Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Superlim er bra saker ja. Og en dråpe kan være nok :) Van Den Hul benyttet en hyllevare som herdet med vanlig fuktighet.

    Husker svogeren var sjokket da han skulle levere inn Tesla S sin pga problem med at listverket løsnet flere steder. Han forteller fortsatt historen hvordan mekaniker hadde kommet ut med superlimtuben mens han gikk rundt bilen og pekte på problemene :)
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Superlim er bra saker ja. Og en dråpe kan være nok :) Van Den Hul benyttet en hyllevare som herdet med vanlig fuktighet.

    Husker svogeren var sjokket da han skulle levere inn Tesla S sin pga problem med at listverket løsnet flere steder. Han forteller fortsatt historen hvordan mekaniker hadde kommet ut med superlimtuben mens han gikk rundt bilen og pekte på problemene :)
    Han som lytter i perioder? og er Expert på Superlim regner jeg med har god erfaring med Van den Hul Pic-uper etter hans analyse av produktet 🧐
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Utover VdH profil på min gamle DL-103 som designeren selv i ettertid har uttalt muligens var lite skånsom mot vinylen er det minimalt. Men mannen gode rykte fikk meg til å se to av disse seminarene på TouTube og jeg ble godt mettet på 'very special for you' takk.

    Ikke at man ikke blir imponert av å se noen jobbe med småting gjennom kameramikroskop. Men man forstår at ingen av disse PU lyder ens nettopp p.g.a. de er håndarbeid med lite bruk av jigger.

    Da takker jeg meg heller til PU samlet av roboter og neme damehender med minimum av QC og målinger før de pakkes og prises. Hvor hovedpoenget er at siste del er nettopp hvordan Grado velger navngir og priser sine PU. På samme måte som DAC chips og op-amp etter produksjon kvalitetstestes for så merkes og prises. VdH snakket aldri om dette i sine presentasjoner. Kun om hvilken model han hold på å sette sammen. Det jeg satt og tenkte mest på når jeg så vidoene var "faen for en drittjobb og jeg ville ikke vært den som får denne i posten".
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Jeg prøver for tiden å finne en rimelig høyttalerkabel fra en produsent som ikke allerede står i skammekroken. Mission Impossible?
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Utover VdH profil på min gamle DL-103 som designeren selv i ettertid har uttalt muligens var lite skånsom mot vinylen er det minimalt. Men mannen gode rykte fikk meg til å se to av disse seminarene på TouTube og jeg ble godt mettet på 'very special for you' takk.

    Ikke at man ikke blir imponert av å se noen jobbe med småting gjennom kameramikroskop. Men man forstår at ingen av disse PU lyder ens nettopp p.g.a. de er håndarbeid med lite bruk av jigger.

    Da takker jeg meg heller til PU samlet av roboter og neme damehender med minimum av QC og målinger før de pakkes og prises. Hvor hovedpoenget er at siste del er nettopp hvordan Grado velger navngir og priser sine PU. På samme måte som DAC chips og op-amp etter produksjon kvalitetstestes for så merkes og prises. VdH snakket aldri om dette i sine presentasjoner. Kun om hvilken model han hold på å sette sammen. Det jeg satt og tenkte mest på når jeg så vidoene var "faen for en drittjobb og jeg ville ikke vært den som får denne i posten".
    At man er skeptisk til en del produkter som ringer og annen ting som Van den Hul representerer som har vert diskutert i denne tråden skjønner jeg, men at Pic-upene han lager blir tatt fram i denne tråden som et negativt produkt synes jeg er patetisk og spesielt av folk som ikke har erfaring med produktet synes jeg er synd og forteller bare hvor Hifisentralen er på tur hen og hvor lite erfaring en del på Formuet har med en del produkter men allikavel uttaler seg om
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    At man er skeptisk til en del produkter som ringer og annen ting som Van den Hul representerer som har vert diskutert i denne tråden skjønner jeg, men at Pic-upene han lager blir tatt fram i denne tråden som et negativt produkt synes jeg er patetisk og spesielt av folk som ikke har erfaring med produktet synes jeg er synd og forteller bare hvor Hifisentralen er på tur hen og hvor lite erfaring en del på Formuet har med en del produkter men allikavel uttaler seg om
    Om du leser innlegge igjen ser du på hvilket grunnlag jeg personlig velger dem bort.
    Om det var slik at jeg ble imponert over håndarbeidet til VdH ville det vekket nyskjerrigheten for meg til å også bruke tid på å lytte til en slik PU. Men når prisnivå og det han viser av håndarbeid ikke samsvarer spiller det ikke så stor rolle om en og annen forumbruker utrykker at de har lykkes med å få levert en PU med et heldig frekvenspekter, eller luftig, stort rom, 3D og alt det andre de bruker ha.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis noen vil ha de modnet på stabbur og røykt med bøkeflis er det også mulig. Og badet i gjæret kumøkk.
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Om du leser innlegge igjen ser du på hvilket grunnlag jeg personlig velger dem bort.
    Om det var slik at jeg ble imponert over håndarbeidet til VdH ville det vekket nyskjerrigheten for meg til å også bruke tid på å lytte til en slik PU. Men når prisnivå og det han viser av håndarbeid ikke samsvarer spiller det ikke så stor rolle om en og annen forumbruker utrykker at de har lykkes med å få levert en PU med et heldig frekvenspekter, eller luftig, stort rom, 3D og alt det andre de bruker ha.
    For meg har ikke du noen grunnlag til å komme med noe som har med VDH Pic-uper å gjøre, så da blir alt du sier uvesentlig
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    For meg har ikke du noen grunnlag til å komme med noe som har med VDH Pic-uper å gjøre, så da blir alt du sier uvesentlig
    Selvsagt, slik sett er vi jo alle likeverdig på et haifai forum ;) Jeg kan jo finne på å si at min Japan PU er høyverdi gitt en spesiel egenskap.

    Men andre kan jo få ta del og se hva de syns. Dette er den videoen hvor han har best kontroll og trolig var delaktig med godkjenning av redigering.
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Selvsagt, slik sett er vi jo alle likeverdig på et haifai forum ;) Jeg kan jo finne på å si at min Japan PU er høyverdi gitt en spesiel egenskap.

    Men andre kan jo få ta del og se hva de syns. Dette er den videoen hvor han har best kontroll og trolig var delaktig med godkjenning av redigering.
    Du kan jo Bygge selv ;) Hvilken andre stiller opp på Youtube a bygger en pic-up på så kort tid , din Japanske PU er det ikke snakk om her,
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Biltema 2,5 mm2 pluss plugger blir drøyt 200 kr i deler for 1,5 m par. Gi meg gjerne 3000 kr så skal jeg lage så mange du bare orker 😎
    Det klarer jeg sjøl. Biltema, Clas Ohlsson, Jula etc. har jo skambillig pris på kobberledninger. Hvordan er egentlig kvaliteten på kobberlederne der sammenlignet med disse fancy boutique kablene med "ultrasuperduper purity 99.99999 Ultra OFC" tro?
    Grunnen til at jeg må bytte kabler er at jeg ikke har monoblokker lengre, så nå bruker jeg bare noe gammel ledning jeg fant i skrotkassa her, til den nye ampen.
    Har tittet litt på Kimber 8pr, 4pr, 8tc på bruktmarkedet. Ser mye bedre ut enn Biltema da.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At de "ser" bedre ut er vel de fleste enige i, men det er vel ikke det som egentlig teller.... eller???? :cool:

    Jeg kikka forresten på de videoene... det ser jo greit nok ut... han har jo tilogmed maken pinsett og avbiter som jeg har, så da så....
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Det klarer jeg sjøl. Biltema, Clas Ohlsson, Jula etc. har jo skambillig pris på kobberledninger. Hvordan er egentlig kvaliteten på kobberlederne der sammenlignet med disse fancy boutique kablene med "ultrasuperduper purity 99.99999 Ultra OFC" tro?
    Grunnen til at jeg må bytte kabler er at jeg ikke har monoblokker lengre, så nå bruker jeg bare noe gammel ledning jeg fant i skrotkassa her, til den nye ampen.
    Har tittet litt på Kimber 8pr, 4pr, 8tc på bruktmarkedet. Ser mye bedre ut enn Biltema da.
    Kimber har jeg brukt før og de har en tendens til det Mørke ULLSOKKE Lyd, Jeg anbefaler deg NORDOST
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg foretrekker mine pickuper lagd av små kinesiske barnearbeidere, de er mest nøyaktige og rimeligst.. Men får vel bare nøye meg med overprisede amerikanske, de funker nå de også. Kobbertråd surret irundt noen magneter, er ikke nødvendigvis magi. Annerkjente produsenter som har god erfaring, så får man også voicing imot dit man vil lydmessig og ikke minst lik produksjon på enhetene.
    Høres faktisk ut som japansk produksjon er å foretrekke her, med god QC..
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det klarer jeg sjøl. Biltema, Clas Ohlsson, Jula etc. har jo skambillig pris på kobberledninger. Hvordan er egentlig kvaliteten på kobberlederne der sammenlignet med disse fancy boutique kablene med "ultrasuperduper purity 99.99999 Ultra OFC" tro?
    Grunnen til at jeg må bytte kabler er at jeg ikke har monoblokker lengre, så nå bruker jeg bare noe gammel ledning jeg fant i skrotkassa her, til den nye ampen.
    Har tittet litt på Kimber 8pr, 4pr, 8tc på bruktmarkedet. Ser mye bedre ut enn Biltema da.
    Dynavox, Belden, Klotz, Supra.. De fleste kjører OFC, kobber oksiderer før eller siden uansett, men jo renere det er jo mindre oksidering. Lodder man imot plugger så legger det seg et beskyttende lag over så man slipper oksidering i overgangen plugg/kabel også gir varmen fra tinnet en "etsende effekt" så det binder sammen bedre så man oppnår bedre kontakt i overgangen da luft er en dårlig leder.
    Personlig så kjører jeg 50 meter ca. I hjemmekinoen med noen stygge PA-kabler på 2.5kvmm og sort seig gummi. Men her ser du minimalt med kabel, kanskje 10-20cm pr. Høyttaler.
    I stereoen i stua så har jeg mer "pyntede" kabler på 8-12kmm et sted med sånn fancy strømpe, men dama synes faktisk de er bælstøgge (gamle kabler i prisklasse 15-20K før moms+frakt).. For dama sin del så kunne det like greit vært PA-kabel der også.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vanlig kobberledning er 99,99 eller bedre.... så må man jo gjerne tro at den siste tiende eller hundredels promillen lager mikrodioder som produserer forvrenging......
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Kimber har jeg brukt før og de har en tendens til det Mørke ULLSOKKE Lyd, Jeg anbefaler deg NORDOST
    Jeg får heller neglene trukket ut med tang enn å legge igjen en eneste krone til de svindlerne. Det er umulig at en kabel kan gi ullsokk lyd. Om du skal ha den effekten så må du faktisk tre ull over høyttalerne. Det som da skjer, er at de høye frekvensene blir dempet kraftig. En kabel på et par meter fra en forsterker til høyttaler kan ikke gjøre det. Mulig du hadde ørevoks problem da du koblet til Kimber kablene ;)
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Jeg får heller neglene trukket ut med tang enn å legge igjen en eneste krone til de svindlerne. Det er umulig at en kabel kan gi ullsokk lyd. Om du skal ha den effekten så må du faktisk tre ull over høyttalerne. Det som da skjer, er at de høye frekvensene blir dempet kraftig. En kabel på et par meter fra en forsterker til høyttaler kan ikke gjøre det. Mulig du hadde ørevoks problem da du koblet til Kimber kablene ;)
    Morroklumpen 😎
     
    Sist redigert av en moderator:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Klotz, Belden, Sommer osv.? Selv bruker jeg høyttalerkabler fra den polske kabelprodusenten Bitner: https://bitner-cablefactory.com/products/details/578,bitsoundsupsupinstal-speaker-cable-ofc til ca. 20 kr meteren. Ujålete kabler med kappe som tåler litt.

    Sommer Elephant for min del. Kommer i 4 x (eller 8 x) 1.5/2.5/4.0 mm² og fås for en femtilapp/m eller så på eBay og andre steder. Behagelig
    å jobbe med, solid og låter nøyaktig like godt som alle andre kabler jeg har brukt.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Sommer Elephant for min del. Kommer i 4 x (eller 8 x) 1.5/2.5/4.0 mm² og fås for en femtilapp/m eller så på eBay og andre steder. Behagelig
    å jobbe med, solid og låter nøyaktig like godt som alle andre kabler jeg har brukt.
    Bruker Sommer Spirit XXL til gitarkabler. Brukte den også til signalkabler i anlegget før. Bra no-nonsense-kabler.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hey folkens, nå sporer denne tråden totalt av! Ta dere sammen! Dette er tweaks over the top at ingen går på, og ikke anbefalinger av fornuftige kabler tråden!! :ROFLMAO:
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn