Det spekuleres mye rundt dette nå. Ifølge lydbåndopptaket fra en av de "sorte" boksene, var en av pilotene ute av cockpit av en eller annen grunn. Da skal døra av sikkerhetsmessige grunner låses fra innsiden av den andre piloten. Et resultat av flykapringer. Så mens den ene piloten er ute en tur, så får den andre piloten et illebefinnende. Hva gjør man da? Hvis den ene piloten har besvimt, så kan han ha kommet borti en kontroll som får flyet til å miste høyde. Flyet kan også ha vært inne i en naturlig liten høydejusteringsmanøver når piloten i cockpit mister bevisstheten som derfor får fortsette til det smeller. Et usikkerhetsmoment der er at vi har ennå ikke hørt noe fra voicerecorderen om at diverse alarmer kan være aktivisert like før det fatale skjer
Kan man her være offer for Murphys lov?
Hvis den ene igjen i cockpit ikke kan låse opp, er man da dødsdømt?
Hvis en i cockpiten må forlate sin plass, kanskje det ville være en god ide at en av de andre i crewet er der sammen med den andre piloten?
Hvis det er noe som helst hold i det som jeg skisserer, så var dette en varslet katastrofe.
En pilot som er alene i cockpit kan i prinsippet finne på å besvime, eller ha et annet uhell når som helst.
Kan man her være offer for Murphys lov?
Hvis den ene igjen i cockpit ikke kan låse opp, er man da dødsdømt?
Hvis en i cockpiten må forlate sin plass, kanskje det ville være en god ide at en av de andre i crewet er der sammen med den andre piloten?
Hvis det er noe som helst hold i det som jeg skisserer, så var dette en varslet katastrofe.
En pilot som er alene i cockpit kan i prinsippet finne på å besvime, eller ha et annet uhell når som helst.