Mat, drikke og røyk Fjerne oksidasjon fra aluminium på en trygg måte?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hei, jeg har overtatt en gammel Kenwood kjøkkenmaskin fra moren min, hvor vispen har blitt kjørt i oppvaskmaskinen en gang for lenge siden og fått et svart belegg som trolig er oksidasjon(?) på det som er aluminium. Det farger av på fingrene når man tar på det, så dette bør nok bort.

Jeg har sett i grupper på Facebook bl.a. hvor folk restaurerer disse maskinene at noen har brukt autosol metalpolish på både visp og eltekrok med tilsynelatende godt resultat, men er usikker på hvor lurt det er på ting som skal være i kontakt med mat.


Er det noen som vet en måte å fjerne svart belegg på som er næringsmiddeltrygt? Siden autostol også beskytter mot framtidig oksidering må den vel legge igjen et belegg, og dette er vel neppe noe man vil ha i maten.

Alternativt kan jeg prøve å få tak i tilbehør i rustfritt stål, men det har gått litt sport i å fikse opp gamle ting som fortsatt er brukbare. :)

IMG_5266.jpeg IMG_5267.jpeg
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Mener du sånn fintrådet med såpe i? Vil ikke det strippe av aluminium hvis det er et tynt lag?

Edit: nå ble jeg usikker på om det er alu tvers igjennom, eller om det bare er et tynt lag med alu utenpå noe annet. Det er kanskje massiv aluminium?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.133
Antall liker
9.447
Det er sannsynligvis massiv alu. Da må belegget fjernes mekanisk, eksempelvis med stålull.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ja, det virker jo mest sannsynlig når jeg tenker litt på det. Så da er trolig stålull et bra sted å starte. Takk for innspill begge to. :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er nok ikke ren aluminium... en eltekrok i alu ville blitt for myk, så det er nok noe støpegods ala zamak... ( sink-alu)
Behandlinga blir den samme...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Kanskje, det tør jeg egentlig ikke spekulere i. Det er forøvrig ganske tykt gods i eltekroken så jeg ville ikke umiddelbart tenkt at den ville vært for myk, men kanskje. det viktigste for meg er å få fjernet belegget på en trygg og matvennlig måte. :)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.133
Antall liker
9.447
Dersom det er vispen på bildet så er det kun basen som er aluminium, eller lignende. Vispen er stål og pinnen/bolten til festet er stål. Belegget er antageligvis resultatet av en reaksjon mellom oppvaskmiddel og aluminiumen.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Dersom det er vispen på bildet så er det kun basen som er aluminium, eller lignende. Vispen er stål og pinnen/bolten til festet er stål. Belegget er antageligvis resultatet av en reaksjon mellom oppvaskmiddel og aluminiumen.
Ja, det skjønte jeg selv også. :) Selve skaftet, festemutter, og spiler er trolig rustfritt stål. Det ser man egentlig ganske lett når man ser materialene mot hverandre også.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Iallfall, great success! Det funket jo som bare det.Jeg vet ikke om jeg skal gidde å ta den fra hverandre for å få virkelig vært nøye, tror det kan være litt slitsomt å få alle spilene riktig på plass igjen etterpå. Men forskjellen fra istad er jo påtagelig. :)

IMG_5271.jpeg IMG_5268.jpeg
 
Topp Bunn