Finnes det rimelige elektroniske delefiltere som er ok?

O

OivindJ

Gjest
Tenker da:

Cd-spiller(/preamp?) => elektronisk delefilter

Elektronisk delefiltere => forsterker => monitorer

Elektronisk delefiltere => Sub bass(aktiv)

Det må vel bli MED preamp da?

Finnes det rimelige elektroniske delefiltere som er ok?

ArvidH

Medlem
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
0
Har selv et rimelig behringer delefilter(cx2310) som jeg bruker til å dele suben fra resten av anlegget. Hører litt susing i hovedhøyttalerne samt at den virker litt dårlig sammenskrudd, ellers er jeg fornøyd. Fungerer veldig bra som delefilter.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.130
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Er du ute etter et gjør-det-selv delefilter, eller et hyllevare delefilter til dine gjør-det-selv høyttalere?

Fra LinkwitzLab (http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#13) kan man kjøpe kretskort (sjekk modellene "MT1" og "VM1") som er modulært bygd opp og som inneholder seksjoner for de aller fleste typer funksjoner som er aktuelle for å implementere analoge, aktive filtre. Så bestykker man bare de seksjoner man trenger med de komponent-verdier som behøves for å gi ønskede parametre og egenskaper. På den siden finnes det også et regneark som letter den oppgaven.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
440
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Har selv god erfaring med dBx 223XL, 2 veis stereo filter med godt signal/støy forhold.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Hei, vurderer å ha et aktivt filter mellom sub (dele ved ca. 50 HZ), noen som vet hva slikt koster?

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Du får det du betaler for, dvs. billige analoge filtere vil høres i anlegget! Jeg vil anbefale et digitalt filter. F.eks. Behringer DCX2496 til under 3K koblet via de digitale inngangene vil gjøre minst skade i denne priskategorien. Da får du tilgang på EQ også.

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Veit ikkje kor mykje kunnskap du sit inne med, men LCaudio har litt info på sine sider dersom du er interessert i eit DIY prosjekt. Se http://www.lcaudio.dk/index.php?page=14 Her har du også filter som nyttar ein enslig transistor i signalvegen for kvart 2.ordens trinn, i staden for ein heil OpAmp. Det kan jo være av interesse dersom du er ute etter noko litt puritanistisk.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.396
Hvor rimelig er rimelig? Du kan få et kliss nytt DBX Driverack PA med 230V nettdel fra eBay (selger: BrianF) for ca. 606 USD eller 3.505 NOK, RTA-M målemic og frakt inkludert.

Lydrommet skal ha 6500 for Driveracket og 1430,- for micen. Pluss moms.

O

OivindJ

Gjest
Dette er bare en ide som jeg vurderer å foreslå (/kjempe for), men det er ikke snakk om mitt eget anlegg.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.914
Torget vurderinger
1
OivindJ skrev:
Dette er bare en ide som jeg vurderer å foreslå (/kjempe for), men det er ikke snakk om mitt eget anlegg.
Dersom en vinylspiller inngår i oppsettet så kan det være en fordel med et delefilter som kan valgfritt sende bass i stereo eller mono (ift. vinyl gjelder dette frekvenser under ca 200 Hz), siden vinylen som regel likevell er preget i mono for basssignaler - fordelen er bl.a. noe bedre signal støyforhold i bassområdet ved avspilling av vinyl. Forøvrig lurer jeg litt på å anskaffe et delefilter fra Rane. Jeg har en forestilling om at de er av de bedre variantene i prissegmentet opp til ca 3000 kr. Rane bruker «state variable filter» som sikrer et uniformt faseforløp mellom de ulike frekvensavsnittene.

mvh
KJ

O

OivindJ

Gjest
Et alternativ må vel også kunne være:

- "kabel splitter"
- Et aktivt delefilter foran forsterkeren til monitorene.
- En aktiv sub med egne innstillinger (fult stereo/mono signal til sub`en)

??

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Du kan få overta mitt Behringer CX-2310 for en hygglig penge.

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
620
Marchand delfilter med rør. Tipper at det koster "litt". ;)

Mener å huske at norske Embla har billige elektroniske delefiltre. Tror det var en artikkel i Fidelity som omtalte dette under et besøk hos Petter Dale.

Topp Bunn