Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Slettet mitt innlegg over da jeg følte det ikke var helt "finanskrisen", men enig. Spurte en kar jeg kjenner som kjente systemet og det er visst en deal der DnB dekker noe og Power noe.
    Staten tar også 20% av regningen siden mva-beløpet blir lavere. Om du kjøper en vare til 100 så er 20 av det mva. Med 20% rabatt koster varen deg 80, og 16 av det er mva. Statens inntekt har gått ned fra 20 til 16, eller en nedgang på 20%.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Spændende at se om det kommer en skikkelig koreksjon nå med økende covid og ingen særlige stimulanspakker...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vi sitter vel på en av de større boblene som har vært nå, men det er bra med smøring på skiene så... Må vel først komme litt inflasjon før det smeller.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    De selskapene vi kan lese om , som har oppgang på børsen, er de som lever enda. De som er konkurs eller lagt ned er ute av børsen.

    Småbedrifter og andre som ikke er børsnoterte er heller ikke inne i dette bildet.
     
    Sist redigert:

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Vi sitter vel på en av de større boblene som har vært nå, men det er bra med smøring på skiene så... Må vel først komme litt inflasjon før det smeller.
    Det kan hende at inflasjonen blir smellet ...
     
    • Liker
    Reaksjoner: TOH

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Det kan hende at inflasjonen blir smellet ...
    Inflasjon er ikke en smell for aksjer, de er såkallte "inflaton pass-through vehicles". Om det av en eller annen grunn skulle bli mye inflasjon så er det obligasjoner med fastrente som får juling.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Inflasjon er ikke en smell for aksjer, de er såkallte "inflaton pass-through vehicles". Om det av en eller annen grunn skulle bli mye inflasjon så er det obligasjoner med fastrente som får juling.
    Selvsagt, men smellet pleier å komme litt etter inflasjon blir registrerbar. Det rare denne gangen er at de har trykket 35% av alle dollar som finnes i 2020 uten at det registrerer noe særlig.

    Det man opplever flere steder er jo deflasjon, ihvertfall på priser. Mange varer er jo rimeligere i kroner og øre når enn for mange år siden og inntektene er langt høyere.

    Mye er ihvertfall unormalt om dagen. Når Tesla går tosifret prosenter "hver dag" og naboene har kjøpt Krypto som går 11% en dag og 15% neste så er det ikke a "smooth functioning market". (10 januar 2020 stod Tesla i 95 dollar. 10 januar 2021 880 dollar.)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Husk at det aller meste av «pengetrykkingen» skjer i form av utlån fra banker. Penger skapes når et lån godkjennes og krediteres din konto og makuleres når lånet er nedbetalt. I 2020 ble det nedbetalt mye gjeld, siden det ikke var så mye annet å bruke penger på. Jeg har ikke sett noen tall for hvordan pengemengden har utviklet seg gjennom 2020, men det skulle ikke forundre meg om den har gått ganske kraftig ned til tross for nullrente og det hele.

    Aksjene prises ut fra forventninger til fremtidig inntjening. Hvis forventningen er at husholdningene sitter på store mengder oppspart kjøpekraft som de snart kommer til å bruke er det helt rasjonelt å prise det inn i aksjekursene som forventninger til inntjening i 2021-22. Og så er det fortsatt ikke så mye annet å satse på hvis man vil ha avkastning. Nullrente i bankene frister jo ikke.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Husk at det aller meste av «pengetrykkingen» skjer i form av utlån fra banker. Penger skapes når et lån godkjennes og krediteres din konto og makuleres når lånet er nedbetalt. I 2020 ble det nedbetalt mye gjeld, siden det ikke var så mye annet å bruke penger på.
    Den økte pengereserven til husholdningene har sammenheng med at staten har tatt på seg regninga i form av økt statsgjeld, for nettopp å hindre en propp i systemet. Hvis man ser europa og USA under ett.
    Men økt statsgjeld gir etterhvert mindre handlingsrom for staten, noe som husholdningene også vil merke på lommeboka.
     
    • Liker
    Reaksjoner: K2
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Husk at det aller meste av «pengetrykkingen» skjer i form av utlån fra banker. Penger skapes når et lån godkjennes og krediteres din konto og makuleres når lånet er nedbetalt. I 2020 ble det nedbetalt mye gjeld, siden det ikke var så mye annet å bruke penger på.
    Det stemmer, men bankene vil fremdeles skjule dette og lyver om finansieringen. Det er ikke akkurat rart da det skal godt forsvares med høye renter når lånene de gir ut er så godt som gratis. Og når de i tillegg bruker panten til å låne inn penger (obligasjoner med fortrinnsrett) og låner de ut videre med mye høyere renter til næringslån o.a. (etter hva jeg kan skjønne). Kapitalen til bankene er ikke høyere enn 3-6 % av utlånene. Mediene (nesten alle) er også med på å skjule dette for bankene.

    En annet missforståelse er renter. Norske renter følger amerikanske renter tett og det er heller ikke The Fed som er hovedriveren, men først og fremst tilbud og etterspørsel etter amerikanske statsobligasjoner som igjen påvirkes av den generelle økonomien og forventninger. Noen later som om det er Norges Bank som styrer dette som de vil, men deres spillerom er nok meget begrenset. Nibor er i praksis en dollarrente. Dessuten er markedet for lange renter i Norge svært liten. F-renta (styringsrenta) er ikke av noen stor betydning etter hva jeg kan skjønne. Annet enn å presse bankene til å endre renten som altså ikke har noenting med finansiering av boliglån i praksis.Mellom 2007(?) og 2013 var det ingen F-innskudd eller F-lån i Norge. Norges Bank i dag styrer mot en fast reservemengde.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Det stemmer, men bankene vil fremdeles skjule dette og lyver om finansieringen. Det er ikke akkurat rart da det skal godt forsvares med høye renter når lånene de gir ut er så godt som gratis. Og når de i tillegg bruker panten til å låne inn penger (obligasjoner med fortrinnsrett) og låner de ut videre med mye høyere renter til næringslån o.a. (etter hva jeg kan skjønne). Kapitalen til bankene er ikke høyere enn 3-6 % av utlånene. Mediene (nesten alle) er også med på å skjule dette for bankene.
    Dette stemmer ikke Obligasjoner med fortrinnsrett i Norge finansierer en ting og kun en ting - norske boliglån til privatkunder.

    Kapitalen bak utlån avhenger av hvor risikable de er. Den er f.eks 0 for statsgjeld og høyere for alle andre typer utlån. Kapitalkrav for boliglån er høyere i Norge enn i Sverige for eksempel, som er en relativt kontinuerlig klage fra norske banker som mener de ikke konkurerer på like vilkår med utenlandske banker med andre kapitalkrav.

    Å mene at norske kapitalkrav er for lave er veldig, veldig rart.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Kommer det en ny finanskrise i 2021? Det er mange som mener/frykter det. De store aktørene tjener jo godt på kriser så for dem er det helt ok så vidt jeg skjønner. Jeg har ikke nerver for å bli meg/er for "fattig".
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Dette stemmer ikke Obligasjoner med fortrinnsrett i Norge finansierer en ting og kun en ting - norske boliglån til privatkunder.
    Som Asbjørn skriver så er boliglån nye penger fra "ingenting", så dermed brukes det til annet. Jeg leste en masteroppgave hvor en hevdet at det gitt til næringslån og det er jo logisk. Bankene gjør jo dette for å tjene mer penger. Det var Fink (sjefen for verdens største kapitalforvalter Black Rock) og en partner som kom på denne geniale planen med securitization på slutten av 70-tallet og vi vet jo hva som skjedde da utover 80-tallet. Kredittfest! Og naturlignok strengt hemmelig at det er bankene selv som skaper nesten alle penger. Det var tidligere sjef for sentralbanken i England, King, som først røpte det etter finanskrisen.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kommer det en ny finanskrise i 2021? Det er mange som mener/frykter det. De store aktørene tjener jo godt på kriser så for dem er det helt ok så vidt jeg skjønner. Jeg har ikke nerver for å bli meg/er for "fattig".
    Neppe. Alt tyder på at vi er på vei ut i langt smulere farvann enn i 2020.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    At banker skaper penger har, for den som har gidder å lese om det, vært kjent i mange tiår. At akademikere ikke har fått det med seg må du nesten ta opp med de. Det er ingen som har prøvd å skjule dette.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og naturlignok strengt hemmelig at det er bankene selv som skaper nesten alle penger. Det var tidligere sjef for sentralbanken i England, King, som først røpte det etter finanskrisen.
    Neida, det er ikke hemmelig i det hele tatt. Ikke mer enn at du har kunnet lese detaljerte beskrivelser i denne tråden av hvordan det fungerer, og ingen har blitt buret inne for å røpe noen statshemmeligheter. Det er bare at mange økonomi-lærebøker gir et foreldet bilde av hvordan det fungerer.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Nedia, det er ikke hemmelig i det hele tatt.
    Kanskje er ikke hemmelig rette ord, men at det skjules et det ingen tvil om. Bankene vil ikke at alle skal vite dette og det står jo feil hos nesten alle banker, ikke bare lærebøker.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det er ingen som har prøvd å skjule dette.
    Det er ingen store medier som snakker om det og det sier alt. Jeg jobber i den bransjen så dette vet jeg godt. Og som sagt så er det ikke det minste rart at bakene ikke vil si det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Kanskje er ikke hemmelig rette ord, men at det skjules et det ingen tvil om. Bankene vil ikke at alle skal vite dette og det står jo feil hos nesten alle banker, ikke bare lærebøker.
    Hva ville skjedd om allmuen ble opplyst om dette? Det har vært slik i tiår og det har gått helt fint. Dette er ingen konspirasjonsteori, det er bare slik penger fungerer i alle vestlige land. .

    Hva mener du med "står feil hos nesten alle banker" ?

    her kan du se hvor hemmelig det er - det står på nettsidene til Norges Bank
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hva ville skjedd om allmuen ble opplyst om dette? Det har vært slik i tiår og det har gått helt fint. Dette er ingen konspirasjonsteori, det er bare slik penger fungerer i alle vestlige land. .

    Hva mener du med "står feil hos nesten alle banker" ?
    Så godt som alle sier de finansierer boliglån med innskudd fra kunder og OMF.

    Hva som ville skjedd? Vel, nå er jo rentene lave uansett med det ville vært vanskelig å forsvare høye renter om alle hadde visst at de var gratis for bankene. Vi betaler tross alt kanskje en halv million til bankene for å låne.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det har vært slik i tiår og det har gått helt fint
    Ja, meget lukrativt for bankene. Tiår? Det har alltid vært slik siden siste del av 1800-tallet. Og alså strengt, strengt hemmelig helt til 2014 var det vel.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Omtrent hvor mange spaltekilometer har det vært om nullrente og negative renter de siste årene? Om noen ikke leser nyheter eller ikke begriper det de leser er det ikke fordi noen andre forsøker å holde noe "hemmelig".
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Så godt som alle sier de finansierer boliglån med innskudd fra kunder og OMF
    Det er også korrekt, sånn ca. Det er ikke alle lån som kvalifiserer til å gå i boliglredittselskapet - det gjelder først og fremst lån med for høy belåningsgrad. Tror grensen er 75% av pantets verdi. Men de langt fleste boliglån er under dette og går i boligkredittselskapet til bankene.

    Norske banker henter også penger i markedet siden de langt fleste (ingen?) har nok innskudd. Der er bare å lese årsrapporten til enhver bank, dette er ikke hemmelig. Om noen i din bransje vil skrive om det så versågod. Hvem hindrer dere?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Omtrent hvor mange spaltekilometer har det vært om nullrente og negative renter de siste årene? Om noen ikke leser nyheter eller ikke begriper det de leser er det ikke fordi noen andre forsøker å holde noe "hemmelig".
    Dette har ikke noen med nullrente å gjøre så dette var en merkelig kommentar.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette har ikke noen med nullrente å gjøre så dette var en merkelig kommentar.
    Sier du det. Minner om hva du skrev for noen øyeblikk siden:
    Vel, nå er jo rentene lave uansett med det ville vært vanskelig å forsvare høye renter om alle hadde visst at de var gratis for bankene. Vi betaler tross alt kanskje en halv million til bankene for å låne.
    Kanskje jeg burde sitert innlegget ditt for tydelighetens skyld, men jeg regnet med at du husket hva du selv skrev to minutter tidligere.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det er også korrekt, sånn ca. Det er ikke alle lån som kvalifiserer til å gå i boliglredittselskapet - det gjelder først og fremst lån med for høy belåningsgrad. Tror grensen er 75% av pantets verdi. Men de langt fleste boliglån er under dette og går i boligkredittselskapet til bankene.
    Det er kanskje vanskelig å ta innover seg, men man trenger ikke å låne inn penger når man skaper dem av ingenting. OMF står vel for omtrent 50- 70%. Mitt låm ble solgt i fjor etter 10 år. Bankene trenger ikke å si hva de brukes til, men det er jo sunn logikk at det brukes til nærligslån, billån ol.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Hvem kjøpte det tror du?

    Jeg er for øvrig 100% sikker på at jeg kan mer enn deg om dette. No offense.

    At man «ikke trenger å låne inn» sier vel det meste om hvor langt ute på jordet du er. Banker har bøtter og spann av gjeld og det er et tårn av reguleringer som styrer hvordan de kan finansiere seg.

    Jeg vil fraråde deg å skrive om dette. Det vil bli ren komikk.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hvem kjøpte det tror du?
    Det er jo samlet med lån fra mange andre og selges først og fremst i utlandet. Akkurat hvem vet jeg ikke. Store norske forsikringsselskaper er også store aktører. OMF startet i 2007. I USA startet det altså i 80-årene. Bankene fikk jo tilgang til vanvittig mye mer penger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi snakker om et sytem som har eksistert siden ca 1844, Asbjørn.
    Minner igjen om hva du selv skrev i innlegget jeg kommenterte:
    Vel, nå er jo rentene lave uansett med det ville vært vanskelig å forsvare høye renter om alle hadde visst at de var gratis for bankene.
    Nullrente fra sentralbankene siden 1844?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Det er jo samlet med lån fra mange andre og selges ført og fremst i utlandet. Akkurat hvem vet jeg ikke. Store norske forsikringsselskaper er også store aktører. OMF startet i 2007.
    Først og fremst i utlandet? Hvorfor skulle en pensjonskasse i Tyskland ønske å eie norske boliglån?

    Norske forsikringsselskaper kjøper fastrentelån siden det er gunstig for de. Jeg har tre boliglån - to med flytende rente og ett med fast. Det faste eies av et livselskap (norsk) de to andre eies av boligkredittselskapet.

    Sorry, men dette kan du ingen ting om.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Nullrente fra sentralbankene siden 1844?
    Nei, det som startet da var at det var bankene som trykte nesten alle nye penger på den måten. Nye penger er gratis og renter på gratis penger er alltid null. Nullrentene du snakker om er en helt annen greie. Treasuries 10y er førende for dem.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Det norske språk mangler ord for hvor på bærtur du er.

    Et sted å starte er jo reguleringsmyndighet - altså Finanstilsynet. De vil sikkert sette stor pris på å bli opplyst om hvordan det de regulerer egentlig funker.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Først og fremst i utlandet? Hvorfor skulle en pensjonskasse i Tyskland ønske å eie norske boliglån?
    Det tjener jo penger på renter. De får jo våre penger som vi betaler inn til bankene. Det er du som åpenbart ikke har studert dette.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Et sted å starte er jo reguleringsmyndighet - altså Finanstilsynet. De vil sikkert sette stor pris på å bli opplyst om hvordan det de regulerer egentlig funker.
    Det vet de godt. Problemet er at folk flest ikke har peiling på hvordan banksystemet fungerer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Det tjener jo penger på renter. De får jo våre penger som vi betaler inn til bankene. Det er du som åpenbart ikke har studert dette.
    Banker tjener penger å rentedifferansen, altså forskjellen på innlån og utlån. Det er du som påstår at nyskapte penger har nullrente som er helt loco.

    Jo, jeg har studert dette. Det er veldig åpenbart for meg at du ikke har det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn