Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Må vel teste tweeterne hos en venn som har en tonegenerator for å objektivt sjekke responsen. Ellers takk for tilbakemeldingen.
    Ps. Dette ble kanskje feil da dette hadde passet bedre under rubrikken, "tweaks som mange går på".
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg er 44 og hører omtrent til 14 kHz (hodetelefoner). Hvis noen lurte.
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Da er det vel positivt å objektivt høre opp til 13000, og subjektivt høre i de " høye sfærer". Er tross alt langt over et halvt hundreogtjue år.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kom over denne i en tråd. Et anbefalt produkt. 4000NOK for et nettstøpsel. Joda greit nok (ikke fair nok), men når man leser om produktet.........

    Jeg er ikke i tvil - FI-50 serien av Furutech`s strømkontakter er helt alene på pyramidetoppen av alle slags kontakter tilgjengelig i markedet.

    Hvis man trodde at man hadde gjennomsiktighet, renhet og dynamikk fra før - prøv våre kabler med FI-50 kontaktene. Disse kontaktene både vasker, renser og rengjør signalet som skal igjennom.

    Furutech`s ekstreme produksjonsteknologi gir klare resultater i økt lydkvalitet.

    Alle lydmessige parametre forbedres klart med FI-50 kontaktene

    Gjennomsiktighet, oppløsning, renhet, definisjon, dynamikk mm...

    Etter at FI-E50 R og FI-50R ble lansert og tatt i bruk ble liksom det hele som av en ny verden i musikkopplevelser.
    Så alt som skal til er å montere ny kontakt.
    Her står det hvitt på grått at kontaktene vasker, renser og rengjør "strømsignalet".. Enda dyrere strømrensere bør da ikke være nødvendig.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kom over denne i en tråd. Et anbefalt produkt. 4000NOK for et nettstøpsel. Joda greit nok (ikke fair nok), men når man leser om produktet.........


    Så alt som skal til er å montere ny kontakt.
    Her står det hvitt på grått at kontaktene vasker, renser og rengjør "strømsignalet".. Enda dyrere strømrensere bør da ikke være nødvendig.
    Følger det med vaskeanvisning? Stryker de strømmen også?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Super tweeters på toppen av høyttalere, i en riktig setting, påvirker overtonespektret i musikken, over det meste av frekvensområdet, som jeg hører det. Låter mer riktig og en strek mer fyldighet.
    Har en større virkning på høyttalere som har diskanter som går opp til f eks 23KHz, enn diskanter som går opp til 50KHz.
    Imo.

    Har testet det meste av tweaks som ligger på den rette siden av galskap.
    Ta f eks 90-tallet da CD spillerne hadde dype skuffer hvor man kunne legge ting oppe på platen, og skuffen lot seg lukke. Jeg eide 3 ulike stabiliseringsmatter som kunne plasseres oppå CD’n. 1) CD Stoplight som kom fra produsenten av den berømte grønne tusjpennen. 2) De-Mat som var en bøyelig filtmatte og 3) Holfi, som var en litt tung metallmatte med klebrig underside.
    Alle 3 mattene påvirket lyden ulikt. Aller mest denne metallsaken fra Holfi; lyden ble veldig rolig og stabil, nesten litt «dau». Men det var det som skjedde med bassen som var mest besynderlig, den ble på en måte steinhard, låt ikke naturlig.

    Ingen kan forklare hva som egentlig skjer. Fordi så lenge fordypningene (gropene) på plata avleses og går gjennom reed solomon code, skal resultatet bli 100% identisk uansett matte, eller ikke matte, eller CD stoplight eller whatever. I teorien vel å merke :)
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Prøvde også de stabiliseringsmattene, tusj og gummiring på 90 tallet, kjøpt på OHC, ingen av de var noen vits i å bruke.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Men man skal nok også regne med fasedrej i toppen når der bare skæres af ved 15 kHz.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.019
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Et lite varsku hvis man vil prøve seg, de veldig lyse tonene kan skjære noe vanvittig i skallen. Tok en test for ikke så lenge siden, måtte skru litt opp for å høre 20Khz, men var noe uvel dagen etterpå. Rene toner kan være kraftig kost.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Her står det hvitt på grått at kontaktene vasker, renser og rengjør "strømsignalet".. Enda dyrere strømrensere bør da ikke være nødvendig.
    Man kan jo først lure på hvordan støpselet får tak i selve signalet, og så må man jo spørre seg hvor skittent signalet var til å begynne med. Men man kan gjøre en morsom øvelse overfor folk som ikke vet hva dette er for noe. Nemlig:

    Hva reklameres det for her?

    Jeg er ikke i tvil - XXXX serien av BRANDs YYYY er helt alene på pyramidetoppen av alle slags YYYY tilgjengelig i markedet.

    Hvis man trodde at man hadde gjennomsiktighet, renhet og dynamikk fra før - prøv våre ZZZZ med XXXX YYYY. Disse YYYY både vasker, renser og rengjør signalet som skal igjennom.

    BRANDs ekstreme produksjonsteknologi gir klare resultater i økt lydkvalitet.

    Alle lydmessige parametre forbedres klart med XXXX YYYY

    Gjennomsiktighet, oppløsning, renhet, definisjon, dynamikk mm...

    Etter at XXXXX og XXXX ble lansert og tatt i bruk ble liksom det hele som av en ny verden i musikkopplevelser.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Store ord og fleskefett!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Altfor enkelt. PM audio sine egne vurderinger av et par strømkontakter.
    Enten må forbrukerrådet inn eller så må regjeringen gå.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.019
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    6moons forteller hvorfor de ikke gir dårlig karakter på tester. Kort svar: "alt er subjektivt, og vi vil ikke ødelegge for noen". Det var i hvert fall det jeg fikk ut av det. Jeg kan på en måte forstå dem, men samtidig, hva er vitsen da med å lese en test, om du ikke kan så mye at du forstår alle referansene deres? Har kjøpt ting før med bakgrunn i hvordan de tilsynelatende har hauset opp noe. Hva visste vel jeg..
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Helt fair når de er tydlige på det. Det er ikke noen annet enn en reklame for produkter. Samme var for noen kjente norske hifiblekker. Der ble det bare fortalt under en øl og aldri skrevet noe om deres policy.
    6moons, TAS, audiobacon for å nevne noen, er vel noen av de absolutt minst troverdige der ute uansett.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    6moons forteller hvorfor de ikke gir dårlig karakter på tester. Kort svar: "alt er subjektivt, og vi vil ikke ødelegge for noen". Det var i hvert fall det jeg fikk ut av det. Jeg kan på en måte forstå dem, men samtidig, hva er vitsen da med å lese en test, om du ikke kan så mye at du forstår alle referansene deres? Har kjøpt ting før med bakgrunn i hvordan de tilsynelatende har hauset opp noe. Hva visste vel jeg..
    Dette avsnittet er jo inne på noe:
    Then the question becomes, should personal preferences and limited context/synergy ever be mistaken for ultimate truths? A mature reviewer quite certain (or perhaps full) of himself will say that a particular amplifier was soft on top. He won't necessarily say "soft in my opinion". He presents things as fact and the reader feels reassured by such unwavering and unambiguous conviction. So tell me - is it really possible to make such a solid statement when no component makes a sound of its own and is alwaysmodulated by those preceding and following it? Measurement here would certainly help.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Super Tweeters fungerer fordi dem virker langt nedover i frekvensområder hvor de fleste av oss hører relativt greit. Man ser dette temmelig enkelt også på REW målinger. Tannoy sin går feks ned til ca 4000hz. Super Tweeters har sin rolle da dem "kompenserer" for aldersbetinget hørselstap.

    -BB-
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.019
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Altså, for 6moons dreier det seg om følelser, og ikke teknikk. Hvis man klarer lese seg gjennom alt de skriver og snuser rundt, så sier de det også (pakket inn i anekdoter, bibelhistorier og vunderlige vyer). Men det er stilen deres, og sånn liker de å være. Jeg skal ikke nekte dem det.

    Der jeg tror mang en menigmann går seg bort, er skillet mellom hifi-produkter og luksusvarer. Har du en rørforsterker til 300k, så kjøpte du den ikke bare for å ha så ren lyd som mulig. Håndverket, materialvalg, estetikk, vedlikehold osv.. vi er lang forbi vanlig konsumentelektronikk.

    Et noe sammenlignbart konsept er klokker. Om du kjøper deg en Rolex eller en Jaeger LeCoultre, så gjorde du ikke det fordi du ville ha den mest nøyaktige klokken. Du kan nerde masse om urverkene, finishen, teknologien (mekaniske ur forbedres fortsatt), materialvalg, historie, lyd, følelse osv. Ok, noen (mange) kjøper en Rolex bare fordi den er en Rolex, og tenker ikke så mye på det, men jeg synes det er fine eksempler på motpoler innen luksussegmentet.

    Også har du de som sverger til klassisk Casio, som koster en brøkdel av de andre, og holder tiden 10 ganger bedre (kanskje bare 2 ganger, avhengig av urverket det sammenlignes mot..men det er en avsporing).

    Hvorfor har vi ikke bare Casio på armen hele gjengen? Jo, fordi det dreier seg om så veldig mye mer enn bare å vite hvor mye klokka er. Spesielt i dag, hvor det å holde rett tid koster ingenting og er over alt.

    Spolebånd, vinyl, rør, klokker, vin, sigarer og sjokolade er vel kanskje alle eksempler på dette? Hifi kan måles teknisk, men eiergleden kan ikke det.

    Hvor vil jeg med det her, egentlig, gudene vet. Det blir veldig mye at man skal rettferdiggjøre valgene sine med bakgrunn i "bedre lyd" og alt det der, men noen ganger kan det være like greit å si "jeg elsker den, den har masse jern og duppeditter og knapper og lys som gir meg bare så utrolig god følelse. Lyden? Ja, den er førsteklasses den også."
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Altså, for 6moons dreier det seg om følelser, og ikke teknikk. Hvis man klarer lese seg gjennom alt de skriver og snuser rundt, så sier de det også (pakket inn i anekdoter, bibelhistorier og vunderlige vyer). Men det er stilen deres, og sånn liker de å være. Jeg skal ikke nekte dem det.

    Der jeg tror mang en menigmann går seg bort, er skillet mellom hifi-produkter og luksusvarer. Har du en rørforsterker til 300k, så kjøpte du den ikke bare for å ha så ren lyd som mulig. Håndverket, materialvalg, estetikk, vedlikehold osv.. vi er lang forbi vanlig konsumentelektronikk.

    Et noe sammenlignbart konsept er klokker. Om du kjøper deg en Rolex eller en Jaeger LeCoultre, så gjorde du ikke det fordi du ville ha den mest nøyaktige klokken. Du kan nerde masse om urverkene, finishen, teknologien (mekaniske ur forbedres fortsatt), materialvalg, historie, lyd, følelse osv. Ok, noen (mange) kjøper en Rolex bare fordi den er en Rolex, og tenker ikke så mye på det, men jeg synes det er fine eksempler på motpoler innen luksussegmentet.

    Også har du de som sverger til klassisk Casio, som koster en brøkdel av de andre, og holder tiden 10 ganger bedre (kanskje bare 2 ganger, avhengig av urverket det sammenlignes mot..men det er en avsporing).

    Hvorfor har vi ikke bare Casio på armen hele gjengen? Jo, fordi det dreier seg om så veldig mye mer enn bare å vite hvor mye klokka er. Spesielt i dag, hvor det å holde rett tid koster ingenting og er over alt.

    Spolebånd, vinyl, rør, klokker, vin, sigarer og sjokolade er vel kanskje alle eksempler på dette? Hifi kan måles teknisk, men eiergleden kan ikke det.

    Hvor vil jeg med det her, egentlig, gudene vet. Det blir veldig mye at man skal rettferdiggjøre valgene sine med bakgrunn i "bedre lyd" og alt det der, men noen ganger kan det være like greit å si "jeg elsker den, den har masse jern og duppeditter og knapper og lys som gir meg bare så utrolig god følelse. Lyden? Ja, den er førsteklasses den også."
    Man må bare ha to tanker i hodet samtidig og være ærlig på hva man snakker om.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    "jeg elsker den, den har masse jern og duppeditter og knapper og lys som gir meg bare så utrolig god følelse. Lyden? Ja, den er førsteklasses den også."

    Glimrende! Der har du meg :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    "Gammelt nytt" fra tåkefyrsten, sjarlatanen og usympatiske Mr. Denney.
    Mange har ventet på platedisken.

    Our first in a series of record mats with a new UEF Treatment that dramatically improves sound quality with a lower noise floor, improved soundstaging, and enhanced tonal clarity on even the finest turntables. It starts with a unique carbon fiber disc that kills unwanted vibration between your record and platter without deadening or compressing sound. We then added a synthetic dampening material to improve musicality. Then we do something only we can, we developed the first in a series of UEF treatments between the carbon fiber disc and the synthetic dampening material to dramatically expand your soundstage with a natural tonal quality that is balanced and musical. In future iterations, we will offer UEF treatments voiced for even more holographic soundstaging, improved vocals, even enhanced dynamics. But for our first UEF Record Mat, we went for a broad balance that checks all the boxes and stresses musicality without fatigue. Of course, you can audition our new UEF Record Mat No. 1 in your system for 30-days risk-free to find out why Synergistic Research is the fastest-growing company in High-End Audio.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Denne var jo genial, bytt en liten stift på toppen og du skifter lydsignatur på platespilleren din. WOW!

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selvfølgelig gir den blå proppen «Air» og den røde «Warmth». Man kan gjette hva som er den aktive ingrediensen her.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Svaret på tråden er jo enda en gang et rungende NEI ! Her er nok et bevis. Legg også merke til prisforskjellen på de forskjellige utgavene. Fra € 279 til den viste Fullrange €459,- (med tre ringer i hammerskaftet) De er for øvrig håndlaget , selvfølgelig.....

    1599210091323.png
    Og produktet finnes her : https://www.headquarteraudio.de/produkte/qnator/

    God helg.

    Dr. E
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.019
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Den ser litt hjemmesnekra ut. Jeg mener, den er håndlaget i Tyskland.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Schiit audio sine "snake oil" kabler. En liten motvekt til det meningsløse.

    PYST was the god of drinking in Norse mythology. He’d be much better-known if he wasn’t getting schiit-faced all the time. Or, well, not really. PYST stands for Put Your Schiit Together, a set of short cables that make stacking your DAC and amp easy.

    Beyond Just Technology: SuperUltraHyperTechnology
    PYST cables are made from only the finest 6-nines Unobtanium™ alloy, molecularly assembled in our Alternate Universe™ reality-distortion tesseract field , using a secret geometry reverse-engineered from crashed UFOs, painstakingly smuggled out of Area 51 by deep-cover operatives. Performance is further enhanced by the use of a QuantConnect™ quantum-entangled pair of transmission interfaces, held at absolute zero by our exclusive Stasis Field™ technology. The cables are then wrapped in NanoAeroCap™, a nanotechnology-enabled aerogel anti-capacitance insulation system, featuring Fractal Interleaved Geometry™ to create negative inductance for maximum audio transmission quality.

    Or, er, well . . . again, no. These are nice, high-quality cables, with solid, reliable connectors. That’s it. Hope you like them!

    PYST cables come in three flavors:
    1. RCA PYST. These are available in 6 inch, 1 meter, and 2 meter lengths. The 6 inch cables are great for stacking our smaller components. The 1 meter and 2 meter cables are more typical for larger systems. 1 meter is a bit over a yard, for us USAians.
    2. XLR PYST. These are available in 10 inch, 1 meter, and 2 meter lengths. The 10 inch cables are good for stacking our components with balanced outputs. Same dimensional disambiguation applies.
    3. USB PYST. This is the complete redefinition of USB cables. It actually, physically transports you* into an alternate universe where superbly-mastered, 24/192 music streams 24/7, free of charge to all listeners, for all genres. Supermodels in this alternate world are all deeply into high-end audio, and will beg to go out with you. Butterflies swirl in fantastic colors over clean-lined porcelain cityscapes, everyone is a millionaire, and flying cars run on air. It's a beautiful place to be!
    *Or not. It may have been a hallucination. USB PYSTs are actually just nice, 1M long, USB A-B cables that have thicker than normal power conductors and silver-plated copper data lines, as well as a tough, braided outer jacket that may come in handy for sawing off your leg if you are ever trapped in a landslide. Not that you'll probably have a PYST USB on you.

    In addition, to make things even more confusing, you can choose some PYST cables from different manufacturers. We have cunningly hidden who's making these cables by having them clearly labeled as "Straight Wire" or "Snake Oil." Both companies make really good cables.
    • Straight Wire has been around a long time, and is located in Florida. They make a wide range of cables beyond our PYST.
    • Snake Oil is a start-up from here in California. They also make the Mini-Links for our stuff, if you want something that really minimizes your desktop space.
    As we said, both companies make great cables. Neither is the cheapest in the universe, and neither is the most expensive. If you're looking to save cash, there are plenty of other options out there.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn