Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • I

    Ikke33206

    Gjest
    Hva testet du Denafrips reklokker på?
    Jeg har ikke prøvd reklokkeren, men bruker Denafrips Dac og dette er velrenommert, og de driver ikke med tulleprodukter.

    Faktisk brukte jeg en annen reklokker tidligere, men den var overflødig på min Denafrips Dac.
    Det ligger mye informasjon fra kunder på siden deres, og det er bare å lese erfaringer om denne reklokkeren.

    Tror faktisk ikke dette er hva tråden var tenkt som, men for all del, hver sin lyst....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.401
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg snakker om at man mener forbedringer er en illusjon, altså innbilning og ikke reell.
    Ja, jeg forsto det, men det kan likevel være et poeng å tenke gjennom hva vi egentlig prøver å få til. "Jeg stoler på mine egne sanseinntrykk" er et litt farlig argument i denne hobbyen. Hele poenget er å fremkalle et opplevd inntrykk av noe som ikke er der.
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg har aldri hevdet at alt er illusjoner. Men nå finnes det enkle metoder for å skille reelle forskjeller fra illusjoner. Klarer man ikke å dokumentere hva man hører har psykologien de forklaringsmodellene som trengs....
    Det er det jeg mener, at du tyr til psykologien litt for raskt...
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    ingen seriøse produsenter lager "reclockere" fordi de vet det er tull. en moderne dac selv til $99 har så lite jitter at det er langt ifra hørbart.

     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    ingen seriøse produsenter lager "reclockere" fordi de vet det er tull. en moderne dac selv til $99 har så lite jitter at det er langt ifra hørbart.
    Det er kanskje derfor enkelte tyr til synchron USB DACer, da trenger man faktisk reclocker og det kan hjelpe godt. At det er bedre enn asynchron USB, ikke akkurat.. På asynchron USB så hjelper det faktisk ikke med reclocker da det ikke er støtte for ekstern reclocker og fungerer "mer likt" nettverk. Morsomt å se hvordan de overfører en "teknologi" til en annen uten å faktisk ha støtte for det i hardware og helt tatt ut av kontekst. Det blir som å markedsføre "pynt" som kan brukes som en pille. Overprisede sukkerpiller som kurerte alt mulig var jo populært for noen år siden, sikkert fortsatt også (i enkelte miljøer).
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Det er det jeg mener, at du tyr til psykologien litt for raskt...
    For min del synes jeg mange av tulleproduktene og deres entusiaster tyr til realfagene litt for raskt. De snakker tross alt om begreper og påstander som er målbare.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hos Russ Andrews "behandler" de kablene dine om du vil... Ikke gratis selvsagt
    For noen lusne tusenlapper tas kablene til nye høyder.
    Screenshot 2021-07-08 at 19.21.35.png
    Screenshot 2021-07-08 at 19.21.55.png
    Screenshot 2021-07-08 at 19.21.45.png



    Men klart. Virkningen er reell. Ingen som blir lurt overhode. Helt ærlig bransje.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg melder meg på i mythbuster gjengen her som gjerne vil se bevis bak påstander. Det hjelper feks ikke så mye at millioner av folk i USA mener Trump vant valget når bevisene ikke finnes....
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Alle erfaringer er blanding av reine sanseinntrykk og tolkinger. Spørsmålet er bare om man har lyst til å betale for de inntrykkene man befordrer mesteparten av sjøl.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg mener man litt for ofte legger til grunn at erfaringer er basert på placebo eller innbilning.
    Har ikke noe mer å legge til om dette nå. Skal ta en pause fra tastaturet.
    Er temmeligt trættende og ikke befordrende for hifi interessen sådan generelt. Skader muligvis branchen. Er det agendaen her?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er det agendaen her?
    Helt omvendt. Å sette fokus på useriøse(lurendreier) delen av bransjen tjener alle enn akkurat de på. Da blir det mer til den seriøse delen. Vil nå anta at alle er tjent med en seriøs branske og hobbi?
    Nettopp slike tulleprodukter er faktisk noe av det som holder rekruttering borte fra hobbien vår.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Alt er ikke statistikk, er verdens beste bil også verdens mest solgte bil?
    Hva er definisjon av "best" ? Kan en ikke bruke statistikk til å påvise det, om en ønsker... Statistikk er vel og et "utvalg" av sannheten, lett manipulert..
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.127
    Antall liker
    2.649
    Den nye revolusjonerende VoltBox som halverer strømregningen din og som myndigheter i hele verden prøver å få stoppet, seff uten å lykkes. :p
    En liten plug & play box.

    Me se hva den kan gjøre med strømkvaliteten til HiFi-folket 😍

    Skjermbilde 2021-07-09 kl. 10.39.32.png
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Den nye revolusjonerende VoltBox som halverer strømregningen din og som myndigheter i hele verden prøver å få stoppet, seff uten å lykkes. :p
    En liten plug & play box.

    Me se hva den kan gjøre med strømkvaliteten til HiFi-folket 😍

    Vis vedlegget 733352
    Morsomt å se at strømmen følger spenningen, får til og med minus ampere! Grafen er nesten hentet fra et Piezo element..
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Den nye revolusjonerende VoltBox som halverer strømregningen din og som myndigheter i hele verden prøver å få stoppet, seff uten å lykkes. :p
    En liten plug & play box.

    Me se hva den kan gjøre med strømkvaliteten til HiFi-folket 😍

    Vis vedlegget 733352
    Artig med de falske Facebook-profilene (bl.a. menn med damenavn og omvendt, tekst som tydelig er oversatt fra engelsk osv.).
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Her er de samme med engelsk tekst

    Bare svindel fra ende til annen. Noen går på dette. Så lenge tilstrekkelig mange lar seg lure så vil svindelen eksistere. Det samme gjelder lureprodukter for hifi. Det er ikke bra.

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.127
    Antall liker
    2.649
    Google-nettverket gjør at sånne annonser popper opp når man åpner VG og Dagbladet.
    Skjønner ikke at redaksjonene i nevnte aviser ønsker å ha det sånn.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    80/20 regelen gjelder som alltid! 80% er tullinger og sløfokker, ca. 20% er noenlunde og resten av oss er de som har skjønt det meste!
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Jeg så litt på videoen av Magravs power. Konstruktøren kunne fortelle at: "the plasma is conscious". Den er altså bevisst! :eek::eek:
    Videoen fortsetter med seriøse spørsmål rundt dette osv...
    Jeg merket at jeg ble fysisk dårlig og mistenkte først eggerøren jeg hadde til lunsj, men innser at det må være på grunn av hvordan sjarlataner utnytter folks grenseløse naivitet. Vet ikke hva som er verst egentlig.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Synes nå bare slikt er ustyrtelig morsomt.
    Ikke sulter eventuelle kjøpere heller dersom de har råd til å kjøpe.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Alle transformatorer bruker svært mye strøm akkurat når de skrus på. Dette er fordi magnetfeltet i transformatoren er ute av synk med spenningen i strømnettet. Når de først er "kommet i gang" så bruker de nesten ikke strøm i det hele tatt så lenge du ikke bruker strøm på utgangen av trafoen.
    Det som vil skjer når du prøver å starte en variac (som er en stor transformator) er at den trekker så mye strøm at sikringen i sikringsskapet ryker. Ved å sette inn en motstand i serie med ene fasen så begrenser du hvor mye strøm som kan gå inn på variacen og sikringen holder.
    Bruker du f.eks en motstand på 23 Ohm så vil strømmen aldri kunne bli mer enn 10A. Ohms lov er jo: I=U/R og 230V/23 Ohm blir 10A.

    Bruker du en lyspære så vil den typisk blinke når du skrur på, og så vil den raskt slukke når variacen "er i gang". Dette tar under et sekund.
    Hvis lampen fortsetter å lyse for fullt hele tiden betyr det at variacen din er kortsluttet.


    OPPS. feil tråd...
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    "Det som Skjer når du prøver å starte en variac er at den trækker så mye strøm at sikringen i strømskabet ryker".

    Det er jo noget vrøvl. En variac som startes ved lav spænding og du skruer langsomt op trækker ikke mye strøm.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Svar gjerne i den rette tråden Drossel.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.392
    Sted
    Østfold
    Litt artig at både Esben og Ingolf har amerikansk standard strømuttak, og helt identisk bilde av at de holder den magiske boksen. I tillegg likte jeg det photoshoppede bildet med Shucko-kontakt. For å få plass har de krympet kontakten med ca 70%, så sammenliknet med den amerikanske varianten er altså tilfeldigvis boksen 3 ganger så stor, men har eksakt samme design.

    Det er ganske trist å tenke på at folk som ikke har greie på slike strømting er villig til å overse slike detaljer for å kunne rette kritikk mot dem som forklarer hvorfor dette er svindel og bedrag.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.392
    Sted
    Østfold
    Jeg mener man litt for ofte legger til grunn at erfaringer er basert på placebo eller innbilning.
    Mitt og mange andres budskap er:
    "Plaeboeffekt kan være en av forklaringene, og er man interessert i faktiske forskjeller må man utelukke den."

    Når man så møter personer som deg som har denne holdningen:
    "Jeg tar ikke feil, derfor kan jeg stole blindt på at alt jeg tror på er fakta."

    ...da vet man at man ikke befinner seg i en seriøs diskusjon.


    Forøvrig handler tråden om produkter fra produsenter/tilbydere som påberoper seg ting de ikke kan stå inne for. Uansett hva de påstår skal de kunne svare på hva som ligger bak deres påstander. Dersom for eksempel en produsent påstår at alle deres kabler brennes inn på Jupiter før de returneres til jorden for pakking, da vet vi at påstanden er så hinsides sannheten at vi ikke behøver ytterligere undersøkelser for å finne ut om det er reelt. Veldig mange påstander er faktisk på det nivået, men påstanden ligger ofte ikke innenfor folks allmennkunnskap, og folk bruker tidvis for lite tid på å undersøke om det kan være reelt eller ikke.

    Deres business er på bekostning av bransjen, både aktørene og kundene, og det er trist at det finnes folk som forsvarer slike kjeltringstreker. Når du står og ser at en fyr napper lommebok, mobil og nøkkelknippe opp av lommene på et intetanende offer er det da for svarte ikke mobbing å påpeke at svindelen fant sted? Om man tester en kabel som er "brent inn" på Jorden mot en som er "brent inn" på Jupiter, og konkluderer med at "den innbrenningen på Jupiter har virkelig noe for seg, det låter bare så mye mer musikalsk og organisk, mye mer analogt, den henter ut mange flere detaljer fra musikken og bla-bla-bla", så vet vi at det ikke stemmer. Hva som er årsaken til at man tar en slik posisjon er for meg ikke så vesentlig, egentlig ikke at man har den meningen heller, men at man skal dele den og anbefale dritten til andre... "Du, gå inn på den puben der, og kom ut igjen uten lommebok, telefon og nøkler, det er virkelig en fantastisk opplevelse!" Hvorfor skal man selge en slik tåpelig idé til andre?

    Det er fint lite som omtales i denne tråden som ikke er kriminalitet etter norsk lov. Tenk litt på det!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.392
    Sted
    Østfold
    Litt artig at både Esben og Ingolf har amerikansk standard strømuttak, og helt identisk bilde av at de holder den magiske boksen. I tillegg likte jeg det photoshoppede bildet med Shucko-kontakt. For å få plass har de krympet kontakten med ca 70%, så sammenliknet med den amerikanske varianten er altså tilfeldigvis boksen 3 ganger så stor, men har eksakt samme design.

    Det er ganske trist å tenke på at folk som ikke har greie på slike strømting er villig til å overse slike detaljer for å kunne rette kritikk mot dem som forklarer hvorfor dette er svindel og bedrag.
    Dette bildet er ett av dem de har brukt på siden:

    1625875925832.png


    Bildet stammer fra denne artikkelen:

    Saken er at hun hadde kjøpt en billig telefon med et billig enkelt abonnement. Så var hun blitt trukket 20 pund fra sin konto hvert 10. minutt i lang tid. Til slutt endte det hele på 27 000 pund, på under 10 dager. Omregnet til norske kroner er det 323000kr etter dagens kurs, men saken er 9 år gammel.

    Bildet av de tre brilliante ingeniørene er dette:

    1625876143953.png


    Disse tre er riktignok tyske gründere, men ikke for dette produktet. De driver et relativt programvareselskap med fokus på IoT, kalt Cybus.


    Tipper alle disse er lykkelige over å få muligheten til å fronte dette fantastiske produktet.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Men etter hvert blir det veldig fult i elektronboksen i mottaksenden. Da kan det være greit med duplex så det renner noen tilbake igjen også. Litt som når brusbilene tok med seg tomflasker på returen. Skulle vært kabelpusher jeg!
    Det er aldri for seint å legge om kursen. På den andre sida må du nesten rekne med at du treng lang tid for å byggje opp tilstrekkjeleg med truverd...
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Mitt og mange andres budskap er:
    "Plaeboeffekt kan være en av forklaringene, og er man interessert i faktiske forskjeller må man utelukke den."

    Når man så møter personer som deg som har denne holdningen:
    "Jeg tar ikke feil, derfor kan jeg stole blindt på at alt jeg tror på er fakta."

    ...da vet man at man ikke befinner seg i en seriøs diskusjon.
    :sleep::sleep::sleep:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn