette for gratis nedlasting. Planen er etter hvert å komme med nytt Fidelity stoff minst en gang uken. Mer om dette bakerst i bladet…

Men tilbake til forholdet mellom pris og kvalitet: Det er ikke få containere med Matsui klokkeradioer som går med for å bytte med et komplett anlegg med Muon. Eller med vårt anbefalte referanseanlegg som du kan bla frem til allerede på side 8. Det er graden av musikkinteresse og totaliteten av din livssituasjon som kan indikere hvor på denne kvalitetsskalen fra Matsui klokkeradio til et komplett Muon anlegg du kan og bør peile deg inn på.

Hittil har det vært betydelig skepsis i hi-fi miljøet hvorvidt fremtiden, les ungdommen, helt har falt av lasset og synes det er helt greit med Matsui, eller iPhone som det lydmessig marginalt bedre alt-i-ett produktet heter. Vi vet likevel at fremtiden ikke kan spåes ved å trekke en rett strek fra fortiden. I så fall hadde noen av oss planlagt vinterferien på månen!
Jeg mener at musikk og fremføringen av denne, er noe av det mest fantastiske vi mennesker har fått til. Jeg nekter derfor å tro at vi noensinne vil snu ryggen til denne magien. Samtidig vet jeg at bare de beste anlegg makter å ta vare på alle de komplekse følelsesmessige og intellektuelle aspekter ved musikken.

Så derfor; LEV VEL!
Og takk for meg…

Knut V
http://audiofidelity.no/leder.htm

Det er bare å takke for fantastisk innsats samt minne om denne: http://www.hifisentralen.no/forumet/bransjenyheter/70607-hyllest-til-knut-vadseth-i-fidelity.html
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.944
Antall liker
13.260
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ser ut som et nr. tom jeg kunne tenke meg å kjøpe!
mvh
Leif
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Trist...Uansett om det kommer en web utgave, blir det bare en blek opplevelse av hva glanset papir av høy kvalitet kunne gjøre med en. Watt og LydogBilde er kun dårlige substitutt dessverre...
 

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.596
Antall liker
2.211
Trist...Uansett om det kommer en web utgave, blir det bare en blek opplevelse av hva glanset papir av høy kvalitet kunne gjøre med en. Watt og LydogBilde er kun dårlige substitutt dessverre...
Det har du selvfølgelig uendlig rett i. MEN - det er bedre med noe enn ingenting. Ser derfor først frem til å få bladet, og deretter å sjekke nettstedet.
Mvh
JMK
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Trist at Vadseth trapper ned såklart,men desto meir imponerende når ein ser på hans alder og fabelaktige entusiasme,og alle dei år han har holdt på.
Ikkje alle forundt å ha sansene så godt bevart,både foto og god hørsel,og han vil heilt sikkert holde det gående med lyd lenge enda.

Kanskje han er minst like på hugget no som før med interessen for musikk og bokser,med alle dei flotte produkta som har vert innom heimen hans siste åra.

Mvh.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Kjedelig hvis dette skulle bli det siste nummer av fidelity i papirutgave. Jeg syns fidelity og watt utfyller hverandre godt.
 

Auuu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2012
Innlegg
144
Antall liker
42
Synd blaet e så dyrt.......Allers og Hjemmet e rimeligare,også med flotte farge bilde.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Er det ingen som vil/kan ta over magasinet slik det er i dag?
Det er så mange flinke skribenter i Fidelity og noen burde kjenne sin besøkelsestid...
Jeg håper i det lengste på en fortsettelse på vårt kjære magasin i papirformat.

Lykke til Knut i pensjonistenes rekker, og håper du får mange gode musikkopplevelser som du vil dele med oss!
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Er det ikke noen som kan være interessert å sponse bladet da :) Det koster jo selvsakt å utgi Fidelity i det formatet og kvaliteten som den utgis på nå. Det formatet som High Fidelity hadde på slutten var veldig hendig. Det vil bli veldig synd om det bare vil bli nettbasert. mvh Guit
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det er nesten litt trist å se at noen mener det er dyrt,tatt i betraktning at prisen sto stille i nesten ti år.Men,men. Vi som skriver kunne nok tenkt oss å utgi bladet i papirutgave en stund enda,kjenne vår besøkelsestid og alt det der,men det koster i tilfelle en pen sum penger,og de har vi rett og slett ikke.Så nå er det nok ganske ugjenkallelig slutt,er jeg redd. For papirutgaven,altså.

Men selvfølgelig,om noen har en kvart million eller så som bare ligger og slenger,og til overmål ønsker seg et hifi-blad,er det bare å sende en pm.
 
Sist redigert:

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Trist at bladet ikke skal gis ut mer. Har samtlige utgaver og fulgt dere siden dere ga ut Audio. Syns at samtlige sider med bladet har vært topp, utenom at det ikke kom hver uke :)

Får trøste meg med litt musikk!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det er jeg enig med deg i,Zomby.Men det begynner å bli kostbart å utgi,trykke,sende og holde igang som papirpublikasjon,desverre.Skriften på veggen og alt det der.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.120
Antall liker
10.573
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
For oss som har forhåndsbetalt for trykte nr. Hvordan arter det seg?
Når jeg skriver det så er det ei stund siden jeg har betalt så mulig dette nr. er mitt siste i abbonnementet?

Prisen har det absolutt ikke vært noe å utsette på. Kvalitetspapir som er brukt. Solid og luktet godt.. Lukter ikke så veldig godt av laptopen jeg sitter på ;)
Takk for godt arbeidet disse årene.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ser den, Trond. Helt klart beundringsverdig at dere holdt det gående så lenge. Smalere nisje er knapt mulig å finne, og med et lite språk i et lite land og så videre...

Mange takk skal dere ha.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Jeg er enig med alle i kveld... Dette var en trist, men ikke uventa melding å få. Det står respekt av at Vadseth og staben, har klart å holde skuta flytende - og presterer hifi- fagstoff av ypperste klasse til og med siste ( papir-)utgave. Jeg har også fulgt magasinet fra tida med Audio, og det er vemodig når også Fidelity, blir borte i papirformat. MEN dere blir ikke borte, og det skal bli spennende å følge dere digitalt. Takk for alt og lykke til videre!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Takk for hyggelige tilbakemeldinger,alle sammen.Det har vært en fornøyelse å holde på,og vi gir oss ikke.Papirutgaver er stas,men realiteter er nå engang realiteter.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det er kanskje morsommere å lese på papir enn på iPad.Jeg ser den.Men gi oss litt tid,så skal vi sørge for at "nye" Fidelity gir mer,og slett ikke blir en blek kopi av fortiden.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Det er kanskje morsommere å lese på papir enn på iPad.Jeg ser den.Men gi oss litt tid,så skal vi sørge for at "nye" Fidelity gir mer,og slett ikke blir en blek kopi av fortiden.
Optimaliser for Retina så blir dette knall :)
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.118
Antall liker
768
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
nettutgave- "live" reportasjer fra messer, video, muligheten til å dele spennende info raskt..
10 thumbs up!!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Nemlig!
Stoffet fra Audiotiden blir nok ikke lagt ut,desverre.
 
C

cruiser

Gjest
Håper man benytter overgangen til nettpublikasjon til å revitalisere litt, kanskje prøve å få med noen skribenter med litt andre innfallsvinkler? Man har til nå vært veldig satt og "umoderne"
 
M

MusicBear

Gjest
Først og fremst; 1000 takk til Knut Vadseth som har viet så mye av livet sitt, tatt så mye av familien sin og disponert så mye av huset sitt for å få til det han har gjort helt fra hans aller første pennestrøk som entusiastisk journalist innenfor vår hobby/lidelse.

Deretter; 1000 takk dere like entusiastiske journalister som har gjort dette mulig for Knut - og/eller omvendt.

Tenk, at vi i år 2013 skulle snufse over at et papirblad blir borte. Men det gjør vi, enten vi elsker eller hater dette bladet.

Tenk, om Fidelity kunne levd noen år til som "high end vedlegg" i annen hver utgave av etter hvert Skandinaviske blad; Lyd & Bilde. Vedder en sixpack på at L & B ønsker dette, vedder en sixpack til på at de ikke har vett til å betale de kroner Knut mener han burde ha for det han har skapt, enda en sixpack på at L & B ikke kan leve med Fidelity skribentene slik gutta selv ville forlangt å ha det.

Tror, at gutta boys vil lage en nettsite som etter hvert blir bra, hvor vi med papirutgavens bortgang dessverre ikke har annet enn å støtte dette, samt håpe på at det blir ganske så bra.

Håper, nettutgaven blir så man må betale en del for å lese alt innholdet, for jeg (vi?!) vil mye heller ha kvalitet enn kvantitet som de andre dessverre byr på.

Grisebra, kan det bli dette her, hvis guttaboys klarer å få til dette med en økonomi i det hele som ikke fratar de nattesøvnen, for man må være våken skal man teste utstyr og følge med på hva som skjer.

Spennende, dette her. Selv om jeg snufser over tanken på at den siste papirutgave av Fidelity kanskje er laget. Kan jo ikke gå inn i dette med å se negativt på det.

Ojoj, hvis dette her blir bra! For tenk om (f.eks.) deler av den gamle High Fidelity gjengen blir med og engasjerer seg, slik at vi får et stort Nordisk nettsted med masse omtaler, tester og annet omkring det som opptar oss som hobby og lidenskap.

Lykke til; dere fra Fidelity med satsningen på nett. Sier JEG, som egentlig hater datamaskiner, men som nå velger å (måtte) se positivt på at fete papirutgaver som ikke skjemmet bort stuebordet trolig er historie.

Merkelig, at ikke en riking hoster opp noen hundre tusen for å beholde sitt avbrekk-i-hverdagen-blad-Fidelity, når mange rikinger koster alt i fra fotballklubber, kunstsamlinger og masse annet. Hadde jeg vært Kjell Inge eller Bjørn Rune, og hatt hi-fi apparaturer som hobby, ja så hadde jeg da donert bort noen seddelbunker til et formål som det her.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
For oss som har forhåndsbetalt for trykte nr. Hvordan arter det seg?
Når jeg skriver det så er det ei stund siden jeg har betalt så mulig dette nr. er mitt siste i abbonnementet?

Prisen har det absolutt ikke vært noe å utsette på. Kvalitetspapir som er brukt. Solid og luktet godt.. Lukter ikke så veldig godt av laptopen jeg sitter på ;)
Takk for godt arbeidet disse årene.
Er det smålig av meg, hvis jeg lurer på det samme?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Veldig hyggelig innlegg,MusicBear.Takk skal du ha! Du risikerer ikke å tape så mange øl,du er nok ganske spot on etpar steder her.

Dere som lurer på dette med betalte papirutgaver er slett ikke smålige,men en mail til redaktøren er nok tingen.Det finner vi ut av.

knuvadse@online.no
 
Sist redigert:

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Blir et dypt savn dette ...

-----

Lukter ikke så veldig godt av laptopen jeg sitter på ;)
:cool: ... nei, det sier seg jo vel selv ;) Vanskelig å lese også, er det ikke? Såfremt man ikke har hue mellom beina, selvsagt :eek:
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
cruiser; vi kommer til å jobbe for å revitalisere og utvikle,så du kommer nok til å se endringer,uten at det er så lett å være konkret så tidlig i prosessen.Med hensyn til skribenter er det bare å si at de vokser ikke på trær,men om noen har forslag,er vi åpne.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Det er nesten litt trist å se at noen mener det er dyrt,tatt i betraktning at prisen sto stille i nesten ti år.Men,men. Vi som skriver kunne nok tenkt oss å utgi bladet i papirutgave en stund enda,kjenne vår besøkelsestid og alt det der,men det koster i tilfelle en pen sum penger,og de har vi rett og slett ikke.Så nå er det nok ganske ugjenkallelig slutt,er jeg redd. For papirutgaven,altså.

Men selvfølgelig,om noen har en kvart million eller så som bare ligger og slenger,og til overmål ønsker seg et hifi-blad,er det bare å sende en pm.
Nå er det mumlet og hintet nokså mye med en (evnt?) nettutgave av Fidelity, om enn med en egen twist. Er jo etterhvert blitt endel "nettblader" rundt omkring på Nettet; sikkert mange hint man kan plukke opp hvordan ting skal/ikke se ut. Men si meg - er det tanker om et "sponsorship" av nettutgaven? Tenker høyt her: La oss si at av Netfidelity.no (fint navn?) blir gjort tilgjengelig i 2 - 3 uker for de som sponser "bladet" med en fast sum, noe a la abonnentsprisen på Fidelity.
Tenker videre: det blir vel mulighet for å annonsere, vil jeg tro?!
Og: vil dere ha bruktbørs?

Cheers!
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
cruiser; vi kommer til å jobbe for å revitalisere og utvikle,så du kommer nok til å se endringer,uten at det er så lett å være konkret så tidlig i prosessen.Med hensyn til skribenter er det bare å si at de vokser ikke på trær,men om noen har forslag,er vi åpne.
Hva skal til for å bli hifi-skribent? Høres ganske dreamy ut å få betalt for å prøve ut gromme bokser og klore ned noen ord om det etterpå, samt få sjansen til å slakte favorittproduktene til meningsmotstandere og andre skrotinger på trykk.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Kommer til å savne papir utgaven av Fidelity, hva søren skal jeg kose meg med på do nå?
Spøk til side, så er det vel en slags era som er over for et high end magasin i norge, trist men en realitet.
En stor takk til alle som har gjort Fidelity til det det har vært.
Håper overgangen til evt. nettbasert vil fungere, er jo mye spennende man kan få til. Håper dere fortsetter å tester utstyr, git anmeldelse av plater samt et og annet fornøyelig bidrag fra Hauk :)
Mvh.
Svein
 

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
cruiser; vi kommer til å jobbe for å revitalisere og utvikle,så du kommer nok til å se endringer,uten at det er så lett å være konkret så tidlig i prosessen.Med hensyn til skribenter er det bare å si at de vokser ikke på trær,men om noen har forslag,er vi åpne.
Ganilsen er et tips til skribent. Erlige og oppriktige tester i sin " Ganilsen på tur tråder "
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Blir uansett spennende med nettløsningen. Er det snakk om gratis eller noe betalings/abonnementsløsning?
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Hva kan evt. avansen bli hvis man satser en kvart million, og er det mulig (vil det bli mulig) å ta ut noe lønn i nettutgaven av Fidelity?
 
N

nb

Gjest
Hva kan evt. avansen bli hvis man satser en kvart million?
Rundt minus en kvart mill tenker jeg. Det er nok ikke noen gullgruve å lage et slikt magasin. Tviler på at Vadseth har tatt ut en formue i lønn for å si det slik.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Hva kan evt. avansen bli hvis man satser en kvart million?
Rundt minus en kvart mill tenker jeg. Det er nok ikke noen gullgruve å lage et slikt magasin. Tviler på at Vadseth har tatt ut en formue i lønn for å si det slik.
Interessante betraktninger: 1/4 mill NOK er knapt nok en (kort) kabelstump, særlig i de overmøblerte lytterom. Men hvor har du tallene fra?

Cheers, og dèt så det holder (snart).
 
N

nb

Gjest
Jeg regner det som helt åpenbart at å drive en bleke som fidelity krever mye tid, mye entusiasme og helst en ektefelle som kan ta seg av de daglige utgiftene. Eller oppsparte midler man kan tære på. Økonomisk må det jo være smalhans.
 
C

cruiser

Gjest
Opplagt at Fidelity har vært for smalt i og med at det ikke er økonomisk levedyktig, mitt håp er at ett par skribenter med litt andre innfallsvinkler kan komme inn i nettutgaven å supplere de eksisterende slik at man kan få litt mer bredde på stoffet. På sikt kan man kanskje få til ett nytt magasin på glanset papir, da tror jeg riktig nok det må bli et ett litt mer variert hifi magasin.
 
Topp Bunn