Diverse Folkeopplysningen på NRK - Makkverk eller virkelig opplysning?

Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.232
Sted
Laksevåg - Bergen
Det beste var jo tryllekunstnen som lurte alle til å tro at han hadde kontakt med de "på andre siden". Vet ikke hva "den andre siden" betyr. Enten lever man, eller så lever man ikke.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
En stor, hvit safe står plassert i et gammelt fabrikkbygg ved Akerselva i Oslo. Inne i safen ligger en konvolutt som ikke har vært åpnet siden våren 2015.
Det var ingen andre enn Rolf Erik Eikemo som visste at det var dette som sto der:
«To Messerschmitt Me 110 flyr inn in Gandsfjorden 9. april, dreier vest mens skyter mot Sola flyplass.»

– Jeg er nesten litt skuffa over at ingen er i nærheten en gang. Tilsynelatende er det ingen som har klart å komme i kontakt med Rolf Erik. Jeg forventet dette resultatet, men det hadde vært gøy hvis noen hadde visst det. Da hadde det vært mye å fortelle, sier Wahl til NRK.
Folkeopplysningen må konkludere med at ingen var i nærheten av å vite hva Rolf Erik skrev i brevet før han døde. Andreas Wahl ser inn i kameraet og lar dette bli siste ord i saken:
– La de døde få hvile i fred. Snakk med dem i hjertet ditt istedenfor å bruke penger på en lurendreier som legger ord i munnen på dem.


https://www.nrk.no/kultur/xl/rolf-eriks-hemmelighet-1.13153872
Jeg satt og så på dette i går kveld, og må si jeg syns denne episoden var på nippet til genial. Så deilig å se disse menneskelige åtselsgribbene av noen selvutnevnte "klarsynte" bli så grundig avkledd og stilt til spott og spe.
Bare hør på bortforklaringene:
- Mediumet var ikke i rette sinnelaget/humøret
- Han var ikke klar til å ta imot enda eller verre, den døde var ikke klar til å dele enda
- Han trodde ikke nok
- Feilkilden er åpenbar: De brukte feil metode.
- Nei i dag var de ikke pratsomme gitt....
- Kanskje vi snakker om en gammel dame....mann....ung kvinne....ung mann....aha, jeg visste det!

Folkeopplysningen gj�r ting de b�r - kultur - Dagbladet.no

Her er Granas logikk anvendt på et annet eksempel: Jeg har betalt en vinekspert for å fortelle om vin og utfordrer til en blindtest. Her får vineksperten servert et glass vann i stedet for vin. Vineksperten kan fortelle at dette er en dyr fransk vin. Når han får vite at jeg bare har servert vann, føler han seg lurt og forsvarer seg med at han bare er ekspert på vin og at det derfor var uredelig av meg å gi ham vann. Dette henger ikke på greip. Hvis en vinekspert ikke smaker forskjellen på vann og vin, og såkalte medier ikke kan si om et sted har åndelig aktivitet eller ikke, hva slags kompetanse er det de egentlig besitter?

Litt på siden, og sikkert veldig kvinnediskriminerende og slem vits men jeg prøver likevel. Håper Høvdingen ikke får hjerteflimmer og blir innkalt til NRK for å stå til rette for politisk ukorrekthet her på HFS!

En lite "spin off" fra vinekspertenes hjemmebane, ref den over.

En meget berømt vinekspert med utrolig nese ble innhentet til en vinaften blant vininteresserte herrer. De satset selvsagt penger på at de skulle klare "å lure" denne fantastiske fyren som kun ved hjelp av nesen kunne bestemme hva det skulle være. Selvsagt klarte han alle viner uten problem. Så begynte de å sette fram andre ting som han med bind for øynene og uten å røre, kun med luktesansen skulle avgjøre hva var. Uansett hva de fant fram så fant han svaret. Til slutt var folkene desperate og fikk overtalt en av serveringsdamene til å kle av seg og legge seg ned på bordet slik at eksperten kunne få snuse på henne mellom bena. Han snuste og spekulerte lenge, veldig lenge. Gutteklubben Grei trodde de hadde tatt innersvingen på ham og spurte om han ga opp. Nei svarte han, det er ikke det at jeg ikke vet hva det er. Det jeg lurer på er hvordan i huleste dere har fått tak i dodøra fra en reketråler?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
"Grana forsvarer også «medium» - personer som hevder de kan rense hus for «tunge verdier»."

Bare de ikke stjeler musikkanlegget, så...
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Jeg er litt overasket over at dette programmet ikke diskuteres mere.
Det dukker opp mye rart og mye av det burde snakkes litt mere om her inne.
Blandt annet det siste programmet, der såkalte eksperter blir trukket inn i media...uten å være eksperter. Noen få personer, som ikke er de beste innen sine områder og sågar ikke eksperter overhodet, blir spurt om og om igjen, fordi de lager korte og konsise svar.
En amerikansk forskningsrapport sier at de som blir spurt ofte og som kommer med konsise svar, ofte tar feil, mens de som blir spurt sjelden og gir lange og forklarende svar ofte har rett. Er ikke det verdt å diskutere?

Eksempelvis Helge Lurås. Han frekventerte NRK og andre medier ofte før, uten å ha noen form for relevant tittel. Han ble tittulert med feil titler hele tiden. Dette burde vi ta litt tak i, mener jeg. Ikke Helge (han er ikke i media lenger), men denne bruken av "eksperter".
 
X

X186841

Gjest
Dagens eksperter i media er vel mer synsere enn eksperter såvidt jeg kan bedømme.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Endel av disse klimaekspertene media bruker er spesielt underholdene. Endel av dem har ikke engang naturfaglig utdannelse.....
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Mulig det.... :cool:... Men visst finnes det eksperter på de fleste områder, men hva er en ekspert? Jeg kjenner vel antageligvis noen, men ingen av de jeg kjenner gjør krav på å ha alle svar.....
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Ekspert = Ekspert, spesielt dyktig eller sakkyndig person.

Rikssynser Karl Fredrik Tangen er IKKE ekspert, han barer svarer raskt på telefonen!
Gunhild Alvik Nyborg var definitivt ikke en ekspert på Covid. Hun bare mente noe...

Eksemplene er mange...
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Jeg er klar over at dette er en gammel sak, men prinsippet gjelder.
Folkeopplysningen prøvde å få frem hvor lett det er å manipulere velgere (se Trump og USA) i et valg, men istedet for å bli takket for å ha vist hvor enkelt det er, blir de klaget inn til PFU. Hvor gal er verden blitt?

 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Eksperter er vanligvis bare mennesker som lider av skråsikkerhet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg tenker at "ekspert" er noe man sier om folk, litt på samme måte som man sier "sjenni".
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Noen kan ekstremt lite om mye, andre kan ekstremt mye om lite og så er det noen som kan mye om alt mulig.
Jack of all trades, master of none.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er mange som blir kalt eksperter, men vanligvis betyr det vel en person med stor kunnskap og dypere innsikt i et eller annet fagfelt.
 
Topp Bunn