Finne delefrekvens.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Enig, legger til at når selv dyktige høyttalerbyggere oftest bruker lang tid på å få til delefilteret, og langt i fra alle høyttalerprodusenter er så gode som de burde være, mener jeg trådstarter nesten bør advares - før forsøkt hjulpet. Uten at dette hverken er ment å være et negetivt innlegg eller for å ta gnisten ut av en ivrig selvbygger...
    Dette har vært diskutert før, nå er det ikke snakk om å oppfinne nautilus på nytt heller.
    All kunnskap er god kunnskap :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenkte å dele Euforiaene mine litt lavere og brattere enn standard for å dempe oppbrytningen i magnesiummembranene litt mer. Tror jeg satte dem til 2 kHz i stedet for 2,4. Det låt bra til å begynne med, men merbelastningen var nok til at Revelatorene gikk varme og brant opp etterhvert. Ble en litt dyr lærepenge.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    domediskanter som ikke engang takler 2khz deling er skrøpelige greier.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men da fant jeg jo ut hvorfor Frode Steen hadde delt såpass høyt som ved 2,4 kHz med et fjerdeordens Linkwitz-Riley filter også, til tross for at forvrengningen i Excel-membranene øker allerede fra 1,6 kHz eller deromkring og at oppbrytningen ved 6-7 kHz med fordel kunne vært dempet mer enn med noen-og-tyve dB. Til slutt endte jeg vel med faselineære delefiltre med 96 dB/oktav ved 2,3 kHz om jeg husker riktig.

    Høyttalerne jeg har nå er delt ved 1,8 kHz med førsteordens filtre, men det er PA-elementer som tåler 80 W kontinuerlig ved 1 kHz. Hensynet der var å matche spredningskarakteristikken til mellomtonene, hvor jeg guesstimerte at en 6,5" mellomtone ville begynne å snevre inn spredningen et sted rundt 1,5 khz og matche den horisontale spredningen fra diskantene ved ca 1,8 kHz. Har ikke gjort detaljerte målinger av det, men jeg tror det traff sånn noenlunde.

    Budskapet til trådstarter er helt enkelt at det er mer enn en ting å huske på her. Målt frekvensgang av elementene på aksen er bare en del av bildet. Deler du for lavt vil diskantene dø en termisk død ganske fort, men hvis du deler for høyt vil spredningen fra mellomtonen smalne inn under delefrekvensen og gi en dyp suckout i frekvensgangen off axis. Det er nokså ødeleggende for stereoperspektivet når høyttaleren til slutt står i et delvis reflekterende rom.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.576
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo interessant å se måling av hvert element hver for seg i samme graf også mulig. Ellers ser det jo jevnt ut over delefrekvensen bortsett fra at diskanten er for høyt i nivå som The Shy sier. Det kan jo tenkes du ender opp med en dip ved delefrekvens når diskanten dempes såpass mye, og du dermed må flytte den litt.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.053
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    domediskanter som ikke engang takler 2khz deling er skrøpelige greier.
    Det kommer helt an på, hvor stor du vil ha´ den samlede belastnings-tolerancen skal være.
    På markedet finnes det faktisk veldig mange flere, som ikke takler 2KHz når du skruer opp, end de som gør :)
    Hjelper også på belastbarheten med 18/24dB filter.
     
    Sist redigert:

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Det er jo interessant å se måling av hvert element hver for seg i samme graf også mulig. Ellers ser det jo jevnt ut over delefrekvensen bortsett fra at diskanten er for høyt i nivå som The Shy sier. Det kan jo tenkes du ender opp med en dip ved delefrekvens når diskanten dempes såpass mye, og du dermed må flytte den litt.
    Når det kommer til dempingen så holder jeg på å teste 10dB demping på diskant nå. Men kan jeg ikke bruke motstanden i spolen som ligger i parallell over diskanten med i beregningen?

    Hva tenker du med å evt måtte flytte den litt? Tenker du på delefrekvensen?

    Her er elementene målt separat:
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn