Flere maskiner med usb, en dac?

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.579
Torget vurderinger
30
Så, jeg har i dag en mediapc som brukes til surfing, film, netflix, musikk osv. Den kjører enkelt og greit USB rett i DACen min.
Det er enkelt, og fungerer for så vidt helt ypperlig.

Nerden i meg vil likevel prøve en pc dedikert til kun lydavspilling. Jeg har derfor bestilt meg en Rasberry Pi som skal kjøre Voyage linux med real time kernel og mpd til avspilling, da selvfølgelig via USB.

Optisk inngang er allerede i bruk fra PS4, og mediapc har ikke coax ut. En nødløsning kan være å bruke overgang fra optisk til coax, som jeg har liggende en plass.

Til saken, hvordan kan jeg på hente lyd via USB fra begge maskinene? Jeg tror ikke det finnes USB-hubs med to innganger (?)

Kan en sånn være et alternativ? : Buy Dual Input USB power cable at Amazon.co.uk.

Kort oppsummert, så har jeg et par-tre alternativer:
1) Dual input USB-kabel. Vil dette fungere, eller vil DACen få hikke?
(EDIT: Den røde kabelen har kun strøm, og vil følgelig ikke fungere med overføring av data, alternativer med signal i begge ender finne sikkert)

2) Overgang mellom optisk og coax fra htpc. Mye kabler og rot, men billig og liten fare for feil.

3) Reclocker med usb inn og coax ut fra htpc. Denne blir dyr, og ganske bortkasta til film og lignende.:rolleyes:

Gleder meg til høre at jeg er en tulling.;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.108
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hvorfor ikke bruke I2S ut fra RP og rett inn på dac...slipper hele usb greia....rapporteres om store fordeler med dette....
står på min to test liste, bare jeg får tid....
mvh
Leif

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Clones Sheva er klargjort for I2S så det burde fungere fantastisk med en Rasberry

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Det er flere uriktigheter her. Med jevne mellomrom kommer det påstander om i2s skal være så bra ut fra RPi.
Voyage er en x86-distro og finnes dermed ikke til RPi. Du kan alltids installere Debian manuelt og kompilere MPD (MPD versjon i gjeldende Debian er full av bugs). Anbefaler debootstrap-metoden for installering om du ha en mest mulig ren installasjon. Ellers må du styre med å fjerne unødvendige prosesser. Du må også rekompilere kjernen om du vil bruke RT-Linux. Også må du sette prioritet på de 5-6 forskjellige trådene som MPD kjører i. Ellers fins det riktignok ferdige distroer som Volumio,men som dessverre er minst 10 ganger større og komplisert enn hva det burde vært.

Det er noen Dacer beregnet til RPI som benytter seg av i2s.
1. For det første blir de piggybacket oppå RPi slik at signalveien er ultrakort.
2. For det andre blir ikke i2s brukt for at det nødvendigvis låter bedre, men dette er det logiske valget når man piggybacker et kort oppå et annet og bruker GPIO interfacet. Dem slipper også at USB blir brukt. USB har alltid vært trøblete på RPi da nettverkskortet også bruker USB. Dette gjør at RPi neppe har det siste ordet hvis målet er høyest mulig kvalitet ved bruk av USB-DAC.

For eksterne dacer gjelder følgende :
3. I2s er beregnet på intern signalføring og er ikke en god ide til eksterne dacer.
4. Man må mest sannsynlig lage sin egen driver.
5. I2s i RPi har ikke dedikerte klokker for audio.
6. I2s Generes av en "altmulig"-prosessor. Ikke en dedikert prosessor som f.eks XMOS er.
7. jitter, både fra selve utgangen og lang kabling.
8. Eksterne DAC'er som tar i2s gjør dette gjennom LVDS-basert signal gjennom en fysisk HDMI-kontakt og kabel.
etc.

Et asynkront USB-interface med f.eks XMOS og dedikerte klokker for 44/48 har et mye mer stabilt og renere i2s-signal enn hva noen RPi kan drømme om. Hvorfor i alle verdens navn skal man bruke i2s direkte fra RPi er en stor gåte. Jeg har lagt merke til at LMC kommer med de samme påstandene hele tiden, uten at det blir mer korrekt av den grunn.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Punkt 3 og punkt 8 motsier hverandre.
Som du selv sier så går LVDS helt fint over en kort HDMI kabel.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Det motsier ikke hverandre. Et vanlig i2s-signal må jo bli konvertert til et LVDS-format. Dessuten er en kort HDMI-kabel fortsatt relativt langt. Det er uansett ikke hovedpoenget. Det henger ikke helt på greip å bare slenge ut forslaget om å bruke i2s til noen som bare skal "prøve" ut en RPi. Det er heller ikke noe poeng i å omgå USB. Skal du først ha det beste i2s/LVDS interfacet må det til med et USB/i2s-adapter. Bortsett fra at USB-interfacet til RPi suger da..men det er jo en annen diskusjon.

Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Ja den er fin for dem som foretrekker slikt. Men syns du det gir bedre lyd enn den innebygde usb-inngangen din da?

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Den strammer opp lyden litt.
Har lagt ut litt erfaring på PSA siten, og jeg ser at det er angitt litt sitater rundt omkring (CA, Moiz sin Facebook side, mfl.).

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.579
Torget vurderinger
30
Takker for grundige svar.

Er det da enighet om at et bra USB-interface med i2s ut mellom RP og DAC vil (i teorien) gi bedre lyd enn USB rett i dac fra en altmulig-pc, med tvilsom strømforsyning?

Er det sånn at i2s-kabelen burde holdes så kort som mulig, eller burde den være en bestemt lengde? Mener jeg leste noe om det i tråden om Audio GD Master 7 på head-fi.

Jeg installerte nylig lettvektsdistro med xfce på stuemaskina, og med mpd som avspiller ga det ganske gode løft i lyden i forhold til en bloata Windows 7 med foobar.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Nei, det er ikke bred enighet om dette, men at USB-inngangen får intern strøm er en mye bedre løsning enn at den får strøm fra usb-porten.
Distinctive rapporterer om bedre lyd med sin eksterne usb/i2s-over-lvds-adapter, men den integrerte USB-inngangen til DAC'en har alle forutsetninger for å låte bedre. Som konsekvens av dette, er det dermed lett å trekke konklusjonen om at USB-inngangen til DAC'en hans er er suboptimal.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Som konsekvens av dette, er det dermed lett å trekke konklusjonen om at USB-inngangen til DAC'en hans er er suboptimal.
Tull. Her snakker vi om minimale forskjeller på øverste nivå, knyttet mot lydpreferanser.
'Astounding“, “Gave up vinyl finally“, “Never heard anything like it!” Product of the year in both Stereophile and TAS, Darko Knock Out award, Editor’s choice and Golden Ear awards. DirectStream is one of the most remarkable DACS ever built and the reviewers agree.'
- Står ingenting om suboptimal USB i disse omtalene ;)

Ellers er jeg enig med Man i at en lavkost DIY løsning for I2s sannsynligvis vil bli en nedtur i forhold til USB.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Mener du at USB-inngangen på DAC'en din er likeverdig i2s-inngangen med eksternt adapter til 7-8k + hdmikabel, og at forskjellene bunner ut i minimale smakspreferanser? I såfall misforsto jeg hva "strammer opp lyden litt" betød. Det viser også at det ikke er noe å hente med et eksternt i2S-signal kontra USB.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Vel, at lyden blir strammet opp trenger ikke bety 'bagatellmessig' for en som er opptatt av dette. For en annen vil forskjellen (ut fra egen lydpreferanse) ikke være stor. For min egen del, så forsvinner litt 'varme', og tyngde i bunn, men som tilbakevender med preamp i loopen.
Det er ikke sikkert at den ene er mer korrekt enn den andre.

Vedlegg

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Mener du at USB-inngangen på DAC'en din er likeverdig i2s-inngangen med eksternt adapter til 7-8k + hdmikabel, og at forskjellene bunner ut i minimale smakspreferanser? I såfall misforsto jeg hva "strammer opp lyden litt" betød. Det viser også at det ikke er noe å hente med et eksternt i2S-signal kontra USB.
Her skulle det stått hdmi kabel + eksternt adapter til 7-8k, da kabelen er dyrere :cool:

Topp Bunn