Finèring på sørlandet

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Har ett par gulvstående høyttalere som jeg gjerne skulle ha finèrt. I dag har de vanlig kjip folie, så den må høvles av, ny finer må limes på, og lakkes sort.
Skal ha de i sort eik.

Alle sider untatt bunn og front skal finères.

Hva tror dere noe sånt vil koste, og hvem kan gjøre noe sånt?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.335
Sted
Østfold
Du kan gjøre det selv. Decoflex er griseenkelt for DIY. Koster vel 300kr/kvm i amerikansk valnøtt, og du må ha et godt lim. Skikkelig press på hele sideflaten får du til ved å presse med en MDF-plate.

Forøvrig kan du jo høre med "Knutanimal" som lagde subkassene til OMF.

Animal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1
Du kan få problemer med å få kontaktlim til å sitte på vinyl ja.

Det beste er om du kan få noen proffe til å dra heile driten over en avretterhøvel på alle sidene.
Det tar maks 10min, og er du heldig så slipper du gratis fra det, eller må betale en liten sum.

Ang. finer så må du være litt selektiv. Decofleks i Valnøtt sitter ikke limet skikkelig på, men kan kanskje pusses litt grovt ned. Papiret på denne er mørkt sort med rødlig preg.
Den fineren de har på optimera i kr. sand. har en brunere bakside. Tror det er vanlig gråpapir (altså brunt papir) som er brukt.
Vet at iallefall fineren deres i eik har en slik som beskrevet bakside.

Stryk tynt med lim på med en klut eller noe lignende, og fordel fineren pent utover mens du stryker med hånda eller noe du får skikkelig press på.
Legg bakepapir på og bruk et strykejern til å varme opp limet hvis du får bobler, eller bare vil gardere deg mot senere trøbbel. (er ikke alltid det er nødvendig)

Bruk først og fremst hånd og strykejern til å presse med. Senere kan løsningen som snickers beskriver brukest, hvis nødvendig.'

Andreas.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Må kanskje gjøre det selv ja. Er forsåvidt utdannet tømrer så jeg burde jo få det til på ett vis, men det var denna hersens arbeidslysten da ;D ;D

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Med de "nye" parpirbelagte finèr-typene er dette ganske raskt og enkelt. Spesielt om du følger beskrivelsen gitt av Knutanimal og Snickers.
Vær dog nøye med å få det glatt. Jeg trodde jeg hadde et perfekt resultat helt til jeg lakket blankt. Da kom det fram noen "usynlige" bobler.....

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.335
Sted
Østfold
Det beste er nok trolig å finere med vacuumpose. Da vil alle bobler i fineren suges ut tvers gjennom MDF-en.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Det beste er nok trolig å finere med vacuumpose. Da vil alle bobler i fineren suges ut tvers gjennom MDF-en.
Hvor kan man få kjøpt vacuumposer? Har aldri sett dette i butikker. Trodde dette var store maskiner for proffbruk.

Topp Bunn