Idéen stammer slik jeg forstår det fra tanken om at musikk skal låte bedre uten støy generert fra HDD. Det er lange diskusjoner om fordeler med SSD basert på samme tenkesett.
Men en slik grunnidé skades av det faktum at RAM disken normalt fylles mens man spiller. Om man da ikke lager seg et mer tungvint oppsett hvor man laster hele CD plater til RAM før avspilling, — noe som selvsagt er fult mulig å automatisere med enkelte strømme-arkitekturer som tillater scripting.
Jeg har selv lekt med tanken å kjøpe RPI 8GB for å teste RAM-disk. Men så tenker jeg at alt man lytter til likevel klokkes gjennom flere minnebuffere og cash minne så jeg betviler egentlig om det er noe gevinst i det hele tatt. Samt en RPi benytter en ekstern HDD, gjerne med egen strømforsyning
Her tenker jeg at om strømforsyning til HDD allerede er seperat fra datakortet skal den derfor ikke kunne influere på støygulv på datakortet.
Og betyr egentlig støygulv på musikkserver/transkoder egentlig noe som helst gitt at man overfører musikkdata i det digitlae domenet? Blindtester flere har deltatt i viser vel at det ikke gjør det om DAC er i eksternt kabinett med egen strømforsyning og kabeloverføring er isolert.