Ønsker anbefaling Finnes det et støyfritt aktivt delefilter?

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg har igjen behov for et aktivt delefilter i oppsettet mitt. I tidligere oppsett har jeg brukt Behringer DCX2496 og dbx Driverack PA og dbx Driverack 260. Disse har gitt støy, dog var 260 det beste av dem. Denne gangen har jeg kjøpt et Peavey VSX 26 delefilter/prosessor, men det støyer rimelig heftig det også.

Støyen er konstant, dvs den blir ikke borte eller redusert om man kjører volum i bånn. Støyen høres ut som white/pink noise. Alt kjøres balansert. Bortkobling av XLR kabler fra preamp til crossover hjelper ingen ting på støyen. Det eneste som hjelper er å kjøre gain i bånn på ampene (Accuphase A60 og Crown K2). Men det er ikke noe alternativ.

Det jeg trenger i et delefilter er:

- XO
- PEQ (subbene trenger det)
- Delay (pga subbenes/høyttalernes plassering)

Noen som har noen tips. Lydkvalitet er det viktigste - etter fravær av støy.
Er det noen som har testet Groundsound sitt DCN24kit?


Mvh
Jan
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
McIntosh MEN220, Room Correction System, MEN220 McIntosh



Delivers a potent suite of Room Correction, Custom-EQ and 2-Way Crossover capabilities in one easy-to-use stereo component. While any single feature of the MEN220 has the power to optimize the sonic characteristics of the highest quality audio systems, combining the features can reveal a level clarity and resolution unattainable by any other means. Full system control and PC link are provided via RS232 while McIntosh Data, Power Control and IR inputs offer additional remote control flexibility. Both single-ended and balanced connections are supported; a hand-held, IR remote control is included.

 
Sist redigert:

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Den burken fra McIntosh er i overkant av hva jeg har tenkt å betale for et delefilter. Synes 40.000,- er litt drøyt rett og slett. Men den er helt sikkert bra ;)

mvh
jan
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
^ Hvorfor er det ikke et alternativ å ta ned forsterkingen på effekttrinnene?

Generelt sett kan det være hensiktsmessig å ha et så høyt nivå som mulig inn på delefilteret, og heller ta det litt ned etter delefilteret. Det vil sannsynlig vis uansett være slik at effekttrinnet klipper før delefilteret. Nivåtilpassing er også et praktisk spørsmål om virkområdet til volumkontrollen.

mvh
KJ
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Den burken fra McIntosh er i overkant av hva jeg har tenkt å betale for et delefilter. Synes 40.000,- er litt drøyt rett og slett. Men den er helt sikkert bra ;)

mvh
jan
Du nevnte jo ingenting om pris...:D

Bare maks lydkvalitet som var viktig!:cool:
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Accuphase. Alle filtre f.o.m. F5- serien er utrolig støysvake. F5, F15, F20 og F25. Trenger du kun to-veis så er F5 et knallkjøp - de ligger ofte til salgs på Hifido.jp og koster 7-800 USD.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
de har vel ikke eq og delay
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Selvsagt ikke - dette er ANALOGE saker. Tenkte å frelse ham, men du måtte jo komme og ødelegge! :mad:
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Marchand har kanskje noe skrammel med EQ etc.? :cool:
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Phil Marchand anbefalte meg de passive linjefilterne fordi et aktivt ikke ville være like støysvakt
mvh
Leif
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
^ Hvorfor er det ikke et alternativ å ta ned forsterkingen på effekttrinnene?

Generelt sett kan det være hensiktsmessig å ha et så høyt nivå som mulig inn på delefilteret, og heller ta det litt ned etter delefilteret. Det vil sannsynlig vis uansett være slik at effekttrinnet klipper før delefilteret. Nivåtilpassing er også et praktisk spørsmål om virkområdet til volumkontrollen.

mvh
KJ
Mest fordi når jeg kjører gain i bunn på A60 så må jeg over kl 12 på preamp for å komme opp i greit niva.... Og da er det fortsatt ikke støyfritt....
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Delay og EQ er noe jeg MÅ ha - subbene står 1,2 meter bak fronthøyt. og subbene (2 stk nye JBL4645C) trenger EQ....
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Hva er følsomheten på ht? Rundt 100 dB eller mindre?
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Hva er følsomheten på ht? Rundt 100 dB eller mindre?
På JBL 4365 er det vel 94db og på JBL4645C er det vel 99db...
Trodde jeg skulle klare meg uten subber, men 4365 ruller av jævlig tidlig i mitt rom og plassering. Prøvde noen små subber med svære smultringbasser men det låt jævlig. 4645C derimot ;)

131212_1000.jpg
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
beste JBL 18 tommern 2242!
mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Skikkelig barskt macho opplegg! Kl. 12 på A60 / full gain stilling stemmer akkurat med 100 dB /W, det var derfor jeg spurte... ante ikke hva slags ht du brukte!
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
miniDSP 4x10 Hd oppfyller kravene og lydmessig meget bra. Har testet både Groundsound DCN28 og DEQX HDP-4. Og la meg si det slik. Er det ikke viktig at man har en dyr boks og klarer seg med 6 bånd med EQ, så ser jeg ingen grunn til å velge disse framfor miniDSPen. Den er helt støyfri også. Et regel rett kupp. Eneste aberert synes jeg er at den ikke har XLR utganger og må enten bruke kappete kabler i enden eller phoenix overganger.
miniDSP 4x10 Hd | miniDSP
 
Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Proff/PA-type delefiltere vil nesten aldri passe i et hifi-system...
Gain-/-signal-nivået INN til disse er for lavt, og dermed blir s/n-forholdet elendig.

Arne K
 
D

Desillusjonert

Gjest
Proff/PA-type delefiltere vil nesten aldri passe i et hifi-system...
Gain-/-signal-nivået INN til disse er for lavt, og dermed blir s/n-forholdet elendig.
Arne K
Det er nettopp derfor alle har mulighet for å styre gain, er det ikke?
 
D

Desillusjonert

Gjest
Hjelper lite når signalet INN er for lavt...
Signalet er da ikke så mye lavere på hifi, enn det er i et studio?
Rane lager studio utstyr også.
Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være et problem og hvorfor du tror det er så stor forskjell i signalet???
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.589
Antall liker
3.282
Hjelper lite når signalet INN er for lavt...
Signalet er da ikke så mye lavere på hifi, enn det er i et studio?
Rane lager studio utstyr også.
Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være et problem og hvorfor du tror det er så stor forskjell i signalet
Står litt om det her: What is Gain Structure? - diyAudio

Se litt ned på dokumentet som starter med - "Things can get worse"........ og slutter med...... "so we are at an S/N ratio of only 56dB coming out of the crossover. "
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Hjelper lite når signalet INN er for lavt...
Signalet er da ikke så mye lavere på hifi, enn det er i et studio?
Rane lager studio utstyr også.
Jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være et problem og hvorfor du tror det er så stor forskjell i signalet
På Peavey VSX 26 jeg har nå kan man velge mellom -10dBV og +3dBV på input kanalene. -10dBV er for såkalt Hifi utstyr i følge manualen til Peavey. Men kjører jeg det valget så støyer det noe inni helsike - helt umulig å bruke. Så problemet og utfordringene ligger nok andre steder.

mvh
jan
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.589
Antall liker
3.282
Jeg har nylig innført et aktivt digitalt delefilter i anlegget mitt (Peavey VSX26), og dette har medført at jeg har en konstant "sus" i høyttalerne, både i subber/basser/mellomtone/diskant. Suset er der selv om volum er i bunn eller preamp er slått av. Kan dette ha noe med jordings problematikk å gjøre? Nettkablene mine er jordet mot veggstikk, men ikke i pluggen som går inn i amper & delefilter.

Mvh
Jan
Kan ha noe med jording å gjøre. Disse bør jordes, så enkelt er det.
(Sitatet er fra en annen tråd)
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg har nylig innført et aktivt digitalt delefilter i anlegget mitt (Peavey VSX26), og dette har medført at jeg har en konstant "sus" i høyttalerne, både i subber/basser/mellomtone/diskant. Suset er der selv om volum er i bunn eller preamp er slått av. Kan dette ha noe med jordings problematikk å gjøre? Nettkablene mine er jordet mot veggstikk, men ikke i pluggen som går inn i amper & delefilter.

Mvh
Jan
Kan ha noe med jording å gjøre. Disse bør jordes, så enkelt er det.
(Sitatet er fra en annen tråd)
Har forsøkt med jording på delefilteret samtidig som xlr fra preamp er bortkoblet. Hjalp ingen ting. Dette er ikke et problem som bare gjelder den Peavey VSX 26'n jeg har nå, men med alle de tre-fire andre PA/PRO delefilteret jeg har hatt. Frustrerende å ikke vite årsaken :-(

mvh
jan
 
D

Desillusjonert

Gjest
Står litt om det her: What is Gain Structure? - diyAudio
Se litt ned på dokumentet som starter med - "Things can get worse"........ og slutter med...... "so we are at an S/N ratio of only 56dB coming out of the crossover. "
Interessant lesning. Jeg trodde ærlig talt ikke det var slike store forskjeller. Jeg har prøvd en del utstyr og har ikke opplevd det.
Da lærte jeg noe nytt i dag og :) Men jeg tror det er forskjell på PA utstyr og studio utstyr også!
 

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Innlegg
515
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
Behringer DCX, dbx DR260, Peavey, Rane, osv er proff-maskiner, og standard inn- og utgangsnivåer er tilpasset proffutstyr. Det betyr +4dBU linjesignaler. Vanlig hjemmeutstyr er stort sett tilpasset et linjenivå på -10dB. Med andre ord: det er i utgangspunktet 14dB forskjell i nivå - og det betyr en tilsvarende forverring av headroom eller signal/støyforhold. Hvis slike proff-enheter skal funke uten støy og med akseptabelt headroom i et "vanlig" hifi-anlegg kreves både en preamp med kraftigere utgangssignal enn det som er vanlig - pluss en eller annen form for dempning av signalet mellom delefilteret og effektforsterkerne. Selv om det er mulig å (til en viss grad) tilpasse nivåer gjennom å sette interne jumpere, får en likevel ingen særlig god gainstruktur i anlegget uten en volumkontroll etter delefilteret i kjeden. Og det betyr en volumkontroll som kan kontrollere alle forsterkerkanalene i oppsettet.

Den ene fornuftige løsningen er å tilpasse nivåene gjennom 1) riktig valg av preamp pluss 2) justering av interne brytere (hvis de finnes), pluss 3) dempning av signalet før effektforsterkerene. Det siste er det aller viktigste - og betyr i praksis å implementere en 6- (eller 8?) kanals volumkontroll etter delefilteret. Dette krever at endel viktige funksjoner er på plass: buffere, kalibrerte potmetre, fjernkontroll osv. Blir et komplekst byggeprosjekt. (Been there, done that).

Den andre fornuftige løsningen er å kjøpe en dedikert enhet som kombinerer funksjonene i en preamp (buffer, valg av kilde, volumkontroll) med funksjonene i et delefilter. Fordi du har krav om delay, er digitalt filter eneste vei å gå. Viktig at volumkontrollen bør definitivt være passiv, og at den kommer etter filteret i kjeden.

Jeg vet om to produkter som kan dette. Det er DEQX PDP og Groundsound DCN28.

Jeg kan trygt anbefale DCN28. Den ble mitt valg, hovedsakelig pga flere inn- og utganger (2 analoge, 4 digitale og 1 USB inngang, 8 kanaler ut), og balanserte utganger som standard. I mitt oppsett erstattet den 2 DAC'er, en Bryston preamp og dbx’en. Groundsound har en 8-kanals analog volumkontroll. Det er ingen kunst å få til riktig gainstruktur: – alle tendenser jeg tidligere slet med i forhold til støy/sus ble helt borte. Det er 100% støyfritt på 112dB/W horn.
 
Sist redigert:

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Takk for info Grevl, tror det er løsningen ja - en DCN28. Skal se om ikke jeg kan få tak i en. Er lydkvaliteten på topp så er jo dette en utrolig fleksibel boks! Er brukerterskelen på software'n høy? Har sett på webben til Groundsound, og den ser forholdsvis kompleks ut.

mvh
jan
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ta en titt paa Metric Halo ULN8 ogsaa, den er helt stoeyfri I mitt oppsett. Inneholder ogsaa alt du etterspoer og har volumkontroll I det analoge domenet. Mvh. Edit:Satans stavekontroll paa nettbrettet......
 
Topp Bunn