Diverse Flystyrten.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
pay to fly:
https://werklozevliegers.wordpress.com/2015/03/23/stop-pay-to-fly/#unique-identifier


Interessant artikkel. Linker den her fordi avsnittet sitert under kan være relevant

Another factor that could impact flight safety is chronic stress with the crew. Pilots having a huge debt are under constant pressure to make the monthly instalments. This emotional component can be aggravated by long working days, insecurity about the monthly income and employment, plus social factors like changing home base and leaving behind family and friends. Chronic stress is one of the ‘dirty dozen‘ withinHuman Factors in aviation. Even to people in regular jobs a temporary contract can invoke a lot of stress, but they haven’t taken out a loan of at least 125,000 euros and they are not in control of an expensive aircraft with hundreds of passengers on board.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
pay to fly:
https://werklozevliegers.wordpress.com/2015/03/23/stop-pay-to-fly/#unique-identifier


Interessant artikkel. Linker den her fordi avsnittet sitert under kan være relevant

Another factor that could impact flight safety is chronic stress with the crew. Pilots having a huge debt are under constant pressure to make the monthly instalments. This emotional component can be aggravated by long working days, insecurity about the monthly income and employment, plus social factors like changing home base and leaving behind family and friends. Chronic stress is one of the ‘dirty dozen‘ withinHuman Factors in aviation. Even to people in regular jobs a temporary contract can invoke a lot of stress, but they haven’t taken out a loan of at least 125,000 euros and they are not in control of an expensive aircraft with hundreds of passengers on board.
Helt irrelevant i denne saken. Mannen har en lang historie med psykiatrisk behandling for tunge sinnslidelser.

Stakkars piloter som tjener alt for lite penger og har litt stress på jobb hører kanskje hjemme i norwegiantråden, men ikke i denne. Det er vel litt utidig å prøve å bortforklare massemord med spekulasjoner om at selskapet han jobbet for har gitt litt for dårlig lønn og betingelser og dermed er medansvarlig for dette.
 
Sist redigert av en moderator:

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Den store forskjellen er konsekvensen.

Du mener at risikoen for bussjåfører og piloter er den samme. Feil.

Risiko = sannsynlighet * konsekvens.

Konsekvensen av et fly detter ned er vesentlig større enn når en buss kjører utfor. Og siden konsekvensen er så mye større så må sannsynligheten ned. Å tyne de siste %-poengene er hva som koster penger. Gode rutiner er alfa omega, og i gode rutiner ligger også personalpolitikk. Utslitte, underbetalte og/eller bitre piloter er uheldig for sikkerheten. Heldigvis blir de aller fleste tatt ut av service i tide, men jo flere slike piloter, jo vanskeligere er det å luke ut alle.

Jeg er spent på å høre om vedkommende som fløy var en disse pilotene som betaler for å fly, for å få flytimer.
Dødsrisikoen ved flygning er mye lavere enn ved annen transport.

Når det gjelder regnestykket ditt så er konsekvensen ca den samme om en taxisjåfør kjører i et vogntog eller om et fly går i fjellet: man dør. Om poenget ditt er at det er så mange om bord i flyet og at konsekvens er proporsjonalt med antall døde (greit nok) så må du også ha med volumet (kjøretøytimer) som faktor i produktet ditt. Du jukser.
ikke noe juks her nei. Man snakker om hendelser og hva som er akseptabel risiko eller ei.

Der har du litt stoff om risikoanalyse:
Metoder og verkt�y for kvalitetsforbedring
Er dette et forsøk på å være morsom? Jeg skal gjøre dette så klart jeg kan:

For den reisende er konsekvens egen død, som vi kan sette til 1. Vi antar for enkelhets skyld at bussjåføren på Hardangerekspressen klarer å treffe et stup om han prøver, og at piloten klarer en høyhastighetskrasj om han prøver.
For busspasasjeren er risiko dermed lik sannsynligheten for at bussjåføren har konkrete planer om å kjøre utfor stupet.
For flypasasjeren er risiko dermed lik sannsynligheten for at piloten har konkrete planer om å styrte flyet (vi antar at anledningen vil by seg).
For at risikoen skal være høyere for flypassasjeren må piloter være mer tilbøyelige til å ville styrte enn bussjåfører er til å ville krasje. Dette kan godt være, men det er vel ikke sannsynliggjort.

For samfunnet er konsekvensen antall døde. Antallet som dør er lik sannsynligheten for at en reise skal ende med styrt/krasj ganger antallet passasjerer om bord ganger antallet reiser. Det er her du jukser.

Du la ved en link om risikoanalyse og også der er man opptatt av sjansen for at noe inntreffer per tid, som er proporsjonalt med antall ganger man kaster terning.

For øvrig er vel dette sitatet et godt eksempel på logisk brist:
Ja, de nådde nå et punkt hvor sikkerheten ikke var god nok. Altså må man nå heve sikkerheten.
Sannsynlighet er aldri 0. Det betyr at selv om man tar alle forholdsregler etc man i praksis kan, cost no object, så vil før eller siden noe gå galt. Om man strammer inn hver gang noe skjer vil man over tid avvikle all aktivitet i hele verden.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
lang historie med tunge sinnslidelser... nåvel. fyren hadde en depressiv episode, ble behandlet og såpass frisk at han klarte å fullføre sine studier, jobbe i ett år som flyvert og så ta steget opp i cockpiten. Noe han aldri hadde hatt sjans til å gjøre med en tung sinnslidelse. Og med tung sinnslidelse så mener du trolig alvorlig sinnslidelse som er synonymt med psykose. Det er ikke rart folk med psykiske lidelser føler seg stigmatisert, når folk slenger rundt seg med ord og benevnelser de ikke har peiling på.

Fremtidsutsikter er faktisk et viktig moment når man står i en personlig krise. Lever du fra hånd til munn, har massiv gjeld og kun korttidskontrakter å se frem til de neste 5-10 årene, så øker det risikoen ved en personlig krise.
 

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Innlegg
308
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Om det er spekulasjoner eller ikke, så hevdes det at kapteinen forsøkte å komme seg inn i cockpit ved hjelp av en øks, og at denne øksen er en del av standard sikkerhetsutstyr på fly, flytypen eller selskap?

"Øksen er den del av sikkerhetsutstyret om bord på en A320, forteller talspersonen i flyselskapet."
Kapteinen skal ha prøvd å komme seg inn i cockpit med øks - Germanwings-styrten - VG

Sammenhengen og bekreftelsene kommer vel etterhvert, det ser ut til at det finnes en øks i den delen av flykroppen som crew og passasjerer befinner seg. Altså det området der vi ikke får ha med neglesaks engang.

Jeg vet ikke helt tilstedeværelsen av øks i passasjer/crew-området gjør at jeg føler meg tryggere...
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
totte: vil bare påpeke at concord gikk fra å være det sikreste flyet til det mest usikre iløpet av 1 krasj. Endret risikoen seg virkelig fra en dag til den andre?

Jeg ga deg en link som forklarer risikoanalyse. Jeg foreslår at du åpner den siden og leser.

Sitatet du henter er et spark til lederen (avinor?) som ønsket å senke sikkerheten til det var godt nok. Tipp topp sikkerhet var penger ut vinduet, da det kun holdt med topp sikkerhet. Mest bang for buck. Men hvordan finner man ut det stadiet? Jo, man senker sikkerheten til et fly detter ned og så setter grensen litt høyere.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg ga deg en link som forklarer risikoanalyse. Jeg foreslår at du åpner den siden og leser.
Jeg viste jo til teksten fra linken, så selv du burde skjønne at jeg har åpnet den og lest. Jeg foreslår at du slutter med å belære om ting du kanskje har lest, men åpenbart ikke skjønt.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Lufthansa Kommer nok til å få mye pes fremover hvis det er som Bild melder at han på et tidspunkt under flyutdanningen i Phoenix ble vurdert som uskikket til å være pilot grunnet tilbakevendende depresjoner. Han fikk allikevel fortsette utdanningen men med medisinsk merknad i lisensen, dette altså i følge Bild.
Hvis det er tilfelle må sjefen i Germanwings garantert gå av. Han forsvarte jo piloten med at det ikke var noe i historien som skulle tilsi en uskikkethet i jobben.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Jeg ga deg en link som forklarer risikoanalyse. Jeg foreslår at du åpner den siden og leser.
Jeg viste jo til teksten fra linken, så selv du burde skjønne at jeg har åpnet den og lest. Jeg foreslår at du slutter med å belære om ting du kanskje har lest, men åpenbart ikke skjønt.
Whatever... jeg foreslår at du slutter å kalle folk for juksere, så kanskje folk faktisk gidder å lese alt du skriver. Det er mulig jeg var upresis et sted, men når du kommer med ordet juks så inviterer du ikke til dialog.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Lufthansa Kommer nok til å få mye pes fremover hvis det er som Bild melder at han på et tidspunkt under flyutdanningen i Phoenix ble vurdert som uskikket til å være pilot grunnet tilbakevendende depresjoner. Han fikk allikevel fortsette utdanningen men med medisinsk merknad i lisensen, dette altså i følge Bild.
Hvis det er tilfelle må sjefen i Germanwings garantert gå av. Han forsvarte jo piloten med at det ikke var noe i historien som skulle tilsi en uskikkethet i jobben.
s. 22
http://easa.europa.eu/system/files/... pilots and medical fitness of cabin crew.pdf

lovverket sier følgende:
Mood disorderAn established mood disorder is disqualifying. After full recovery and after fullconsideration of an individual case a fit assessment may be considered, depending on thecharacteristics and gravity of the mood disorder. If a stable maintenance psychotropicmedication is confirmed, a fit assessment should require a multi-pilot limitation.

Det er flymedisinske leger som godkjenner og ikke-godkjenner.

edit: Han ble kjent udyktig. altså disqualified. så det at han fikk fullføre utdannelsen sin tyder jo på at han ble friskmeldt.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg ga deg en link som forklarer risikoanalyse. Jeg foreslår at du åpner den siden og leser.
Jeg viste jo til teksten fra linken, så selv du burde skjønne at jeg har åpnet den og lest. Jeg foreslår at du slutter med å belære om ting du kanskje har lest, men åpenbart ikke skjønt.
Whatever... jeg foreslår at du slutter å kalle folk for juksere, så kanskje folk faktisk gidder å lese alt du skriver. Det er mulig jeg var upresis et sted, men når du kommer med ordet juks så inviterer du ikke til dialog.
Jeg har forklart flere ganger hva jeg mener med at du jukser og det endrer seg ikke om jeg bytter term. Jeg kalte deg vel ikke for jukser, men det er kun semantikk: En juksemaker jukser, juks begås av en juksemaker. Det ligger ikke bare makt, men også mye avmakt i språk. Jeg skal uansett slutte å kalle det juks, og heller bruke "kreativ matematikk". Da gidder du nok.

Jeg mente ikke å invitere til dialog, jeg ville bare påpeke og oppklare den kreative matematikken.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
lang historie med tunge sinnslidelser... nåvel. fyren hadde en depressiv episode, ble behandlet og såpass frisk at han klarte å fullføre sine studier, jobbe i ett år som flyvert og så ta steget opp i cockpiten. Noe han aldri hadde hatt sjans til å gjøre med en tung sinnslidelse. Og med tung sinnslidelse så mener du trolig alvorlig sinnslidelse som er synonymt med psykose. Det er ikke rart folk med psykiske lidelser føler seg stigmatisert, når folk slenger rundt seg med ord og benevnelser de ikke har peiling på.
Mannen har fått psykiatrisk behandling for alvorlige depresjoner, han har også fått oppfølgende psykiatrisk behandling de siste 2 årene. Sinnslidelser er mye mer enn psykoser. Stemningslidelser, inkludert depressive lidelser, er helt et annet og adskilt område innen psykiatrien.

Å tro at dette handler om en liten "episode" med litt nedstemthet vitner om svært dårlig forståelse.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
lang historie med tunge sinnslidelser... nåvel. fyren hadde en depressiv episode, ble behandlet og såpass frisk at han klarte å fullføre sine studier, jobbe i ett år som flyvert og så ta steget opp i cockpiten. Noe han aldri hadde hatt sjans til å gjøre med en tung sinnslidelse. Og med tung sinnslidelse så mener du trolig alvorlig sinnslidelse som er synonymt med psykose. Det er ikke rart folk med psykiske lidelser føler seg stigmatisert, når folk slenger rundt seg med ord og benevnelser de ikke har peiling på.
Mannen har fått psykiatrisk behandling for alvorlige depresjoner, han har også fått oppfølgende psykiatrisk behandling de siste 2 årene. Sinnslidelser er mye mer enn psykoser. Stemningslidelser, inkludert depressive lidelser, er helt et annet og adskilt område innen psykiatrien.

Å tro at dette handler om en liten "episode" med litt nedstemthet vitner om svært dårlig forståelse.
Det har nok vært en del røde flagg i forhold til denne piloten. Kona til en jeg kjenner reiste og tok med seg barna. (Uten sammenligning forøvrig)
Denne mannen hadde et kort (noen dagers) opphold på en psykiatrisk klinikk. Men dette var nok til at han fikk inndratt sine våpen...........
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Skal du ha påhengsmotor til roingen, Gjestemedlem?

Det er du som brukte ordet tung sinnslidelse. Sinnslidelse er dessuten en utdatert benevelse på psykisk lidelse, hvor alvorlig sinnslidelse (du brukte ordet "tung") tilsvarer psykose.

Du skriver at stemningslidelser er noe helt annet og adskilt område enn sinnslidelser. Jeg antar at du mente psykoser, ikke sinnslidelser. Og ja, psykiatrien opererer med forskjellge kategorier.

En normal behandling for middels og alvorlig depresjon innebærer gjerne terapi (psykolog eller psykiater) og medisiner. Og er langvarig, dvs tar flere år. Så det at han har hatt årelang behandling er ingen overraskelse.


litt nedstemthet ville ikke en gang gitt deg diagnosen mild depresjon, Gjestemedlem, så å bringe nedstemthet inn i diskusjonen er en avsporing.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Sinnslidelser er mye mer enn psykoser. Stemningslidelser, inkludert depressive lidelser, er helt et annet og adskilt område innen psykiatrien.
Du skriver at stemningslidelser er noe helt annet og adskilt område enn sinnslidelser.
Nei Larson, han skriver ikke det. Kan du ikke lese, eller vil du ikke?
Jeg tror Larson tøyser med oss.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Må du kutte ut, Larson.
Hadde Gjestemedlem bare holdt seg bittelitt til virkeligheten og ikke langet ut mot alt og alle, men det er jo for mye forlangt.

Du vet... folk som en gang i livet har hatt en depressiv hendelse og blitt behandlet og blitt frisk igjen har alle "lang historie med tung sinnslidelse". Det er dette han sier.

fakta:
Det er mellom 6 og 12 % av Norges befolkning som til enhver tid har en depresjon. og mellom 15-25% av alle kvinner og 7-12% av alle menn vil en gang få behandlingskrevende depresjon.

Gjestemedlem ytrer at alle disse lider av en tung sinnslidelse. Ikke bare det, de har alle en lang historie med tung sinnslidelse.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Sinnslidelser er mye mer enn psykoser. Stemningslidelser, inkludert depressive lidelser, er helt et annet og adskilt område innen psykiatrien.
Du skriver at stemningslidelser er noe helt annet og adskilt område enn sinnslidelser.
Nei Larson, han skriver ikke det. Kan du ikke lese, eller vil du ikke?
Jeg tror Larson tøyser med oss.
setning 2 har en sammenlikning i form av "et annet". sammenlikningen går tbilake mot setning 1. Hva da i setning 1? sinnslidelser, og ikke psykoser som dpehnot ønsket.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Sikter ikke til ditt svar på et enkelt innlegg, Larson. Men det får da være måte på, totalt sett, og i det store og hele.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Forøvrig er det i mine øyne ikke god behandling av verken fysisk eller psykisk sykdom å plassere pasienten i en situasjon hvor pasientens kriser kan ramme andre mennesker.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Sinnslidelser er mye mer enn psykoser. Stemningslidelser, inkludert depressive lidelser, er helt et annet og adskilt område innen psykiatrien.
Du skriver at stemningslidelser er noe helt annet og adskilt område enn sinnslidelser.
Nei Larson, han skriver ikke det. Kan du ikke lese, eller vil du ikke?
Jeg tror Larson tøyser med oss.
setning 2 har en sammenlikning i form av "et annet". sammenlikningen går tbilake mot setning 1. Hva da i setning 1? sinnslidelser, og ikke psykoser som dpehnot ønsket.
Det er vel ganske åpenbart at han skriver og mener at stemningslidelser er noe annet enn psykoser, og at sinnslidelser og psykiatrien inkluderer både psykoser og stemningslidelser. Det er godt å lese at du er opptatt av begrepsbruk og hvordan man kommuniserer. Med tiden får du kanskje taket på det også. Jeg tor du tuller med oss.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Her er jo åpenbare hull som må tettes: mannen får papirer fra legen som gjør han uegnet til å fly, men i stedet river han papirene sund og setter seg i cockpit. Altså; selv om det er et tillitsforhold mellom ansatt og arbeidsgiver, må arbeidsgiver i dette tilfellet få en kopi tilsendt fra lege samtidig som den ansatte får opplysningene.

Hvis piloten fikk papirer fra legen som indikerer at pilotlisensen står i fare og vedkommende da bryter sammen og ser sitt liv i ruiner, da er det klart at i et gitt tilfelle kan noen tenke seg å begå en sånn grufull handling for å hevne seg "på alt og alle". Systemet burde da være sånn at denne mannen ble forhindret fra å entre cockpit.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jepp.

Det er helt klart en rekke yrker hvor man bør varsle arbeidsgiver i tilfelle sykdom. Men noen enkel sak er det ikke, baksiden av medaljen kan være at enkelte unnlater å søke behandling i det hele tatt.

Det kan muligens løses (delvis?) om man pålegger arbeidsgiver å tilrettelegge sånn at en ansatt kan opprettholde ansettelsesforhold og inntekt ved sykdom. Solide forsikringsordninger (loss of licence-forsikringen som de kranglet om i Norwegian?), Gode trygdeytelser kan også tenkes å gjøre det enklere å bli syk fra slike yrker. Men å fange opp alt og alle, det tror jeg blir vanskelig.

Der det er mennesker vil det alltid være problemer.
 
Sist redigert av en moderator:

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
I Norge har de lovverk som ordner dette. Forhåpenligvis får resten av Europa det nå. Nrk hadde en god artikkel.

Fyren har jo motiv for å ikke fortelle arbeidsgiver. Karrieren som pilot vil trolig være over. Kombiner det med bruddet med kjæresten, og fyren er suicidal med motiv for å ta ned hele flyet med passasjerer for å straffe eksen.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.412
Selvmordere tar ikke hensyn til sine medmennesker. Har de bestemt seg går de nærmest på autopilot, uten hensyn til andre. Hvis denne flystyrten er resultatet av et selvmord så har mannen bestemt seg lenge før avgang, kanskje allerede da han fikk sykemeldingen.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
...og da var det bare å vente til captain skulle pisse...og det var det vel ikke sikkert at han måtte og da hadde det blitt neste fly...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Kan man ut fra denne debatten slutte at det er alt for vanskelig å få kjøpt seg håndvåpen? Hadde det vært enklere er det jo en stor mulighet at fyren bare ville ha skutt seg og ikke tatt med seg mange andre? Jo jeg er fullt klar over at det ikke funker slik i USA, men amerikanere er jo gærne!
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
ja, vi har de aktiv suicidale, PP. De er ikke de eneste. Man har de passiv suicidale også. De som kunne finne på å ta livet av seg om en passende mulighet dukket opp. De har gjerne tenkt ut forskjellige metoder, men har ikke det som skal til. De er likegyldige til livet, så hvis noen kommer med en pistol og sier penga eller livet så får du neppe pengene uten videre. For raneren har nå gitt de en mulighet ut. Man bør ikke ha et ladd våpen i nærheten av disse passiv suicidale, for de kan finne på å ta livet av seg. I filmserien dødelig våpen så spiller mel gibson en suicidal politibetjent som tar enorm risiko for eget liv.

En annen kategori er de som mangler impulskontroll. En bipolar uten impulskontroll er en selvmordskandidat da vedkommende kan finne på mye rart i sine bølgebunner. som f.eks å leke på motorveien eller jernbaneoverganger.

Denne flyveren så sin mulighet da kapteinen gikk på do. Og når han først har satt i gang, så har han jo garantert kasta flyverkarrieren på dynga om han skulle mislykkes. Så han har allerede tapt hva resten av hva han har igjen. Han krysset sin rubikon da han låste døra.

Når det kommer til selvmordskandidater så er det ikke frykten for å dø som holder dem igjen, men frykten for å feile, dvs bli lenka til rullestol resten av livet. Og så har du frykten for ventetiden. Tida det tar fra du har bestemt deg til døden inntreffer. Å bare vente på at pillene virker, tida det tar fra du kaster deg fra brua til du treffer bakken, tida fra du låser flydøra til flyet krasjer. 18 minutter var det? Lurer på hva han følte underveis. Lettelse på at det nå straks var over? angst for hva som skulle skje hvis de klarte å slå inn døra? angst for å mirakuløst overleve?

Trolig så hadde han bestemt seg for at ved neste anledning så gjør han det. Og anledningen kom da kapteinen gikk ut.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Kan man ut fra denne debatten slutte at det er alt for vanskelig å få kjøpt seg håndvåpen? Hadde det vært enklere er det jo en stor mulighet at fyren bare ville ha skutt seg og ikke tatt med seg mange andre? Jo jeg er fullt klar over at det ikke funker slik i USA, men amerikanere er jo gærne!
ja, det er utrolig mange selvmord der borte som enkelt kunne vært forhindret ved å fjerne tilgangen til våpen. Og mange drap. For har du først bestemt deg for å dø, så er det ikke helt uvanlig å ønske å ta med seg andre. drap + selvdrap. familietragedier som media kaller det.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Rart det der. Det skal ikke mer til en 150 døde passasjerer til får å få fortgang i rutineendringene...

Norwegian endrer rutinene som f�lge av Germanwings�katastrofen - nyheter - Dagbladet.no
Deph, ditt forhatte Ryanair har vært i forkant...

Ryanair: - Vi har gjort dette lenge, SAS vil ikke svare

Det desidert største av Europas lavprisselskaper, Ryanair opplyser til Aftenposten at de allerede har som krav at piloten som forlater cockpit må erstattes av et medlem av kabinpersonalet. At det er akkurat Ryanair, som ofte blir kristisert for dårlig lønn og stort arbeidspress, som har hatt de strengeste reglene, kan nok av enkelte oppfattes som et paradoks
Nei, det er ikke et paradoks i det hele tatt. De har tenkt over det og gjort et valg som antagelig ikke koster penger. Kabinpersonalet taper vel penger på omsetning i kabin kanskje?
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.621
Antall liker
930
Trist historie dette, stor tragedie, alvorlig depresjon hos pilot. Depresjon er en veldig farlig sykdom og ofte
vanskelig å oppdage for kolleger og for profesjonelle også noen ganger.Kan skjules i stor grad i lang tid.
Når jeg leser denne pilotene historie burde han ikke vært godkjent pilot, i det hele tatt fra flyskolen. Så kan man delvis anklage flyselskapet for at han sitter i deres cockpit. Han var sykmeldt, men mangelfull kommunikasjon mellom medisinsk apparat og operativ ledelse.

Nå skal rutiner forbedres slik at to personer skal være i cockpit, for å hjelpe hvis en av pilotene er veldig mentalt syk. Jeg mener en slik pilot må stoppes før han sitter i cocpit og det er mulig hvis selskapet satser godt nok på det,
men jeg tror ikke alt er mulig å fange opp in front. Men han var sykmeldt og fløy likevel så det blir store erstatningsutbetalinger denne gangen.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Det hjelper jo virkelig ikke med flere i cockpit? Den personen har null sjans hvis piloten har bestemt seg..
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det dukker opp informasjon som begynner å tegne et bilde om at aksjonen var planlagt og overveid mange år i forveien. Er det hold i det kan vi begynne å se på det som en terroraksjon, ikke ulik det Breivik gjorde. Det baller på seg til å bli litt mer enn en syk fortvilet mann med kjærlighetssorg eller noe slikt småromantisk.

Germanwings co-pilot Andreas Lubitz ‘wanted to make everyone remember him’ | World news | The Guardian

The co-pilot on the Germanwings flight that crashed in the French Alps wanted to do “do something” history would remember him by, according to reports.

According to the German newspaper Bild, a former girlfriend of Lubitz, identified only as Mary W, said he had told her last year: “One day I will do something that will change the whole system, and then all will know my name and remember it.”


She added: “I never knew what he meant, but now it makes sense.”


 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Nå skal vi vel være litt forsiktige med å analysere situasjonen på basis av hva "en eksjæreste" nettopp husket at han sa som nå plutselig forklarer alt. Vi vet ingenting om konteksten dette ble sagt i. Kanskje hadde han en film- eller rockestjerne i magen?

Ekspartnere er vel ofte ikke de mest edruelige i sine uttalelser, og i det lys virker det vel ikke spesielt tillitsvekkende at hun gjerne uttaler seg til avisen, men forlanger anonymitet?
Samtidig er Bild Zeitung mediet som videreformidler uttalelsen fra det de nå omtaler som "amok-piloten" ikke kjent verken for å slå av for kjentfolk eller være spesielt nøye med eksakte fakta.

Mange (alle?) har vel både tenkt og sagt "jeg skal vise dem", "de skal få angre" eller andre mer eller mindre truende ting uten at det lå en langsiktig, diabolsk plan om massemord i bunnen?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Det dukker opp informasjon som begynner å tegne et bilde om at aksjonen var planlagt og overveid mange år i forveien. Er det hold i det kan vi begynne å se på det som en terroraksjon, ikke ulik det Breivik gjorde.

En terrorhandling har vel et overordnet mål? F.eks en politisk eller religiøs motivert handling?

Denne mannen hadde psykiske problemer og følte seg mislykket i forhold til om han ville beholde flylisensen sin og rykke opp i gradene og jobbe på langdistanse for Lufthansa. Det kan ikke defineres som terror. I hvertfall ikke i forhold til de opplysninger som foreligger p t.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Det ække særlig fett når en hjernekirurg klikker på jobb heller. Folk asss.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
^^Deph ser gærninger og terrorister over alt han, snart finner han nok ut at han kjente en muslim også...:)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Depresjon er ganske normalt, noe mange sliter med i perioder av sitt liv, og de fleste har opplevd mildere eller sterkere grader av dette. Det er ikke noen forklaring på vanvittige handlinger som det spekuleres om i denne saken.

Borte fra studeiene i et halvt år, faller sammen med psykiske problemer. Hvor utbredt er ikke denslags fofløp?
En stor del av den norske befolkningen ville fått yrkesforbud hvis sånt skulle være kriteriet for å ha ansvarsfulle jobber.
Mange av de fineste menneskene jeg kjenner kan slik tenkes å rammes av en karakteristikk som sier "har slitt med depresjon, derfor ikke til å stole på"

Jeg kan ikke vite hva som skjedde med piloten, men mediafremstillingen sysn jeg gir et feil bilde av hva depresjon egentlig er, og hvor vanlig det er.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
For en gangs skyld er vi på banen her på berget, og overstyrer taushetsplikten slik at legen kan ta en tlf til f.eks Norwegian. Veldig bra.
 
Topp Bunn