Mr-T skrev:
Hvilken DAC brukte du når du testet Weiss'en, og hvilket type interface brukte du mellom RME og DAC, samt mellom Weiss og DAC ?
Interessant å vite siden jeg bruker RME Fireface UC selv, som jo er temmelig lik din FF400.
Jeg kjøpte RME FF400 fordi den forbedret lyden i mitt daværende oppsett:
PC > FW > RME FF400 > Spdif RCA coax > Stello Eximus DAC
spilte bedre enn
PC > USB > Stello Eximus DAC.
Siden byttet jeg DAC til Buffalo II, slik at oppsettet ble:
PC > FW > RME FF400 > Spdif RCA coax > Buffalo II DAC
-----------
Da Weiss INT202 overtok for RME400, holdt jeg på å ramle av krakken. Så stor var lydforskjellen. Lyden var først og fremst høyere. Hvilket kan bety at det ligger inne en liten digital demping/margin(?) i RME FF400, eller at INT202 "gjør noe" (DSP?) med lyden. Sistnevnte har jo en innebygd digital volumkontroll, som kan fjernstyres fra medfølgende trådløse remote, så dette er ikke utenkelig. (Meget kjekt for de som vil spare seg preamp mellom DAC og effektforsterker).
Men selv etter at jeg hadde korrigert for volumforskjellen, så fremstod allikevel INT202 betydelig mer åpen, hurtig og dynamisk. Uten at det ble påtrengende.
Jeg mistenker klokka i RME FF400 for å være heller dårlig. Det er jo en syntetisk klokke, hvis fremste egenskap er at den er justerbar, slik at man kan justere hastigheten på musikksignalet opp/ned med noen prosent. Sikkert kjekt i studio/proff sammenheng. Men til purist lydavspilling, så tror jeg RME klokka er for dårlig, rett og slett. Skjønt, jeg skal ikke være skråsikkert.
Du burde prøve en INT202 i oppsettet ditt, om ikke annet for erfaringens skyld!