Flac -> Mp3 converter - gode forslag til freeware?

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Noen som vet om noe bra freeware for å konvertere flac til mp3?

Det eg har funnet til nå suger stort sett lut.

O

Oblivion

Gjest
Townes skrev:

Det er vel de samme algoritmene som må brukes uansett konverter.
Og freeware blir vel piratware i dette tilfellet fordi mp3 er lisensbelagt...

Det du hører "suger stort sett lut" er vel først og fremst det at mp3 fjerner overtoner og detaljer som IKKE kan rekonstrueres når du spiller av...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.023
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er nok ikke lydkvaliteten som er i høysetet men kanskje kompabilitet til en bærbar spiller/mobil av et eller annet slag?

O

Oblivion

Gjest
bambadoo skrev:
Er nok ikke lydkvaliteten som er i høysetet men kanskje kompabilitet til en bærbar spiller/mobil av et eller annet slag?
Det var jo lydkvaliteten trådstarter ikke var fornøyd med !
Eller har jeg ikke forstått start innlegget riktig ?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.023
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tja ikke godt å si. Kanskje "suger lut" i forhold til brukergrensesnitt/konfigurering/batch konvertering etc. ?

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Townes skrev:

Jeg brukte "Switch Audio File Converter" da jeg skulle legge musikksamlinga mi (FLAC) over til mp3 for bruk på iPod. Jeg aner ikke hvilke krav du stiller eller hva du legger i "suger lut", men det fungerte nå fint for meg...

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Tja ikke godt å si. Kanskje "suger lut" i forhold til brukergrensesnitt/konfigurering/batch konvertering etc. ?
Litt upresist ja, men ja det var GUI/batch konvertering som var fokus då eg skrev "sug lut".

Intensjonen er å konvertere flac til mp3 for å få det over på mp3spilleren til dattera, som beklageligvis ikkje takler flac.

Det må da finnes lovlig gratis programvare som gjør dette?

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Gimsegutten skrev:
Townes skrev:

Jeg brukte "Switch Audio File Converter" da jeg skulle legge musikksamlinga mi (FLAC) over til mp3 for bruk på iPod. Jeg aner ikke hvilke krav du stiller eller hva du legger i "suger lut", men det fungerte nå fint for meg...
Takk! Den gjorde nytten :)

Orpheus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2003
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Oblivion skrev:
Townes skrev:

Det er vel de samme algoritmene som må brukes uansett konverter.
Og freeware blir vel piratware i dette tilfellet fordi mp3 er lisensbelagt...

Det du hører "suger stort sett lut" er vel først og fremst det at mp3 fjerner overtoner og detaljer som IKKE kan rekonstrueres når du spiller av...

Det er vel et lite stykke fra sannheten at det er samme algoritmer som brukes uansett program. Det er en del forskjellige varianter ute og går.

Den mest brukte nå for tiden er vel LAME, og den er også opensource og helt gratis å bruke - ingen lisenskonflikt der. Jeg vil også påstå at av de mest kjente codec'ene leverer LAME det beste resultatet.

Ellers var det for en del år tilbake en variant fra Xing som var noe utbredt, mest fordi den var veldig rask. Ulempen var bare at den låt skikkelig dårlig sammenlignet med f.eks. Fraunhofer sin variant.

dBpoweramp er et stalltips om man er ute etter gode resultater og brukervennlighet i samme pakke. Koster riktignok litt ($38), men det mener jeg programmet er verdt. Det bruker forresten LAME til mp3-koding.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.340
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Orpheus skrev:
dBpoweramp er et stalltips om man er ute etter gode resultater og brukervennlighet i samme pakke. Koster riktignok litt ($38), men det mener jeg programmet er verdt. Det bruker forresten LAME til mp3-koding.
Støttes. dBpoweramp (som kan kjøres i batchmodus) er verdt hver cent av de $38.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Bruk Media Monkey http://www.mediamonkey.com/ Den konverterer musikken "on the fly" slik at du ikke trenger å ha 2 bibliotek. Da velger du bare sanger,format og bitrate for de sangene du vil overføre og flac filene dine forblir uberørte.

Topp Bunn