Fluefiskerens Jern og Metall med nogo attåt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Terje Isungset - Two moons. Instrumenter laget av is. Spilt inn i en igloo på Geilo i januar 2006. Kalde saker! Stemningsfull plate med mange ulike klanger, og temmelig dyp bass. Lukker øynene og lar meg bergta av Isungsets mystiske lydlandskap.
    20200805_181349.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Neste plate ut i kveldens lyttesesjon er Ketil Bjørnstads Epigraphs. Bjørnstads tangenter og David Darlings cello skaper her så vakre og melankolske stemninger at klumpen i halsen ikke er langt unna. Musikk for mørklagt rom og meditasjon. (Jada, jeg slo av lyset etter å ha tatt bildet...) Lydmessig ypperlig innspilling fra 1998 i Rainbow Studio med den dessverre nå avdøde lydlegenden Jan Erik Kongshaug bak spakene.
    20200805_190218.jpg
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Avslutter kvelden (skal opp tidlig i morgen og fiske laks...) med en dose seig og blytung metall fra Ahab, med plata "The call of the wretched sea". Det er fare for at den hvite hvalen som pryder coveret her er noe større enn laksene jeg skal prøve meg på i morgen, men håper ihvertfall på FAST FISK! 😎
    20200805_210636.jpg
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Hvilken plate bør man begynne med? Jeg har bare hørt dem såvidt, men er motivert for å høre mer.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Hvilken plate bør man begynne med? Jeg har bare hørt dem såvidt, men er motivert for å høre mer.
    Har bare denne plata av Ahab, faktisk. Men et par andre funeral doom band jeg hører en del på og som anbefales, er Shape of despair og Runemagick.
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Ok. Liker endel Runemagick, men Shape of Despair har ikke sittet helt. Jeg er riktignok ikke den største funeral doom entusiasten. Skal sjekke ut den platen der!
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Ok. Liker endel Runemagick, men Shape of Despair har ikke sittet helt. Jeg er riktignok ikke den største funeral doom entusiasten. Skal sjekke ut den platen der!
    "Shades of..." av Shape of despair er det beste jeg har hørt innen den sjangeren. Men man må være i riktig humør for å høre på det. Det er jo det motsatte av festmusikk, for å si det slik...
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Tar en pause fra fluefiske i elva, og kjører en kveld med husrydding og platespilling i stedet.
    Starter med en av de store klassikerne innen black/viking metal. Bathory-"Blood fire death" fra 1988. Svensk band som i all hovedsak bestod av én person, under pseudonymet Quorthon (Thomas Forsberg).Han gav ut en rekke plater under Bathory-navnet, og har siden oppstarten tidlig på åttitallet inspirert tusenvis av band over hele verden. Lydmessig så snakker vi skittent og grumsete, men det kler musikken svært bra. Bør spilles HØYT! 😎
    20200812_183014.jpg
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Fortsatt kvass piggtråd fra Svea Rike. Månegarm sine demoer fra 96 og 97 på vinyl. Ingen tvil om at disse er inspirert av tidligere nevnte Bathory. God mix av lynraske black metal partier og mer melodiøse partier med fele og koring.
    Og Hegel H590 trives svært godt med å pumpe ut tungmetall gjennom høyttalerne!

    20200812_191653.jpg
    20200812_194404.jpg
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Må jo inn og blåse liv i tråden min innimellom.:)

    Anlegget fungerer så bra nå at det er ingen nært forestående utstyrsbytter planlagt pr. i dag.

    Men har gjort et par nye akustikktiltak siden sist. Akustikkplater fra medsentralist Hemispheres på bakveggen, og Eliacoustic diffusjonsplater fra Mala i taket over lytteposisjon. Hjalp godt dette, men tror jeg skal ha to til av de diffusjonsplatene til Mala i taket.

    Har ikke foretatt målinger, og har liten reell kompetanse på akustikk, så det blir bare å prøve seg litt fram. Gjør sikkert mye feil, men samma det. Koser meg voldsomt med lyden fra musikk, film og PS4 nå ihvertfall.

    akustikk bakvegg.jpg


    akkustikk tak.jpg
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Så bra at du r fornøyd og kan kose deg med musikken, selv om jeg ikke kan forstå at du kan kose deg med den musikken!!! :)

    Kan jokomme opp en tur med mikrofon en kveld, så kan vi ta noen målinger.
    Så kan du jo sikkert få bedre eksperthjelp fra noen av guruene her på forumet.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Så bra at du r fornøyd og kan kose deg med musikken, selv om jeg ikke kan forstå at du kan kose deg med den musikken!!! :)

    Kan jokomme opp en tur med mikrofon en kveld, så kan vi ta noen målinger.
    Så kan du jo sikkert få bedre eksperthjelp fra noen av guruene her på forumet.
    Piggtåd gjennom ørene er deilig! Ja, kom gjerne opp med mikken en kveld! Slikt har jeg liten peiling på...
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Mens vi snakker om piggtråd, den nederlandske sorten er slett ikke å kimse av! Hører på denne nå: Symfonisk, teatralsk black metal på sitt beste! Bandet Carach Angren med plata Lammendam. Sett de live også, fet opplevelse.

     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Mike Patton (Fra blant annet Faith No More) er tilbake med nytolkninger av gammelt demomateriale med Mr. Bungle, og dette er noe av det tøffeste og mest energiske han har gitt ut noensinne! Verdt å nevne at to av thrashens virkelige (tungvekts)ringrever, bøttebanker Dave Lombardo (Slayer) og øksesvinger Scott Ian (Anthrax) også bidrar på plata!

    Sørg for at du har et åpent sinn (Patton krydrer jo det hele med en humoristisk vri), en øl i neven (og flere klar i kjøleskapet) og god plass til føttene (for de kommer til å måtte bevege litt på seg), og skru dette på full hammer! :cool:

     
    Sist redigert:

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Da var SD-føtter plassert under høyttalerne, og sitter og lytter på en "audiofil gromplate" med litt Hellstrøm-akevitt i glasset...
    20201202_222009.jpg

    20201202_222050.jpg

    20201202_222815.jpg
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Avslutter kvelden med det som er min favorittjuleplate! Må få banka inn litt julestemning her... Har ikke gjort en dritt ennå, men regner med det blir litt pynting og baking sammen med ungene til helga. :)

    20201202_232139.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.693
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Etter over tredve år med bare ymse former for manuell rengjøring av LP-platene mine, har jeg nå gått til det skritt å bestille en platevasker! På høy tid! :)
    Ja skulle også ha bestilt en men det blir ikke på denne siden av jul :unsure: Hvilken kjøpte du?
    Ha en fin helg :)

    mvh
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Ja skulle også ha bestilt en men det blir ikke på denne siden av jul :unsure: Hvilken kjøpte du?
    Ha en fin helg :)

    mvh
    Jeg gikk for den minste fra Pro-Ject. Virker som en grei maskin. Og vant en EISA-pris, i den grad det betyr noe. Men det fant jeg ut etter at jeg hadde bestemt meg for den...

    Og god helg til deg også! :)

    WEB_Image Pro-Ject VC-E Platevasker  130429_11202013904.jpeg
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Min tilårskomne Hegel CDP4A mkII har fått avløsning av drivverket Audiolab 6000CDT, som jeg lenge har hatt lyst til å teste.
    20201207_174047.jpg

    Hegel-spilleren er bra den, men mistenker at Audiolab kommer til å gjøre en minst like bra jobb. Hegelen skal ned i kjøkkenanlegget, da den gamle Denonspilleren jeg har hatt der krangler veldig nå.

    20201207_174223.jpg

    20201207_175805.jpg

    Fått kobla opp, og skal spille noen timer utover kvelden.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Allerede tre cd'er inn i lyttesesjonen (Loreena McKennit - The mask and the mirror, Nick Cave - Nocturama, og Candlemass - Nightfall) kan jeg konstatere at Audiolab 6000CDT nok muligens er det beste hifi-produktet jeg har kjøpt mht. valuta for pengene. Et godt steg opp lydmessig fra Hegel-spilleren (sistnevnte vurdert som rent drivverk, vel å merke). Opplever både bredere lydbilde og høyere oppløsning. Vokal står tydeligere fram, og gitarer får mer tyngde. Meget bra drivverk!
    16073704252778093000598050720447.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tror dette er en meget bra sak. Bruker den noe tid fra du setter i skiva til den er klar, den buffrer jo. Er vel et cd drev for pc dette, men til prisen er det vel ikke noe å klage på. Og så ser den fin ut og, gratulerer :)
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Tror dette er en meget bra sak. Bruker den noe tid fra du setter i skiva til den er klar, den buffrer jo. Er vel et cd drev for pc dette, men til prisen er det vel ikke noe å klage på. Og så ser den fin ut og, gratulerer :)
    Takker, spiller jo mye cd her, i tillegg til LP-platene. Så må ha greit verktøy. Og neida, den bruker kun kort tid på å bli klar fra plata mates inn.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Har forresten fått hentet platevaskeren også på Soundgarden i dag. Blir morosamt å pakke opp og teste i kveld!
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Har vurdert den du har kjøpt eller den litt større. Skriver du en tilbakemelding på inntrykk etter vask😊
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Da er alt klart for å sette i gang med litt vasking. Vaskemiddel blandet ut ca 1 til 12.
    20201208_181532.jpg


    Første plate ut. Et bruktkjøp som ikke har vært rengjort ennå, så den er rimelig støvete og flekkete.
    20201208_181730.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn