Finnes det software for delefilter og frekvenskorreksjon

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
"Problemet" er som følger: Jeg skal sette opp et system med monitorer og to stk sub. Hadde derfor tenkt å skaffe en Velodyne SMS-1 (http://www.velodyne.com/velodyne/products/product.aspx?ID=15) for deling og korreksjon av signalene til subbene.

Jeg benytter iMac som kilde og tar signalet ut i en DAC. Jeg kom derfor til å tenke på at det må være mulig å bruke et program som både gir romkorreksjon og deling til subbene.

Noen som vet om noe slik finnes?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Er dette jeg foreslår virkelig ikke mulig i 2007...? ??? ::) ;D

Noen med erfaring?

T

theStig

Gjest
Har ikke erfaring.... men:

Det du trenger er en plugin host for Mac. Det finnes garantert. Folk som driver med MIDI, Sequencing o.l. på Mac burde klare å grave opp noe sånt.

VST EQ og filter-plugins for MAC finnes også.

Så svaret er: Ja, dette burde gå an også på Mac.

Beklager at jeg ikke kan komme med noe konkret.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Nei, ikke jeg heller....Men takk for innsatsen :)

Ser ut til at Audiolense fra Bx her på forumet har delvis det jeg etterspør, men ser ikke ut til å gå på mac. Synd. Skulle også hatt et delefilter der man feks kunne sendt høypassen til DACen i USB port 1 og lowpassen til DACen i USB 2.

Klarer ikke google noe særlig da jeg ikke helt vet hva jeg er ute etter... ::)

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Audacity finnes for alle plattformer, er gratis og kan kjøre VST-plugger hvis man installerer en VST-enabler man finner samme sted.

http://audacity.sourceforge.net

Det skulle fungere greit som VST-host.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Takker!! ;D

Skjønte ikke så mye ved første gjennomlesning, men skal kikke mer på det. Har jeg forstått det rett at man tar opp en lyd spilt over anlegget, frekvenskorrigerer det og lager et filter som all lyd ut fra macen filtreres gjennom?

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Skal du kjøre over USB, så kan wmware være løsningen.
Genialt program. Fungerer desverre ikke med firewire enda :(

PK

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Glemte å legge ved noen startsteder for gratis plugger, slik at du kan teste litt uten å legge ut alt for mye. Prøv Kjærhus sine gratisplugger, meget bra til å være gratis.

]http://www.sadglad.com/freevstplugins6.html[url]
http://www.freesoundeditor.com/incageneng.html?VSTPlugInseng.htm~main[/url]

T

theStig

Gjest
Det er nok en del utfordinger med å kjøre audio over USB i en virtuell maskin (i VMware altså). Dette fordi den virtuelle maskinen ikke har fysisk aksess mot noe hardware, og trafikken over USB må gjennom virtualiseringslaget i VMware. Det gir ytelsestap og tidsforsinkelse. Videre er CPU-aksessen i en VMware maskin også virtualisert, og det gir problemer med tidskritisk prosessering som audio kan være.

Jeg har erfaring for at det kan være ille nok å få PC-audio fritt for glitches og "knepp" selv på en kraftig fysisk maskin, så jeg innbiller meg at det kan være noen utfordringer med en virtuell maskin også.

K

knutinh

Gjest
Jeg ville også ha testet hvorvidt delefilteret oppfyller krav-specen hvis du kjører to separate lydkort til separate DAC til hhv høypass og lavpass.

Jeg går ut ifra at du får endel overlapp mellom elementene og dermed akustisk summasjon av highpass/lowpass i overgangssonen.

Et lydkort som reelt sett kjører på 44150 gir kanskje ingen hørbare artefakter, men dersom man mikser det med et korrelert signal som avspilles på 44050 så kan det tenkes å gi interessante bi-effekter.

-k

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
knutinh skrev:
Jeg ville også ha testet hvorvidt delefilteret oppfyller krav-specen hvis du kjører to separate lydkort til separate DAC til hhv høypass og lavpass.

Jeg går ut ifra at du får endel overlapp mellom elementene og dermed akustisk summasjon av highpass/lowpass i overgangssonen.

Et lydkort som reelt sett kjører på 44150 gir kanskje ingen hørbare artefakter, men dersom man mikser det med et korrelert signal som avspilles på 44050 så kan det tenkes å gi interessante bi-effekter.

-k
Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener her. Jeg ønsker meg softwarebasert delefilter, kjøre signalet til 2 DACer og deretter med samme(?) programm frekvenskorrigere hele frekvensbåndet.

Hva mener du med 44150 og 44050? Skulle dette bli et problem og i så fall hvorfor?

T

theStig

Gjest
Problemet er vel at DAC'ene kan risikere å ikke kjøre samme sample-rate. Man er nødt til å ha samme clock-source, hvis ikke blir det krøll.

K

knutinh

Gjest
Som theStig sier.

Tenk deg at signalet består av en sinus ved 2400Hz, og at delingen din også er ved 2400Hz. Enhver fase/tids-unøyaktighet i summasjonen mellom bass og diskant der vil endre filterets funksjon. Jeg spekulerer i at terskelen for at unøyaktighet skal bli hørbart er betydelig større i en slik krets enn ved normal lytting (ingen hører forskjell på 44.1 materiale avspilt på 44100 og 44110Hz samplingsfrekvens).

Ergo ville jeg ha prøvd å finne en løsning hvor alle lydkanaler var synkronisert med samme hardware-klokke, evt vurdert om jeg kunne kjøre samme klokke på hvert enkelt element i hver høyttaler.

Dette er spekulasjoner og ikke noen fasit på hva som vil fungere eller ikke fungere.

-k

Topp Bunn