Focal 10N511

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Har 4 stk Focal 10N511 10" bass elementer.
Noe kasse forslag til bruk av disse.
Lukket,Onken,reflex,OB,PUSH PULL?

Hadde håpet på om de kunne deles ved 400 Hz,og brukt Strathearn SLC2 båndene jeg har liggende,
og fått noe slikt.Men kun 1 bånd pr side,derfor delefrekvens på 400Hz.

focal strat (2).jpg


focal 10n511.png
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Mener det var maks 87 - 88 db fra stratec ? da blir det for mye nivå med 2 av focal 10n pr side, i vertfall passivt. Kanskje du skulle vurdere en push/pull løsning du også !

De virker ganske følsomme , og samtidig vil de ha røslige kabinetter - med refleks vil jeg tippe (skudd i mørket ) opp mot 100 liter pr driver ?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Du vil få en baffelstep-avrulling på omkring 6dB. Jeg tror dette kan gå opp om du har en litt bred baffel så du får baffelstepfrekvensen langt nok ned. På en 20cm bred høyttaler pleier det sånn smått å begynne ikke så langt under 1kHz. Så kan du jo evt justere delefrekvensen så det hele passer. Så får du nesten måle litt for å finne ut om det passer best å sette dem i serie eller i parallell.

En kjapp simulering gir meg 130 liter pr bass, og Fb på 28Hz. Med 10cm portdiameter blir det 15,8cm lang port. Følsomheten får jeg til å bli 93dB (half space) så jeg tror to i serie kan bli en bra match. Du trenger typ 32W pr bass. Jeg ville vurdert en bass over og en bass under båndet. Jeg tror integreringen i rommet er langt viktigere enn å forhindre lobing.

Hvis du vil bruke SET på denne kan du eventuelt vurdere å gå opp til 180 liter pr bass og Fb på 25Hz. Jeg har da simulert med en dempingsfaktor på 8.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Lukket på 62 liter gir Qtc på 0,707 og -3dB på 58Hz. Da tar de unna ca 100W pr stk fra 60Hz. Følsomheten blir jo den samme som før.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Da blir det vel 65 liter refleks, eller 31 liter lukket - alt i push pull !
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Hva mener du med push-pull? Isobarik?

Personlig synes jeg det er tidenes dummeste løsning. Hvis man absolutt skal halvere virkningsgraden så velg heller en annen driver som har disse parametrene til å begynne med.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Push pull,
var orginalt slik.


P1010946.jpg


Pastorale-sch__ma.jpg



Og siden jeg allerede har disse fire bassene,så hadde det vert ok å fått bukt alle.
Kjøper ikke nytt til dette.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Hva mener du med push-pull? Isobarik?

Personlig synes jeg det er tidenes dummeste løsning. Hvis man absolutt skal halvere virkningsgraden så velg heller en annen driver som har disse parametrene til å begynne med.
Jeg ville kalt det compound, du ville kalt det isobarik, push/pull kom fra innlegg #1 - "kjært" barn har mange navn !

Jeg er nok ikke så skråsikker på at dette er en dårlig løsning, til sub bruk er vi vel enige, men lenger opp i frekvens mener jeg dette kan være gunstig og undervurdert.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Hva mener du med push-pull? Isobarik?

Personlig synes jeg det er tidenes dummeste løsning. Hvis man absolutt skal halvere virkningsgraden så velg heller en annen driver som har disse parametrene til å begynne med.
Jeg ville kalt det compound, du ville kalt det isobarik, push/pull kom fra innlegg #1 - "kjært" barn har mange navn !

Jeg er nok ikke så skråsikker på at dette er en dårlig løsning, til sub bruk er vi vel enige, men lenger opp i frekvens mener jeg dette kan være gunstig og undervurdert.
Det eneste man gjør er å doble massen, doble motorkraften vs dobling av effekt (dobling av effekt øker normalt motorkaften med roten av 2) og doble opphengsstivheten. Når alt annet er uendret har man som regel alt å vinne mtp lydkvalitet på å benytte de to driverne i hvert sitt kammer.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Mener vel at det har betydning for gjengivelsen , hvis man erkjenner at man ikke kan , eller er villig til å lage det perfekte bakkammer/kabinett.
 
Topp Bunn