Fisher eller Madshus racing ski?

nacka

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2007
Innlegg
79
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Har investert i nye Madshus racing ski (nano ett eller annet), årets modell, den beste sålen og spesialtilpasset spenn, naturligvis tilpasset min vekt, 5500 NOK.
Gått på Fisher i alle år, men hadde store forventninger til Madshus -å hvor jeg ble skuffet. Skiene er slappe, uten trøkk, virker daue og glipper lett.
Har glidet, brukt grunnvalla, flere lag med festesmurning, men neida fortsatt glipptak og uten trøkk. Noen med samme erfaringer her?
Nacka
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.636
Antall liker
2.832
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Lenge siden jeg gikk aktivt nå, men var det ikke Madshus som en gang i tiden fordret at festesmurningen ble lagt på litt lenger frem på skien; dvs at du flytter "festesonen" 10-15 cm lenger frem...?
Andre som kan avkrefte eller bekrefte dette...?

mvh
Proffen
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.076
Antall liker
67
Torget vurderinger
1
Det er stor forskjell på opplevelsen av å gå på Madhus og Fischer og Atomic. Jeg er også vant til å gå klassisk på Atomic og Fischer (eldre racingmodeller) og sammenlignet med disse oppleves Madshus, akkurat som du sier 'slappe' i spennet. Kjennes ut som om man tråkker rett i snøen uten at man tråkker gjennom spennet på skiene. Men jeg synes ikke det er vanskelig å få feste med de, snarere tvert i mot.

Opplevelsen av Madhus-ski (vi snakker hele tiden om racingmodellene her) som slappe kommer kanskje av at de har et lengre spenn, men mindre sluttspenn dvs. er lettere å 'tråkke i bånn'?

Regnere med at du har forsøkt å justere festesonen?

Mulig at denne endrede skifølelse gjør noe med teknikken din (tygdeoverføring, at ikke får fram hofta og leggen og blir gående frampå etc.) og du bare trenger mer tid til å venne deg til å gå på skiene?
 

nacka

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2007
Innlegg
79
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Wergeland skrev:
Det er stor forskjell på opplevelsen av å gå på Madhus og Fischer og Atomic. Jeg er også vant til å gå klassisk på Atomic og Fischer (eldre racingmodeller) og sammenlignet med disse oppleves Madshus, akkurat som du sier 'slappe' i spennet. Kjennes ut som om man tråkker rett i snøen uten at man tråkker gjennom spennet på skiene. Men jeg synes ikke det er vanskelig å få feste med de, snarere tvert i mot.

Opplevelsen av Madhus-ski (vi snakker hele tiden om racingmodellene her) som slappe kommer kanskje av at de har et lengre spenn, men mindre sluttspenn dvs. er lettere å 'tråkke i bånn'?

Regnere med at du har forsøkt å justere festesonen?

Mulig at denne endrede skifølelse gjør noe med teknikken din (tygdeoverføring, at ikke får fram hofta og leggen og blir gående frampå etc.) og du bare trenger mer tid til å venne deg til å gå på skiene?
Hei og takk for innspill. Har ikke justert festesonen men valgt å følge anvisningen som er avtegnet på skien. Kan også forsøke å legge flere lag med smurning enn det jeg har gjort..har kun testet de 3 ganger, på dager ned mot -1-0. Dette er jo vanskelige smøringsforhold uansett. Tror kanskje det er noe med tyngdeoverføringen, den kommer ikke like lett, føler vel at jeg må gå mer aktivt på skien. Kanskje jeg også kommer litt frempå, og får ikke det samme trøkket som fra Fisher skiene. Du har kanskje rett, det er nok en tilvenningsak.
Nacka
 
Topp Bunn