Hardingfele
Æresmedlem
Supereffektiv test avslører ditt anleggs kvaliteter:
How Well Can You Hear Audio Quality? : The Record : NPR
Hmm, vet ikke helt om denne testen er god nok til hifi-anlegget. Fikk 5 av 6 rette via laptop-høyttalere. Bommet på en 320kb med Neil Young...og fikk beskjed om å plugge inn øretelefoner og ta testen på nytt...Dårlig gjort når man faktisk har god nok hørsel til å skille ukomprimert fra komprimert med laptop-høyttalereSupereffektiv test avslører ditt anleggs kvaliteter:
Problemet er at du har hørt så mye på komprimert at du foretrekker denne lyden og tror den er best.....Testa med rimelige øretelefoner (ca. 1500 kr) - valgte 320 kbps på alle, med unntak av det klassiske stykket der jeg traff på wav. Det samsvarer med mitt inntrykk fra tidligere; at det ikke er hørbare forskjeller mellom 320 kbps og tapsfri komprimering med mindre det er f.eks. akustiske stykker. Om noen hører forskjell på Coldplay-sporet må jeg virkelig gratulere, altså.
Det var ikke mulig å testen en gang til på laptophøyttalerne, men måtte velge noe annet, men hørte med laptophøyttalerne likevel. Stor forskjell på komprimert og ukomprimert.Du får 5/6 konsekvent på laptop-høytalere? På forskjellig materiale?
Her er jeg altså uenig med deg, Vidar. Jeg har diffet lyden på 320 kbps og FLAC og det er uhyre lite som skiller. Hvis vi går ned til f.eks. 128 kbps er det hørbare forskjeller i definisjonen i bassen og i symbalene. Ved akustiske innspillinger hører man det på klangen. Der blir det mer diff mellom 320 kbps og FLAC.Det var ikke mulig å testen en gang til på laptophøyttalerne, men måtte velge noe annet, men hørte med laptophøyttalerne likevel. Stor forskjell på komprimert og ukomprimert.
Det er bare å høre etter de rette tingene. Komprimert lyd har en egen farging som nesten ikke er å ta feil av. Skal ha VELDIG dårlig anlegg for ikke å høre dette.
Hva hører du etter da?, jeg foretrakk konsekvent 320kbs, ikke en eneste gang valgt jeg wav, er det øra, anlegget eller smaken det er noe feil med, øra rekker dog kun til 10 kHz.. Eller må jeh si det vart stort sette grautaktive eller meget simle innspillinger. kanskje samma hva man komprimerer til i slike tilfeller? Forøvrig fikk jeg Golden ears i Philips lyttetestenDet var ikke mulig å testen en gang til på laptophøyttalerne, men måtte velge noe annet, men hørte med laptophøyttalerne likevel. Stor forskjell på komprimert og ukomprimert.Du får 5/6 konsekvent på laptop-høytalere? På forskjellig materiale?
Det er bare å høre etter de rette tingene. Komprimert lyd har en egen farging som nesten ikke er å ta feil av. Skal ha VELDIG dårlig anlegg for ikke å høre dette.
Vidar
Jeg vet at jeg ikke har gullører, og har nok hatt veldig flaks. Likevel litt underlig at treff på wav var såpass dominerende - hver gang.Her er jeg altså uenig med deg, Vidar. Jeg har diffet lyden på 320 kbps og FLAC og det er uhyre lite som skiller. Hvis vi går ned til f.eks. 128 kbps er det hørbare forskjeller i definisjonen i bassen og i symbalene. Ved akustiske innspillinger hører man det på klangen. Der blir det mer diff mellom 320 kbps og FLAC.Det var ikke mulig å testen en gang til på laptophøyttalerne, men måtte velge noe annet, men hørte med laptophøyttalerne likevel. Stor forskjell på komprimert og ukomprimert.
Du blander kanskje kortene litt?Nei, jeg hører nesten bare CD-kvalitet. På de mest moderne produksjonene er dynamikken allerede komprimert bort.