Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • I

    Ikke33206

    Gjest
    Definitivt. Vi har no frickin' clue om hva 95 % av universet består av, så det er mer enn nok å ta av der ute.
    Syns det var mindblowing når de oppdaget at ekspansjonen av universet er endeløst akselerende.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Som en ung misjpnær fra en eller annen tøvet menighet i USA utalte etter å vært i Norge og misjonert i flere måneder.
    "Norwegian are highly educated, intelligent and critical thinkers"

    Som nordmann vet jeg jo at dette ikke gjelder oss alle så jeg tenkte det heller stod verre til hjemme hvor han kom ifra.

    Vet ikke hvorfor jeg kom til å tenke på dette utsagnet i dag, men det fikk meg til å undre på om noen av dere klarer komme på tveaks eller over the top reklame fra Norske produsenter?
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Som en ung misjpnær fra en eller annen tøvet menighet i USA utalte etter å vært i Norge og misjonert i flere måneder.
    "Norwegian are highly educated, intelligent and critical thinkers"

    Som nordmann vet jeg jo at dette ikke gjelder oss alle så jeg tenkte det heller stod verre til hjemme hvor han kom ifra.

    Vet ikke hvorfor jeg kom til å tenke på dette utsagnet i dag, men det fikk meg til å undre på om noen av dere klarer komme på tveaks eller over the top reklame fra Norske produsenter?
    Nå fins det jo dessverre ganske få norske Hifi-produsenter, i motsetning til i f.eks pannekagelandet rett i sør. Men dette er en herfra som er en tur der oppe i tåka, bokstavelig talt.

    Innlegg#73 i denne:

    (13) SVADASPRÅK; Finnes det en grense for hvor drøy en produktbeskrivelse kan bli? | Side 2 | Hifisentralen


    Dr.E
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Nordost QPOINT Resonance Synchronizer

    Kjent skoddegjøkfirma helt i toppklassen slår til igjen - 750 USD koster det for å oppnå et høyere nivå innen Audifilogikirken . Relikviet ser slik ut, snaisen klump. (Under bildet et utdrag fra databladet hvis man lurer på hvordan det virker.).
    1611531787712.png


    The QPOINT Resonance Synchronizer addresses this problem by emitting a subtle field which manipulates all electromechanical resonances within its immediate proximity so that they vibrate in unison with each other

    Her er hele "testen" !

    Nordost QPOINT Resonance Synchronizer (positive-feedback.com)

    Dr.E
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    The QPoint belongs to a family of products that has been called QRT by the Nordost company—it is a modular system. It means that we can start with one product, e.g. the QPoint, and then add more of the elements to the system. The first step towards reaching this aim might be buying one, two or even three more QPoint devices.
    Så dette er en motlydsenhet som jobber frekvensområdet som holder covidsmittede flaggermus unna stereoen?
    Ved å koble flere sammen lager de motlyd til hverandre.


    ....clever I admit ;)
    ........from the country where alternative truth will bring you to presidency
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nei, jeg vil si for skeptiske for ting de selv ikke har erfart.
    Problemet er kanskje at vi har eit realistisk utgangspunkt?
    At vi kunne høyre skilnad på høgtalarar. Så gjekk vi eit trappetrinn oppover, og merka at det var stor skilnad på signalkjelder. Etter det forsterkarane. Og så vart vi ivrige. Hobbyen vart definert av at nokre produkt var betre enn andre.
    Etter kvart prøvde vi ut ymse ting. Vpi sin "Magic brick" var ein av dei eg var usikker på. Forventingsbias fekk oss til å meine vi høyrde skilnad på alle desse tvika, og fann kvasiforklaringar. Dette er menneskeleg. Tenk på verdsbilda ulike sivilisasjonar hadde. Tenk på å blande mjøldrøye i kornet, tenk på religionane.
    Nei, det er ikkje rart. Men Newton, Kopernikus og Darwin bør vere stadium vi er ferdige med. Sjølv om Internett er på full fart til å innføre overtru og konspirasjonsteoriar igjen....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nei, jeg vil si for skeptiske for ting de selv ikke har erfart.
    Problemet er kanskje at vi har eit realistisk utgangspunkt?
    At vi kunne høyre skilnad på høgtalarar. Så gjekk vi eit trappetrinn oppover, og merka at det var stor skilnad på signalkjelder. Etter det forsterkarane. Og så vart vi ivrige. Hobbyen vart definert av at nokre produkt var betre enn andre.
    Etter kvart prøvde vi ut ymse ting. Vpi sin "Magic brick" var ein av dei eg var usikker på. Forventingsbias fekk oss til å meine vi høyrde skilnad på alle desse tvika, og fann kvasiforklaringar. Dette er menneskeleg. Tenk på verdsbilda ulike sivilisasjonar hadde. Tenk på å blande mjøldrøye i kornet, tenk på religionane.
    Nei, det er ikkje rart. Men Newton, Kopernikus og Darwin bør vere stadium vi er ferdige med. Sjølv om Internett er på full fart til å innføre overtru og konspirasjonsteoriar igjen....
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Problemet er kanskje at vi har eit realistisk utgangspunkt?
    At vi kunne høyre skilnad på høgtalarar. Så gjekk vi eit trappetrinn oppover, og merka at det var stor skilnad på signalkjelder. Etter det forsterkarane. Og så vart vi ivrige. Hobbyen vart definert av at nokre produkt var betre enn andre.
    Etter kvart prøvde vi ut ymse ting. Vpi sin "Magic brick" var ein av dei eg var usikker på. Forventingsbias fekk oss til å meine vi høyrde skilnad på alle desse tvika, og fann kvasiforklaringar. Dette er menneskeleg. Tenk på verdsbilda ulike sivilisasjonar hadde. Tenk på å blande mjøldrøye i kornet, tenk på religionane.
    Nei, det er ikkje rart. Men Newton, Kopernikus og Darwin bør vere stadium vi er ferdige med. Sjølv om Internett er på full fart til å innføre overtru og konspirasjonsteoriar igjen....
    Det kommer jo an på hva det er snakk om.
    Ja det er fint å være realistisk, til og med skeptisk.
    Hvis man likevel hører forskjell, så kanskje det er en objektiv forskjell på enkelte produkter.
    Men den diskusjonen ender i samme sporet uansett.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Det kommer jo an på hva det er snakk om.
    Ja det er fint å være realistisk, til og med skeptisk.
    Hvis man likevel hører forskjell, så kanskje det er en objektiv forskjell på enkelte produkter.
    Men den diskusjonen ender i samme sporet uansett.
    Så lenge man forstår at det svakeste ledd.........., — er en selv.

    Når jeg mente høre forskjell på grønn tusj og grønn plastring på kanten av CD platene, — når det i realiteten ikke var noe forskjell med eller uten noen av dem ble det om ikke annet en nyttig lærdom senere i livet.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Så lenge man forstår at det svakeste ledd.........., — er en selv.

    Når jeg mente høre forskjell på grønn tusj og grønn plastring på kanten av CD platene, — når det i realiteten ikke var noe forskjell med eller uten noen av dem ble det om ikke annet en nyttig lærdom senere i livet.
    Jeg har funnet ut at det er ok å diskutere akustikk, forsterkere og høyttalere her.

    Best å styre unna matching, kilde, kabler, tweaks, underlag og strømprodukter.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    560
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    23
    Nei, jeg vil si for skeptiske for ting de selv ikke har erfart.
    Tror ingen tviler på at du har hatt slike opplevelser. De fleste som fremstår som skeptiske til udokumenterte påstander her inne har opplevd forskjeller på f.eks kabler tidligere men har over tid og med systematisk testing kommet frem til at de opplevde forskjellene enten skyltes forventningsbias eller at det var snakk om komponenter/kabler som feilkonstruerte i så alvorlig grad at de faktisk påvirket lyden.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Tror ingen tviler på at du har hatt slike opplevelser. De fleste som fremstår som skeptiske til udokumenterte påstander her inne har opplevd forskjeller på f.eks kabler tidligere men har over tid og med systematisk testing kommet frem til at de opplevde forskjellene enten skyltes forventningsbias eller at det var snakk om komponenter/kabler som feilkonstruerte i så alvorlig grad at de faktisk påvirket lyden.
    Jeg har ikke noe mer å legge til det.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det virker unektelig som du ikke trenger lese noe som helst som ikke applauderer dine egne forutintatte meninger basert utelukkende på tro og følelser. Teknologi er tydeligvis uinteressant....
    [/QUOTE
    Du er alltid så hyggelig
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    "The sonic effects were immediate and undeniable. The highs were cleaner, sharper, and more natural. Inner detail retrieval, resolution, and transparency all improved too."

    Glimmers!
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det har den ikke. Det er ikke nævnt ihvertfald. Bare noget kabel holder skidt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ganske mye effekt igjennom kablene om de starter å røre på seg eller vibrere.. Og ikke minst må de nok ha veldig til effekt-tap også om det skal forekomme.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.512
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det hører vel kanskje ikke helt hjemme i denne kategorien, men QED er vel på tynn is her med å påstå at ledere med ordinær geometri kun utnytter 75% av ledematerialet for "høyfrekvens-signaler" ?


    QED.JPG
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det hører vel kanskje ikke helt hjemme i denne kategorien, men QED er vel på tynn is her med å påstå at ledere med ordinær geometri kun utnytter 75% av ledematerialet for "høyfrekvens-signaler" ?


    Vis vedlegget 692637
    Høy frekvens signaler ja, det er noe annet det enn hva kanskje mange kabelprodusenter snakker om. :D
    Bytt ut KHz til GHz, så begynner man å snakke om høye frekvenser..
    Pr. Def. Så er HF (high frequency) 3MHz til 30MHz.

    Edit: LF (low frequency) er 30-300KHz.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det hører vel kanskje ikke helt hjemme i denne kategorien, men QED er vel på tynn is her med å påstå at ledere med ordinær geometri kun utnytter 75% av ledematerialet for "høyfrekvens-signaler" ?
    Skinneffekt, men det de unnlater å si er hvilket tverrsnitt de beskriver som «standard». Skinndybden ved 15 kHz er ca 0,5 mm. De sier heller ikke noe om hvilken betydning det har om det effektive tverrsnittet ved 15 kHz er litt mindre enn ved DC. OK, så ohmsk resistans er noen prosent høyere. Og så? Hvilken betydning har det, sammenlignet med induktansen i høyttalermotoren og kablingen?

    Legg merke til at kalkulatoren tillater MHz og GHz som måleenheter:
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Jeg jobbet i hifi bransjen i 25 år. Har solgt utrolig mye rart, og også latt meg rive med av hype og håp. Har brukt 100tusenvis på kabler og andre tweaks selv. Det tiltok kraftig rundt 2010 med mer og mer fantasifulle remedier som skal gjøre opplevelsen av 20-20000Hz bedre, men som ikke har noen andre kjente bruksområder innen vitenskapen. Dette skjedde parallelt med at rekruttering til hifi hobbyen minket, og populærmusikken som gjorde at de fleste synes en liten drit av en wifi høyttaler var nok. Forgubbingen innen haifai ser ut til å fremprovosere stadig mer eksotiske produkter og priser, og jeg kan røpe at bunnlinjen nok er målet her. Det er heftige penger å tjene på noen meter "audiofil" datakabel, gjerne 70% bare for utsalgstedet, mens marginene på Sonos og lignende nærmer seg 10%. Litt storytelling og kvasivitenskap, noen fanboys på et forum og så vipps har de nok til å overleve en stund til.
    Dette er nok et av de mest relevante innlegg jeg har lest. Det er et godt tilsvar til: "bring tilbake hifi-magien".

    Satt forleden og koste meg og leste en brosjyre fra ca. 1980 for Acoustic Research høyttalere på nettet, fy søren så gode beskrivelser av produktet - Så utrolig mye bedre sammenlignet med kvasivitenskapelig esoterisme som vi blir presenter for i 2021.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Hvilket element i dette bildet tror man påvirker lyden mest? :unsure:
    CD platen som stikker ut av reolen,
    at ikke CD hyllen er fylt helt opp,
    eller det fantastiske diamantproduktet klistret fast på kanten?

    1612252791551.png
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Skulle sagt det til ho 17 år gamle jenta som skulle kjøpe en 400 kroners Bluetooth-høyttaler på Elkjøp. :LOL:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn