Fjellsiden Lydlaug

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    For å trene Elektron på det nye treningsapparatet behøvdes vekter. 121 kg for å være litt presis. Samt noen litt lettere vekter, bare for å ta ut den siste saften av musklene.

    801N.jpg
     
    Sist redigert:

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Har ryddet litt blant forsterkerne og solgt Lamm-ene og Emotive-ene. Lamm-ene var det beste jeg har hørt....første kvelden....med jordingsloop iblandet. Men jeg klarte aldri å gjenskape den første kvelden. Hva skjedde tro? Emotive-ene var veldig gode, men gikk i stykker, og med en konstruktør som var i USA var løpet kjørt. Nå er det noe nytt på vei inn, til uken. Skal visstnok være noe av det ypperste for lettdrevne høyttalere, men jeg klarer ikke å være optimistisk. Er det en sykdom som man får etterhvert?

    Jeg har uansett et kjempeproblem med rommet. Så hva gjør jeg? Ditsje hele hobbyen eller bygge om rommet. Ingen av delene frister veldig, men det butter i mot. Det må dempes, for det blir bare griseri når lyden skrus opp. Ikke så rart i et rom fullt av gips og vinduer. F....

    Men ellers har vi det bra.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Confessions. Har hatt opptelling ifm det siste innkjøpet, og det renner over. Har nok en sykdom...

    Preamper:
    - Lamm L2 Ref
    - Emotive Audio Custom double linestage
    - Audiopax Model 5 (i øyeblikket med en jordingsfeil)
    - NAD silverline S100
    - Eastern Electric Minimax (denne er jo bare søt)

    Power-/int amps:
    - Sansui AU-X1
    - Classè CA-400
    - Audiopax Stereo 88
    - NAD Silverline S200
    - Pioneer A-09
    - Pioneer (huskerikke - på utlån)

    Diverse:
    dCS Elgar Plus DAC
    dCS Verdi transport
    Denon DSD S10II
    Rives PARC
    ParadiseaDac
    Opptweaket Scott Nixon Dac (med løs powerledning - må loddes)
    Stax SR-009 headset
    Stax SRM-717 headamp
    Metric Halo ULN-8
    Technics SL-10
    B&W 801N
    Hedlundhorn - disse er jo like majestetiske som de låter bra
    Avantgarde Mezzo-basser (short basshorn)
    Diverse kabler ww-gold/silver, kondo, og mengder av mer ukjente
    Og litt for mange rør av ulike typer, bl.a. kapitalkrevende GEC KT88, Marconi B65 og WE300b.

    ...og nå er mer på vei inn. Får pes fra min kone, men må jeg selge? Litt støtte får jeg fra naboen da...

    Men ellers har vi det bra.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Velkommen tilbake HSobstad. Og lykke til med ny amp. Spec du skal teste ut?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Hvis det er Spec som kommer til Bergen for utprøving kunne jeg tenke meg et besøk også...
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Her må jeg bare legge meg langflat og beklage for den skuffelser og evt fornærmelser jeg nå påfører dere, men jeg har ikke handlet spec. Tvert i mot går jeg tilbake til neanderthal-tiden, og da vet nok i hvert fall Sluket hva jeg sikter til. Har for øvrig stått på listen min over wanna-amps, på lik linje med Lamm ML2 (nå solgt).
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Det gleder meg usigelig å se livstegn fra både deg og Kjønnis! :rolleyes: :D Dukker snart opp i landets triveligste by.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Heyyy!!! Da melder du selvsagt fra og det blir kjekt å møte deg. Det er et salig rot i spillerommet så jeg lover intet, men heldigvis har jeg intet som imponerer deg, og det vet vi begge og følgelig kan jeg slappe av. Så da kan vi bare være sosial :)

    Må gjøre obs på at jeg har solgt M3W, etter som jeg tidligere har lovet en tur med den. (bare teknisk trøbbel - hele veien)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Trist med M3 da... men ikke annet å vente fra museet der borte på kølaholmen. BTW så lar jeg meg imponere uansett anlegg, det er folka og musikkinteressen som er det fine! Ich melde mich zuruck. I Hanseatenes fotspor :D
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Da er det avklart at det blir Wavac EC300b, PR-T1 og LCR X2, altså ikke noe Spec, men spennende nok for meg. LCR X2 innebærer muligens at jeg må kjøpe flere vinyl.... kanskje også spiller. Har dog min gamle Technics SL-10, med orginal MC-stift. Spørs om jeg må søke råd hos StianG og Ivarlo, mine lokale vinyl-helter (det finnes flere av dem her lokalt, for all del). Time will tell.

    Men ellers har vi det bra.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Gikk i hifi-hi for noen år siden. Nå så smått på vei ut av dvalen.

    Wavac er spennende!
    Er det ikke mulig å få plassert noen diskrete akustikktiltak i stua da? Burde holde med noen svanå helmholtzer, et halvt dusin akustikkplater, noen steike fine gardiner, og et snes store potteplanter for diffusering.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Da er det avklart at det blir Wavac EC300b, PR-T1 og LCR X2, altså ikke noe Spec, men spennende nok for meg. LCR X2 innebærer muligens at jeg må kjøpe flere vinyl.... kanskje også spiller. Har dog min gamle Technics SL-10, med orginal MC-stift. Spørs om jeg må søke råd hos StianG og Ivarlo, mine lokale vinyl-helter (det finnes flere av dem her lokalt, for all del). Time will tell.

    Men ellers har vi det bra.
    Herlig oppsett! Kjør på.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Gikk i hifi-hi for noen år siden. Nå så smått på vei ut av dvalen.

    Wavac er spennende!
    Er det ikke mulig å få plassert noen diskrete akustikktiltak i stua da? Burde holde med noen svanå helmholtzer, et halvt dusin akustikkplater, noen steike fine gardiner, og et snes store potteplanter for diffusering.
    Her hører jeg lyden av høykompetanse på demping. Jeg er lutter øre... :)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Høykompetanse på akustikk vil jeg absolutt ikke påberope meg, men akustikk trenger ikke være så komplisert. Kommer jo an på hva som er problemet. Boomy bass eller diskant som skjærer i ørene... Kanskje man skulle kommet på inspeksjon når nye forsterkeren er plass...?
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Høykompetanse på akustikk vil jeg absolutt ikke påberope meg, men akustikk trenger ikke være så komplisert. Kommer jo an på hva som er problemet. Boomy bass eller diskant som skjærer i ørene... Kanskje man skulle kommet på inspeksjon når nye forsterkeren er plass...?
    Ja, tror nesten det er det sikreste, for å kunne avdekke nøyaktig hvor stort akkustikkproblemet er. (og det er stort dessverre)
    Eller bare for å lytte litt, være sosial og komme med noen råd. Kjekt uansett.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Så var Wavac kommet i hus. En - for meg - spennende opplevelse som har vært på ønskelisten i over ti år.
    Uventet nøytral til 300b å være. Nesten litt Lamm ML2 over lyden men bare litt. De forrige 300b, Emotive Audio Caeli Custom, var mer frampå (mer 300b) hvor artisten ikke bare var veldig nær, men nesten i øret på lytteren.
    Bittelitt 50Hz i høyttalerne, men heldigvis ikke forstyrrende. Det ble bedret ved å bytte ht-kabel til Kondo, fra noe billig skrot (jeg tror egentlig ikke så mye på kabler - og tror NULL på strømkabler, all den tid jeg har vanlige 2,5kv.mm kabler i veggen og til strømskapet).

    Preamp virker nøytral og grei. For en fest av tykt, forgyllet aluminium. Koblingene mellom de tre enhetene er heftige metallgreier som en trafokiosk ville misunt.
    Ikke stor forskjell fra Lamm L2 Ref som jeg testet mot i går. Men den er hakket stillere enn L2, hvilket er noe overraskende med tanke på at L2 ref er en ren transistor; kun rør i strømforsyningen. (men det kan jo tenkes å være det samme med PR-T1 også, jeg har egentlig ikke sjekket det - da dette kjøpet er litt impuls (var kun plan å kjøpe EC300b)).

    Har ikke fått sjekket Riaa ennå. Der er jeg REDD! Hva kan jeg om platespillere? Hvilken innstilling skal min gamle Technics SL-10 stå på tro? (har MC-stift, og jeg kan skru av den interne MC-forsterkeren - men er det svaret?).

    Spiller nå på et sett sorte Psvane 300b-rør som fulgte med forsterkeren. Tenker å teste Western Electric 300b opp mot disse. Blir spennende om det er noen vesens forskjell.

    wavac1.jpg
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Bytte fra Psvane T series mark II og til Western Electric medførte helt klart forbedring av lyden. Det er etter min mening ingen konkurranse mellom disse to rørene. WE koster men smaker. Bedret holografi og oppløsning. Underlig nok forsvant mye av 50Hz støyen. Nå er det nesten svart bakgrunn, noe som var litt uventet på 109 dB horn.
    Etter min smak og mening så har jeg ikke hatt bedre lyd i denne stuen. Men audio-minnet sies å være kortvarig...
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hei, husker enda hvor dypt inntrykk Avantgarde anlegget ditt gjorde på meg en gang i tiden! Og alle de flotte forsterkerne! :)
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    999
    Antall liker
    1.309
    Torget vurderinger
    5
    Vakkert! Selv om dette er dyre saker, betaler man jo både for lyd, design, byggekvalitet og auraen rundt produkter som dette.

    Fikk meg til å mimre om mitt første hornoppsett da jeg bodde i Bergen for 20-25 år siden. Avantgarde Uno, topptrimmet Audio Note kit 1 og en Pioneer CD-spiller.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Nais! Må nok komme på inspeksjon snart:rolleyes:
    Det blir veldig kjekt, etter mange år.
    Gi meg litt tid til å få til platespilleren. Litt vel mye hum fra den. Spiller fint, men plagsomt med hum.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Hei, husker enda hvor dypt inntrykk Avantgarde anlegget ditt gjorde på meg en gang i tiden! Og alle de flotte forsterkerne! :)
    Du må gjerne ta turen innom igjen. Kan ikke love så mye mer enn tidligere, bare annerledes, men det er sosialt og vi kan snakke hifi.
    Hvordan går det med dine oppsett? Var jo innom for en del år siden og hørte på elektrostatene, samt noen flotte høyttalere jeg ikke husker navnet på, men som så ut som om de hadde tre-frakk på.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Vakkert! Selv om dette er dyre saker, betaler man jo både for lyd, design, byggekvalitet og auraen rundt produkter som dette.

    Fikk meg til å mimre om mitt første hornoppsett da jeg bodde i Bergen for 20-25 år siden. Avantgarde Uno, topptrimmet Audio Note kit 1 og en Pioneer CD-spiller.
    Man får i hvert fall mye metall. Håper det har en effekt, i tillegg til det visuelle. Ikke så mye inne i sakene.

    Det som er veldig interessant - rent menneskelig - ved å mimre om de gamle oppsettene, er den utrolige spenningen som var tidligere når nye ting ble kjøpt inn. Den spenningen og magien som var i luften da jeg kjørte hjem fra Oslo med B&W 802N og to rørforsterkere bak i min gamle HiAce, var sinnsykt deilig og sterk.
    Må innrømme at det aldri har vært så sterkt siden, til tross for at enda mer spennende ting har vært på vei hjem.
    Jeg er nok blitt litt avslipt, og det er synd. Kanskje derfor enkelte starter med fallskjermhopping, basejump osv... :)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Kort status og refleksjoner fra siste dagers testing.

    1. Audiopax Stereo 88 er en virkelig god forsterker! (det er her ikke snakk om liker men den opplevde tekniske kvaliteten på lyd og komponent)
    2. Wavac EC300b er sensitiv på kabler. (for å unngå støy)
    3. Wavac PR-T1 preamp overrasker positivt.
    4. Nye rør måler dårligere enn gamle (NOS).

    På grunn av noen innledende problemstillinger med lavere lyd i venstre kanal, delvis bortfall av lyd, samt en riaa som låt "teppe", så ble hjelpekomponenter i form av Audiopax Stereo 88 amp og Lamm L2 Ref preamp benyttet i feiltesting. Spesielt komboen Wavac PR-T1 og Audiopax var magisk og fikk meg til å stusse på om EC300b egentlig er svaret.

    Som ikke sjelden er tilfellet på rørutstyr viste det seg at problemstillinger med rørene i pre og riaa svar svaret på de fleste onder. Ved måling av rørene i rørtester viste det seg at de nye nyproduserte rørene yter dårlig. Selger, som har vist seg å være veldig PÅ i positiv forstand (uklart for meg om vedkommende ønsker å være anonym eller ikke - derfor ingen navn), dukket opp i Bergen med nye nyproduserte rør, denne gang i form av Golden Lion brand. Ved sjekk i rørtester viste også disse dårlig ytelse, hvilket er meget interessant, men muligens ikke så overraskende når jeg grubler litt på dette.... Ondene forsvant i hvert fall ved innsettelse av de nye Golden Lion rørene.

    Nå er det platespilleren som må til pers. Den hummer.... StianG dukker opp etter jobb for å se på saken. Ivarlo har også vært på tråden innledningsvis. Kjekt å ha en hobby med så mange gode mennesker som kan masse nyttig - og er både greie og energigivende.

    Legger ved to bilder fra rørtestingen. Det svake er et nytt(?) Electro Harmonix ECC82 og det andre er Telefunken ECC82 (aner ikke om det er NOS). Det nye Golden Lion testet omtrent som Electro Harmonix-røret.

    59475241703__9226FBA1-9595-4248-B879-0C35AB13A60C.jpg
    59475205705__DC147BD4-F550-4569-B9E4-850F704FB181.jpg
     
    Sist redigert:

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hei, husker enda hvor dypt inntrykk Avantgarde anlegget ditt gjorde på meg en gang i tiden! Og alle de flotte forsterkerne! :)
    Du må gjerne ta turen innom igjen. Kan ikke love så mye mer enn tidligere, bare annerledes, men det er sosialt og vi kan snakke hifi.
    Hvordan går det med dine oppsett? Var jo innom for en del år siden og hørte på elektrostatene, samt noen flotte høyttalere jeg ikke husker navnet på, men som så ut som om de hadde tre-frakk på.


    Tak for invitasjonen. Ser ut til at du er som meg trofast mot høytalere. Og hvorfor ikke når man liker dem.
    Høytalerne du sikter til må ha vært Forsmann vss3 som ble drevet av et par 100w Kora blokker. Forsmann høytalerne fikk en trist skjebne. De havnet hos en som ikke hadde verken evne eller vilje til å ta vare på dem.:-[
    Men jeg har fremdeles eletrostatene. Og med litt oppgraderinger og tweeks her og der, låter det vakkert, syns nå jeg.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Har nå fått litt bistand fra StianG på platespiller-hum. En god del av synderen var en RCA-kabel mellom spiller og riaa. Skiftet ut denne. Nå er det fortsatt litt hum men går fint an å spille plater i hvert fall.

    Den neste utfordringen er snev av ubalanse i volum mellom kanalene. Ombytting høyre/venstre av RCA-innganger på amp medførte at ubalansen også skiftet side. Ulike kilder cd/dac/platespiller gav samme ubalanse. Dette isolerte problemet til preamp. Åpnet pre og byttet om rørene høyre kanal til venstre og motsatt. Det medførte at ubalansen skiftet side, i hvert fall slik jeg oppfatter det. Konklusjonen synes å være at det er rørene som gir noe ulik styrke. Merkelig etter som de er nye og matchede....

    Preamp er satt opp som 220 volt. Åpnet opp og fant at det er enkelt å bare lodde om en ledning til 230V eller 240V. Godt merket. Bra Wavac!

    Noen som vet om det er lurt å velge 230V eller 240V når strømmen synes å variere mellom 228 og 238 volt. Jeg tenker 230 er ok. Noen synspunkt?

    IMG_5820.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    230V ender ofte opp med OVER 240V Anbefaler å velge 240 V som alternativ på PSU hvis det er mulig.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Legger herved inn søknad om å være rævedilter når Ollie kommer på besøk til Fjellsiden Lydlaug.

    Mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Legger herved inn søknad om å være rævedilter når Ollie kommer på besøk til Fjellsiden Lydlaug.

    Mvh
    Og en skalle fra Drotningsvik har også lyst å hive seg med når tkr passerer broen......
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Dette kan bli overordentlig kjekt, med besøk av både Ollie, tkr og Karmana. Flere som kommer?

    Gi meg/oss litt mer tid til å komme i orden. Har bl.a. en Metric Halo som ikke er oppe og går ennå. Fortsatt litt vel mye hum på platespilleren. Må koble om fra 220 til 230 eller 240V som Sluket anbefalte.

    Dessuten er ikke juleølet ferdig ennå...står til karbonering. ;-)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    230V ender ofte opp med OVER 240V Anbefaler å velge 240 V som alternativ på PSU hvis det er mulig.
    Meget interessant. Av oppsider har jeg hørt at trafoen blir stillere. Ikke så belastet.

    Er det noen nedsider til et slikt valg?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Ingen praktiske - dersom det ikke dreier seg om helt spesielle konstruksjoner. Greia er at dersom du måler spenningen på ditt lokale nett så er det tilnærmet alltid høyere enn 230V (som er normen, +/- 10%) Ligger du nærme trafoen kan det godt være at du har opptil øvre tillatte grenseverdi og det er ikke spesielt gunstig for utstyr, levetid etc. En del utstyr er dessuten konstruert for 220V og det gjør ikke saken bedre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn