Finne IP-adressen ....?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.608
Sted
Holmestrand
Sitter her med en ruter jeg gjerne skulle ha omkonfigurert.
Jeg har bruker og passord, men ikke IP-adressa, og etter lang tid med scanning på måfå uten resultat og leting etter smarte verktøy som kan hjelpe meg så kryper jeg til korset og spør: Noen som har gode tips?
Terminalkabelen min er ikke å oppdrive for øyeblikket .
:p

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
på en windows pc - skriv cmd (da kommer du til kommandolinjen
Skriv deretter ipconfig - da får du opp adressen på tilkoblet utstyr

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.608
Sted
Holmestrand
Takker for innspill, men ipconfig forteller deg om ip på egen maskin. Jeg har en ruter som jeg ikke kjenner ip på, og finner den derfor ikke. :)

S

Syncrolux

Gjest
Har du sjekket om ruteren har DHCP server aktiv, dvs du har satt PC'en til å hente adresse via DHCP ?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.608
Sted
Holmestrand
Den har ikke DHCP aktivert. Har testet selv om jeg VET at DHCP ikke er på.
Godt forslag da, i de fleste tilfeller har jeg den på. :)
HW er Alix 2D

rfo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
17
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
som nevnt tidligere sjekk ipconfig og se hva standard Gateway adressen er f.eks 192.168.0.1 som mest sannsynlig er ipadressen til routeren din

Jeg har bruker og passord, men ikke IP-adressa, og etter lang tid med scanning på måfå uten resultat og leting etter smarte verktøy som kan hjelpe meg så kryper jeg til korset og spør: Noen som har gode tips?

S

Syncrolux

Gjest
Koble ruteren og PC'en sammen med kabel. Ingen andre enheter noe sted.
Bruk wireshark og ta en capture, så vil du etter hvert finne både MAC og IP til ruteren.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.608
Sted
Holmestrand
Jeg har som sagt scannet ganske mange nett allerede. 192.168.0 er langt oppe på listen, men er ikke brukt her. Jeg bruker for øvrig sjelden 192-nett.
Hva mener dere jeg kan finne ut i fra ipconfig annet enn adressen på egen PC, og den har jeg selvsagt kontroll på. Hvis dere vet om et lurt triks her så er jeg lutter øre. :)

som nevnt tidligere sjekk ipconfig og se hva standard Gateway adressen er f.eks 192.168.0.1 som mest sannsynlig er ipadressen til routeren din

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.287
Sted
'
Hva med

ipconfig | find "gateway"

eller

ipconfig /all

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
1.072
Torget vurderinger
4
Default gateway in på routere bruker å være 10.1.1.1 eller 192.168.1.1. Hvilken router er det du prøver å komme inn på?

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Kanskje resette routeren tilbake til fabrikk innstilling kunne vært en utvei/workaround? Noen routere har en "reset knapp" man kan trykke inn...

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.318
Torget vurderinger
4
Bruk "ipconfig / all" i cmd, så får du opp den infoen du trenger.
image.jpg

Under feltet "dhcp server" er ip til basestasjonen din.

Edit: så nå at enheten ikke hadde aktv dhcp. Hmm...

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.117
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
som nevnt tidligere sjekk ipconfig og se hva standard Gateway adressen er [....] ...som mest sannsynlig er ipadressen til routeren din
Virker ikke som at trådstarter tok denne. Ellers hadde oppgaven vært løst nå.
På et vanlig hjemmeoppsett vil Default Gateway eller Standard Gateway være ip-adressen på routeren din. Det står i klartekst når du ser på informasjonen som du får fra ipconfig.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.392
Torget vurderinger
0
Er Wi-Fi aktiv på router?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Newsflash: dhcp er deaktivert.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.826
skriv cmd
skiv "tracert 8.8.8.8" og se hvilke IP-adresser den er innom på veien.

(8.8.8.8 er googles DNS-server og en av svært få IP-adresser jeg har i hodet...)

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
som nevnt tidligere sjekk ipconfig og se hva standard Gateway adressen er [....] ...som mest sannsynlig er ipadressen til routeren din
Virker ikke som at trådstarter tok denne. Ellers hadde oppgaven vært løst nå.
På et vanlig hjemmeoppsett vil Default Gateway eller Standard Gateway være ip-adressen på routeren din. Det står i klartekst når du ser på informasjonen som du får fra ipconfig.
Om jeg forstår saken rett dreier dette seg om en router som ikke brukes som router og vil dermed ikke ha den relevante infoen i ipconfig. Den er MAO som en hvilken som helst annen dings på nettverket.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Kjør en SNMP scanner? Kanskje det er slått på i denne ruteren.

S

Syncrolux

Gjest
Har var det mye hjemmesnekret nettverkskunnskap gitt.... :confused:

Jeg gjentar:
Kjør en packet capture av nettet med wireshark. Ruteren vil før eller senere gjøre en broadcast, og da vil du se dens ip-adresse i capturen.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.117
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Om jeg forstår saken rett dreier dette seg om en router som ikke brukes som router og vil dermed ikke ha den relevante infoen i ipconfig. Den er MAO som en hvilken som helst annen dings på nettverket.
I så fall: Skal den omkonfigureres uansett er vel det enkleste å skaffe kabel og koble til direkte. Nullstill enheten om det er nødvendig med resetknappen. Start fra bunnen av. Mye mindre rør. Det vanskeligste er altså å finne en kabel, men det bør jo strengt talt ikke være en uoverkommelig oppgave.

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Jeg fant adressen til min router ved å bruke ipconfig - mulig det ikke fungerer hos alle?
du får opp flere adresser, men en av dem pleier å være routeren

S

Syncrolux

Gjest
Jeg fant adressen til min router ved å bruke ipconfig - mulig det ikke fungerer hos alle?
du får opp flere adresser, men en av dem pleier å være routeren
Det funker kun hvis ruteren også er DHCP server, og den gir deg en adresse i samme nett som ruteren. Men da hadde ikke trådstarter hatt noe problem heller, og denne tråden hadde ikke eksistert.

Problemet er at ruteren er "isolert" på en statisk konfigurert IP-adresse. Den svarer ikke på dhcp-request, og vil ikke gi en PC noen ip-adresse automatisk.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Ganske sært oppsett dersom ruteren ikke er Default Gateway..?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.017
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvilken router er det snakk om og har den fabrikkinnstillinger?

S

Syncrolux

Gjest
Det er stort sett bare rutere for consumer-markedet som har "reset to factory defaults"-knapp. Jeg mistenker at dette nok ikke er det...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.608
Sted
Holmestrand
Takker for alle mer eller mindre gode forslag. Alle bretter opp ermen og hjelper til etter beste evne, og det er jo hyggelig.

Wireshark er nok det beste forslaget, men jeg kasta korta og reinstallerer. Det er raskere for meg å konfigurere ruter på nytt med blanke ark.
Tenkte å ta det som en liten øvelse siden jeg startet med god tid. Etter hvert så tok det fyr i noe annet slik at jeg hadde ikke god tid lengre

:)

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
I så fall: Skal den omkonfigureres uansett er vel det enkleste å skaffe kabel og koble til direkte. Nullstill enheten om det er nødvendig med resetknappen. Start fra bunnen av. Mye mindre rør. Det vanskeligste er altså å finne en kabel, men det bør jo strengt talt ikke være en uoverkommelig oppgave.
Hva mener du med å koble den til direkte? Enten har den nettverks kabel eller ikke.
Dette er altså en Alix boks, om den er som min så har den ikke en reset knapp.

Å plukke ut CF kortet og lese config som ble nevnt er nok det enkleste vil jeg tro.

Topp Bunn