Firewire lydkort

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Har en pc liggende jeg skal sette opp med jRiver avspillerprogram og i den forbindelse må jeg ha ett Firewire lydkort som skal brukes i en pci port. Kortet skal brukes i forbindelse med en Weiss INT202 og videre derifra til en Berkeley dac som tar 24/192Khz. Har søkt men blir ikke helt klok på hvilke jeg bør satse på, er det noen som har tips til kort som er av bra kvalitet ?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
Har en pc liggende jeg skal sette opp med jRiver avspillerprogram og i den forbindelse må jeg ha ett Firewire lydkort som skal brukes i en pci port. Kortet skal brukes i forbindelse med en Weiss INT202 og videre derifra til en Berkeley dac som tar 24/192Khz. Har søkt men blir ikke helt klok på hvilke jeg bør satse på, er det noen som har tips til kort som er av bra kvalitet ?
I dette oppsettet er det jo Weiss INT202 som blir "lydkortet". Mange vanlige PC-hovedkort har Firewire som standard. Eventuelt må du kjøpe et kort for å få denne tilkoblingsmuligheten. Tror ikke dette er særlig kritisk/trenger koste så mye.

M

Mr-T

Gjest
Har maskinen innbygget firewire burde det funke, men på laptoper har jeg hatt store problemer med stabilitet på Firewire. Men innstikkskort til 200 kr har som regel løst problemet. Som Pedal også sier er typen firewire kort ganske ukritisk så lenge det virker.

Kort:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=315674

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Jeg hadde Weiss INT202 på en uformell testrunde i mitt anlegg i noen uker i fjor, og den er virkelig noe for seg selv. Usedvanlig oppløst og dynamisk. Fikk min RME FF400 til å låte doven og slørete i forhold. Weiss INT202 ble nesten "for mye av det gode", men jeg justerte dette til med hjelp av mitt aktive delefilter. Hadde jeg ikke kjøpt den unike NOS1 filterløse DACen til Phasure, så hadde jeg nok cashet ut for Weissen. -Og INT202 er bare et interface mellom PC og DAC. Forstå det den som kan...

M

Mr-T

Gjest
Hvilken DAC brukte du når du testet Weiss'en, og hvilket type interface brukte du mellom RME og DAC, samt mellom Weiss og DAC ?

Interessant å vite siden jeg bruker RME Fireface UC selv, som jo er temmelig lik din FF400.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Mr-T skrev:
Hvilken DAC brukte du når du testet Weiss'en, og hvilket type interface brukte du mellom RME og DAC, samt mellom Weiss og DAC ?

Interessant å vite siden jeg bruker RME Fireface UC selv, som jo er temmelig lik din FF400.
Jeg kjøpte RME FF400 fordi den forbedret lyden i mitt daværende oppsett:
PC > FW > RME FF400 > Spdif RCA coax > Stello Eximus DAC
spilte bedre enn
PC > USB > Stello Eximus DAC.

Siden byttet jeg DAC til Buffalo II, slik at oppsettet ble:
PC > FW > RME FF400 > Spdif RCA coax > Buffalo II DAC
-----------

Da Weiss INT202 overtok for RME400, holdt jeg på å ramle av krakken. Så  stor var lydforskjellen. Lyden var først og fremst høyere. Hvilket kan bety at det ligger inne en liten digital demping/margin(?) i RME FF400, eller at INT202 "gjør noe" (DSP?) med lyden. Sistnevnte har jo en innebygd digital volumkontroll, som kan fjernstyres fra medfølgende trådløse remote, så dette er ikke utenkelig. (Meget kjekt for de som vil spare seg preamp mellom DAC og effektforsterker).

Men selv etter at jeg hadde korrigert for volumforskjellen, så fremstod allikevel INT202 betydelig mer åpen, hurtig og dynamisk. Uten at det ble påtrengende.

Jeg mistenker klokka i RME FF400 for å være heller dårlig. Det er jo en syntetisk klokke, hvis fremste egenskap er at den er justerbar, slik at man kan justere hastigheten på musikksignalet opp/ned med noen prosent. Sikkert kjekt i studio/proff sammenheng. Men til purist lydavspilling, så tror jeg RME klokka er for dårlig, rett og slett. Skjønt, jeg skal ikke være skråsikkert.

Du burde prøve en INT202 i oppsettet ditt, om ikke annet for erfaringens skyld!

M

Mr-T

Gjest
Nivåforskjell faktisk, på to ting som burde ha prikk likt nivå. Sikker på du ikke hadde rattet noe i Totalmix på RME'en?

Det må ha vært noe fullstendig riv ruskende galt en plass her altså, og det bør man ikke basere noen konklusjon på etter min mening.

M

Mr-T

Gjest
Hvis jeg har skjønt det riktig så er INT202 2-kanals? Da er den fåfengt for min del åkke som, jeg må ha minst 4 kanaler ut i oppsettet her.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Mr-T skrev:
Nivåforskjell faktisk, på to ting som burde ha prikk likt nivå. Sikker på du ikke hadde rattet noe i Totalmix på RME'en?

Det må ha vært noe fullstendig riv ruskende galt en plass her altså, og det bør man ikke basere noen konklusjon på etter min mening.
Jeg har da vitterlig lagt inn tilstrekkelig forbehold i teksten under?!
Forøvrig hadde en RME FF800 bruker i Holland samsvarende erfaring med Weiss vs. RME som jeg. Og det var med INT202 i kjeden at Markedsdirektøren til Wilson ble så mektig imponert over lyden hjemme hos Fidelity redaktør Vadseth.

Så kanskje du heller ikke skal konkludere for raskt før du har prøvd'n. He-he. 8)

--------------

EDIT: Du er litt sein til festen her, T.
I fjor, mens du var i eksil, så ble det postet en del rundt denne Weiss INT202. Flere som var fornøyd og som delte samme lytteerfaringer. Jeg tok de samme forbehold da som nå. Har også bemerket at den er kostbar. Jeg sjekket selvsagt gainet i min RME programvare og kunne ikke se at noe var feil, alle kontroller stod på 0 dB. (Kanskje Weiss/RME bruker forskjellig standard?). Hypotesen om DSP kom fra min venn, Hollenderen. Han er programmerer og "dataekspert".

Weiss er i likhet med RME en velrenovert leverandør til proffmarkedet. INT202 kommer endatil med en finesse for å sjekke at signalet er bitperfekt, noe Weiss gjør et nummer av. Så en "skjult EQ/DSP" funksjon i INT202 ville jo være en skandale, i så fall.

RME fikk dessuten kun måtelig vurdering i en stor gruppetest av lydkort i The Absolute Sound, både fra digital og analog utganger. Den var utført av en ekstern konsulent og virket grundig utført.

DERFOR er det nærliggende å anta at den syntetiske klokka til RME ikke er så god...

Hvordan interface bruker du inn i din danske multikanals DAC?

M

Mr-T

Gjest
Weiss er jo en meget velrenomert produsent, så de vet jo hva de gjør vil jeg tro. Men jeg skulle gjerne visst hvorfor du fikk NIVÅforskjell på lyden. Noe må ha vært galt, og så lenge noe er galt er testen din ikke helt troverdig.

Som sagt vil ikke en slik boks passe inn i mitt oppsett, så det har null interesse å teste den for min del.

At RME skulle ha "dårlige" klokker tror jeg ikke et sekund på. Jeg har prøvd å klokke både fra min DAD AX24 og RME ADI4DD, det var overhodet ingen forskjell.

Min kjede er slik:

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Mr-T skrev:
Har maskinen innbygget firewire burde det funke, men på laptoper har jeg hatt store problemer med stabilitet på Firewire. Men innstikkskort til 200 kr har som regel løst problemet. Som Pedal også sier er typen firewire kort ganske ukritisk så lenge det virker.

Kort:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=315674
Da ser det ut som jeg kun trenger ett instikkort som egentlig var noe av det jeg lurte på da det virker som ett lydkort vil være bortkastet da INT202 med drivere vil fungere som det. Forhåpentligvis vil det ikke by på problemer å rute lyden igjennom Firewire kortet. Vil jo innstallere driveren fra Weiss så forhåpentligvis går det uproblematisk.

Takk for svar

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
stejorge skrev:
Vil det ikke bare være enklere å droppe Weiss'en og heller sette inn et høykvallitets kort som http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=13 å kjøre digitalt inn i Berkley'en
Hvis det er Alpha dac'en så har vel den volum kontroll også?

Vil absolutt ha INT202 med på festen den er hakesleppende god som pedal påpeker. Jitter og støy virker være totalt fraværende med denne i signalveien !

Det er en Alpha dac ja.

M

Mr-T

Gjest
Hm... ser Weiss har en multikanalsboks også - AFI1. Skal prøve å tvinge Prolyd til å låne meg en....hehe.

Men å bytte digitalrigg står ikke øverst på lista så vi får se.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Mr-T skrev:
Hm... ser Weiss har en multikanalsboks også - AFI1. Skal prøve å tvinge Prolyd til å låne meg en....hehe.

Men å bytte digitalrigg står ikke øverst på lista så vi får se.
Stereofil i Oslo forhandler disse også, jeg fikk en meget bra pris på min her...

M

Mr-T

Gjest
Jeg fant ikke noe info om AFI1 på websidene til Stereofil. Sikker på at de har den?

N

nb

Gjest
Mr-T skrev:
Jeg fant ikke noe info om AFI1 på websidene til Stereofil. Sikker på at de har den?
Nå er vel ikke HiFi-butikker kjent for å ha de mest komplette eller oppdaterte nettsidene selv om akkurat Stereofil sine ikke er de verste i klassen. Bare å ringe, det er hyggelige folk som jobber der.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Mr-T skrev:
De hadde flere INT202 på lager når jeg handlet min, dog usikker på den AFI1.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
Hvis jeg har skjønt det riktig så er INT202 2-kanals? Da er den fåfengt for min del åkke som, jeg må ha minst 4 kanaler ut i oppsettet her.
Regner med du ikke har I2S? Da kunne du ha prøvd denne:
http://www.exadevices.com/Home.aspx
Uansett noe du kunne ha testet med en DIY Buffalo III DAC. Det blir ikke spesielt dyrt. Du skulle gjerne fått lånt min hvis du var innen kjørelengde. Tror både sluket og LMC har tilsvarende løsning.

Topp Bunn