Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Ok. Men du mener så, de kabler fra trafoen ikke betyder noget?
    De fleste sier at den siste meteren fra stikk er viktigst... Men så glemmer de av 50-100 meter (eller hva det nå er) med viklinger i trafoen etc. xD
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Ok. Men du mener så, de kabler fra trafoen ikke betyder noget?
    Jo, intern kabling har sikkert en hel del å si. Men uansett så skiller det med ulike eksterne strømkabler, og greit å teste ut.
    Det går selvfølgelig å bytte forsterker til noe annet, men syns den fungerer fint enn så lenge. Startet jo en forsterkertråd for litt siden:

    Har vel slått fra meg oppgradering av forsterker til dette anlegget, fordi jeg vil vurdere eventuelt nytt lytterom, og da kan det bli aktuelt med andre høyttalere først og fremst.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er det slik at vi skal du mener omfavne alle hyllester og hallejujarop uten rot i en teknologisk virkelighet som keiserens nye klær???
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Noen går nok litt langt i å forsvare sitt syn på ting. Selv om intensjonen nok er den beste virker det bare mot sin hensikt. Det ser vi stadig vekk her dessverre. Har man klokketro på produkt X så har ingen lyst til å lese en kritikk av det på 20000 ord. Ikke kan det endre noens standpunkt heller på den måten.

    Når det er sagt så er jeg enig at man bør stå opp mot vanviddet som rår. Utfordringen er å ta den diskusjonen på en slik måte at det faktisk kan få folk til å la budskapet synke inn. Lange, tekniske og til dels sarkastiske innlegg fungerer åpenbart ikke.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Jeg er enig i at det foregår ting som minner veldig om mobbing, men det kommer som regel fra dem som påberoper seg at mobbing foregår.

    En del diskusjoner ender svært opphetede. Når vi skal argumentere så er vi nok alle påvirket av bekreftelsesbias, det er en helt menneskelig greie. Men som menneskelig funksjon spiller den bare en rolle om vi deltar i en debatt der vi møter motstand. Når man kombinerer bekreftelsesbias med å sette seg selv i en slags autoritetsrolle blir det for meg å drite på alt og alle som prøver på et snev av seriøsitet.

    Dessuten er det en del som på død og liv må gjøre alt til en debatt om subjektive meninger. Om jeg skriver noe om hvordan en klasse D-forsterker virker og hva det medfører i praksis står det en kø av folk som ikke bare tillegger meg personlige meninger forsterkere, ja til og med noen noen vanvittige meninger om rørforsterkere som jeg altså nødvendigvis må inneha som en følge av det jeg skriver. Og ikke nok med det, men jeg skal forpliktes til å delta i en diskusjon rundt dette der jeg enten kan velge å bøye meg, eller jeg er en mobber.

    I det siste har det vært en trend der alle mener å være i sin fulle rett til å diskutere akkurat det som passer dem i hvilken som helst tråd, og at deres innlegg er så mye mer verdifulle enn trådens tema at eventuell moderering for å få diskusjonen inn på sporet igjen er en slags organisert mobbing. Noen må være seriøst høye på seg selv her.

    Dette er en logikk jeg ikke aksepterer, og jeg føler at jeg er i min fulle rett.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg er enig i at det foregår ting som minner veldig om mobbing, men det kommer som regel fra dem som påberoper seg at mobbing foregår.

    En del diskusjoner ender svært opphetede. Når vi skal argumentere så er vi nok alle påvirket av bekreftelsesbias, det er en helt menneskelig greie. Men som menneskelig funksjon spiller den bare en rolle om vi deltar i en debatt der vi møter motstand. Når man kombinerer bekreftelsesbias med å sette seg selv i en slags autoritetsrolle blir det for meg å drite på alt og alle som prøver på et snev av seriøsitet.

    Dessuten er det en del som på død og liv må gjøre alt til en debatt om subjektive meninger. Om jeg skriver noe om hvordan en klasse D-forsterker virker og hva det medfører i praksis står det en kø av folk som ikke bare tillegger meg personlige meninger forsterkere, ja til og med noen noen vanvittige meninger om rørforsterkere som jeg altså nødvendigvis må inneha som en følge av det jeg skriver. Og ikke nok med det, men jeg skal forpliktes til å delta i en diskusjon rundt dette der jeg enten kan velge å bøye meg, eller jeg er en mobber.

    I det siste har det vært en trend der alle mener å være i sin fulle rett til å diskutere akkurat det som passer dem i hvilken som helst tråd, og at deres innlegg er så mye mer verdifulle enn trådens tema at eventuell moderering for å få diskusjonen inn på sporet igjen er en slags organisert mobbing. Noen må være seriøst høye på seg selv her.

    Dette er en logikk jeg ikke aksepterer, og jeg føler at jeg er i min fulle rett.
    Lykke til
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Når det er sagt så er jeg enig at man bør stå opp mot vanviddet som rår. Utfordringen er å ta den diskusjonen på en slik måte at det faktisk kan få folk til å la budskapet synke inn. Lange, tekniske og til dels sarkastiske innlegg fungerer åpenbart ikke.
    Ja, folk her har en sterkt trang til å tilbakevise produkter man ikke har testet selv.
    Motivet kan man undres over, men det kan se ut som det gir et lite boost i egen fortreffelighet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg er enig i at det foregår ting som minner veldig om mobbing, men det kommer som regel fra dem som påberoper seg at mobbing foregår.

    En del diskusjoner ender svært opphetede. Når vi skal argumentere så er vi nok alle påvirket av bekreftelsesbias, det er en helt menneskelig greie. Men som menneskelig funksjon spiller den bare en rolle om vi deltar i en debatt der vi møter motstand. Når man kombinerer bekreftelsesbias med å sette seg selv i en slags autoritetsrolle blir det for meg å drite på alt og alle som prøver på et snev av seriøsitet.

    Dessuten er det en del som på død og liv må gjøre alt til en debatt om subjektive meninger. Om jeg skriver noe om hvordan en klasse D-forsterker virker og hva det medfører i praksis står det en kø av folk som ikke bare tillegger meg personlige meninger forsterkere, ja til og med noen noen vanvittige meninger om rørforsterkere som jeg altså nødvendigvis må inneha som en følge av det jeg skriver. Og ikke nok med det, men jeg skal forpliktes til å delta i en diskusjon rundt dette der jeg enten kan velge å bøye meg, eller jeg er en mobber.

    I det siste har det vært en trend der alle mener å være i sin fulle rett til å diskutere akkurat det som passer dem i hvilken som helst tråd, og at deres innlegg er så mye mer verdifulle enn trådens tema at eventuell moderering for å få diskusjonen inn på sporet igjen er en slags organisert mobbing. Noen må være seriøst høye på seg selv her.

    Dette er en logikk jeg ikke aksepterer, og jeg føler at jeg er i min fulle rett.
    Kaste stein i glasshus….🤔🤣
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ja, folk her har en sterkt trang til å tilbakevise produkter man ikke har testet selv.
    Motivet kan man undres over, men det kan se ut som det gir et lite boost i egen fortreffelighet.

    Lenge var det lite annet enn anekdoter å forholde seg til, det er velkomment at snakeoilprodusentene ikke får herje helt fritt. 😊

    Enkelte ting er så dumme at testing er unødvendig, ting faller på egen urimelighet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja, folk her har en sterkt trang til å tilbakevise produkter man ikke har testet selv.
    Motivet kan man undres over, men det kan se ut som det gir et lite boost i egen fortreffelighet.
    Du snur det litt på huet her nå. Man trenger ikke nødvendigvis å ha testet et produkt for å mene noe om det. Feks kan jeg helt klart hevde at man blir drita full av å drikke en flaske Vodka, selv om jeg aldri har testet produktet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Lenge var det lite annet enn anekdoter å forholde seg til, det er velkomment at snakeoilprodusentene ikke får herje helt fritt. 😊

    Enkelte ting er så dumme at testing er unødvendig, ting faller på egen urimelighet.
    Det er litt skummelt å svare på en slik påstand som han kommer med der, for om han sikter til et genuint produkt så kan jeg vel ikke kommet på at det har skjedd i særlig grad, annet enn av folk som enten skal ha seg noe nytt, og krever at det skal koste over en viss sum, eller de har hengt seg opp i en teknologi de ikke vil ha, for eksempel aktive høyttalere.

    Om det er snakk om high end løsnese har det jo forekommet mange ganger, og da er det på sin plass synes jeg.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Du snur det litt på huet her nå. Man trenger ikke nødvendigvis å ha testet et produkt for å mene noe om det. Feks kan jeg helt klart hevde at man blir drita full av å drikke en flaske Vodka, selv om jeg aldri har testet produktet.
    Det interessante er at noen kan finne på da å hevde at "Denne vodkaen her derimot, selv om den holder 40%, kan du drikke en liter av uten å bli full", også blir man forbannet på kritikerne etterpå fordi de har jo tross alt ikke testet akkurat den vodkaen selv.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Ja, folk her har en sterkt trang til å tilbakevise produkter man ikke har testet selv.
    Motivet kan man undres over, men det kan se ut som det gir et lite boost i egen fortreffelighet.
    Hvis man har bare en smule logisk sans og intelligens og måske en uddannelse, så er der jo mange ting man er fri for at teste.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hvis man har bare en smule logisk sans og intelligens og måske en uddannelse, så er der jo mange ting man er fri for at teste.
    Ja, man trenger faktisk ikke teste noe som helst, men folk her føler seg likevel meget tiltrukket av å snakke om disse produktene.
    Motivet kan se ut til å være til å advare andre, men det er nok andre ting som driver dette. "Hør på meg! jeg kan mye jeg! jeg kan til og med herske!"
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Du snur det litt på huet her nå. Man trenger ikke nødvendigvis å ha testet et produkt for å mene noe om det. Feks kan jeg helt klart hevde at man blir drita full av å drikke en flaske Vodka, selv om jeg aldri har testet produktet.
    Godt eksempel, men eksempel på hva, hm..
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Lenge var det lite annet enn anekdoter å forholde seg til, det er velkomment at snakeoilprodusentene ikke får herje helt fritt. 😊

    Enkelte ting er så dumme at testing er unødvendig, ting faller på egen urimelighet.
    Grei nok den, og denne tråden handler jo om tweaks som er over the top.
    Men bør kabelprodusenter henges ut som noe "over the top som ingen går på".
    Det syns jeg blir for dumt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Grei nok den, og denne tråden handler jo om tweaks som er over the top.
    Men bør kabelprodusenter henges ut som noe "over the top som ingen går på".
    Det syns jeg blir for dumt.
    Du har helt rett, det er temmelig mange som har gått på dette med kabler og fortsatt gjør det.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Ja, man trenger faktisk ikke teste noe som helst, men folk her føler seg likevel meget tiltrukket av å snakke om disse produktene.
    Motivet kan se ut til å være til å advare andre, men det er nok andre ting som driver dette. "Hør på meg! jeg kan mye jeg! jeg kan til og med herske!"
    Det er da ikke underligt, at de fleste mennesker med fornuften i orden, ryster på hovedet af dem, som køber en ledning til mange tusinde kroner, som måske kun koster 10 kr at producere. De fleste i denne tråd vil jo gerne betale penge for en forstærker som er lavet ordentlig (jeg har selv en ARC REF5 og en Audia Flight fl 100) . Jeg har også 3 sæt PS audio strømkabel jeg ikke bruger, fordi det er så stift og jeg ikke kan få plads til det bag mit rack, og fordi det på ingen måde lyder anderledes end andre strømkabler.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Du snur det litt på huet her nå. Man trenger ikke nødvendigvis å ha testet et produkt for å mene noe om det. Feks kan jeg helt klart hevde at man blir drita full av å drikke en flaske Vodka, selv om jeg aldri har testet produktet.
    En overveiende andel av de mest oppegående mennesker jeg kjenner er de som ikke kaster bort tidens sin med å stille spørsmålstegn ved selvfølgeligheter. De som kan ta inn over seg andres dumheter OG lærdom uten at det på liv og død må være selvopplevd! Her ligger det utrolige mengder shortcuts og tidsbesparelser. Når kameraten din blir søkkvåt av å hoppe i søledammen så trenger ikke du gjøre det samme for å få det bekreftet, liksom...

    Men, en slik attityd til kunnskap krever gjerne en viss ydmykhet kombinert med intuitiv forståelse, litt intelligens, streetsmarthet og forståelse for hva som er vesentlig her i livet. Det burde vært flere av oss.
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Når kameraten din blir søkkvåt av å hoppe i søledammen så trenger ikke du gjøre det samme for å få det bekreftet, liksom...
    Så når kameraten opplevde bedre lyd med streaming med et filter så tok det 2 sekunder å putte ett i egen streamer så var det gjort...
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Grei nok den, og denne tråden handler jo om tweaks som er over the top.
    Men bør kabelprodusenter henges ut som noe "over the top som ingen går på".
    Det syns jeg blir for dumt.
    Og her er nogle af de ting jeg har liggende og som jeg har testet. Og intet af det på billedet ændrer noget som helst. Højttalerkablet som du ser, er fra synergistic research som mener at den aktive skrærm, skulle være helt fantastisk :D. PS audio strømkabler og div fødder. INTET af det har den lovede effekt. Men det er sikkert fordi at mine Egglestoneworks The Camilla er for dårlige til at dektere forskellen.
    Hifi bluf.jpg
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    En overveiende andel av de mest oppegående mennesker jeg kjenner er de som ikke kaster bort tidens sin med å stille spørsmålstegn ved selvfølgeligheter. De som kan ta inn over seg andres dumheter OG lærdom uten at det på liv og død må være selvopplevd! Her ligger det utrolige mengder shortcuts og tidsbesparelser. Når kameraten din blir søkkvåt av å hoppe i søledammen så trenger ikke du gjøre det samme for å få det bekreftet, liksom...

    Men, en slik attityd til kunnskap krever gjerne en viss ydmykhet kombinert med intuitiv forståelse, litt intelligens, streetsmarthet og forståelse for hva som er vesentlig her i livet. Det burde vært flere av oss.
    Spot on!
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Og her er nogle af de ting jeg har liggende og som jeg har testet. Og intet af det på billedet ændrer noget som helst. Højttalerkablet som du ser, er fra synergistic research som mener at den aktive skrærm, skulle være helt fantastisk :D. PS audio strømkabler og div fødder. INTET af det har den lovede effekt. Men det er sikkert fordi at mine Egglestoneworks The Camilla er for dårlige til at dektere forskellen. Vis vedlegget 725752
    Du har sikkert flotte høyttalere.
    Har ikke prøvd de føttene eller Synergistic Research.
    PS Audio strømkabler har jeg testet, og sendt i retur da jeg ikke syns de forbedret lyden her.
    Det samme har jeg gjort med noen andre føtter jeg prøvde.
    På tide å skifte fokus å komme seg ut i ☀
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Du har sikkert flotte høyttalere.
    Har ikke prøvd de føttene eller Synergistic Research.
    PS Audio strømkabler har jeg testet, og sendt i retur da jeg ikke syns de forbedret lyden her.
    Det samme har jeg gjort med noen andre føtter jeg prøvde.
    På tide å skifte fokus å komme seg ut i ☀
    Hvis ikke PS audis statement som er lavet på en helt anden måde end konventionelle strømkabler ikke ændrer lyden, hvorfor og hvordan gør dine så?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.834
    Antall liker
    960
    forventningsbias virker på mystiske måter :D
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hvis ikke PS audis statement som er lavet på en helt anden måde end konventionelle strømkabler ikke ændrer lyden, hvorfor og hvordan gør dine så?
    Jeg prøvde en annen PS audio. Den endret lyden, men jeg syns ikke resultatet var fordelaktig. Skulle tro Statement var bedre da. Vet ikke hvorfor du ikke hører forskjell med de, andre forhold med strøm og elektronikk sikkert.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Kanskje prøve å holde kabeldiskusjonene i en tråd der de hører hjemme?
    Nå var det moderator som tok opp strømkabler fra Shunyata. Så er det flere som mener kabler hører hjemme i denne tråden. Syns jeg husker Nordost fra tidligere. Men for min del er det ikke mer å diskutere, så bare svarer ut noen siste spørsmål.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn