Hei!
Har samme problem med et bord som er finert.
Hvor grovt papir kan man tørre å slipe med..?
Mvh
OMF
Finerte flater ville jeg vært meget forsiktig med!! Det er gjerne ofte lakkerte også. Du må først sjekke om det er en lakkert eller finert flate.
Jeg ville på en oljet finert flate bruke ganske fin stålull. Du får kjøpt den hos fargehandleren ( UTEN SÅPE!! ) og den kommer i ulike graderinger. Så ville jeg ha "slipt" "skurt" flekken forsiktig med stålull vetet i riktig olje for overflaten. Slipe vått i vått! HUSK Å SLIPE MED VEDEN!!!!! Til ringen er redusert så mye at du kan leve med det. Det tar tid!
Støvsug og tørk over flaten før du begynner med siste oljebehandlingen når slipeprosessen er avsluttet. Olje med myk klut.
Stålull og kluter du har benyttet på prosjektet legger du inn i peisen etter bruk! Selvantenning er en reell risiko hvis det blir liggende!
Legg det ikke i søpla! Gjør du det så sørg i alle fall for at du har en god forsikring!
Er det helt jævlig ille kan jo møbelet fineres på nytt, men det krever enten at du er en flink hjemmesnekker eller villig til å betale! Nøyaktig prikarbeide som tar tid og blir dyrt om andre skal gjøre det!
Uansett må du huske på at 1mm tykk finer slett ikke er tynt når vi snakker finerte møbler! Finer kan ofte være < 0,5mm tynt, kommer helt an på produsenten av møbelet
Edit:
Glemte den lakkerte varianten.
Begynn med å sjekke om den lakken du kan få tak i er kompatibel med lakken som er benyttet på møbelet. Feil lakk kan koke opp!! Prøv en plass der det ikke vil vises! Når du har en lakk som kan fugere ville jeg igjen ha benyttet ståull, men tørr denne gangen, igjen meget forsiktig, dette vil måtte ta litt tid, pusse med veden, til ringen er borte. Du kan ha flaks slik at ringen bare sitter i lakken. Da pusser du bort ringen og et område rundt slik at ringen ikke vises. Må du slipe så dypt at du må ned i treverket er det på samme måte som med det oljetde møbelet, forsiktig pussing til du kan kan leve med resultatet. Du bør pusse et noe større område enn selve ringen slik at du ikke får en synbar "dump" i flaten. Fine overganger. Ganske likt flekklakkering på bil. Du bør støvsuge og så vaske med myk tøyklut fuktet i riktig type tynner til lakken slik at alt slipestøv blir borte før du begynner å lakke. Fuktet og ikke dyvåt!! La tynneren tørke før du begynner å lakke