Focal Hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Nå er det vel på tide at Focal får en egen tråd. På tre år har de markert seg kraftig i highendhodetelefonverdene. Først med Elear og Utopia, deretter med mellommodellen Clear. Nå har de lansert to lukkede hodetelefoner på kort tid i samme serie: Elegia og senest Stellia

    De har også nettopp lansert en DAC/Amp ved navn Arche. Den er laget av Micromega (som gjenoppstod for noen år siden)

    Den virker ikke helt uinteressant - det ser ut som om man kan kjøre ampen i to forskjellige konfigurasjoner, og en av dem er i "current mode" om jeg forstår det rett (ala Questyle og Bakoon):
    Electronics and Acoustics: A Carefully Considered Combination from the Outset

    With Arche, there is the option to select two amplifier types using the multifunctional rotary potentiometer located on the front panel. A pure current amplifier is available in the “Amplifier” section under the designation “Voltage”. This mode provides an output impedance of just 0.1 Ohm, which results in major listening dynamics. The second “Hybrid” integrated amplifier is similar to a power amplifier as it benefits from a higher output impedance. Here, the tonal balance slightly favors the bass, midrange and extreme treble registers. By housing these two amplifiers within a single electronic component, every user gets amplification to suit their headphones and their favorite tonal balance. Focal has also built in solutions dedicated to each of its headphones via presets with the products’ branding. Owners of Focal headphones can therefore be sure they are enjoying a combination of electronics and acoustics that is carefully thought out and specially developed from the very outset. What about the future and potential new Focal headphones? Arche will be updated with new firmware for every new Focal launch.

    https://positive-feedback.com/industry-news/focal-unveils-inaugural-dac-amplifier-arche/

    https://www.focal.com/us/headphones/for-home/stellia

    Hva synes så folket om Focal?

    Selv har jeg Elear og liker dem godt. Noen synes de er mørke, og det kan jeg forstå. Utopia har jeg hatt lyst på siden den kom.. Clear og Elegia låter bra - og Stellia må jo låte "stellar"..
     
    Sist redigert:

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    183
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Arche blir mer spennende jo mer jeg leser om det. Dual mono, regulert PSU samt DSP gjør at jeg nesten er solgt på saken, det at den har innebygd stand er også et smart og veldig pent designvalg. Jeg lurer på hva slags kurve de forskjellige presetene for hodetelefonene har, jeg vil tippe enten DF eller Harman target.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Arche blir mer spennende jo mer jeg leser om det. Dual mono, regulert PSU samt DSP gjør at jeg nesten er solgt på saken, det at den har innebygd stand er også et smart og veldig pent designvalg. Jeg lurer på hva slags kurve de forskjellige presetene for hodetelefonene har, jeg vil tippe enten DF eller Harman target.
    Ja, enig. Ampen er mer spennende enn hodetelefonen.. Får håpe den leverer :)
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Arche blir mer spennende jo mer jeg leser om det. Dual mono, regulert PSU samt DSP gjør at jeg nesten er solgt på saken, det at den har innebygd stand er også et smart og veldig pent designvalg. Jeg lurer på hva slags kurve de forskjellige presetene for hodetelefonene har, jeg vil tippe enten DF eller Harman target.
    Ja, enig. Ampen er mer spennende enn hodetelefonen.. Får håpe den leverer :)


    Noen som har hørt Focal Arche enda?
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Synes prisene har økt ganske mye på Focal sine hodetelefoner i forhold til andre merker jeg har kikket litt på. :eek:
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Synes prisene har økt ganske mye på Focal sine hodetelefoner i forhold til andre merker jeg har kikket litt på. :eek:
    Oj, steike - Elear til 12490... Ikke lenge siden de var til 6990?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Så at Sennheiser også har økt kraftig. 20k for HD800S... Er ikke like opplagt "bets value" som HD800 var...
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Har jo sett oppgang på mer enn bare Focal. Her er det vel valutajusteringer som kommer på toppen av en vanlig prisjustering midt i en økonomisk krise. Spørs om hifibransjen er i takt med tidene.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har jo sett oppgang på mer enn bare Focal. Her er det vel valutajusteringer som kommer på toppen av en vanlig prisjustering midt i en økonomisk krise. Spørs om hifibransjen er i takt med tidene.
    Sliter med å forstå at det er økonomisk fornuftig. Markedet for head-fi på det nivået er jo bittelite - og folk har ikke mer penger.. Valutajustering må vel til - men... Håper ikke bransjen priser ut high end head-fi. Tror det er lite smart.
     
    S

    svk

    Gjest
    Ser oslo hificenter har noen røde på tilbud.
    Kanskje ok jobb klokker
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    SVK: Spirit One? De ER gode, men jeg foreslår et par Listen istedet. Mer enn verd penga sine, de..Finnes i en knallbra Professional-utgave også.
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    373
    Antall liker
    446
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    16
    Kjøpte mine Focal Elegia i desember 2018 og må si at jeg er svært fornøyd med de. Låter helt fabelaktig sammen med Chord Mojo, har også vært testet med AudioQuest Dragonfly Black, Red og Cobalt samt Pro-Ject Pre S2 Digital. Fungerer også ypperlig med Hegel H90 og Röst sin headphone utgang. Nydelig lyd! Og ikke minst - har de på i timesvis uten at det gjør meg noe.
     
    S

    svk

    Gjest
    Mulig jeg må slippe til noe fransk.
    Tenkte å prøve en fransk mediaspiller også
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    SVK: Listen er- for min del- den ultimative streeter-meets-huslyd innen Head-Fi. Forsegler meg fra verden, sitter der den skal , leverer topp lyd på alt fra Walkman og halvråtne iPad-utganger til de helt store Head-Fi-løsninger. SVÆRT, åpent, varmt og detaljert. Med mer enn et hint av den storheten de dyrere Focals har. Professional har enda råere data, den er laget for studio- og broadcastbruk. Kommer med hardcase og klassisk spiralkabel, den. Foretrekker den kontra modeller som studiostandarden AKG 240, jeg.Focalene har en letthet jeg for min del kun også finner i enkelte Beyerdynamics, og alle tre modeller (Standard, Wireless, Professional) har det de skal ha- og mer! SÅ: Prøv. Passer de deg er de verd hver ENESTE krone! Såpass billige er de også at dersom uhellet skulle være ute på jobb, bytt dem ut. Men LYDER de billig? ABSOLUTT IKKE :)
     
    Sist redigert:
    S

    svk

    Gjest
    Det som var med spirit var at de var på tilbud. 790kr.
    Har beyer fra før av. Kunne egentlig tenkt meg å prøve åpne klokker.
    Men tror nok focal hadde fallt i smak også
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    SVK: For 1300 kr kan du få en HELT annen klasse enn Spirit One, men holde deg til Focal...Disse kan låte så tøft at det er en direkte DRØM. Bare så du vet det...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Oj, steike - Elear til 12490... Ikke lenge siden de var til 6990?
    Nja, Focal Elear hadde pris på 10 990,- i 2017, og min oppfatning var da, som nå, at de hodetelefonene har truffet bra på pris / kvalitet. De har vært meget fordelaktig priset en stund, så at de nå tar steget tilbake til utgangspunktet (+ valuta og prisindeks), finner jeg naturlig. Jeg mener fortsatt at det er få hodetelefoner i samme prisområde som utfordrer Focal Elear på kombinasjonen av oppløsning, "musikalitet" og dynamikk. Har sammenlignet dem med mange (men antakelig ikke like mange som ardilla), og er fortsatt av samme oppfatning.

    Fra 2017: https://rognlien.wordpress.com/2017/08/24/utopi-for-orene/
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Håkon: Det verste er at franskmennene er like gode på bilstereo også. (y) Og proffmonitorene er blant det mest avslørende som finnes.
     
    S

    svk

    Gjest
    Prøver å begrense meg. Nå låter headfi riggen bra. Å koster nesten ingenting
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Nå er Elear nede på 7000,-. Jeg angret fortsatt på at jeg ikke kjøpte dem istedet for HiFiman 400i. Jeg vet de er bedre, spesielt på dynamikk/bass. Har blitt vant til dem, men det frister fortsatt. Egentlig er Clear den jeg helst vil ha, men er vel dyre. Kanskje de kommer på tilbud?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Litt rart at Clear ikke omfattes av kampanjen. Prisforskjellen mellom Elear og Clear er nok større enn ytelsesforskjellen.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Sitter på gjerdet og kikker på Elear nå.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Sitter på gjerdet og kikker på Elear nå.
    Får du dem for 7000,- er det lite å lure på, egentlig. Har ikke hørt mange som matcher dem, ingen til 7000,- i hvert fall. Tips: De spiller usaklig bra med Heed Canalot.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ingen grunn til gjerdesitting med den prisen, kjøp! Jeg har selv Elegia, lukket med samme element, og jeg er lykkelig med den. Kona har Utopia og er enda lykkeligere. Vi bruker begge Topping DX7 Pro DAC og det fungerer utmerket.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    De er allerede kjøpt -jeg satt å vurderte Sundara her, men etter litt betenkningstid var jeg ikke i tvil.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Et godt valg, gratulerer. Bare husk på at de ikke lyder særlig godt med en gang, de trenger noen timer innspilling for å gå seg til. Diskanten er hard og bassen er nesten fraværende når de er nye, men mye er gjort på 10 til 20 timer. Du kommer nok ikke til å angre.
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    230
    Antall liker
    166
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    4
    Klinket til og kjøpte Focal Elear på salg jeg også gitt :)

    Er det noen som kan anbefale en god, musikalsk head amp som ikke er for frempå eller analytisk? Fortrinnsvis under 10K...
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    230
    Antall liker
    166
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tipset :) Balansert var faktisk noe jeg ønsket meg så den skal jeg se nærmere på (y)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hvordan kan min Aune passe dem? Har ikke testet dem mot noen så er usikker på hvordan den er. Misstenker at den er veloppløst, men litt sedat.


     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.126
    Sted
    Under stjernene
    Ingen grunn til gjerdesitting med den prisen, kjøp! Jeg har selv Elegia, lukket med samme element, og jeg er lykkelig med den. Kona har Utopia og er enda lykkeligere. Vi bruker begge Topping DX7 Pro DAC og det fungerer utmerket.
    Happy wife - happy life🌞
    Utopia er fantastisk etter innspilling.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Der kom det noe i posten, gitt.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Klinket til og kjøpte Focal Elear på salg jeg også gitt :)

    Er det noen som kan anbefale en god, musikalsk head amp som ikke er for frempå eller analytisk? Fortrinnsvis under 10K...
    Som nevnt over: Heed Canalot. Har forsøkt en god del forskjellige forsterkere på mine Elear, i mine ører gruser Heed de aller fleste av dem, kun med unntak kun av noen veldig mye dyrere saker.
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    230
    Antall liker
    166
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    4
    Som nevnt over: Heed Canalot. Har forsøkt en god del forskjellige forsterkere på mine Elear, i mine ører gruser Heed de aller fleste av dem, kun med unntak kun av noen veldig mye dyrere saker.
    Takk for tipset Håkon. Det må sjekkes ut ja :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn