Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.102
    Antall liker
    9.407
    Nå var det moderator som tok opp strømkabler fra Shunyata. Så er det flere som mener kabler hører hjemme i denne tråden. Syns jeg husker Nordost fra tidligere. Men for min del er det ikke mer å diskutere, så bare svarer ut noen siste spørsmål.
    Moderator kom med en kommentar som ikke lovpriste den nevnte ledning, og du hoppet på og bekreftet at det er langt mellom tweaks som ingen går på
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Hold deg til strømkabler du. Forsterkere, høyttalere og slikt blir vel i overkant marginalt og nisjepreget i forhold? Dessuten gir de jo knapt hørbare forskjeller.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hold deg til strømkabler du. Forsterkere, høyttalere og slikt blir vel i overkant marginalt og nisjepreget i forhold? Dessuten gir de jo knapt hørbare forskjeller.
    Selvfølgelig ikke. Nå var det strømkabler som ble diskutert, uheldigvis flere dager på overtid. Setter sluttstrek her.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.226
    Det interessante er at noen kan finne på da å hevde at "Denne vodkaen her derimot, selv om den holder 40%, kan du drikke en liter av uten å bli full", også blir man forbannet på kritikerne etterpå fordi de har jo tross alt ikke testet akkurat den vodkaen selv.
    Nu er der vel forskel på at være fuld og at være skidt tilpas. Noget spiritus bliver man meget mere skidt tilpas af, end af en anden type, uanset at spiritus procenten er den samme.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.102
    Antall liker
    9.407
    Nu er der vel forskel på at være fuld og at være skidt tilpas. Noget spiritus bliver man meget mere skidt tilpas af, end af en anden type, uanset at spiritus procenten er den samme.
    Du har ikke tenkt over om det kan være mengden du drikker som gjør forskjellen?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.226
    Mængderne skal selvfølgelig være sammenlignelige. Alt andet lige mener jeg at f.eks. Vodka kan man drikke forholdsvis mere af uden at blive dårlig.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En overveiende andel av de mest oppegående mennesker jeg kjenner er de som ikke kaster bort tidens sin med å stille spørsmålstegn ved selvfølgeligheter. De som kan ta inn over seg andres dumheter OG lærdom uten at det på liv og død må være selvopplevd! Her ligger det utrolige mengder shortcuts og tidsbesparelser. Når kameraten din blir søkkvåt av å hoppe i søledammen så trenger ikke du gjøre det samme for å få det bekreftet, liksom...

    Men, en slik attityd til kunnskap krever gjerne en viss ydmykhet kombinert med intuitiv forståelse, litt intelligens, streetsmarthet og forståelse for hva som er vesentlig her i livet. Det burde vært flere av oss.
    Vil bare si at er så til de grader enig med det du skriver her!
    Det er veldig mye en kan bare gå rett forbi og ikke trenger bruke tid på.
    En må bare finne ut hva en bør bruke tid på :)

    Så er jo hifi en hobby der det er ekstremt mye vissvass som bør sorteres vekk.
    Veldig my fjas er jo blitt bransjestandard.
    Blir egentlig litt skremt litt av tanken hvordan vanlige folk blir ført bak lyset.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.410
    Antall liker
    9.651
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vil bare si at er så til de grader enig med det du skriver her!
    Det er veldig mye en kan bare gå rett forbi og ikke trenger bruke tid på.
    En må bare finne ut hva en bør bruke tid på :)

    Så er jo hifi en hobby der det er ekstremt mye vissvass som bør sorteres vekk.
    Veldig my fjas er jo blitt bransjestandard.
    Blir egentlig litt skremt litt av tanken hvordan vanlige folk blir ført bak lyset.
    Er i grunnen enig med deg, men samtidig skal ikke jeg fortelle andre hvordan de best skal dyrke sin hobby. Mange har tilsynelatende stor glede av ulike tweaks, kabeloppgraderinger osv. osv. og hvis det er med på å gi hobbyen mening skal ingen ta fra dem det. Opplevd bedret lydkvalitet er vel bedret lydkvalitet for den som lytter, placebo eller ikke. ;)

    Det sagt, det som er sørgelig er at en del lurendreiere holdes ufortjent liv i, men man kan vel saktens ha innvendinger mot de mer stuerene aktørene også. Ikke at de driver med lureri, men prisnivået kan man jo undres over av og til.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hva folk har glede av og koser seg med er ikke min business overhode, på noe område eller noe plan, så den delen er uproblematisk. At løgnere, sjarlataner og svindlere får agere fulstendig fritt og helt uten å bli sett i kortene synes jeg derimot er jævlig kjipt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Er i grunnen enig med deg, men samtidig skal ikke jeg fortelle andre hvordan de best skal dyrke sin hobby. Mange har tilsynelatende stor glede av ulike tweaks, kabeloppgraderinger osv. osv. og hvis det er med på å gi hobbyen mening skal ingen ta fra dem det.
    Er det en ting jeg alltid har satt pris på så er det når noen har svar på noe slik at jeg ikke trenger å bruke et år på å finne ut av det. For eksempel var jeg i høyeste grad kabeltroende i mange år, og det å komme seg ut av det var svært vanskelig av den enkle grunn at folk var så splittet. Jeg ble nødt til å finne ut av det selv. Logikken min sa egentlig to ulike ting, den ene var basert dels på tilliten til produsentene (de må vel basere det de gjør på noe håndfast?) og dels på troen på at ting hadde betydning, for eksempel Kimber sin fletting, dobbeltskjerming (for dem som drev med slikt), retningsbestemte kabler (fordi skjermen var terminert i bare den ene enden) og tilsvarende ting. På den annen side var det ingen ting i kretsdesignens tjeneste som tilsa at man behøvde annet enn LCR-verdiene for å kunne beskrive effekten nøyaktig.

    Men jeg liker ikke å slå meg til ro med at vitenskapen vet, for når jeg tror at vitenskapen vet så er det en tro like mye som alt annet. Jeg har nemlig ikke lest all vitenskap, så jeg vet faktisk ikke alt vitenskapen sier om et tema. Man må derfor konsumere det man kommer over og lette etter korrelasjon. Man kan også teste selv, hvilket jeg gjorde, og straks jeg klarte å fjerne meg selv fra regnestykket var det 100% samsvar mellom identifiserbare kabler og tildels grove feil i parameterene gitt den aktuelle oppgaven.

    Dersom noen kunne gitt meg det svaret på en skikkelig måte hadde jeg kunnet fokusere på god lyd, for det er det hobbyen min handler om. Husk at vi er på Hifisentralen der "hifi" står for "high fidelity", altså naturtro lyd. Om man liker å ha masse dingser som blinker, er gullbelagte eller ser imponerende ut så er det også en hobby, den har bare ikke noe med Hifisentralen å gjøre.

    Ting som kan gi hobbyen mening må med andre ord på en eller annen måte ha med lyd å gjøre. Om det gir livet mening er det egentlig en helt annen sak.

    Opplevd bedret lydkvalitet er vel bedret lydkvalitet for den som lytter, placebo eller ikke. ;)
    Og dersom det har med placebo å gjøre har det vel strengt tatt ingen ting med lydkvalitet å gjøre?

    Det sagt, det som er sørgelig er at en del lurendreiere holdes ufortjent liv i, men man kan vel saktens ha innvendinger mot de mer stuerene aktørene også. Ikke at de driver med lureri, men prisnivået kan man jo undres over av og til.
    Dette har jo vært tatt opp mange ganger, og man kan ikke dømme en produsent alene basert på prising. Erkeeksempelet, EDGE G-CD, som var en rewrappet Denon DVD-spiller til 1798kr, priset til 55000kr, er faktisk innafor dersom man hadde vært ærlig om hva den inneholdt. Man kunne jo godt si at man tok med seg sin Denon DVD-spiller til det lokale modellverkstedet sammen med en bunke blyantskisser og ba dem bygge den om til en sånn EDGE-sak. Det ville neppe blitt billigere, mest sannsynlig en del dyrere.

    Men når man påberoper seg at man har et produkt som brukes på sykehus eller i verdensrommet for å løse helt spesielle problemer, men det ikke stemmer, eller når man påberoper seg at et produkt inneholder noe det beviselig ikke inneholder, når man påberoper seg at en krets utfører en oppgave den ikke utfører, eller når man påberoper seg at et produkt har egenskaper det ikke har, da er man useriøs og forsøker å lure sine kunder.

    Prøv å tenke på markedsføringsloven. Den krever at alle dine påstander (som annonsør) skal kunne dokumenteres. Kan de ikke det? Ja, da er sjansen stor for at man aktivt forsøker å lure sine kunder.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En overveiende andel av de mest oppegående mennesker jeg kjenner er de som ikke kaster bort tidens sin med å stille spørsmålstegn ved selvfølgeligheter. De som kan ta inn over seg andres dumheter OG lærdom uten at det på liv og død må være selvopplevd! Her ligger det utrolige mengder shortcuts og tidsbesparelser. Når kameraten din blir søkkvåt av å hoppe i søledammen så trenger ikke du gjøre det samme for å få det bekreftet, liksom...

    Men, en slik attityd til kunnskap krever gjerne en viss ydmykhet kombinert med intuitiv forståelse, litt intelligens, streetsmarthet og forståelse for hva som er vesentlig her i livet. Det burde vært flere av oss.
    0ddd0670085184ed82a4418f96ac75ef.gif
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.410
    Antall liker
    9.651
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Er det en ting jeg alltid har satt pris på så er det når noen har svar på noe slik at jeg ikke trenger å bruke et år på å finne ut av det. For eksempel var jeg i høyeste grad kabeltroende i mange år, og det å komme seg ut av det var svært vanskelig av den enkle grunn at folk var så splittet. Jeg ble nødt til å finne ut av det selv. Logikken min sa egentlig to ulike ting, den ene var basert dels på tilliten til produsentene (de må vel basere det de gjør på noe håndfast?) og dels på troen på at ting hadde betydning, for eksempel Kimber sin fletting, dobbeltskjerming (for dem som drev med slikt), retningsbestemte kabler (fordi skjermen var terminert i bare den ene enden) og tilsvarende ting. På den annen side var det ingen ting i kretsdesignens tjeneste som tilsa at man behøvde annet enn LCR-verdiene for å kunne beskrive effekten nøyaktig.

    Men jeg liker ikke å slå meg til ro med at vitenskapen vet, for når jeg tror at vitenskapen vet så er det en tro like mye som alt annet. Jeg har nemlig ikke lest all vitenskap, så jeg vet faktisk ikke alt vitenskapen sier om et tema. Man må derfor konsumere det man kommer over og lette etter korrelasjon. Man kan også teste selv, hvilket jeg gjorde, og straks jeg klarte å fjerne meg selv fra regnestykket var det 100% samsvar mellom identifiserbare kabler og tildels grove feil i parameterene gitt den aktuelle oppgaven.

    Dersom noen kunne gitt meg det svaret på en skikkelig måte hadde jeg kunnet fokusere på god lyd, for det er det hobbyen min handler om. Husk at vi er på Hifisentralen der "hifi" står for "high fidelity", altså naturtro lyd. Om man liker å ha masse dingser som blinker, er gullbelagte eller ser imponerende ut så er det også en hobby, den har bare ikke noe med Hifisentralen å gjøre.

    Ting som kan gi hobbyen mening må med andre ord på en eller annen måte ha med lyd å gjøre. Om det gir livet mening er det egentlig en helt annen sak.



    Og dersom det har med placebo å gjøre har det vel strengt tatt ingen ting med lydkvalitet å gjøre?



    Dette har jo vært tatt opp mange ganger, og man kan ikke dømme en produsent alene basert på prising. Erkeeksempelet, EDGE G-CD, som var en rewrappet Denon DVD-spiller til 1798kr, priset til 55000kr, er faktisk innafor dersom man hadde vært ærlig om hva den inneholdt. Man kunne jo godt si at man tok med seg sin Denon DVD-spiller til det lokale modellverkstedet sammen med en bunke blyantskisser og ba dem bygge den om til en sånn EDGE-sak. Det ville neppe blitt billigere, mest sannsynlig en del dyrere.

    Men når man påberoper seg at man har et produkt som brukes på sykehus eller i verdensrommet for å løse helt spesielle problemer, men det ikke stemmer, eller når man påberoper seg at et produkt inneholder noe det beviselig ikke inneholder, når man påberoper seg at en krets utfører en oppgave den ikke utfører, eller når man påberoper seg at et produkt har egenskaper det ikke har, da er man useriøs og forsøker å lure sine kunder.

    Prøv å tenke på markedsføringsloven. Den krever at alle dine påstander (som annonsør) skal kunne dokumenteres. Kan de ikke det? Ja, da er sjansen stor for at man aktivt forsøker å lure sine kunder.
    Og er mange enig med deg. Men så er det en del som har en annen tilnærming, og jeg syns de bør få lov til å holde på med det som de ønsker uten at de skal måtte bli utfordret hver gang.

    Jeg har lite tro på både vitaepro og askeavkok f.eks. men gidder ikke ta diskusjonen hver gang jeg hører noen som er fornøyd.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.226
    Jeg synes der er forskel på kabler. Men minimalt i forhold til de fleste andre ting. F.eks samler flettede kabler mindre støj op.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Og er mange enig med deg. Men så er det en del som har en annen tilnærming, og jeg syns de bør få lov til å holde på med det som de ønsker uten at de skal måtte bli utfordret hver gang.

    Jeg har lite tro på både vitaepro og askeavkok f.eks. men gidder ikke ta diskusjonen hver gang jeg hører noen som er fornøyd.
    Når noen får beskjed om hva de får lov til å holde på med skal jeg sette kryss i taket.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.286
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    1
    Og er mange enig med deg. Men så er det en del som har en annen tilnærming, og jeg syns de bør få lov til å holde på med det som de ønsker uten at de skal måtte bli utfordret hver gang.

    Jeg har lite tro på både vitaepro og askeavkok f.eks. men gidder ikke ta diskusjonen hver gang jeg hører noen som er fornøyd.
    Vitaepro gir deg også bedre hørsel! Prøv, du kommer garantert til å bli overasket....
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    jeg syns de bør få lov til å holde på med det som de ønsker uten at de skal måtte bli utfordret hver gang.

    For å bli utfordret må man jo klikke seg inn på en tråd som som regel har en tittel som gjør det rimelig soleklart hva den omhandler. Gjør man først det og dernest velger å delta i skribleriene der så har man åpenbart valgt å bli utfordret og eventuelt krenket. Begge deler er det stort sett såre enkelt å unngå.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    For å bli utfordret må man jo klikke seg inn på en tråd som som regel har en tittel som gjør det rimelig soleklart hva den omhandler. Gjør man først det og dernest velger å delta i skribleriene der så har man åpenbart valgt å bli utfordret og eventuelt krenket. Begge deler er det stort sett såre enkelt å unngå.
    Nettopp, man kan ikke blande rollene "religiøs korsfarer" og "fornærmet passiv part".

    Dessuten må man jo lure på hvorfor det bare er pragmatiske meninger som er fornærmende, mens høytsvevende fantasier alltid er berettigede.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.900
    Antall liker
    11.285
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sammenligningen med naturprodukter og alternativ medisin er svært på sin plass. Jeg har enda tilgode å se medisinsk eller vitenskapelig bevis for at VitaePro, Collagen+ og dess like faktisk fungerer, annet enn via produsentenes påstander og reklame. Omega og D-vitamin er faktisk medisinsk dokumentert.....
    Slik er det også med alle tulleproduktene - ingenting er teknisk-vitenskapelig dokumentert, annet enn gjennom produsentenes mer eller mindre fantasifulle forklaringer og påstander......

    Jeg har en kone som stort sett er snill med meg :cool: - og som for et par år siden fant ut at den rustne herren sikkert trengte noen tilskudd, hvorpå hun bestilte en prøvepakke med VitaePro.... Etter å ha spist slike i innpå en uke, og gulpet harsk tran like lenge, knuste jeg et par kapsler.... som stinka svidde gummistøvler...
    Den pakka gikk sporenstreks i retur, hvorpå jeg gikk over til tran med omega og resten av alfabetet..... Jeg har i mange år slitt med ledd og dårlig rygg, men mange av problemene har stort sett forsvunnet.. Så kan man fundere over om det er produktet som har hjulpet, eller en noe økt aktivitet i trua på at det produktet som hjelper........
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel ingen som tester slikt i Norge, selvsagt, men for en del år tilbake gjorde (tror jeg) BBC en studie på helsekostprodukter i UK, sammen med et av de større universitetene der borte. Det meste av detaljer er borte fra husken, men det som sitter igjen er at mer enn 60% av produktene som ble testet (og det var mange) inneholdt langt lavere verdier av X enn de skulle, X av særdeles slett kvalitet, eller i mange tilfeller ikke'no X i det hele tatt.

    Merkene og produsentene er jo de samme her som der, så det det samme er helt sikkert tilfelle i våre helsekostbutikker. I tillegg til at man kjøper noe som har null effekt i utgangspunktet er sjansen altså stor for at man betaler dyrt for noe som ikke finnes i produktet i utgangspunktet.

    Med andre ord ikke ulikt mange HiFi-produkter.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.410
    Antall liker
    9.651
    Sted
    Interiore Simplicitate
    For å bli utfordret må man jo klikke seg inn på en tråd som som regel har en tittel som gjør det rimelig soleklart hva den omhandler. Gjør man først det og dernest velger å delta i skribleriene der så har man åpenbart valgt å bli utfordret og eventuelt krenket. Begge deler er det stort sett såre enkelt å unngå.
    Denne tråden så, men det er nok av eksempler på at man ikke trenger å aktivt oppsøke noe som helst.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.286
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    1
    Denne tråden så, men det er nok av eksempler på at man ikke trenger å aktivt oppsøke noe som helst.
    Gjerne kom med noen eksempler..
    Når man registrerer seg inne på et hifi-forum, og gladelig legger hodet laglig til hogg. Da oppsøker man det aktivt spør du meg, allerede ved første søk på google etter et hififorum for å kommentere at Nordost fungerer bedre enn Vitaepro til høyttalerkabel! Og deretter definere at Vitaepro har bedre bass enn Nordost, men Nordost er mer oppløst i diskanten enn Vitaepro så derfor favør Nordost.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Denne tråden så, men det er nok av eksempler på at man ikke trenger å aktivt oppsøke noe som helst.
    Så når man registrerer seg på et forum, skriver i det offentlige rom og deler sine meninger så har man ikke "aktivt oppsøkt noe som helst"?

    Hvor langt strekker denne retten til ensidig ytringsfrihet seg egentlig?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Denne tråden så, men det er nok av eksempler på at man ikke trenger å aktivt oppsøke noe som helst.

    De finnes nok, men i så fall begge veier. Eller er det kun når vitenskaplige fakta og naturstridighet påpekes at det kvalifiserer som krenkelse og hets, mens svartekunst og liksom-kvantemekanikk skal kunne promoteres fritt?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.102
    Antall liker
    9.407
    Så når man registrerer seg på et forum, skriver i det offentlige rom og deler sine meninger så har man ikke "aktivt oppsøkt noe som helst"?

    Hvor langt strekker denne retten til ensidig ytringsfrihet seg egentlig?
    Det er mange som tror at ytringsfriheten sikrer at de kan ytre hva som helst, uten å bli motsagt. Motsier du noen så mobber du, eller du trakasserer. Du må for all del ikke påpeke at ytringen er feil, da forsøker du å kneble ytringsfriheten.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.410
    Antall liker
    9.651
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vet ikke helt hvor innskrenkning av ytringsfrihet, krenkelser, mobbing eller hets kommer inn i bildet, har jeg sagt noe som helst om det?

    Når det gjelder å oppsøke et hififorum så definerer nok ikke alle sin interesse for lyd med utgangspunkt i at hifi står for high-fidelity. Om HFS ønsker å tydeliggjøre at det er HIFI og ikke noen varianter av myfi som er ønsket skal jeg være den første til å melde meg ut, da skal jeg ikke stå i veien for noen her.

    Jeg tror at for svært mange handler hobbyen om flere ting, og testing, kabelbytter, rørrulling og hva det måtte være er en vesentlig del av det. For mange.

    Igjen og for ordens skyld, jeg selv har standard billige, brukte kabler, og ikke et eneste tweak er utført her i huset av den enkle grunn at jeg ikke har troa og aldri har klart å høre forskjell på noe sånt.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.410
    Antall liker
    9.651
    Sted
    Interiore Simplicitate
    De finnes nok, men i så fall begge veier. Eller er det kun når vitenskaplige fakta og naturstridighet påpekes at det kvalifiserer som krenkelse og hets, mens svartekunst og liksom-kvantemekanikk skal kunne promoteres fritt?
    Det må gå å skille mellom produsenter og selgere av svartekunsten og liksom-kvantemekanikken og de eiere og brukere som frekventerer her inne.

    Jeg er helt for at både produsenter og distributører bør stilles ansvarlig for hva de selger, markedsføringen osv. Lovverket er jo der, men oppfølgingen mangler.

    Men om en har kjøpt seg en dyr kabel og er fornøyd med den skal han ikke stilles til ansvar for hva produsenten holder på med heller.

    Fokuset bør ligge på de som tjener penger på tullet.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vet ikke helt hvor innskrenkning av ytringsfrihet, krenkelser, mobbing eller hets kommer inn i bildet, har jeg sagt noe som helst om det?

    For min del var det ikke meningen å gre akkurat deg med den kammen, men det skinner jo særdeles lett igjennom at mange føler seg veldig såra og vonbråtne over å bli opplyst om hvordan diverse fakta forholder seg, eller ikke forholder seg.

    Det må gå å skille mellom produsenter og selgere av svartekunsten og liksom-kvantemekanikken og de eiere og brukere som frekventerer her inne.

    Ideelt sett burde det være slik, men saken er jo den at en del eiere og brukere svært gjerne ikler seg både fanboy-kostymet og offerrollen når deres favoritter blir nevnt i mindre glorifiserende ordelag. Da blir skillet straks langt mer problematisk.

    Men om en har kjøpt seg en dyr kabel og er fornøyd med den skal han ikke stilles til ansvar for hva produsenten holder på med heller.

    Helt klart. Med mindre han eller hun velger å gå hardnakket ut for å forsvare produsentens naturstridige påstander.

    Fokuset bør ligge på de som tjener penger på tullet.

    Amen. Dessverre betyr det lite hva vi sier her når mydighetene ikke bryr seg om å håndheve sine egne lover.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.410
    Antall liker
    9.651
    Sted
    Interiore Simplicitate
    For min del var det ikke meningen å gre akkurat deg med den kammen, men det skinner jo særdeles lett igjennom at mange føler seg veldig såra og vonbråtne over å bli opplyst om hvordan diverse fakta forholder seg, eller ikke forholder seg.




    Ideelt sett burde det være slik, men saken er jo den at en del eiere og brukere svært gjerne ikler seg både fanboy-kostymet og offerrollen når deres favoritter blir nevnt i mindre glorifiserende ordelag. Da blir skillet straks langt mer problematisk.




    Helt klart. Med mindre han eller hun velger å gå hardnakket ut for å forsvare produsentens naturstridige påstander.




    Amen. Dessverre betyr det lite hva vi sier her når mydighetene ikke bryr seg om å håndheve sine egne lover.
    Helt enig i den, fanboy og offerrolle går ikke ihop.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.333
    Sted
    Østfold
    Tenker du at folk burde holde seg for gode til å skrive om temaet i denne tråden så vi får beskyttet hobbygleden for de som måtte mene at tweaks er selve meningen med livet @4-string?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.410
    Antall liker
    9.651
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Tenker du at folk burde holde seg for gode til å skrive om temaet i denne tråden så vi får beskyttet hobbygleden for de som måtte mene at tweaks er selve meningen med livet @4-string?
    Nei jeg tenker ikke det, og jeg liker ikke å bli stilt til veggs for meninger jeg ikke har. 😜

    Igjen, dette er ikke noe godt valg av tråd, men tenker man kan forstå allikevel.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke noe problem å forstå at folk kan føle det litt kleint om de oppretter en tråd ment kun for hyggeprat om kabler og kabelløftere og det kommer folk inn og viser til vitenskap og naturlover og sånn - men slik er det nå med åpne diskusjonsfora og sånn er det jammen med livet generelt også. Det medfølger ingen kontrakt ved livets begynnelse som lover at vi kun skal blir strøket med hårene, aldri mot, eller at ingen har lov til å påpeke det når vi er helt ute og sykler på feil jorde.

    Ellers er det jo akkurat like kleint i motsatt retning, som i denne tråden for eksempel, og Harry Potter-gjengen ikler seg jo vanligvis de før nevnte kostymene, som forkleiner det ytterligere.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Kan være lurt å ta noe kvalmestillende og syrenøytraliserende før man leser på sentralen 🤪
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt det kommer stadige nye opplysninger... Egde, Transperant, Nordost kabler, billig rebranda moduler satt i kabinett for å selges til en høy pris.. Ja, det er mye spennende å sette seg inne for enhver så en ikke blir lurt opp i stry og fordervet av de onde som styrer i bakgrunnen i denne bransjen.. Kanskje de har sin egen Q som forteller de hva sannheten egentlig er... Eller kanskje han allerede er her inne.. Det skulle ikke forundre meg..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn