Fjortis sentralen

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Opplever til stadig at en tråd som handler om en konkret sak går over i synsing og ultra subjektive meninger med dertil nedrakking av andre komponenter.
Dette er irriterende og absolutt ikke til hjelp for de som ønsker råd og hjelp på vei til en større musikk opplevelse. :mad:

For oss som følger med og leser om hifi, er meningene her av mindre betydning, og ennå mindre når medlemmer slenger ut sure og fjortis lignende meninger om hifi. Hifi som ellers i verden blant profesjonelle i bransjen, journalister og fornøyde kunder blir betraktet som noe av det bedre. Troverdigheten blant forum deltakerene blir liten.

Man kan ikke sitte med et fasit svar på hvordan et komponent vil oppføre seg hos andre. Her på HFS er det tydligvis noen som vet hvordan gitte komponenter vil ødelegge hele kvelden, eller motsatt gi lydnirvana.

Om man er i startgropa til å velge hifi av denne klassen, vil man vel vegre seg etter en tur innom dette forumet.

At nettopp dette produktet med riktig matching kanskje ville ha gjort vedkommede til "hifi nerd" og lykkelig lytter, spiller ingen rolle for oss på dette forumet bare vi får rakket ned på alt annet en det vi selv har? :(

Ikke et vond ord om fjortissene, men det faktum at man ikke er moden kommer man ikke utenom.

Jeg har flere spørsmål som kanskje noen der ute kan svare på, men å stille spørsmålet her vil gi meg hundre nye spørsmål. og som jeg har nevnt over, på om jeg kanskje skulle ha byttet ut hele greia.l :p

Det er ikke slik vi holder liv i hobbyen vår??.

stereo

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Jeg vet ikke hvilke produkter eller tråder du tenker på.. Men det faktum at folk er vilt uenige om hvilke produkter som er gode, eller verdt pengene, er vel ikke noe enestående for dette forumet ?

Derimot er trangen til å informere verden om hva vi ikke liker tydeligvis noe større enn viljen til å snakke om produkter vi liker.. Spesielt i musikk trådene virker dette latterlig. Hvorfor folk leser om og kommenterer musikk de ikke liker er mildt sagt merkelig... ???

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.385
Torget vurderinger
2
Jeg er enig i at det er mye usakeligheter og tøv på forumet, samtidig skal vi huske at man her ikke er ansvarlig for sine uttalelser på samme måte som man vil kreve av en selger eller en journalist.
Dette er et fristed med lav terskel og høyt tak, og alt som sies må veies med det i tankene.
Hovedregelen gjelder fortsatt. Lytt selv.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.784
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er enig i at det er mye usakeligheter og tøv på forumet, samtidig skal vi huske at man her ikke er ansvarlig for sine uttalelser på samme måte som man vil kreve av en selger eller en journalist.
Dette er et fristed med lav terskel og høyt tak, og alt som sies må veies med det i tankene.
Hovedregelen gjelder fortsatt. Lytt selv.
Så enig så enig - men en HiFi selger ansvarlig for ine uttalelser? Hmmmm...de er vel like så subjektive som folk flest her på podiet; og i tillegg har de noe å selge?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.837
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Enig i mange ting. Lurer på om "noen" føler seg truffet nå....Eller ikke... ??

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
38.340
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Hva som fungerer bra avhenger selfølgelig mye av matching, men blir jo også veldig subjektivt. Noen sverger til rør og hornhøyttalere,noen til dynamiske systemer,og andre igjen til elektrostater. Selv har jeg opplevd at man kan oppnå "nirvana" med de fleste systemer, og jeg føler vel at de fleste som rakker ned på andres greier gjør det mest som en vennskapelig mobbing,
Hvis det er alvorlig ment, så er det i så fall vedkommende som har et problem.
Det jeg har "ergret"meg over er at hvis noen spør om råd angående valg mellom f.eks to navngitte høyttalere, så ender man opp med 23 andre forslag fordi andre har funnet sin greie.

Hvis man ikke har svar på et spørsmål er det noen ganger bedre å ikke svare.

P

Parelius

Gjest
Enig i mange ting. Lurer på om "noen" føler seg truffet nå....Eller ikke... ??
Hvem skulle det være? Ser ikke helt problemet, jeg. Bare hold dere unna Dual - eller var det hold dere unna alt annet men Dual? ;) Og at tråder diltere hit og dit hører vel med til kommunikasjonens merkverdigheter.

At meningene er mange, at mange produkter er oppskrytt, andre sovende perler etc., det er vel som det skal være.

Det eneste som jeg reagerer på er de enorme forskjellen som rapporteres med kabelbytte, men også det kan en leve med. For en som meg, som ikke ser den helt store forskjellen på signalkabler, så er utsagnene i mange av de "ansette" tidsskriftene mer et uttrykk for fjortismentalitet, enn hva som kommer til uttrykk her på sentralen.

Egentlig synes jeg hele denne tråden er en sutrete "fjortistråd", undertegnede bidragsyter medregnet.

Jeg ser heller ikke helt konsistensen i det du sier, stereo. Du snakker om synsing, og vektlegger samtidig matchingens viktighet. Kan det ikke være at det du ser på som synsing i mange tilfelle nettopp er et utslag av (den mulige) matchingens viktighet? Hva noen betrakter som godt (i en sammenheng), trenger derfor ikke være det i andre sammenhenger.

Bottom line: Jeg er litt usikker på hvor du vil hen.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.385
Torget vurderinger
2
Så enig så enig - men en HiFi selger ansvarlig for ine uttalelser? Hmmmm...de er vel like så subjektive som folk flest her på podiet; og i tillegg har de noe å selge?
Andre tråder har, og med rette anklaget (nesten navngitte) hifi-selgere for akkurat samme fjortismentalitet. Allikevel mener jeg at man skal kunne kreve en viss profesjonalitet av dem som man ikke skal kreve av forumets deltakere. Folk som prøver å selge noe ved å snakke dritt om noe annet vil jeg aldri lytte til i alle fall.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Hvis man ikke kan imøtekomme andre meningsytringer uten å bruke ord som "fjortis", "nerd" eller "harry", så utviser man nå ganske stor mangel på modenhet selv, spør du meg.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
Hvis man ikke kan imøtekomme andre meningsytringer uten å bruke ord som "fjortis", "nerd" eller "harry", så utviser man nå ganske stor mangel på modenhet selv, spør du meg.
Med andre ord, når "pølse Hansen" kaller folk som ønsker å handle på svinesund for "harry", så vitner det om ganske stor mangel på modenhet.
Og slike folk blir plassert i regjeringa. ;D Ja,ja, sånn er det nå bare...

(unnskyld denne avsporinga fra hifi)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.161
Torget vurderinger
2
Det kan være greit å nevne at det faktisk er flest brukere over 25 år på Sentralen, veldig mange er godt over 40 år.

Ikke det at en ikke kan være "fjortis" av den grunn, men det er ikke de unge som er verst når det gjelder useriøse innlegg, det er faktisk den eldre garden som topper denne statistikken.

Mvh
Admin

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
He,he. Det skal du få meg til å tru. De eldste er værstinger. ;D

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Enig med Ivar Løkken her....
Dette er ikke Kina,men Norge...Det er LOV å ha andre meninger,og å gi uttrykk for det....

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
La meg forenkle min mening. Hvis det stilles et spørsmål om navngitte komponenter, er det ønskelig at de som kan svare, svarer. "soundscape" er inne på nettopp dette.

En tråd tar av i feil retning med synsing og meninger langt utenfor det som er spurt om. Og det er nettopp her "fjortis" taktene også kan slå til da det blir "krangling" om hva som er bra og hva som er dårlig.

Er spørsmål stilleren heldig, er det noen som sporer innpå temaet igjen, slik at fornuftige svar kan gis.

Der spørsmålene er åpne er det jo selvfølgelig greit og diskutere til fillene fyker. Det er jo derfor man har diskusjonsforum.

At dette ikke er Kina håper jeg de fleste på forumet er klar over. Ikke for det, med all fokus på kinesiske produkter kan vel noen lure?.

stereo

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
.......og ikke noe vondt ord om kinesiske produkter!.

stereo

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.335
Torget vurderinger
0
WOK...........et fantastisk kinesisk produkt.

Er det noen som kan anbefale en passende olje ?

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Den siste olje.
Når man skal rakke ned på noe ved å bruke "fjortis" som noe nedsettende, bør man klare å skrive emnet riktig. Her ville "fjortissentralen" vært korrekt.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.485
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Det man kan gjøre er jo å vise respekt for hverandres meninger og vise normal folkeskikk samt være HØFLIG, det er ikke så fryktelig vanskelig som det av og til kan virke.
Vennlig hilsen Svein.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.711
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
det er jo faktisk frivillig å følge tråden,og man kan jo bare "hoppe av" når den sklir ut og ikke lenger har noen interresse.
MAC MAC MAC.....DUAL DUAL DUAL.....Shure baby ;)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.161
Torget vurderinger
2
He,he. Det skal du få meg til å tru. De eldste er værstinger.  ;D
Den yngre garden bruker ofte språkbruk som kan virke useriøst for de eldre, men når det gjelder innlegg som er sårende, støtende og som har et innhold som er ment å skade, ødelegge osv, så er det oftest brukere over 40 år som står bak slike innlegg.

Søk litt på google el.l angående problemstillingen så vil du nok bli overrasket over hva du vil finne.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.161
Torget vurderinger
2
He,he. Det skal du få meg til å tru. De eldste er værstinger.  ;D
Den yngre garden bruker ofte språkbruk som kan virke useriøst for de eldre, men når det gjelder innlegg som er sårende, støtende og som har et innhold som er ment å skade, ødelegge osv, så er det oftest brukere over 40 år som står bak slike innlegg. Dette betyr ikke at yngre folk ikke kan komme med useriøse innlegg.

Søk litt på google el.l angående problemstillingen så vil du nok bli overrasket over hva du vil finne.  

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
4
Om man hadde snakket sammen på forumet som man ville gjort ansikt til ansikt ville vi nok ikke sett så mye tullsnakk.
Folk modererer seg vanligvis veldig og er ikke så tøff i trynet når de møtes personlig.
Det har noe å gjøre med hvordan voksne snakker sammen.
Ser ingen grunn til at en skal oppføre seg annerledes her på forumet.

Bjarte

Topp Bunn