Diverse Flystyrten.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Det spekuleres mye rundt dette nå. Ifølge lydbåndopptaket fra en av de "sorte" boksene, var en av pilotene ute av cockpit av en eller annen grunn. Da skal døra av sikkerhetsmessige grunner låses fra innsiden av den andre piloten. Et resultat av flykapringer. Så mens den ene piloten er ute en tur, så får den andre piloten et illebefinnende. Hva gjør man da? Hvis den ene piloten har besvimt, så kan han ha kommet borti en kontroll som får flyet til å miste høyde. Flyet kan også ha vært inne i en naturlig liten høydejusteringsmanøver når piloten i cockpit mister bevisstheten som derfor får fortsette til det smeller. Et usikkerhetsmoment der er at vi har ennå ikke hørt noe fra voicerecorderen om at diverse alarmer kan være aktivisert like før det fatale skjer

Kan man her være offer for Murphys lov?

Hvis den ene igjen i cockpit ikke kan låse opp, er man da dødsdømt?

Hvis en i cockpiten må forlate sin plass, kanskje det ville være en god ide at en av de andre i crewet er der sammen med den andre piloten?

Hvis det er noe som helst hold i det som jeg skisserer, så var dette en varslet katastrofe.

En pilot som er alene i cockpit kan i prinsippet finne på å besvime, eller ha et annet uhell når som helst.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Og hvorfor gikk de ut å sa at det ikke var terrorisme - med en gang - er de redd for at folk skal slutte å fly ? Alle vet at disse gærningene gladelig sprenge seg selv. Det er vel bare å sende bomben med bagasjen og gå om bord selv ? Vi bruker en masse tid på sikkerhetssjekk, tror vi er sikre - men blir lurt hele tiden....

Og, klart en pilot og må tisse - jeg klarer meg maks en times tid eller to .... han har vel ikke bøtte i cockpit ?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Enhver kan trekke logiske konklusjoner av dette:

…"Han forteller også at døren til cockpit skal kunne åpnes med kode fra utsiden. Denne koden skal hele flybesetningen kunne."
En spake i cockpit skal gi mannskap i cockpit mulighet til å stenge døren helt ved nødsituasjoner. Hvis døren låses på denne måten innenfra cockpit, er det ikke mulig å åpne døren utenfra selv om du kan koden.

Her har åpenbart den gjenværende personen i cockpit ønsket å være alene resten av flyturen.
USA: Piloten skal ikke være alene i cockpit - Aftenposten
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Det måtte ha vært bra panikk inne i flycabinen de siste 8 minuttene før styrten, da flybesetningen og etterhvert passasjerene skjønte hva som var i ferd med å skje og utfallet av flyturen. Huff….
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Enhver kan trekke logiske konklusjoner av dette:

…"Han forteller også at døren til cockpit skal kunne åpnes med kode fra utsiden. Denne koden skal hele flybesetningen kunne."
En spake i cockpit skal gi mannskap i cockpit mulighet til å stenge døren helt ved nødsituasjoner. Hvis døren låses på denne måten innenfra cockpit, er det ikke mulig å åpne døren utenfra selv om du kan koden.

Her har åpenbart den gjenværende personen i cockpit ønsket å være alene resten av flyturen.
USA: Piloten skal ikke være alene i cockpit - Aftenposten
Det er ikke noe i veien for at det faktisk var to i cockpiten under styrten. 1. Crew-medlemmet som steppet inn mens piloten var fraværende, kunne ha blitt uskadliggjort av den andre piloten. 2. Crewmedlemmet som evt. var tilstede i cockpit med den andre piloten kan ha uskadliggjort piloten for selv å styrte flyet, uvisst av årsak. Plutselig var muligheten der, og den ble utnyttet. Men man må da ha hatt slike tanker i hodet en stund, antakelig........

En annen ting, hvordan er det med mobildekningen i det aktuelle området?
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.630
Antall liker
15.714
Torget vurderinger
2
Egypt Air flystyrten skyldtes en pilot som satte nesa i bakken.

Revenge drove pilot to crash plane, killing 217 | World news | The Guardian

SilkAir skyldes også murder-suicide, selv om man naturligvis bygger på spekulasjoner.
SilkAir Flight 185 - Wikipedia, the free encyclopedia

Samme med AirAsia for ikke så lenge siden, og hvem vet hva som egentlig skjedde med Malaysian Air MH370.
Missing AirAsia flight QZ8501: Plane's pilot was grieving the death of his brother and sister - Mirror Online
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.783
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Vi kan sikkert vente litt før vi går bananas med ville teorier!
I det store og hele burde vi ikke detaljinformeres i det hele tatt før informasjonen er analysert. Det gjelder her og i de fleste andre tilfeller.

Media driver bevisst med desinformasjon, ene og alene for å tjene penger.


  • Her er VGs oppdateringer fra kl 22 yulykkesdagen:
    22:14 Øyenvitne: – Som et jordskjelv

    22:47 Politiet tar seg inn i ulykkesområdet

    23:10 Colombianere omkom i flystyrten

    23:35 Antageligvis briter blant de døde

    23:51 Vil ta tid å frakte ned de døde

    00:41 Styrtet i farlig terreng

    03:57 Trolig to japanere blant de døde

    04:47 Avlyser flere Germanwings-flyvninger

    05:28 Her styrtet det. En av redningsarbeiderne peker (på et kart) på stedet hvor Germanwings-flyet traff bakken.

    07:03 UD: Jobber fortsatt med Germanwings-ulykken

Legg spesielt merke til kl 05:28 hvor en ikke navngitt person peker på et kart!
Men kl 07:03 er også en liten perle!


​​Disse "oppdateringene" er bare tull. De kunne vært skrella ned til 2 linjer, som også ville vært uten noen form for opplysningsverdi.
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Det skrives mye rart i media nå ja, og mange artige uttalelser fra såkalte "eksperter". Vi får vente på at etterforskningen er ferdig tror jeg.

Det er ikke første gang media og myndigheter kommer med spekulasjoner som viser seg å være helt feil heller....

Et kjent tilfelle er TWA800 krasjet i USA, der man på et tidlig stadie ropte "terrorisme" siden flyet hadde eksplodert i lufta. Etterforskningen skulle flere år etterpå konkludere med det mest sannsynlig var en elektrisk feil som førte til eksplosjon i en av driftstofftankene.
 

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Innlegg
308
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Nå melder flere medier at "konspirasjonsteoriene" kan ha fundament i virkeligheten (fra NRK-siste):

"Flyet trolig styrtet med vilje
Andreflygeren av flyet som styrtet i de franske Alper, styrtet trolig maskinen med vilje, sier lederen for de franske etterforskerne."
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Det må være ekstra tungt for de pårørende nå å få vite at flyet ble styrtet med vilje av den ene piloten.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
For ikke å snakke om denne..."Nå skriver den franske avisa Le Monde at det i henhold til deres kilder var den erfarne piloten som befant seg inne i cockpit, mens den relativt ferske copiloten var han som forsøkte å ta seg inn."

Fortsettelsen følger....også på HFS
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.630
Antall liker
15.714
Torget vurderinger
2
Ja, er vel greit å vente til de har fått lyttet gjennom taleopptaket, klart å beslutte hvem som er hvor i forhold til spakene, og så felle dom.

Et par dager tilbake fikk vi rapporter om at pilotene sendte "Krise, krise, krise" på sambandet med tårnet. Så det diktes fritt i pressen.
 
C

cruiser

Gjest
For ikke å snakke om denne..."Nå skriver den franske avisa Le Monde at det i henhold til deres kilder var den erfarne piloten som befant seg inne i cockpit, mens den relativt ferske copiloten var han som forsøkte å ta seg inn."

Fortsettelsen følger....også på HFS
Vel, det er ikke det som står i artikkelen du linker til, står tydelig der at det var copilot som fløy de siste minuttene
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Var nylig pressekonferanse på BBC. Andrepiloten var alene i cockpit, og hadde manuell kontroll over flyet. Kapteinen var låst ute.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
For ikke å snakke om denne..."Nå skriver den franske avisa Le Monde at det i henhold til deres kilder var den erfarne piloten som befant seg inne i cockpit, mens den relativt ferske copiloten var han som forsøkte å ta seg inn."

Fortsettelsen følger....også på HFS
Vel, det er ikke det som står i artikkelen du linker til, står tydelig der at det var copilot som fløy de siste minuttene
Ikke sant. Telle til 10 å ikke lese alt.
 
C

cruiser

Gjest
Noen som har problemer med fransken sin hvis de får det ut av den artikkelen
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Lurer på om det hadde vært et terroranslag hvis piloten hadde hatt et arabiskklingende navn.
 
S

Syncrolux

Gjest
Hovedregelen er vel slik:
Arabiske/skjeggete/mørkhudede piloter = terror
Asiatiske piloter = selvmord
"Hvite" piloter = teknisk feil på flyet
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Ekstremt mye synsing på sviktende grunnlag i denne tråden.

Vent noen uker så vet man mye mer, uansett hva som egentlig hendte.

Opplysningen på pressekonferansen i dag kl 14.30 om at man ikke har rutiner som sikrer at det til enhver tid er flere i cockpiten, overrasker imidlertid.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er svært skjelden bare en enkelt årsak som fører til et flykrasj, ei heller denne gang. Det er som regel en kjede av hendelser og feil.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er svært skjelden bare en enkelt årsak som fører til et flykrasj, ei heller denne gang. Det er som regel en kjede av hendelser og feil.
Andrepiloten styrtet flyet med viten og vilje. Det blir ikke stort enklere enn som så. Om han har hatt en traumatisk barndom, var deprimert eller religiøs er i bunn og grunn av akademisk interesse.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er svært skjelden bare en enkelt årsak som fører til et flykrasj, ei heller denne gang. Det er som regel en kjede av hendelser og feil.
Andrepiloten styrtet flyet med viten og vilje. Det blir ikke stort enklere enn som så. Om han har hatt en traumatisk barndom, var deprimert eller religiøs er i bunn og grunn av akademisk interesse.
Riktig så enkelt er det ikke. Hadde flyselskapet hatt de rutinene som er påkrevd i USA, hadde han aldri vært alene i cockpit, og hendelsen kunne vært avverget.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Konsekvensen av det hele må vel bli at også fly i Europa er påbudt med minst to mennesker i cockpit til absolutt enhver tid. Det bør vel også komme på plass muligheter for fjernstyring av fly hvis alarmen utløses, som ikke kan overstyres manuelt.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er svært skjelden bare en enkelt årsak som fører til et flykrasj, ei heller denne gang. Det er som regel en kjede av hendelser og feil.
Andrepiloten styrtet flyet med viten og vilje. Det blir ikke stort enklere enn som så. Om han har hatt en traumatisk barndom, var deprimert eller religiøs er i bunn og grunn av akademisk interesse.
Riktig så enkelt er det ikke. Hadde flyselskapet hatt de rutinene som er påkrevd i USA, hadde han aldri vært alene i cockpit, og hendelsen kunne vært avverget.
Ja det vil absolutt hjelpe. Men hva hvis den ene piloten skader den andre og så låser cockpiten? Eller en luftekspeditrise som er der som stedfortreder om kapteinen forlater cockpit. Da er man like langt.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Malaysia Airlines:
Malaysias statsminister Najib Razak opplyste på en pressekonferanse den 15. mars at satellittdata viste at flyets kommunikasjonsutstyr, det vil si ACARS og transpondere, ble bevisst slått av og at radardataene indikerte at «flyets bevegelser er konsistente med en bevisst handling fra noen om bord på flyet»

To selvmordsaksjoner fra piloter på passasjerfly sånn på rappen er reelt sett ikke særlig sannsynlig. Men de mest usannsynlige ting skjer fra tid til annen, som f.eks at samme person blir truffet av lynet 6 ganger i løpet av livet. Men det skjedde en skogvokter i Canada, Sannsyligheten for at noe sånt skjer er 0,0000000000000015%.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er svært skjelden bare en enkelt årsak som fører til et flykrasj, ei heller denne gang. Det er som regel en kjede av hendelser og feil.
Andrepiloten styrtet flyet med viten og vilje. Det blir ikke stort enklere enn som så. Om han har hatt en traumatisk barndom, var deprimert eller religiøs er i bunn og grunn av akademisk interesse.
Riktig så enkelt er det ikke. Hadde flyselskapet hatt de rutinene som er påkrevd i USA, hadde han aldri vært alene i cockpit, og hendelsen kunne vært avverget.
Ja det vil absolutt hjelpe. Men hva hvis den ene piloten skader den andre og så låser cockpiten? Eller en luftekspeditrise som er der som stedfortreder om kapteinen forlater cockpit. Da er man like langt.
Da må man stole på autopiloten!

 
G

Gjestemedlem

Gjest
Riktig så enkelt er det ikke. Hadde flyselskapet hatt de rutinene som er påkrevd i USA, hadde han aldri vært alene i cockpit, og hendelsen kunne vært avverget.
Ja det vil absolutt hjelpe. Men hva hvis den ene piloten skader den andre og så låser cockpiten? Eller en luftekspeditrise som er der som stedfortreder om kapteinen forlater cockpit. Da er man like langt.
Da må man stole på autopiloten!
En autopilot kan ta flyet opp i sikker høyde og sirkulere det. Deretter kan kontrollen overføres til et tårn. Burde ikke være så teknisk vanskelig i alle fall.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
c=279,125,494,435;w=372;h=328;206054.jpg
Denne mannen på 28 bodde hjemme hos foreldrene. Dårlig lønn i lavprisselskapene?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Pleier du å si til folk at du må forlate dem for et øyeblikk for at du har fysiologiske behov? eller sier du som det er at du må på dass?
Hele dagen har det blitt sagt at piloter av og til må forlate stolen fordi dem har et fysiologisk behov? Hvorfor ikke bare si at dem må på toalettet?
Skjønner ikke dette, er det andre fysiologiske behov som må stilles? strekke på beina? spise og drikke utenfor cockpit? sex? noe annet?

Hvorfor ikke si en åpenbar ting på en enkel måte?
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
BBC har da brukt "toilet/lavatory/bathroom" i hele dag. Den ene reporteren sa sågar "the loo". Så det kan neppe være så vanskelig.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Det er bare i Norge vi skal være så dannet. Kanskje piloter flest kommer fra vestkanten?

I hvertfall sa en Norwegian mann på Tv nå bare for 5 min siden "fysiologiske behov". Og selv det var vanskelig for ham å si...han fikk klump i halsen og begynte å gestikulere før ordene kom fram.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Hvor rolig er det mulig å puste mens man styrer helt bevisst rett inn i alpene?
 
S

Syncrolux

Gjest
I kveld skal jeg se på filmen "Flight" med Denzel the man himself.
Han krasjer et fly. Hmm... siden han er svart må det enten være terror eller inkompetanse. Men vent, han drikker og har problemer, altså er det selvmord. Men nei, han er Amerikaner, altså en superhelt, og dermed er det en teknisk feil. Hmm ... ingen av stereotypene mine passer. Dessuten går det jo krasjlandingen sånn noenlunde bra, selv om han er en pæra full deprimert inkompetent selvmordskandidat av en terrorist i et fly med tekniske problemer. Jaja.
 
Topp Bunn