Flac er ikke bare Flac?

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Hei!

Sikkert litt tabbe hele dette innlegget her; Men jeg har nylig oppdaget noe etter jeg oppgraderte firmware og driver til usb dac'en min. Enkelte album låter nå vesentlig bedre.

Har lagt merke til hva som er fellesfaktor, da man får med litt ekstra informasjon via foobar. De som nå låter best, er ofte "24bits Vinyl rip"

Litt om oppløsning osv:

Typisk flac (cd, er i mine øyner): FLAC | 966 kbps | 44100 Hz | Stereo

Så jeg lurer på, er dette da Hi-res? FLAC | 3044 kbps | 96000 Hz | Stereo

Og, sist av alt, hva kaller man dette? | FLAC | 5420 | 192000 Hz | Stereo.

Jeg tenker så som så, Flac med 44100hz er typisk cd rip, den med 96000hz er vell.. jeg vet ikke.. hi res? Og den på 192000Hz virker som å være vinylish rip?

Jo høyere kbps og hz, jo mer tilstedeværelse og sjel får musikken, i mine ører. Hørte forskjell på et par sanger mot spotify.. og spotify gjør meg vondt i ørene!

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Flac står for Free Lossless audio codec. Det sier ingenting om hvor høy oppløsning det er, kun at det er tapsfritt. Er kilden bra så blir lyden bra. Hvis du ripper en LP med kjip lyd i 192khz blir ikke lyden mindre kjip av dette. HD tracks er vel et greit eksempel på hvor kjipt høyoppløst kan låte.

Anbefaler for øvrig denne siden for å finne ut hvilke utgaver som er mest dynamisk: dr.loudness-war.info. Denne blir hyppig brukt av mange.

Mvh
borglein

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Flac står for Free Lossless audio codec. Det sier ingenting om hvor høy oppløsning det er, kun at det er tapsfritt. Er kilden bra så blir lyden bra. Hvis du ripper en LP med kjip lyd i 192khz blir ikke lyden mindre kjip av dette. HD tracks er vel et greit eksempel på hvor kjipt høyoppløst kan låte.

Anbefaler for øvrig denne siden for å finne ut hvilke utgaver som er mest dynamisk: dr.loudness-war.info. Denne blir hyppig brukt av mange.

Mvh
borglein
Hei!

Takk for informasjon, jeg har vell egentlig alltid tenkt noe i de baner, har 1000 tanker og teorier i hodet nå. Skal sjekke ut den siden litt nøyere seinere. Blir spennende å se, for ja, det er som du sier, det finnes god, og dårlig flac. Var egentlig litt rundt Hz og kbps jeg lurte.. hva som er opprinnelig kilde..

mvh

Chris

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Jeg hoppet litt bukk over noen av spørsmålene dine.

"Typisk flac (cd, er i mine øyner): FLAC | 966 kbps | 44100 Hz | Stereo" -- Dette er CD-kvalitet

"Så jeg lurer på, er dette da Hi-res? FLAC | 3044 kbps | 96000 Hz | Stereo" -- Dette er høyoppløst

"Og, sist av alt, hva kaller man dette? | FLAC | 5420 | 192000 Hz | Stereo" -- Dette er (enda mer) høyoppløst.

Du kan rippe en vinyl i alle formatene.

Mvh
borglein

S

Syncrolux

Gjest
"Bitraten" på FLAC er misvisende, den sier i grunn ikke så mye om formatet på lyden som er inni FLAC-filen, da denne bitraten er etter lossless komprimering, men man får en viss indikasjon.

F.eks er CD-audio 1441 kbps (16bit x 2 kanaler x 44.1 kHz). Når dette komprimeres f.eks med en faktor på 0,6 blir FLAC bitraten 1441 x 0,6 = ca 865 kbps.

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.055
Sted
Bergen
Flac støtter samplerate fra 1 Hz til 655350 Hz. Dvs hvor mange sampler man har pr. sekund. Videre støtter formater alt fra 4 til 32 bits pr. sampling. Og 1 til 8 kanaler. Alt over 48 kHz som er typisk brukt i film omtales ofte som hires.

Dersom man opplever bedre lyd fra en vinyl rip er dette fordi masteren til vinylen er bedre, ikke fordi det er rippet fra vinyl. Man ville fått enda bedre lyd om man hadde tatt ut hire filen direkte fra masteren. Selv om det ikke alltid er slik i praksis så har CD formatet mulighet for større dynamikk enn LP.

S

Syncrolux

Gjest
Å ha en vinyl-rip i hi-rez digital er egentlig helt meningsløst.

2112

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2011
Antall liker
44
Torget vurderinger
7
Hvorfor er det meningsløst?

Planlegger å gå i gang med ripping av vinyl selv. Formålet er først og fremst å kunne ha lettere tilgang på førsteutgivelser jeg har på vinyl via itunes. Videre er formålet å kunne legge filene inn på min bærbare avspiller iBasso DX90 (som riktig nok støtter 24/192).

Å ha en vinyl-rip i hi-rez digital er egentlig helt meningsløst.

S

Syncrolux

Gjest
Fordi det er ingen ting å hente på det. Det er ikke noe over 22 kHz, og ingen ting under ca 12 bit på en LP. Ergo er 44.1/16 mer enn tilstrekkelig. Å gå høyere opp er bare å kaste bort diskplass.

2112

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2011
Antall liker
44
Torget vurderinger
7
Hvor har du det fra at vinyl kun går opp til 22khz? Hvis man skal bruke Nyquist-teoremet er det vel ikke poeng med høyoppløste filer i det hele tatt, siden mennesker ikke kan høre over 20.000hz.

Uten at jeg er teknsik ekspert så mener jeg å forstå at å bruke høyere samplingsfrekvens også medfører andre fordeler. Skal prøve meg fram selv og la ørene bestemme. Du har erfaring med dette eller?

Fordi det er ingen ting å hente på det. Det er ikke noe over 22 kHz, og ingen ting under ca 12 bit på en LP. Ergo er 44.1/16 mer enn tilstrekkelig. Å gå høyere opp er bare å kaste bort diskplass.

S

Syncrolux

Gjest
Vinyl i seg selv kan muligens ha noe over 22 kHz. Men det er i praksis ingen innspillinger som har informasjon så høyt pga begrenset båndbredde i mikrofoner, mastertape osv. Og som du også sier - ingen hører noen som helst ved 22 kHz....

Jeg har gjort temmelig mye vinyl-rip ja.... endte alltid opp med 44.1/16 som endelig format. Jeg tok opp i høyere oppløsning (24/96) og nedsamplet etter at jeg var ferdig med å trikse og mikse på det.

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.055
Sted
Bergen
Høyoppløselig filer går også på antall bit i hver samle. Og 16 bit holder også når man ripper fra vinyl. Teoretisk og under ideelle omstendigheter kan en LP ha en dynamikk på 120 dB, men er i praksis rund 80 dB. Mens en CD har en dynamikk på 150 dB. Den informasjonen som evt ligger mellom bit'ene på en CD vil uansett drukne av overflatestøyen på vinylen.

S

Syncrolux

Gjest
150 dB fra 16 bit er vel å ta i litt? Det samme kan vel sies om 120 dB fra en LP. Litt utdypning rundt disse tallene hadde vært fint.

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.055
Sted
Bergen
150 dB fra 16 bit er vel å ta i litt? Det samme kan vel sies om 120 dB fra en LP. Litt utdypning rundt disse tallene hadde vært fint.
Jeg husket ikke disse tallene og gjorde bare et kjapt søk. Første siden jeg fant gav disse tallene og jeg tenkte ikke noe mer over det (Myths (Vinyl) - Hydrogenaudio Knowledgebase)

Nå viser det seg at man kan operere med 150 db også, men det blir jo litt søkt. (24bit vs 16bit, the myth exploded!)

Det tallet som er mest fornuftig å bruke på CD er 6 dB pr bit, altså 96 dB. Og for vinyl rundt 80. Men det var ikke tallene som bar poenget mitt, men at CD formatet har bedre dynamikk enn vinyl.

2112

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2011
Antall liker
44
Torget vurderinger
7
Synes det blir litt unyansert å si at "cd formatet har bedre dynamikk enn vinyl".
Mulig at CD har potensial for bedre dynamikk enn vinyl, men dette potensialet utnyttes (veldig ofte) ikke. I praksis har vinyl ofte bedre dynamikk enn cd. Det er bare å bruke Album list - Dynamic Range Database og søke på forskjellige utgivelser.

Ta for eksempel den siste Mastodon platen (sluppet juni 2014). Cd-versjonen måles til 5 i dynamic range, mens vinylutgaven måles til 10.

Jeg husket ikke disse tallene og gjorde bare et kjapt søk. Første siden jeg fant gav disse tallene og jeg tenkte ikke noe mer over det (Myths (Vinyl) - Hydrogenaudio Knowledgebase)

Nå viser det seg at man kan operere med 150 db også, men det blir jo litt søkt. (24bit vs 16bit, the myth exploded!)

Det tallet som er mest fornuftig å bruke på CD er 6 dB pr bit, altså 96 dB. Og for vinyl rundt 80. Men det var ikke tallene som bar poenget mitt, men at CD formatet har bedre dynamikk enn vinyl.

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.055
Sted
Bergen
Diskusjonen her gikk vel på formatet og ikke hva som gjøres i studio. Paradoksalt nok er ofte dynamikken bedre på vinyl enn på CD. Men det burde absolutt ikke vært slik.

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.055
Sted
Bergen
Det har jeg hatt mistanke om også. Har et par LP hjemme som jeg ikke kan si høres noe særlig bedre ut på vinyl. Helt nederst i denne artikkelen er det nevnt noen plater der det er mistanke om at CD og vinyl master er identisk: Vinyl Mastering - Hydrogenaudio Knowledgebase

R.E.M. - Accellerate scorer i dr-basen 5 på CD og 9 på vinyl.

The Decemberist - Crane Wife scorer 7 på CD og 11 på vinyl.

Kanskje det er så enkelt at man bare kan trekke fra 4 på vinyl målingen så får man de reelle tallene :)

For ikke å snakke om Soundgarden - Down on the upside som er bekrefet av master engeneer (Dave Collins) at denne er fra CD master. Denne skårer også bedre på vinyl i dr-databasen.

Begynner muligens å bli litt vel OT nå...

Sist redigert:
Topp Bunn