Alt til hus og bolig Fjerne 'gras'

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Søker tips på fjerning av 'gras'. Noe upresist, men jeg vet ikke riktig hva man skal kalle dette. Det vokser rett så fort og blir HØYT. Ønsker å bytte ut dette med mer normalt plengress. Spørsmålet er selvsagt hva som lønner seg.
    Det er tre muligheter jeg har vurdert:

Kjøre på med jordfreser, planere ut og så i nytt.
    - mye jobb, ser også lett for meg et helvete med røtter
    Ta knekken på skiten med middel àla eddikblanding (roundup o.l. møkkagift er uaktuelt).
    - kjenner ikke til rekonvalesens her. Hvor fort kan man så i nytt gress etc
    Dekke alt til med duk/bark og la det ligge brakk et par år.
    - det går jo an, men det blir kanskje litt vel mange kvadratmeter å dekke

Noen med egen erfaring/andre tips rundt dette?

Her er et par bilder for å vise hvilket type villniss det er snakk om:

4.jpg

2.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    Et par geiter/sauer er det som umiddelbart rinner meg i hu, deretter asfaltering.. Skjønner problemet, det er slitsomt å måtte slå dette med ljå og ikke minst frakte bort.
    Jeg har brukt fresing/fjerning/duk/bark i to skråninger, holder en stund men er ikke permanent selvsagt. Men det er muligens godt nok dersom en skal replante plen osv.
    Flott sted dette - misunnelig nå! :(

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    588
    Det er da sikkert noen med sauer eller geiter i nærheten? Lån noen av de så til det er nedbeitet.

Ahh, sluket kom meg i forkjøpet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    You snooze, you loose! BTW, jeg brukte en gan klorin til noe ugress på belegningsstein, steike som det funka! Hvor sundt det var vites ikke, men WTFC...

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    Asfalt, hehe.
    Joda, nok bønder rundt med sau f.eks, men det blir jo da en midlertidig løsning. De drar jo også til fjells etterhvert, og da er det frem med ljåen igjen. Fres er en mulighet, men det er plenty med store bjørk i utkanten, og røttene strekker seg svinelangt. Redd for å gå på en smell her. Eddik funker, men vet som sagt ikke hvor lang tid man vente før man kan så i nytt gress.

Fin plass, ja. Gammel husmannsplass tilhørende Peer Gynt-gården. Planen er å flytte oppover i løpet av 2-3 år og prøve et alternativ til hamsterhjulet :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    Der oppe er det styggfint. Du vil ikke angre med mindre du er som Olsen i Oslopolitiet - han blir kvalm hvis han våkner en morgen og ikke ser asfalten...

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.874
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Du får kjøpe deg et par sauer, da. Da er du hobbybruker uten krav om regnskap, og det er jo ingen som kan tvinge deg til å pare sauene.
    Mvh

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Ellers er det ikke uvanlig med 3 lam på søyene, og da lar man gjerne kun 2 bli med søya til fjells, mens det siste blir gående på innmarksbeite. Et par slike kan kanskje lånes frem til slakt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    Fin utsikt, omtrent som fra familiestedet vårt i Vestre Gausdal.

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    Ellers er det ikke uvanlig med 3 lam på søyene, og da lar man gjerne kun 2 bli med søya til fjells, mens det siste blir gående på innmarksbeite. Et par slike kan kanskje lånes frem til slakt.
    Sant det. Da har riktig nok en gjerdejobb å ta meg av først. Men målet er altså å få byttet ut dette graset med noe mer plenlignende, beiting vil jo bare holde eksisterende nede.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det er planen det ja, TKR. Alpakka og sau. Men litt klønete 'hageredskap' før jeg selv bor der selvsagt.
    Alpakkaflokken i Bromma i Hallingdalen er et betydelig høydepunkt når jeg kjører mellom øst og vest. Noen er sorte, noen brune og noen hvite, av og til langhårede, av og til kortklipte. Når de er nyklipte om vinteren og går ute i hver sin skredderstrikkede one-piece i, vil jeg anta, alpakkaull er i grunnen dagen reddet.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Sant det. Da har riktig nok en gjerdejobb å ta meg av først. Men målet er altså å få byttet ut dette graset med noe mer plenlignende, beiting vil jo bare holde eksisterende nede.
    Hehe, her ber man om tips til utskifting av vegatsjonen, men alle vil bare diskutere beitedyr...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.124
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med "gras" i gåseøyne trodde jeg dette dreide seg om voksing.

Sist redigert:

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    Alpakkaflokken i Bromma i Hallingdalen er et betydelig høydepunkt når jeg kjører mellom øst og vest. Noen er sorte, noen brune og noen hvite, av og til langhårede, av og til kortklipte. Når de er nyklipte om vinteren og går ute i hver sin skredderstrikkede one-piece i, vil jeg anta, alpakkaull er i grunnen dagen reddet.
    Beintøffe rabagaster det der:) Har en del snedige egenskaper også, f.eks: føder kun i dagslys i godt vær, bestemmer som flokk seg for ett bestemt sted å gjøre sitt fornødne, myke 'føtter' så bakken får lite slitasje, jager rovdyr som rev og gaupe.

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, her ber man om tips til utskifting av vegatsjonen, men alle vil bare diskutere beitedyr...
    Veit, merkelig. Også her på HFS hvor trådene ellers aldri sklir ut :p

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje du kan spørre Robert Eriksson om han kan beite litt til han får seg ny jobb:)

Fra spøk til alvor,det einaste som funker trur eg må vere fresing som du er inne på.
    Hadde du gjort det i april/mai vil eg tru du hadde hatt nytt gras i sommar/haust.

Plassen ser jo heilt nydelig ut,gjerne fleire bilder:)

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    Med "gras" i gåseøyne trodde jeg dette dreide som om voksing.
    Maybe it does, fordekt innhenting av informasjon, àla jeg kjenner én som ...
    Dog noe brutalt å gå til verks med jordfreser, kanskje. Noe ugreit å låne naboens lam til den jobben også, men hva vet vel jeg, kun en enkel gutt fra Høybråten.

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje du kan spørre Robert Eriksson om han kan beite litt til han får seg ny jobb:)

Fra spøk til alvor,det einaste som funker trur eg må vere fresing som du er inne på.
    Hadde du gjort det i april/mai vil eg tru du hadde hatt nytt gras i sommar/haust.

Plassen ser jo heilt nydelig ut,gjerne fleire bilder:)
    Ooh, sette en 'nåså' som Benny i arbeid høres risikabelt ut.

Det kan være jeg må ty til freser her, ja. Mye arbeid, men fordelen er selvsagt at man får planert i samme slengen.

Har ingen flere bilder tilgjengelig her dessverre. Det er et småbruk med eldste hus fra 1600-tallet en gang, såvidt jeg husker. 8 bygninger nede på gården med stort og smått (mest smått), og en seter til fjells. Nok å sette fingerene i for å si det sånn, men jeg ser muligheter mer enn problemer, og hifi-mulighetene øker betraktelig sammenlignet med en liten leilighet i byen :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.460
    Torget vurderinger
    0
    Vi hadde samme problemet på vårt feriested i Nord Trøndelag. Vi brukte ljå og det ble vanskelig fordi graset var så høyt nåt vi kom dit om sommeren, og fordi det ble slått såvidt få ganger i løpet av et år fikk vi problemer med store tuver som var nær på håpløse å gjøre noe med når vi bare brukte ljå.

Til slutt måtte faderen bite i gresset bokstavlig talt og kjøpe en motorisert klipper. Vi kjøpte noe som heter "Klippo". Solid forhjulsdrevet greie som gjorde vei vellinga. Og etter en to tre år var det ikek lenger villniss, men håndterbar gressplen. Ok den var fortsatt lang når vi kom om sommeren, men det var ikke noe problem å slå den slik at det ble plen utav det hele. Problemet var for de minste av oss ( MEG! ) som ikke fikk kjøre vidunderet men måtte rake og kjøre bort alt gresset!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.721
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Roundup er jo en løsning som virker, dersom du ikke har tilgang på geiter.... :) En nabo av meg var så lur at han brukte "uttynnet" roundup mot ugress i plenen....... virka som bare det.... på ugresset også.... :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.874
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er planen det ja, TKR. Alpakka og sau. Men litt klønete 'hageredskap' før jeg selv bor der selvsagt.
    Vel, de aller fleste sauebøndene vil ha en sau eller to som de av forskjellige grunner ikke vil sende på fjellbeite sammen med resten av flokken. Typisk er beinskader, jurbetennelser, leddbetennelser e.l. De blir gående på "heimebøen", som vi sier her vest for vannskillet.

Du vil seff ha en utfordring med gjerder, men de fleste bønder vil sikkert kunne leie/låne ut et dyr eller to "for the duration", dvs. for den tiden når du selv er på bruket. Sauer er noen kløppere til å gnage i seg unge trær, og kan rydde opp i landskapet på no time. Geiter er forøvrig enda et strå vassere, men de kan glatt hoppe 1,5-2 m stille høyde, og da blir gjerding en virkelig utfordring.

Griser er også helt knall, de pløyer, harver og gjødsler i en arbeidsgang. Ulempen er at en voksen purke kan godt veie +/- 150 kg, og er ikke å anbefale for en amatør. :)

mvh

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.721
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dyrebeite løser jo ikke problemet på lengre sikt, med mindre det blir en fast årlig foreteelse. Da hjelper kun total jordvending - eller Roundup, og nysåing.

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    Vi hadde samme problemet på vårt feriested i Nord Trøndelag. Vi brukte ljå og det ble vanskelig fordi graset var så høyt nåt vi kom dit om sommeren, og fordi det ble slått såvidt få ganger i løpet av et år fikk vi problemer med store tuver som var nær på håpløse å gjøre noe med når vi bare brukte ljå.

Til slutt måtte faderen bite i gresset bokstavlig talt og kjøpe en motorisert klipper. Vi kjøpte noe som heter "Klippo". Solid forhjulsdrevet greie som gjorde vei vellinga. Og etter en to tre år var det ikek lenger villniss, men håndterbar gressplen. Ok den var fortsatt lang når vi kom om sommeren, men det var ikke noe problem å slå den slik at det ble plen utav det hele. Problemet var for de minste av oss ( MEG! ) som ikke fikk kjøre vidunderet men måtte rake og kjøre bort alt gresset!
    Kjenner godt til disse tjafsene, ja :)
    Klipping kan jo funke over tid, men håpet er å få sådd i nytt til høsten.

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    Sist redigert:

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    ...

Griser er også helt knall, de pløyer, harver og gjødsler i en arbeidsgang. Ulempen er at en voksen purke kan godt veie +/- 150 kg, og er ikke å anbefale for en amatør. :)

mvh
    Tror purkene får vente :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.460
    Torget vurderinger
    0
    Griser er faktisk "særdeles ålreite dyr". De er meget inteligente og kan lære seg alt det man kan lære en hund. Den kan faktisk vennes til å rusle rundt på tunet og ikke stikke av, akkurat som en hund. De er renslige ( tenk det!! ) og de er tøffe og egner seg meget godt som kosedyr, forutsatt at man venner seg til tanken på at svinekjøtt nok utgår fra dietten med høye kneløft! En bekjent som er fiskerbonde hadde et år en gris løpende løs på gården istedet for i bingen. Den var som en hund, trofast og veldig grei å ha med å gjøre.Glad i folk og fulgte dem rundt når de drev med slått og hesjing ( noen år siden som dere skjønner! ) men nedsiden var at juleribba satte seg fast i halsen! Aldri mer som han sa. Senere griser bodde i bingen!

Alpakka ser ut til å være en artig skapning. Det sies, jeg vet ikke, at den i motsetning til lama er sosial og omgjengelig. Hadde jeg bodd der bildene er tatt tror jeg at jeg ville ha satset på et par høylandsfe i tillegg. De er utrolig fine dyr som har meget godt gemytt. Effektive tl å rydde opp i småkratt og slikt de også, og ikke så sprettne som geita.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    Jeg bor på Høybråten og har IKKE problemer med gress....

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.721
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dersom det bare er ugress du vil bli kvitt, så finnes det noe som heter "Ugressdreper" ( tror jeg) som bare tar tofrøbladete ugress, løvetann og slikt. Har brukt det mot bl.a løvetann, men da med punktsprøyting. Hva angår Roundup, så heter det at du kan så etter en måned, og spise etter to til..... snakk gjerne med en grønnsaksdyrker. Er nok mer vanlig brukt enn vi tror.....

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    Både gris og fe av den mindre spretne sorten vil nok på et senere tidspunkt bli aktuelt, kilde til mye mat :)
    Det sies de kan være det, med en del omgang. Funny typer.

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    Dersom det bare er ugress du vil bli kvitt, så finnes det noe som heter "Ugressdreper" ( tror jeg) som bare tar tofrøbladete ugress, løvetann og slikt. Har brukt det mot bl.a løvetann, men da med punktsprøyting. Hva angår Roundup, så heter det at du kan så etter en måned, og spise etter to til..... snakk gjerne med en grønnsaksdyrker. Er nok mer vanlig brukt enn vi tror.....
    Langt mer utbredt bruk enn vi forestiller oss, ja. Monsanto har gjort en utsøkt jobb med å selge glyfosat. Relativt omdiskutert produkt. Nekter å kjøre det der i jorda.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.516
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Det som står her såpass veletablert og mangfoldig at jeg tviler sterkt på at du greier å ta livet av dette med jordfres/mekansk bearbeiding. Selv om taktor med rotorfres gjør mye bra. Det blir selvsagt mørk jord hvis du kjører deg noen runder, men bakken vil vært hardstappet med frø og røtter fra ugress - som spirer som bare det med en gang jorden ligger stille!

2 runder med Roundup vil nok være den beste løsning. Runde 1 for å ta knekken på alt er på bildet. La, det visne, kjør en god runde med freser og planer.
    La det gå noen uker, så en del av det som ligger i bakken spirer, så ny runde med Roundup...også kan du så nytt gress.

Da vil trolig det nye gresset greie å utkonkurrere det som er der! Det går muligens å gjøre det samme med edikk! Men usikker på om det røttene like godt!

Mvh
    OMF

equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Torget vurderinger
    3
    Virker som minste motstands vei, ja. Har tilbud om roundup fra nabogården, men det har dårlig økofeeling :)
    Vet heller ikke hvor effektivt eddik virker på røttene til gress. Får google litt mer.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.010
    Torget vurderinger
    2
    Beitepussere - Krattknusere

mAT120.jpg

eller noe større

Wee Gruppen

Vil tro det er for mye stein for fresing.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn