Focal Hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    @Auditor og @aam01 - takk for svar. Det ble en kombo og budsjettet røk (som vanlig). En midlertidig enkel Wireworld USB og en langvarig (håper jeg) Forza Noir Hybrid HPC. Blir spennende å teste ut. :)
    Sjekket så vidt nettsidene til Forza. Ble ikke helt klok på de forskjellige produktene deres, de tilbyr forskjellige produkt/priser - med samme innhold?

    Men, hvordan ble det med MVA/vat på ordren? Ser ikke ut som de trekker i fra polsk mva når jeg testet nå. Litt teit å betale dobbelt opp med mva/vat.
     

    olaness

    Medlem
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    41
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er ikke helt sikker, men dette står i vilkårene deres:

    Our company operates in all countries of the EU. As a result of Schengen Agreement, any postage to other EU countries are not subject to any additional charges. When you add items to your basket and click on the Checkout button, we will calculate and guarantee the lowest possible order total in your preferred currency, including all shipping costs from Poland to the destination, and any applicable duties and taxes. The order total presented will be the exact amount that you will pay for order.

    Vi får se hva det ender med 😅
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har kjøpt derfra og de trekker ikke fra polsk moms. Det må betales norsk moms og postens fortollingsgebyr på fakturasummen. Både jeg (Focal Elegia) og kona (Focal Utopia) bruker Forza Noir hybrid HPC. Selv med dobbel moms er det verdt prisen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sånn apropos Focal, så fikk jeg en oppgave av frua idag. Hu satte meg til å finne headset til henne idag. Noe som endte med at hu seriøst vurderer et par Celestee🎶
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Aam01: De er ALT for kostbare..og hu har allerede et bedre anlegg enn langt de fleste her inne😎
     

    olaness

    Medlem
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    41
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har kjøpt derfra og de trekker ikke fra polsk moms. Det må betales norsk moms og postens fortollingsgebyr på fakturasummen. Både jeg (Focal Elegia) og kona (Focal Utopia) bruker Forza Noir hybrid HPC. Selv med dobbel moms er det verdt prisen.
    Blir spennende dette for det er tydelig noen nye regler ute å går. Fant dette hos Tolletaten:


    Skal melde tilbake her hvordan det ender. :)
     

    olaness

    Medlem
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    41
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Aam01: De er ALT for kostbare..og hu har allerede et bedre anlegg enn langt de fleste her inne😎
    Celestee er mye for pengene. Uten å ha hørt all verdens klokker der ute tør jeg likevel mene at de er topp klokker som gjør det usedvanlig gøy å høre på musikk. Og det er jo litt av poenget.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Har dere noen gode forslag til hvordan koble Elear opp mot Mac, iPad eller iPhone, for best mulig lyd? For bruk hjemme i stua eller på hytta?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Olaness: High End hodetelefoner KAN koste så lite som fem tusen, de. For eksempel Sonus Faber Pryma. Hu vurderer de og😈 Jeg har to sett SF selv, så det forstår jeg bedre enn de fleste. Men parabolene mine er for store til Pryma, som ikke ligger helt slik de skal. Dog, fyttikatta, for en sound❤
    Litt av poenget med å lukke musikken inne i et par sånne er nettopp det å kunne ta dem med når man reiser, uten forsikring på en halv million. Og der faller Celestee litt for eget prisgrep. Men er de High End? JA, VISST F…!

    Stover: Som den Naimie du er, bør da det være peanuts👀? Unity Atom HE. Eller hvorfor ikke gi hytta en MUSO 2 BENTLEY? på tal om sexy onebox🎶
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    😊😀 joda, hjemme i stua vurderes en Atom HE. Eneste som holder meg igjen er lite bruk av hodetelefoner, men det kan til viss grad skyldes manglende oppkoblingsmuligheter. Bruker Muso 2 i stua.

    På hytta tenker jeg at Atom er overkill fordi jeg kun har et «kilent» 4G tilgjengelig. Bruker Muso qb2 her, men bluetooth fra tlf.
    Uansett, så for meg noe enkelt der Apple er kilden, men der noe imellom øker ytelsen 😊
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Stover: Bluetooth er lossy. Men en Audiolab 6000A og et par små Dalier på veggen burde gjøre underverk da. Det lille kinderegget fra Huntingdon har alt du trenger:

    Veldig greit interface med Mac
    En utmerket dac, rett fra en av de beste standalones som er laga..
    Bluetooth
    Innebygd streamer i den nye Play-versjonen, bruker PlayFi.
    2x50 watt, 250VA trafo
    RIAA
    😎

    Evt Rega Io og Regadac R❤

    Alternativ tre: Legg ut QBn, fløtt MUSO 2 på hytta, bytt ut med Atom HE i stua..Det burde holde, selv for Elear..og øra dine..Husk forresten å aktivere Apple Lossless i innstillingene på iPhone, iPad og Mac. Det ligger under MUSIKK der, for de enheter som støtter det. Tok faktisk noen timer før jeg fant ut av det, og at det måtte skrus på etter omlegging fra Cupertino. Men det har man natta til😎 Oppløsningen begrenser seg til 16/48, og ikke alt i Music ligger i Lossless, p.t.
     
    Sist redigert:

    olaness

    Medlem
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    41
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Olaness: High End hodetelefoner KAN koste så lite som fem tusen, de. For eksempel Sonus Faber Pryma. Hu vurderer de og😈 Jeg har to sett SF selv, så det forstår jeg bedre enn de fleste. Men parabolene mine er for store til Pryma, som ikke ligger helt slik de skal. Dog, fyttikatta, for en sound❤
    Litt av poenget med å lukke musikken inne i et par sånne er nettopp det å kunne ta dem med når man reiser, uten forsikring på en halv million. Og der faller Celestee litt for eget prisgrep. Men er de High End? JA, VISST F…!

    Stover: Som den Naimie du er, bør da det være peanuts👀? Unity Atom HE. Eller hvorfor ikke gi hytta en MUSO 2 BENTLEY? på tal om sexy onebox🎶
    Helt enig i at det er mye bra i 5k-klassen. DT1770Pro til Beyer er et eksempel, men da må en like den type lyd. Eller Shure SRH1540. SF'ene har jeg ikke hørt, men har gode minner fra SF. Cremona Auditor gledet meg i mange år. Savner de når jeg tenker på det... ;-)
    Uansett; kos deg/dere med hele kjøpeopplevelsen. Det å løpe rundt å lytte og diskutere og lese og gruble er bare bonus syns jeg. Nå åpner jo butikkene igjen også.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Olaness: Ang SF..Da kommer du til å ELSKE Pryma. Bare så du er advart. Begge par blir til jeg må bæres ut med beina først..Faktisk tror jeg du skal bestille de klokkene, først som sist…Så gode er de..
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk for innspill. Å finne musikkanlegg klarer jeg fint sjøl, tenker mer en dac eller headamp som kan kobles mellom applekilden og Elear 😊
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Stover: Da har du, som jeg ser det, ett valg: AUDIOLAB MDAC PLUS😎 God pre, driver bra på hodetelefoner og har en omtrentlig hinsides musikalsk DAC..Samme kan du få til ved å kombinere Rega Io og Regadac R, forresten..men det blir flere bokser.Fordelen med dem pakka er at det drives rett fra forsterkeren, og ikke via en begrensende inngang...Dac er, tross sin alder, minst like god som Plus…Evighetsmaskin😎
     
    Sist redigert:

    olaness

    Medlem
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    41
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Olaness: Ang SF..Da kommer du til å ELSKE Pryma. Bare så du er advart. Begge par blir til jeg må bæres ut med beina først..Faktisk tror jeg du skal bestille de klokkene, først som sist…Så gode er de..
    Høres ut som jeg må teste litt... :giggle:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Olaness: Unødvendig, annet enn på passform. De låter ekte Sonus…ferdig snakka..Hva stil angår, OSER de italiensk luksus..Det er tross alt Sonus Faber vi snakker om….
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Blir spennende dette for det er tydelig noen nye regler ute å går. Fant dette hos Tolletaten:


    Skal melde tilbake her hvordan det ender. :)
    Jeg må nok skuffe deg der. Polakken er et lite enmannsfirma og han er ikke registrert i VOEC-registeret. Regn med at du må betale norsk moms pluss 149.- kroner til posten i tollbehandlingsgebyr. Uansett er det verdt prisen.
     

    olaness

    Medlem
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    41
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jeg må nok skuffe deg der. Polakken er et lite enmannsfirma og han er ikke registrert i VOEC-registeret. Regn med at du må betale norsk moms pluss 149.- kroner til posten i tollbehandlingsgebyr. Uansett er det verdt prisen.
    Skal gå bra det også. 🙂👍
     

    olaness

    Medlem
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    41
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Liten oppdatering; spurte Forza om dette med mva og fikk dette svaret:

    for orders placed from outside of EU the prices are listed already w/o VAT tax. You can try logging out of your account and the prices will be then listed with 23% VAT included.

    cheers
    Matt

    Ser nå at prisen jeg har fått er uten polsk mva. Så da kommer norsk mva + postgebyr i tillegg som @aam01 skrev.
     

    olaness

    Medlem
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    41
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Du kan kjøpe Arche :) Topp lyd (men med dac). Du kan kjøre lyden inn analogt. Passer som hånd i hanske med Utopia.

    (Annonsering for egne produkter på selve forumet er dessverre ikke tillatt, og link til annonse er fjernet. Mvh Høvdingen)
     
    Sist redigert av en moderator:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Da er Utopia på veg. Mangler hodetelefonforsterker (uten DAC)
    Hva anbefales?
    Topping A90 bør prøves. Prisen er i hvert fall fornuftig og er den bedre enn Topping DX7pro som kona bruker på sine Utopia så har du en vinner.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Topping A90 bør prøves. Prisen er i hvert fall fornuftig og er den bedre enn Topping DX7pro som kona bruker på sine Utopia så har du en vinner.
    Ja, prisen er lav😊

    Veldig skeptisk til Toppingoroduktene, Topping snakker for mye om måledata og for lite om musikk.
    AudioScienceReview gjør det ikke noe bedre.

    Men hvis noen vil sende meg en A90 skal jeg nok prøve😊
    Obs: Focal Utopia trenger bort i mot ei uke på å åpne opp;)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Èn uke? Her i huset tok det tre uker med Wagner før Utopia løsnet. Rett ut av boksen låt den ikke godt.
    Ellers er det ikke noe problem med Topping DX7pro og musikalitet. Ingen grunn til å være skeptisk til noe som måler bra. Selv Focal Utopia måler bra.:)
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Jøss, måtte Utopian dine spille 24t×21 for å åpne?
    Jeg er skeptisk når man skyver måledata foran seg.

    "Topping A90 forforsterker / hodetelefonforsterker
    Topping A90 kan som overskriften sier benyttes som både forforsterker og/eller hodetelefonforsterker. Alle d/a konverterne i Topping sitt sortiment benytter digital volumkontroll, mens A90 er 100% analog, og har ingen digitale kretser. Ved bruk av 4 stk. Texas Instruments TPA6120A2 IC-brikker har de klart å presse dynamisk rekkevidde til 145dB og harmonisk forvrengning ned til 0.00006%."

    Joda, er ikke ukjent med elektronikk som måler OK.
    Bruker Mola Mola Makua med DAC og RIAA og Kaluga effekttrinn.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Da har jeg på blokka følgende hodetelefonforsterker til Focal Utopia

    Burson Solist 3x
    Ifi iCan
    Ferrum OOR
    Topping A90

    Er det noen som har erfaring med flere av hodetelefonforsterkerne?

    Kjenner til Ferrum Hypsos strømforsyninger, og de er veldig bra.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er litt interessert i kjøpe Focal Clear, Clear MG. Dessverre lytter jeg mye på elektronisk musikk, så er litt bekymret for denne "physical excursion" limiten. Altså driveren som klunker ved mye bass. Er det virkelig så ille?
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Jeg er litt interessert i kjøpe Focal Clear, Clear MG. Dessverre lytter jeg mye på elektronisk musikk, så er litt bekymret for denne "physical excursion" limiten. Altså driveren som klunker ved mye bass. Er det virkelig så ille?
    Har du musikkeksempler?
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Musikkeksempler... Jo har jo det.
    Cirez D, Maceo Plex, Amelie Lens
     

    TotalF

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2021
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Sted
    Os
    Har bestillt en Fiio M11 Plus som jeg tenkt pare med mine Focal Celestee.

    Celesteen kom "kun" med en 3,5mm line out-kabel og hvis jeg skjønner det riktigt så bør jeg bytte den ut mot nye hodetelefonkabler "4,4mm balansert pentaconn". Er ny på området og skjønner rett og slett ikke hva jeg skal se etter? Har prøvd å se på diverse hifibutikkers hjemmesider, og google, men blir dessverre ikke klokere.

    Håper noen kan ta seg en minutt og forklara begrepet og kanskje rekommendere en norsk forhandler? Har lest tråden her og gått in på hjemmesiden til forza men sorry, skjønner ikke hva jeg bør bestille.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Du skal ha kabel med 4,4mm balansert plugg. Hvis du vil ha det etter mål så finner du det du trenger her: Forza AudioWorks. Du finner mer om dette lenger opp på siden og på forrige side i denne tråden.
     

    TotalF

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2021
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Sted
    Os
    Du skal ha kabel med 4,4mm balansert plugg. Hvis du vil ha det etter mål så finner du det du trenger her: Forza AudioWorks. Du finner mer om dette lenger opp på siden og på forrige side i denne tråden.
    Som jeg skrev i inlegget, jeg skjønner ikke hva på forzas hjemmeside jeg skal se etter da jeg er helt grønn på området. Og ikke noe av hva som er skrivet på forrige siden stemmer overens på spørsmålet mitt.

    Jeg skjønner det er en slags 1x4,4mm balansert - 2x3,5mm-kabel jeg skal ha til min Celestee men hvordan jeg finner det frem er... ... ...

    Tar gjerne bare en lenke til lempelig produkt på opp til kr 2000, hvis noen vennlig sjel råker ha kjennskap. Gjerne norsk forhandler, hvis det finnes oht :)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Forza har menyer hvor du velger kabellengde, type hodetelefon og type plugg. Jeg skjønner ikke det kan være så vanskelig å velge Focal Stellia / Elegia / Elear først og Sony 4,4mm balansert plugg i menyen. Han har ikke fått med Celeste enda, men det er samme type som Stellia/Elegia osv. Det er bare Focal Utopia som har annen tilkobling. Prisen bestemmes av hvilken type kabel du velger og lengden. Jeg bruker selv type Noir Hybrid HPC og er fornøyd med den. Du finner ingen norske forhandlere som skreddersyr slike kabler, men kabler i ferdige lengder finner du nok uten at jeg vet hvor. Jo forresten, denne fant jeg raskt hos importøren av Focal, Chord Shawcan for Focal Clear 1,5m Bal. 2st. minij. til 2st. minijack balansert - Multirom
     

    TotalF

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2021
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Sted
    Os
    Forza har menyer hvor du velger kabellengde, type hodetelefon og type plugg. Jeg skjønner ikke det kan være så vanskelig å velge Focal Stellia / Elegia / Elear først og Sony 4,4mm balansert plugg i menyen. Han har ikke fått med Celeste enda, men det er samme type som Stellia/Elegia osv. Det er bare Focal Utopia som har annen tilkobling. Prisen bestemmes av hvilken type kabel du velger og lengden. Jeg bruker selv type Noir Hybrid HPC og er fornøyd med den. Du finner ingen norske forhandlere som skreddersyr slike kabler, men kabler i ferdige lengder finner du nok uten at jeg vet hvor.
    Takk for utfyllende svar! Fant ikke celestee i menyerne og det gjorde meg konfundert :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Da har jeg på blokka følgende hodetelefonforsterker til Focal Utopia

    Burson Solist 3x
    Ifi iCan
    Ferrum OOR
    Topping A90

    Er det noen som har erfaring med flere av hodetelefonforsterkerne?

    Kjenner til Ferrum Hypsos strømforsyninger, og de er veldig bra.
    Naim Atom HE. Vel, den er mer enn en hodetelefonforsterker, en komplett enhet med streaming og preamp inkludert.
    Har fått gode omtaler. Vurderer en sånn sjøl, til mine Elear.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Bruker Mola Mola Makua forforsterker med DAC og RIAA.
    Å kjøpe en hodetelefonforsterker med streamingsmuligheter blir derfor uaktuell.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn