For folk som jakter på eldre ikke-remastrede CD-utgivelser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Cat Stevens Teaser & Firecat, Island Masters IMCD 104, Uk made disc.

    Det er denne du skal ha på digital, den er fantastisk! Veldig analog i lyden, passe varm, klar og ren, vokal låter helt spot on riktig.
    Denne kom på slutten av 80-tallet.
    Her har alt klaffet; analoge master taper, pure transfer, glass mastering, produksjon av discen. Faktisk en av mine best låtende CD’er som godt matcher en riktig god vinyl.
    Styr unna alt av re-masters med Cat Stevens.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Cat Stevens Teaser & Firecat, Island Masters IMCD 104, Uk made disc.

    Det er denne du skal ha på digital, den er fantastisk! Veldig analog i lyden, passe varm, klar og ren, vokal låter helt spot on riktig.
    Denne kom på slutten av 80-tallet.
    Her har alt klaffet; analoge master taper, pure transfer, glass mastering, produksjon av discen. Faktisk en av mine best låtende CD’er som godt matcher en riktig god vinyl.
    Styr unna alt av re-masters med Cat Stevens.
    Enig, Espen! Island Masters IMCD serien er suveren. Her er 5 IMCD fra Cat Stevens glansperiode 1970-73:

    Cat_Stevens_1970_1973.jpg
    Cat_Stevens_1970_1973.jpg


    Mvh Salty
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Huff da! Bildet kom to ganger... Jeg gjorde sikkert noe feil. :(
    Mvh Salty
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Gjør ikke’no Salty 😊 har fått med meg at Tea for the Tillerman er av tilsvarende standard.

    Jeg er jo en SACD freak, som kjent. Når det gjelder SACD utgaven av Tea som George Marino mastret like før han vandret, så er det bare å styre unna. Jeg har den.George Marino mastret med en gammel 20bit 48 Khz A/D som attpåtil ikke låter bra. Selv Steve Hoffman ristet på hodet over valg av AD.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Denne ur-de-en låter veldig bra. Bedre enn andre mastringer jeg har av denne.



    Led Zeppelin IV. Warner-Pioner Japan. 32XD-335. Presset i 1985.

    Igjen; disse førstepressingen vinner glatt i mine ører. Mye bedre dynamikk, mer varme og mye mindre lyttetretthet.
    Jeg kjøpte denne på en bruktsjappe i Oslo i helgen. Bare at min er en WEA utgivelse, presset i France og fra 1987. Men det er samme mastering på din og min CD.

    Led Zeppelin har kun vært mastret for CD to ganger. I 1985 mastret Barry Diament alle utgivelsene, unntatt IV som er mastret av Joe Sidore som var en såkalt «in house» mastering tekniker for Warner/Atlantic på den tiden.
    Alle førstegangsutgivelsene av Zeppelin på CD er mastret fra tape-kopier av masteren, til dels kopi-av-kopi av masteren. Dette har Barry Diament bekreftet på forumet til Hoffman.

    Senere CD utgaver er mastret av George Marino med Led Zeppelin tilstede, fra originale mastertaper (Zeppelin eier original tapene), men med dynamikk kompresjon og aggresiv EQ.

    Så hva velger man?
    Førsteutgaven som er mastret helt riktig, men hvor det er brukt middelmådige tape-kopier og gamle A/D convertere, eller re-masters med original masters, bedre A/D convertere, men dynamikk-kompresjon og aggresiv Eq?
    Ingen er spesielt gode lydmessig, men blir jeg tvunget å velge blir det førsteutgaven av IV.

    En førsteutgave på Lp låter klart bedre!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hadde førsteutgave av Zeppelin IV. Mener at jeg kjøpte den før 1985? Men hvem vet? Begynner å bli lenge siden.
    Husker at den ikke låt særlig bra, og ble vel solgt videre på 80-tallet engang. Etter hukommelsen, som ikke er særlig pålitelig, låter sporene fra IV på denne 4CD boksen (1990) jeg har - den med kornsirkler på coveret - bedre.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Hadde førsteutgave av Zeppelin IV. Mener at jeg kjøpte den før 1985? Men hvem vet? Begynner å bli lenge siden.
    Husker at den ikke låt særlig bra, og ble vel solgt videre på 80-tallet engang. Etter hukommelsen, som ikke er særlig pålitelig, låter sporene fra IV på denne 4CD boksen (1990) jeg har - den med kornsrikler på coveret - bedre.
    Har selv denne boksen du nevner, og det er Marino masteringer.
    Nei, det blir ikke kjøpt flere førstegangs CD’er med Zeppelin.
    Men førsteutgaven av IV på CD låter mer analog i høyfrekvensen, litt mer varme i lyden, men veldig «upresis». Jeg har ingen problemer med å høre at det er en middelmådig tape kopi som er brukt, og i kombinasjon med passe dårlig A/D blir ikke resultatet særlig bra.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Har selv denne boksen du nevner, og det er Marino masteringer.
    Nei, det blir ikke kjøpt flere førstegangs CD’er med Zeppelin.
    Men førsteutgaven av IV på CD låter mer analog i høyfrekvensen, litt mer varme i lyden, men veldig «upresis». Jeg har ingen problemer med å høre at det er en middelmådig tape kopi som er brukt, og i kombinasjon med passe dårlig A/D blir ikke resultatet særlig bra.

    Var det ikke nettopp Zeppelin som startet denne remaster trenden? Husker jeg rett så var Jimmy Page lite fornøyd med lyden på (de første) CD-utgivelsene av Zeppelin og fikk dem remastret.
    Ellers så er jeg litt forundret over denne iveren etter første CD-utgivelser fra 80-tallet. Riktignok var de ikke plaget med loudness war, men kvaliteten var så ymse. Mye var sterilt med mye digitalis....
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte denne på en bruktsjappe i Oslo i helgen. Bare at min er en WEA utgivelse, presset i France og fra 1987. Men det er samme mastering på din og min CD.

    Led Zeppelin har kun vært mastret for CD to ganger. I 1985 mastret Barry Diament alle utgivelsene, unntatt IV som er mastret av Joe Sidore som var en såkalt «in house» mastering tekniker for Warner/Atlantic på den tiden.
    Alle førstegangsutgivelsene av Zeppelin på CD er mastret fra tape-kopier av masteren, til dels kopi-av-kopi av masteren. Dette har Barry Diament bekreftet på forumet til Hoffman.

    Senere CD utgaver er mastret av George Marino med Led Zeppelin tilstede, fra originale mastertaper (Zeppelin eier original tapene), men med dynamikk kompresjon og aggresiv EQ.

    Så hva velger man?
    Førsteutgaven som er mastret helt riktig, men hvor det er brukt middelmådige tape-kopier og gamle A/D convertere, eller re-masters med original masters, bedre A/D convertere, men dynamikk-kompresjon og aggresiv Eq?
    Ingen er spesielt gode lydmessig, men blir jeg tvunget å velge blir det førsteutgaven av IV.

    En førsteutgave på Lp låter klart bedre!
    Du tar ikke feil, spesielt iht. til trådens tittel, men tenkte å legge til at hi-rez remasterne ble gjort i nyere tid.
    I had a huge collection of quarter-inch tapes from all the sessions. It’s because I was the producer of the band, so, consequently, I had far more tapes than anybody else did. The original recordings were analog tape, and they were done for vinyl. That was during the late ’60s and the ’70s. And then CDs were put out of that material from copy tapes — and they weren’t very good, to be honest with you. That’s why the original tapes were brought back out again — the master tapes — and they were remastered. And that’s 20[-plus] years ago. Since those 20 years have passed, we’ve got all these new digital formats out there, so it made sense to revisit the studio albums. That’s not unique. I mean, everybody’s doing that, so I thought, “Well, let’s see how to make this into something special.”
    Jeg har ikke analysert disse filene, men syntes de hørtes ganske greie ut gjennom anlegget mitt. Det er selvsagt litt komprimerring inni bildet, men man kan høre at AD-konverterne har blitt bedre siden 80-tallet.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Var det ikke nettopp Zeppelin som startet denne remaster trenden? Husker jeg rett så var Jimmy Page lite fornøyd med lyden på (de første) CD-utgivelsene av Zeppelin og fikk dem remastret.
    Ellers så er jeg litt forundret over denne iveren etter første CD-utgivelser fra 80-tallet. Riktignok var de ikke plaget med loudness war, men kvaliteten var så ymse. Mye var sterilt med mye digitalis....
    Jo, det var nettopp Zeppelin som startet trenden med re-masters. Om dem ikke var helt først ute med å re-mastre for CD, så skal dem ha æren for å starte racet. Og plateselskapene kunne glise fra øre-til-øre, ikke bare fikk CD mediet folket til å kjøpe all musikken en gang til, men nå hadde dem en god anledning til å selge samne musikken enda en gang.

    Helt enig i det du sier om at du er forundret over iveren folk viser over tidlige CD utgivelser. Det er mye grå og dårlig lyd der ute, men ett og annet gullkorn er der.Husker ikke om jeg har nevt Paul Simon «Negotistions and love songs», førsteutgaven på CD fra ca 1988 i denne tråden. En perlerekke av noen låter og som virkelig låter godt.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    To ikke-mastrede CD’er jeg vil trekke frem i tråden pga god musikk, god lydlig innspilling og temmelig flat mastering er:
    Leonard Cohen - I’m your man (CBS4606422)
    Roy Orbison Mystery Girl - CD259576222 (CDV2576) Kjøpte Mobile Fidelity Gold CD på bruktmarkedet. Den var ikke bedre, Imo. Dem hadde tilført noe i bass/nedre mellomtone som ikke harmonerte.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    I går kveld fant jeg frem Goodbye Yellow Brick Road, MFSL Gold CD, UDCD526, Jpn made** Steve Hoffman har en gang skrevet at han ønsket å bli begravet sammens med denne Gold CD.

    Dette er en av de aller beste Mobile Fidelity har gjort noensinne. Spilt på min nye Technics SACD spiller fikk jeg tidvis tårer i øynene, bl annet på «I’ve seen that movie too». Denne mastering er bare 10 out of 10.

    Var alt bedre før? Seff ikke. Men en sånn samling fantastisk sterke melodiøse pop-låter, det får du ikke i dag.
    Med denne Gold CD får du et 18-siders stiftet coverhefte med alle tekstene, samt alle bildene som var en del av original utgivelsene. Og dette får du ihvertfall ikke i dag på en CD/SACD utgivelse, er for dyrt å produsere.

    **styr unna Mk2 utgaven produsert i USA.
     

    MoAa

    Medlem
    Ble medlem
    15.06.2023
    Innlegg
    46
    Antall liker
    24
    Sted
    Bergen
    Er bryllupsreisen over. Nå har jeg fått ca. 130 plater av eldre dato fra discogs. Jeg har lest dette innlegget i over en mnd. Og linkene. Et at der mest nyttige innlegg jeg har komt over. Jeg har også lest litt på stevehoffman forum for å finne om en cd er anbefalt eller ikke. kjøpt endel herfra, og noe har jeg opset. på. Jeg synest stort sett det har vært en positiv opplevelse, men kjøpelysten har gått noe ned, men jeg venter fortsatt over 50 plater. Jeg har blitt litt oppmerksom på at noe har litt tynn lyd av enkelte tidlige cder. Men jeg liker at jeg kan spille høyt uten at jeg får vondt i ørene. Jeg liker 80 talls utgivelser. De kan være bra på cd, men digger også 70 tallet. Jeg har vel ikke forsøkt meg på 60 tallet enda, men The Doors første på Target er på vei. Jeg liker Target, men 70 talls platene jeg har er litt muffen på noe, men de høres bra ut. Litt vinylpreg. En må jo ta i betraktning alderen / tiden. Zz Top med Eliminator på Target var veldig bra, og prisen ligger fra € 5. Jeg har som regel ikke kjøpt plater mye over € 15. Jeg fant Black Sabbeth på ebay førstutgave (Castle 1986)til £ 3.9. Jeg stolte ikke helt på dette, men joda. Den kom den. (Det ble jo 120 kr utav det tilsammen). Den synest jeg det er spretten lyd på. Jeg fikk aldri hørt vinylen da den jeg fikk var grusete. The wall fikk jeg på fredag. Svart UK, made i Japan. Jeg haddde kjøpt en før der jeg fikk sølv, så jeg måtte kjøpe ny synest jeg. Normalt har jeg bare taklet denne på vinyl, men den var vakkert på litt volum også. Takk for alle tipsene. Jeg lester nok innlegget en mnd til. Har begynt å legge inn titler på ønskeliste på discogs. Satser på det ikke presser opp prisene for jeg legger jo til vilt mye. Kanskje jeg var litt dum som beit på kroken, men nå skal jeg nå jammen se hva som er på overflaten også tenker nå jeg.

    No ser jeg at jeg vistnok hadde clacd196 av Black Sabbath, fransk, men jeg liker den fordet. Jeg synest den er litt råere og litt mer skitten en digitalen der jeg har Ten Year War utgivelsen. Zz Top Eliminator står det 9 23774-2 på. Den er veldig rein og rå i lyden. Jeg har også flere 1986 Castle utgivelser av Black Sabbath. Sabbath Bloody Sabbath som jeg hører nå har også en sånn skitten rå lyd. (Clacd 201 var det jeg fikk tak i). Jeg har også noen 1996 disse er litt reinere i lyden, men litt mer diskant, liker disse også, men det er noe eget med de gamle. Litt mer Sabbath sjel.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    En del av Castle CD’ene skal være riktig bra. Disse er stort sett mastret flatt, uten Eq, hvis jeg husker riktig :)
     

    fiske

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.12.2010
    Innlegg
    70
    Antall liker
    23
    Du bør også vite at en del tidlige CDer bl.a Black Sabbath (All) CLACD og NELCDs er Pre-emphasis.
    Les mer her ; https://wiki.hydrogenaud.io/index.php?title=Pre-emphasis
    En del nyere CD spillere håndterer ikke disse CDene korrekt.
    Det er stor forskjell i lyd når de blir de-emphasis korrekt.
    Jeg har rippet og brukt Foobar med noen plugins for å de-emphasis de CDene som har vært pre-emphasis.
    Har samlet en grei oversikt over de CDene det gjelder.
     
    Sist redigert:

    MoAa

    Medlem
    Ble medlem
    15.06.2023
    Innlegg
    46
    Antall liker
    24
    Sted
    Bergen
    Du bør også vite at en del tidlige CDer bl.a Black Sabbath (All) CLACD og NELCDs er Pre-emphasis.
    Les mer her ; https://wiki.hydrogenaud.io/index.php?title=Pre-emphasis
    En del nyere CD spillere håndterer ikke disse CDene korrekt.
    Det er stor forskjell i lyd når de blir de-emphasis korrekt.
    Jeg har rippet og brukt Foobar med noen plugins for å de-emphasis de CDene som har vært pre-emphasis.
    Har samlet en grei oversikt over de CDene det gjelder.
    Hmm. De hørtes jo fint ut. Ikke skarp i det hele tatt. Jeg fikk akkurat en Michael Jackson - Off the wall fra Japan (25-8p-5138). Den kom ut i 1988. Det er eneste cden jeg har, som jeg er klar over har, pre- emphasis. Jeg hadde dette som filter i dbpoweramp. Den høres flott ut. Den er forholdsvis tam i diskanten nå, minner om vinylen jeg har. Er det flere cder dette er på må jo jeg finne utav. Jeg tok et søk og fant noen lister. Der ser jeg Black Sabbath står. Jeg får teste i morgen.

    Takk for tipset.
     

    MoAa

    Medlem
    Ble medlem
    15.06.2023
    Innlegg
    46
    Antall liker
    24
    Sted
    Bergen
    Ellers er jeg uenig med lars erik på en post her. Jeg fikk i dag The Band - Music from the big pink. 1985 Capital, dadc står det på min spiller (cdp 7 46069 2). Jeg synest lyden er utmerket. Ikke tynn eller spiss. Kanskje det er en annen utgave enn den han har. Nå er det mange mange år siden han skreiv, men jeg tenkte å nevne, for den er bra. Jeg ble glad der for jeg trodde jeg hadde kjøpt en ops.
     
    Sist redigert:

    MoAa

    Medlem
    Ble medlem
    15.06.2023
    Innlegg
    46
    Antall liker
    24
    Sted
    Bergen
    Dette med pre-emphasis var ikke enkelt. Jeg installerte EZ CD Audio Converter. Her står pre-emphasis som eteget felt. Jeg prøvde å sette i diverse Black Sabbath ingen flagg. Jeg satt i Michael Jackson - Off the wall heller ingen flagg. Jeg forsøkte også Pink Floyd - DSOTM heller ikke. Kanskje dvd brenneren min ikke kan lese dette. Jeg leste også på nettet at det er ikke alltid disse flaggene settes. Jeg leste at PF DSOTM (cdp 46001 2) også hadde pre-emphasis, men gjelder det alle ? Jeg har en 1984 UK Japan og en seinere 1986 . De er jo ikke engang samme master, men har samme nummer. Jeg søkte opp clacd 196 på Discogs. Her får jeg to treff. En fra 1986 og en fra 1990. Jeg har den fra 1986, men på den fra 1990 står det; this release has pre-emphasis. Jeg tok en de-emphasis på alle og låg de inn i katalogen min. Jeger ikke en for å gå bort og tilbake å lytte seg galen. Jeg synest jo i utgangspunktet disse var grei. Nå har jeg to versjoner av dem. Det var ikke så stor forskjell på BS. Begynnelsen på BS første var litt stillere, men disse er uansett ikke så diskant dominant som 1996 utgavene. Det er som tape? støyen er litt lavere. Jeg har ellers ganske snille høyttalere, så snille at da jeg fikk for dem, for et par mnder siden, så trodde jeg at det var noe gale med stiften på platespilleren min. Alt ble plutselig så tamt. Stiften har toppen et par hundre timer på seg. Det hele var litt merkelig, men jeg valgte å kjøpe cder i stedet for ny stift. o_O :censored: :coffee:

    redigert: Jeg fant en utgave av EAC som leste TOC ivertfall. Det er V0.95. Jeg fant en lenke til en dropbox som hadde den på stevehoffman forumet på side 24 i Pre emphasis list ? posten. Jeg har ikke lenke da det er på pcen, og dette er ipad. Der fant jeg flagget på 3 Sabbath cder, en Lionel Richie og Michael Jackson cden. Jeg fant det ikke på DSOTM cden min. (y)

    Redigert2: Det var volsomt til oppdateringer på meg. Jeg fant ut at dersom pre-emphasis flagget ikke kommer opp i EAC så kan du ta en manuel detect. Da skal du vistnok kunne finne den. Vet ikke om den mulig leiter i subcode også da. Dette gjorde jeg med DSOTM. Da dukket den opp. Det er den ‘vanlige’ uk japan med black face som de har vist her mange ganger. Det tok litt tid dette.
     
    Sist redigert:

    MoAa

    Medlem
    Ble medlem
    15.06.2023
    Innlegg
    46
    Antall liker
    24
    Sted
    Bergen
    Du bør også vite at en del tidlige CDer bl.a Black Sabbath (All) CLACD og NELCDs er Pre-emphasis.
    Les mer her ; https://wiki.hydrogenaud.io/index.php?title=Pre-emphasis
    En del nyere CD spillere håndterer ikke disse CDene korrekt.
    Det er stor forskjell i lyd når de blir de-emphasis korrekt.
    Jeg har rippet og brukt Foobar med noen plugins for å de-emphasis de CDene som har vært pre-emphasis.
    Har samlet en grei oversikt over de CDene det gjelder.
    Jeg ble litt forvirret her da jeg skulle ta en DR gjennomgang på endel album.
    Jeg vet ikke om dbpoweramp tok automatisk de-emphasis på Black Sabbath cden min,
    men jeg rippet cden på nytt og gjorde dette manuelt. Resultatet er at den jeg ikke to de-emphasis på har
    samme resultat (Den har vistnok en sang til) som en NELCD6002 (pre-emphasis removed ) på DR:
    https://dr.loudness-war.info/album/view/199362
    Jeg har en CLACD 196, men regner med at det er samme greiene. Den har TOC flagget i EAC så
    den skal jo ha pre-emphasis. Jeg lurer jo på hvorfor jeg får riktige tall på den som jeg ikke tok de-emphasis på.
    Eller ligger det feil info ute på nettet. Den utgaven jeg har ligger her: https://dr.loudness-war.info/album/view/191919
    Den har jo ikke samme tall som noen av mine målinger. Det er kanskje glemt å ta en de-emphasis på den.


    hmmm.

    Greit å vite hvilken versjon jeg skal ta vare på.
    Har du denne, eller er det noen som kan ta en sjekk på sine tall ?
    Jeg har lagt til begge mine rippinger som fil. Det står i navnet på analyse hvilken som er de-emphasis.

    redigert:
    Jeg sjekket min 1984 CBS/Sony Eu Japan utgave av Thriller. Den får riktige tall på de-emphasis for forhold til en 1983 utgave Japan.
    Den samme utgaven, som min, som ligger der ute ser det ut som det ikke er kjørt de-emphasis på.
    Så jeg tror det er litt forvirring blant flere angående pre-emphasis der ute.

    Det er pre-emphasis på MJ - Thriller CDEPC85930 (matrix: 35 8P-11 111A2 +++++ ) (I følge steve hoffman forumet. Jeg fikk ikke
    opp i EAC fordi det ligger i subcode, og min dvd brenner takler ikke denne sjekken så godt. Den går i loop)

    Her ligger det mange tips og mye greit å lære seg om det: https://forums.stevehoffman.tv/threads/pre-emphasis-list.121188/

    Men dette bekrefter ivertfall at de-emphasis'en funker så den skal når den legges til manuelt i dbpoweramp. (Om ikke han med MJ hadde gjort feil og BS hadde gjort det riktig da. Men det går jo ikke ann å få dobbelt de-emphasis, som det såg ut til jeg hadde fått på BS. Hvis ikke
    den var flagget feil i TOS da. Det kan være en mulighet, men jeg hører på den nå og den er kul ivertfall.)

    Nå viser det seg at akkuratt det samme gjelder Sabbath Bloody Sabbath. Min ripp der jeg ikke utførte de-emphasis har samme tall som den som er tatt de-emphasis på https://dr.loudness-war.info/album/view/199384

    Det kan jo være at han som la de ut har gjort feil, eller så er de merket feil i TOS begge to.
    Det skal jo godt gjøres å få akkurat samme tallene om ikke. Det er umulig.

    Det var litt mye om og men her, men med litt godvilje lar jeg meg forstås.

    Nå skal jeg gi meg men akkurat det samme gjelder BS - Vol.4.
    Akk :censored::ROFLMAO::oops::sleep:
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    MoAa

    Medlem
    Ble medlem
    15.06.2023
    Innlegg
    46
    Antall liker
    24
    Sted
    Bergen
    Jeg dummet meg litt ut her. Skulle ønske jeg kunne slette disse postene over, men her er saken. Når en tar på filteret de-emphasis i dbpoweramp står det:. Ikke sett på dette filteret når du ripper cder. Dette gjøres da automatisk.

    Men på cder der flagget ligger i subcode og ikke TOC klarer ikke dbpoweramp å lese dette. Da tror jeg en må legge til dette filteret manuelt. Det forklarer både hvorfor målingene mine var feil på Black Sabbath, og hvorfor målingene mine var riktig på Michael Jackson. De eneste cdene jeg har lagt til dette filteret manuelt er på Thriller og DSOTM. Beklager at jeg har floddet posten. Jeg kan bare unnskylde med at jeg var litt for giret. Jeg føler meg veldig dum og var veldig stresset.
     

    MoAa

    Medlem
    Ble medlem
    15.06.2023
    Innlegg
    46
    Antall liker
    24
    Sted
    Bergen
    Her er et eksempel på en 1996 remaster utgivelse. Dette er Black Sabbath - Master Of Reality. Jeg har jo ikke noe å sammenligne med, men det var litt mer sort her enn på de gammle. Jeg kjøpte akkurat Paranoid og Master of Reality fra 1986. Det ble 500 kr tilsammen i to forsendelser, men om jeg faktisk spiller de så er det jo verdt det. Jeg tok CLACD i stedet for NELCD som er litt dyrere. Håper det går bra. Jeg har vært fornøyd med dem før. Så har jeg snart de fem første. Jeg stusser litt på Sabotage, som er best på US vistnok.

    Master Of Reality.gif

    foobar2000 2.0 / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2023-09-10 16:39:39

    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: Black Sabbath / Master Of Reality (1996)
    --------------------------------------------------------------------------------

    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR9 -0.60 dB -10.74 dB 5:05 01-Sweet Leaf
    DR8 -0.60 dB -10.44 dB 5:27 02-After Forever
    DR9 -3.49 dB -15.06 dB 0:28 03-Embryo
    DR11 -0.60 dB -13.45 dB 5:18 04-Children Of The Grave
    DR10 -1.68 dB -15.51 dB 1:31 05-Orchid
    DR9 -0.60 dB -10.47 dB 5:26 06-Lord Of This World
    DR10 -3.17 dB -17.33 dB 5:02 07-Solitude
    DR9 -0.60 dB -10.69 dB 6:12 08-Into The Void
    --------------------------------------------------------------------------------

    Number of tracks: 8
    Official DR value: DR9

    Samplerate: 44100 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 16
    Bitrate: 1411 kbps
    Codec: PCM
    ================================================================================
     
    Sist redigert:

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Min erfaring er at det finnes en del remastere som er langt bedre enn orginal pressingene.

    Det finnes på en måte to ulike typer remastere. Det finnes de som utgis av plateselskapet som ga ut orginalpressingene. Disse er ofte hastverksarbeide og er gjort for å få utgitt titlene på nytt og tjene nye penger på at det kan markedsføres som en remaster. Disse er som oftest langt dårligere enn orginalen.

    Så har man de audiofile plateselskapene som kjøper rettigheter til å remastre kjente utgivelser. De legger som regel mye ressurser i å remastre orgiinalen med så høy kvalitet som mulig og ofte har de også bedre oppløsninger, formater og materiale i produksjonen. Disse remasterne er det min erfaring at som regel holder mye høyere kvalitet enn orginalene.

    Et selskap jeg gjerne tar frem er First Impression Music og søsterselskapet Lasting Impression Music. De har vært i fronten av å bruke seneste material og produksjonsteknologier gjennom en årrekke. De er hurtige til å slippe utgivelsene på nye formater når de ser at teknologien gir bedre lyd og deres produksjoner nå om dagen utgis på det de kaller PureFlection UltraHD CD. Disse er blant annet mastret på 32bit/384KHz og deretter downsamplet til 16/44 for å kunne avspilles fra en CD. Selve CD platen gjennomgår også en regorøs pitcontrol for å imøtekomme deres krav til produksjonskvalitet samt at selve CD-skivene er laget i et materiale som gir bedre refleksjonsforhold for avlesing av laseren i CD-spillerne. Dette er noe tilsvarende SHM utgivelsene. Utgivelsene fra FIM og LIM er de beste på CD jeg har hørt. De bruker også de beste mastering ingeniørene på markedet som leies inn. Vi snakker da blant annet om Doux Sax og Four Production Productions. Hver disk leveres med RCC coating og er sjekket og sertifisert til å ha en Average Block Read Error Rate lavere enn 3 samt to sertifikater som viser spektrum kurvene av block errorene (C1, C2 og C3) fra den spesifikke disken. Mye tyder på at produksjonskvaliten på CD-skivene har like mye å si for lyden som mastringen i følge FIM som lager de beste CD-skivene på markedet etter min mening.

    Mvh
    Roysen
    Nuller- og ett-tall samme hvilke materiale de bruker i CD-platene, ofte for mye villedende fokus på ting uten betydning...

    Hvordan et album er mastret derimot, det har betydning, altså er det varierende kvalitet på forskjellige utgivelser av det samme albumet.

    Hva jeg vil frem til er at de som lover masse med tekniske forbedringer, de ligger ingen automatikk i at det gir bedre lydmessig resultat. Jeg har hørt CD-plater som ikke lover noe som helst, som låter fortreffelig, og desto hørt CD-plater som vistnok skal vært så fortreffelig uten at jeg nødvendigvis er imponert over det lydmessige resultatet.

    Så jeg har blitt litt skeptisk til bullshit, enten leser laseren nullene- og ett-tallene eller så gjør den det ikke, at plateselskap påberoper seg å ha brukt materialer som stammer fra Julenissegodtroende land, det overser jeg totalt som argument for et dårlig mastret album låter deretter uansett, og vil låte bedre på en annen utgivelse fra et selskap som ikke kommer med masse tåkeprat men som har en god mastring.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Det er godt å få inn noen inntrykk fra deg jan-helge, men hvorfor altid så sinna?
     
    M

    musicus

    Gjest
    ....og hvorfor dra fram og svare på ett innlegg fra ett medlem som gikk bort for flere år siden? 😶
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.595
    Antall liker
    3.132
    Torget vurderinger
    0
    En grei oppsummering av hva som er god lyd - uansett innspilling

     

    MoAa

    Medlem
    Ble medlem
    15.06.2023
    Innlegg
    46
    Antall liker
    24
    Sted
    Bergen
    En grei oppsummering av hva som er god lyd - uansett innspilling

    Jeg kjøpte først Whitesnake - Saints and Sinners på Qobuz. Den hadde en DR på 7.
    Jeg kjøpte så en på Discogs. Jeg har ikke årstallet på den. EMI Swidon ivertfall. Den hadde en DR på 13.
    Jeg har brent meg litt på Qobuz kjøp før jeg ble kjent med disse eldre cdene. En kan være heldig også
    på Qobuz, men ofte ikke. Avogtil legger jeg til noen album på https://dr.loudness-war.info/ og merker
    dem med Qobuz 24/96) sånn så andre ikke skal gjøre den samme blemmen. Om jeg ikke finner dem der
    fra før, men en må jo gjerne tippe litt også når de ikke er merket med Qobuz. Det er veldig enkelt å legge
    til album der. For DR tallene har jeg installert Foobar2000 og Dynamic Range Meter. En må installere 32 bit versjonen for
    å få det til å funke, og jeg må ofte kjøre skann mange ganger før en DR fil dukker opp i mappen musikken ligger i,
    men det funker. Nå kjører jeg alltid en skann etter at jeg har rippet en cd. (eller kjøpt et album på Qobuz)

    MasVis er også veldig grei å bruke for en grafisk analyse, men den funker ikke på Qobuz filer.
    En kan vist konvertere filene, men det har jeg ikke gjort.

    Her er lenker:

    MasVis: https://www.lts.a.se/ljudteknik/masvis/
    Foobar2000: https://www.foobar2000.org/download
    Dynamic Range Meter: https://wiki.hydrogenaud.io/index.php?title=Foobar2000:Components/Dynamic_Range_Meter_(foo_dynamic_range)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    En grei oppsummering av hva som er god lyd - uansett innspilling

    En vesentlig feil i uttalelsene til denne mannen er at han gjentatte ganger sier at det var mastering teknikeren sin avgjørelse å mastre for minimal dynamikk.

    I de aller fleste tilfellene er det artisten, managment og produsenten som pusher på. Mastering teknikeren må bare gjøre det oppdragsgiver forlanger. Hvis vi snakker Dough Sax, George Marino, Bernie Grundman osv, så prøvde de så godt de kunne å få til et kompromiss med artistene, i hverfall de første årene av loudness war. Etterhvert resignerte de bare.
     

    MoAa

    Medlem
    Ble medlem
    15.06.2023
    Innlegg
    46
    Antall liker
    24
    Sted
    Bergen
    Jeg måtte jo erfare. Jeg leste her inne at Castle utgaven av Uriah Heep Demons & Wizards var dårlig, men Bronze utgaven var jo så forferdelig dyr så jeg kjøpte 1987 utgaven CLACD 108 av etter å ha lest om en på stevehoffman som satt Magician’s birthday ganske likt mellom Bronze og Castle. Jeg tenkte de kunne jo ikke være så forskjellig. Castle kjøpte jo Bronze som var konkurs og jeg regnet litt optimistisk med at det var samme greien, alla: Vi skifter bare label på cden. Men dette var hardt på ørene. Jeg har Salisbury, Very ‘Eavy… og Look at Yourself på Bronze. Disse var alle veldig bra. Jeg har nå lest at Castle utgavene var ‘Heavily EQed’ , men at det et en 1992 Castle CLC 5108 CM som hadde samme master som Bronze utgivelsene. Som ikke var ‘EQed’. Jeg fant en sånn til under 300,- inkl porto så nå er jeg spent. Bronze koster ivertfall 400,- inkl porto og da er jo jeg redd vi er over moms grensen.

    Men det jeg skulle si var at disse Bronze utgavene er ikke dum, og da angivelig heller ikke CLCXXXX. DR er forholdsvis lave 10 på disse. Jeg klarer ikke å finne en sånn CLC på Magician’s birthday. Der kommer den fryktede Castle classics i posten om noen dager. Avogtil er det lurt å gjøre litt research, men søkeintelligensen min er ikke alltid like god. Når jeg sitter her kan jeg nevne at jeg hører på AC/DC med High Voltage på en 1987 ATCO, SRC. Matrix: 50254 SRC-01. Den høres ikke dum ut. Den har en DR på 12. Jeg var heldig med den og fikk den for en 50 lapp.

    foobar2000 2.0 / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2023-09-19 15:45:52

    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: AC/DC / High Voltage (1987 ATCO, SRC)
    --------------------------------------------------------------------------------

    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR11 -0.73 dB -13.79 dB 4:59 01-It's a Long Way to the Top (If You Wanna Rock 'n' Roll)
    DR11 -0.39 dB -13.84 dB 5:03 02-Rock 'n' Roll Singer
    DR12 -1.14 dB -15.72 dB 5:50 03-The Jack
    DR12 -0.76 dB -14.55 dB 5:47 04-Live Wire
    DR12 -1.22 dB -16.30 dB 3:34 05-T.N.T.
    DR12 -1.17 dB -15.15 dB 4:11 06-Can I Sit Next to You Girl
    DR13 -1.29 dB -17.03 dB 5:37 07-Little Lover
    DR13 0.00 dB -15.63 dB 4:50 08-She's Got Balls
    DR11 -1.26 dB -14.45 dB 4:01 09-High Voltage
    --------------------------------------------------------------------------------

    Number of tracks: 9
    Official DR value: DR12

    Samplerate: 44100 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 16
    Bitrate: 1411 kbps
    Codec: PCM
    ================================================================================

    foobar2000 2.0 / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2023-09-15 13:31:46

    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: Uriah Heep / Salisbury (1987 Bronze, Son)
    --------------------------------------------------------------------------------

    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR10 -1.78 dB -13.75 dB 4:21 01-Bird Of Prey
    DR10 -5.41 dB -18.37 dB 5:47 02-The Park
    DR10 -1.79 dB -13.99 dB 4:08 03-Time To Live
    DR10 -2.83 dB -16.08 dB 4:51 04-Lady In Black
    DR9 -4.72 dB -16.10 dB 3:47 05-High Priestess
    DR11 -3.59 dB -17.62 dB 16:23 06-Salisbury
    --------------------------------------------------------------------------------

    Number of tracks: 6
    Official DR value: DR10

    Samplerate: 44100 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 16
    Bitrate: 1411 kbps
    Codec: PCM
    ================================================================================

    foobar2000 2.0 / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2023-09-13 16:01:54

    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: Uriah Heep / …Very 'eavy …Very 'umble (1987 Bronze, Son)
    --------------------------------------------------------------------------------

    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR10 -0.92 dB -13.68 dB 6:46 01-Gypsy
    DR10 -0.61 dB -12.15 dB 4:38 02-Walking in Your Shadow
    DR11 -2.85 dB -18.06 dB 3:53 03-Come Away Melinda
    DR11 -1.24 dB -15.52 dB 5:21 04-Lucy Blues
    DR10 -1.50 dB -14.11 dB 4:47 05-Dreammare
    DR10 -0.72 dB -12.36 dB 3:44 06-Real Turned on
    DR10 -0.65 dB -13.39 dB 5:31 07-I'll Keep on Trying
    DR10 -1.77 dB -15.64 dB 6:25 08-Wake Up (Set Your Sights)
    --------------------------------------------------------------------------------

    Number of tracks: 8
    Official DR value: DR10

    Samplerate: 44100 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 16
    Bitrate: 1411 kbps
    Codec: PCM
    ================================================================================

    foobar2000 2.0 / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2023-09-01 15:01:49

    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: Uriah Heep / Look At Yourself (1987 Bronze Son)
    --------------------------------------------------------------------------------

    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR10 -1.20 dB -12.72 dB 5:12 01-Look At Yourself
    DR9 -1.94 dB -13.82 dB 4:01 02-I Wanna Be Free
    DR9 -2.71 dB -14.37 dB 10:34 03-July Morning
    DR10 -1.58 dB -13.40 dB 5:01 04-Tears In My Eyes
    DR10 -1.40 dB -15.09 dB 8:41 05-Shadows Of Grief
    DR10 -1.97 dB -15.08 dB 4:14 06-What Should Be Done
    DR9 -2.39 dB -13.65 dB 3:38 07-Love Machine
    --------------------------------------------------------------------------------

    Number of tracks: 7
    Official DR value: DR10

    Samplerate: 44100 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 16
    Bitrate: 1411 kbps
    Codec: PCM
    ================================================================================
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn