For høy Gain - Bygge om Audio Note Quest til Low Gain?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.074
Antall liker
1.071
Sted
'
Problemet med å ta bort katodeavkoblingen (100uF) er at trinnet blir endret fra et felles katodetrinn til et split-load trinn. Følgelig brenner du av mye av mulig spenningssving i katodemotstanden til ingen nytte. Kretsen vil rett og slett slite med å greie å dra 300B til full tilt.

Det andre problemet er (som nevnt ovenfor) at inngangstrinnet alene, slik det er i dag, ikke greier å produsere nok sving sammen med et drivertrinn med gain mindre enn 1 som f eks split-load.

Å kombinere disse to forholdene gjør ikke resultatet bedre, for å si det sånn.
Hvorfor ikke ta utgangspunkt i hvor mye gain som egentlig trengs, designe deretter, og i det minste ha en krets en kan stå inne for rent teknisk, og ta tingene videre derifra?

Gjør som konstruktøren sier, lag ett godt gainsteg og dropp split-load tullet.

Jan E Veiset
 
O

Oblivion

Gjest
LMC skrev:
her skriver Gary
While you are at it, measure the cathode voltage of the 300B as well and the B+ on the 6SN7 stage. I’m guessing it’s about 70-80V on the 300B and approx 400V B+.



Since the gain of the 6SN7 is approx 15 and you need some headroom, you will need at least 6V on the cathode of the 6SN7 to drive the 300B so you will need to change the anode and cathode resistors to make it work. If you keep the 64K anode resistor you will need 2K7 on the cathode. I would try 47K anode and 1K8 cathode.



This amp will then be very insensitive and need lots of drive from the Cary pre-amp but it should be able to do it.



G
Det virker som om han blander sammen 1 og 2 trinn...
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.959
Antall liker
13.289
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
nei han forholder seg til det vi spør om men prøver å se på helheten og hva kretsen kan justeres til å gjøre
ellers er jeg tilbøyelig til å være enig med Jane
med pre-amp ,masse vout og 109db følsomhet er det direkte feilmatch å kjøre en to trinnsdriver med den inng.følsomheten
det må bli feil og STØY
imo
mvh
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.074
Antall liker
1.071
Sted
'
Oblivion skrev:
LMC skrev:
her skriver Gary
While you are at it, measure the cathode voltage of the 300B as well and the B+ on the 6SN7 stage. I’m guessing it’s about 70-80V on the 300B and approx 400V B+.



Since the gain of the 6SN7 is approx 15 and you need some headroom, you will need at least 6V on the cathode of the 6SN7 to drive the 300B so you will need to change the anode and cathode resistors to make it work. If you keep the 64K anode resistor you will need 2K7 on the cathode. I would try 47K anode and 1K8 cathode.



This amp will then be very insensitive and need lots of drive from the Cary pre-amp but it should be able to do it.



G
Det virker som om han blander sammen 1 og 2 trinn...
Vel, han snakker som katodespenningen på 300B som implisitt betyr maks levert spenningssving fra trinnet foran, og han snakker om hvilken katodespenning (6SN7) som må til for å greie å realisere dette.

Hvordan greier du å tolke det som om han blander sammen ting?

Jan E Veiset
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.959
Antall liker
13.289
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
nei det forstod ikke jeg heller og Gary vet hva han driver med
mvh
 
O

Oblivion

Gjest
jane skrev:
Oblivion skrev:
LMC skrev:
her skriver Gary
While you are at it, measure the cathode voltage of the 300B as well and the B+ on the 6SN7 stage. I’m guessing it’s about 70-80V on the 300B and approx 400V B+.



Since the gain of the 6SN7 is approx 15 and you need some headroom, you will need at least 6V on the cathode of the 6SN7 to drive the 300B so you will need to change the anode and cathode resistors to make it work. If you keep the 64K anode resistor you will need 2K7 on the cathode. I would try 47K anode and 1K8 cathode.



This amp will then be very insensitive and need lots of drive from the Cary pre-amp but it should be able to do it.



G
Det virker som om han blander sammen 1 og 2 trinn...
Vel, han snakker som katodespenningen på 300B som implisitt betyr maks levert spenningssving fra trinnet foran, og han snakker om hvilken katodespenning (6SN7) som må til for å greie å realisere dette.

Hvordan greier du å tolke det som om han blander sammen ting?

Jan E Veiset
Hvis du har sett skjemaet er anode motstandene 64k i trinn 1 og 19,5k i trinn 2.
Katode motstandene er 330R og 19,5k.

Han snakker om å endre 64k til 47k, og katode motstand til 1k8 (fra 330R)..
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.074
Antall liker
1.071
Sted
'
Oblivion skrev:
Han snakker om å endre 64k til 47k, og katode motstand til 1k8 (fra 330R)..
Akkurat, og alt dette er snakk om gainsteget og ikke noen sammenblanding med noe annet..

Hvis vi bruker 1/2 6SN7 eller 6J5 som driver så trengs det omtrent 140pp clean sving inn på 300B for å drive det til full tilt.



På figuren er SN7/J5 tegnet med en lastlinje (statisk/rød) på 33k anodemotstand og (dynamisk/blå) 100k last i parallell. Arbeidspunktet er Vb=400V, Va=200V, Ia=6mA, altså noe hottere, og det gir en høyere margin enn 47k, men vi tar dette som en start. Som vi ser er dette et godt utgangspunkt for å levere +/-70V inn til 300B.
Inngangssignalet må da være 10Vpp eller ca 3.5V rms som er ca 10-12dB lavere enn normalt linjenivå, som igjen forteller at dempeleddene kan utelates. Og det var vel hele poenget med modifikasjonen.

Jan E Veiset
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Da har jeg vært fremme med loddebolten og loddet av det ene benet på 100uF kondis'en. Gain ble betydelig lavere, vel - kanskje for lavt.

Så ser jeg at Jane skriver at det ikke er noen god løsning. Jeg er rimelig grønn på dette, men tolker det dit hen at jeg lodder det på plass igjen.

Hva gjør jeg så? Audio Note leverer jo denne amp'n i low gain versjon for følsomme høyttalere, så det er vel en sjans for å gjøre noe uten at det går ut over lydkvalitet og levetid på rør? Er forslaget fra Gary på å endre anode motstand fra 64k til 47k, og katode motstand fra 330R til 1k8 hva som kan gjøres? Er det i tilfelle alt? Eller er det ut å kjøpe nye amp'er som er det beste?

Jeg skal forsøke å få målt dc volt over den motstanden på 320 ohm bare jeg får kontroll på 6-åringen her, han krever nemlig leksehjelp og mat før det er senga ;D
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
AudioNote leverer "sin" lyd, ikke nødvendigvis den beste...

Arne K
 
O

Oblivion

Gjest
janly skrev:
Da har jeg vært fremme med loddebolten og loddet av det ene benet på 100uF kondis'en. Gain ble betydelig lavere, vel - kanskje for lavt.

Så ser jeg at Jane skriver at det ikke er noen god løsning. Jeg er rimelig grønn på dette, men tolker det dit hen at jeg lodder det på plass igjen.

Hva gjør jeg så? Audio Note leverer jo denne amp'n i low gain versjon for følsomme høyttalere, så det er vel en sjans for å gjøre noe uten at det går ut over lydkvalitet og levetid på rør? Er forslaget fra Gary på å endre anode motstand fra 64k til 47k, og katode motstand fra 330R til 1k8 hva som kan gjøres? Er det i tilfelle alt? Eller er det ut å kjøpe nye amp'er som er det beste?

Jeg skal forsøke å få målt dc volt over den motstanden på 320 ohm bare jeg får kontroll på 6-åringen her, han krever nemlig leksehjelp og mat før det er senga ;D
Hva som er en god løsning er det mange svar på og ikke alle er riktige,
men hvis gainet var neste riktig og du manglet 3 dB - 6 dB så ville en 5kohm til 20kohm i serie med 100uF gitt deg det på en enkelt måte.
Hvis det i tillegg spiller like bra som før motstanden ble montert...

Mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Cobra2 skrev:
AudioNote leverer "sin" lyd, ikke nødvendigvis den beste...

Arne K
Slik er det nok ja.
En kompis kom innom med en AN forforsterker med et utgangsvivå over alle grenser.
Jeg tok kontakt med Peter Q som svarte:
Det må være slik. Alle endringer vil også endre lyden, gjøre den dårligere.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.959
Antall liker
13.289
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
sitter og ser på gamle AN Quest skjemaer og jeg ser at mine gjennomgikk en evolusjon av samme orsak som deg janly;
jeg kjøpte først en interstage av gary og byttet driverrør til E182 deretter we417A/5842
lundahl ll1670 gitterchoke utvidede power etc
tilslutt hadde jeg flere biter på utsiden av kassen enn på innsiden og byttet kasser til noen større
så skjedde det samme igjen!
og da begynte utviklingen av mine nåværende blokker....
du vil ikke kjøpe den jernhaugen som ligger på brukt børsen da,så kan vi hjelpe deg å bygge et par som mine.så blir du liksom ferdig med det en gang for alle? ;D
tenk over det
mvh
Leif
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
LMC skrev:
sitter og ser på gamle AN Quest skjemaer og jeg ser at mine gjennomgikk en evolusjon av samme orsak som deg janly;
jeg kjøpte først en interstage av gary og byttet driverrør til E182 deretter we417A/5842
lundahl ll1670 gitterchoke utvidede power etc
tilslutt hadde jeg flere biter på utsiden av kassen enn på innsiden og byttet kasser til noen større
så skjedde det samme igjen!
og da begynte utviklingen av mine nåværende blokker....
du vil ikke kjøpe den jernhaugen som ligger på brukt børsen da,så kan vi hjelpe deg å bygge et par som mine.så blir du liksom ferdig med det en gang for alle? ;D
tenk over det
mvh
Leif
Hehe, jo du sier noe. Jeg lodder i hvertfall på 100uF kondisen igjen, gain ble uansett for lavt. Får vurdere hva jeg gjør. Kan virke som det ikke finnes noen god løsning på gain problemet. Hadde jeg hatt litt kompetanse over mitt bunnnivå på elektronikk hadde jeg kastet meg over et prosjekt som ditt, men jeg sliter virkelig med å skjønne dette faget, så jeg vet ikke. Holder på å lese "Electronics for Dummies" om dagen ;D
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Oblivion skrev:
janly skrev:
Da har jeg vært fremme med loddebolten og loddet av det ene benet på 100uF kondis'en. Gain ble betydelig lavere, vel - kanskje for lavt.

Så ser jeg at Jane skriver at det ikke er noen god løsning. Jeg er rimelig grønn på dette, men tolker det dit hen at jeg lodder det på plass igjen.

Hva gjør jeg så? Audio Note leverer jo denne amp'n i low gain versjon for følsomme høyttalere, så det er vel en sjans for å gjøre noe uten at det går ut over lydkvalitet og levetid på rør? Er forslaget fra Gary på å endre anode motstand fra 64k til 47k, og katode motstand fra 330R til 1k8 hva som kan gjøres? Er det i tilfelle alt? Eller er det ut å kjøpe nye amp'er som er det beste?

Jeg skal forsøke å få målt dc volt over den motstanden på 320 ohm bare jeg får kontroll på 6-åringen her, han krever nemlig leksehjelp og mat før det er senga ;D
Hva som er en god løsning er det mange svar på og ikke alle er riktige,
men hvis gainet var neste riktig og du manglet 3 dB - 6 dB så ville en 5kohm til 20kohm i serie med 100uF gitt deg det på en enkelt måte.
Hvis det i tillegg spiller like bra som før motstanden ble montert...

Mvh
Mener du med det at jeg lodder tilbake 100uF kondisen og så setter på en motstand i serie på den?? Beklager, men må ha det inn med teskje desverre :-[ Er takknemlig for all hjelp fra dere!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.959
Antall liker
13.289
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det du trenger er en forsterker med kun et drivertrinn som gir inng følsomhet på ca 1,5v for full output
enten må du bygge om den du har til det eller skaffe noe annet....eller droppe forforsterker og kjøre TVC som har 0 gain... ::)
problemet er at det er ikke så mange rør som klarer å drive 300B optimalt i bare et trinn
da kan du bygge om til interstage der du bytter ut 0,33µF koblingskonsensatoren din med en trafo gjerne 1:1 som sikrer et gunstig forhold mellom driverørets og utgangsrørets impedans
det er en rimelig enkel ombygging
venter på svar fra gary om ombygging til feks 417A /5842 som er knall match til 300B
brb
mvh
Leif
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.074
Antall liker
1.071
Sted
'
Oblivion skrev:
Hva som er en god løsning er det mange svar på og ikke alle er riktige
Vel, noen svar finnes - de tekniske.
Så la oss se da Oblivion, kan du vise til noen overbevisende utledninger, grafer eller noe annet som støtter split-load veien du ønsker å gå?
Hvis ikke sier jeg til janly; glem det.

Jan E Veiset
 
O

Oblivion

Gjest
jane skrev:
Oblivion skrev:
Hva som er en god løsning er det mange svar på og ikke alle er riktige
Vel, noen svar finnes - de tekniske.
Så la oss se da Oblivion, kan du vise til noen overbevisende utledninger, grafer eller noe annet som støtter split-load veien du ønsker å gå?
Hvis ikke sier jeg til janly; glem det.

Jan E Veiset
For all del si hva du vil ;D
Hvis du føler deg bedre av det.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Hva med et enkelt 6j5 med aktiv last?. En CCS kan Janly kjøpe fra mange firmaer til 10-20 usd med instruksjoner om hvordan den skal kobles opp. (Loddebolten har du jo svingt, Janly?) Det han ikke finner ut av selv hjelper vi ham med. Da vil han få gain på 20 og han kan kjøre røret på ganske høy strøm for å bedre litt på Zut.
I forhold til trafoløsningene LMC liker å foreslå vil lyden bli noe tynnere, men samtidig vil båndbredden bli høyere og det vil bli mindre støy når PSUen "stenges ute" fra driverkretsen.
Hva tror du, Jane. Blir det gain nok til å drive 300B?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.613
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sende de inn til AN for ombygging til Low Gain?

Beholder (brukt)verdien også da....

Tar sikkert ikke mer enn et par dager det ;)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
bambadoo skrev:
Sende de inn til AN for ombygging til Low Gain?

Beholder (brukt)verdien også da....

Tar sikkert ikke mer enn et par dager det ;)
Du kan spøke du.

/jan
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.074
Antall liker
1.071
Sted
'
Andreas skrev:
Hva med et enkelt 6j5 med aktiv last?.
Eller 6J5 med en choke eller trafo (med nok induktans) som last?
Alle disse alternative anser jeg som noe at det vakreste som kan gjøres i et rørtrinn, en last som utgjør en omtrent horisontal linje på et diagram, noe i nærheten av perfekt. Perfekt i den forstand at lastlinjen blir horisontal. En perfekt sirkelargumentasjon med andre ord.

Jan E Veiset
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.054
Antall liker
2.834
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Med forbehold om at jeg misoppfatter situasjonen:
Jeg oppfatter trådstarter dithen at han leter etter en forholdsvis enkel måte å redusere gainet på.Det enkleste i første omgang må da være å droppe en triode i drivertrinnet og rigge opp gjenstående med et fornuftig arbeidspunkt (lastlinjen over)
Dersom resultatet av dette ikke er tilfredsstillende eller om utforskertrangen våkner er det mange veier videre..
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
bambadoo skrev:
Sende de inn til AN for ombygging til Low Gain?

Beholder (brukt)verdien også da....

Tar sikkert ikke mer enn et par dager det ;)
;D Er det et alternativ som ikke er aktuelt, så er det dette!
Ser da for meg minst to år uten monoblokkene.

Men går jeg for full ombygging kan vel kanske Upgrade Audio eller andre gjøre en slik
jobb muligens. Spørsmålet er da om det ikke heller er bedre å få tak i et par amp'er
som er bedre match mot TRIO.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
LMC skrev:
prøv denne så slipper du å bygge om noe som helst
http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,48484.0.html
bonusen er at du går i pluss økonomisk 8)
dessuten er det støyfritt!
mvh
Leif
Takk for tipset Leif, men jeg er redd en passiv preamp gir meg en utfordring med hornbassene.
I dag fores de med signal fra preamp siden jeg må korrigere en voldsom peak, den muligheten
forsvinner vel med en passiv preamp i og med at gain fra preamp blir fryktelig lavt?

mvh
jan
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.959
Antall liker
13.289
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hva med å klaske sammen et AN kit da med interstage koblede 300B slike monoblokker som Rune solgte
http://www.hificollective.co.uk/kits/audionote_mono.html
de er vel kun et drivertrinn og riktig følsomhet 2V
et kit er jo lett å sette sammen og en fin intro til rørbygg
dette må man jo være kraftig handikappet for ikke å klare med wiring diagram,bilder av layout etc
full pakke ligger vel på rundt 40K+ så det er jo ikke helt i tåka
mvh
Leif
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
LMC skrev:
hva med å klaske sammen et AN kit da med interstage koblede 300B slike monoblokker som Rune solgte
http://www.hificollective.co.uk/kits/audionote_mono.html
de er vel kun et drivertrinn og riktig følsomhet 2V
et kit er jo lett å sette sammen og en fin intro til rørbygg
dette må man jo være kraftig handikappet for ikke å klare med wiring diagram,bilder av layout etc
full pakke ligger vel på rundt 40K+ så det er jo ikke helt i tåka
mvh
Leif
Jo, jeg satt og så på dem i dag morres. Absolutt et alternativ, den med HiB C-core trafokjerne.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.959
Antall liker
13.289
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
DET er nok mitt favoritt alternativ
de er fine og jeg liker it koblede enkle konstruksjoner
se den signalveien; nesten ingen deler kun rør og jern som i mine
mvh
Leif
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har ramlet litt av her.............
Hva er egentlig problemet?
Er det for høyt gain i 300B forsterkeren?
Eller er det for høyt nivå ut fra forforsterkeren?
Mitt råd er å fikse problemet der det er.

Jeg har en AN 3M på benken. Den har 0dB ved ca kl 10.
Med volumkontrollen på fullt er det 23dB gain.
Over alle grenser!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.959
Antall liker
13.289
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
tipper det er begge deler
både for høy forsterkning i pre og for høy inng.følsomhet i power i kombo med 109dB følsomme horn
mvh
Leif
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
janly skrev:
LMC skrev:
prøv denne så slipper du å bygge om noe som helst
http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,48484.0.html
bonusen er at du går i pluss økonomisk 8)
dessuten er det støyfritt!
mvh
Leif
Takk for tipset Leif, men jeg er redd en passiv preamp gir meg en utfordring med hornbassene.
I dag fores de med signal fra preamp siden jeg må korrigere en voldsom peak, den muligheten
forsvinner vel med en passiv preamp i og med at gain fra preamp blir fryktelig lavt?

mvh
jan

ear 912 er tingen.
totalt, komplettt, 100% tyst, ikke en gang antydning til rørsus.
14 db gain.
tre par outputs (2 rca og en xlr).

og en drøm av et riaa-trinn.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Audio Note Quest blokkene har i følge brukermanualen en inng. følsomhet på 250mV.
Input Impedance er 100k Ohm.

Cary SLP98P F1 har i følge manualen Line Stage Gain på 20dB og Output Impedance på 440 Ohms.

Jeg kan justere gain nivået ned på linjeutgangene på preamp'n (begge samtidig, ikke hver for seg)
via potmeter i front av preamp, men da blir signalet for svakt for basshornene. Må sette volumet
på max på basshornene, og det er ikke spesielt bra. (Basshornene får linjesignal fra preamp og ikke
via høyttalerutgangene på amp'ene).

Kobler jeg basshornene til via høyttaler utgangene på ampene, er gain mye høyere enn via signal
fra preamp, dvs volumet på subbene må NED i forhold til om jeg bruker signal fra preamp.

Så for meg er konklusjonen - (tror jeg) - at gain er for høyt på ampene til TRIO. Skulle altså hatt low gain utgaven
av Quest :-\
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Da er 6J5 med CCS som last den billigste og enkleste løsningen du kan få. Liker du ikke lyden så kan du få viklet deg en anodechoke fra Magnequest, electraprint, SILK, Lundahl eller noen på sikt. Det er småplukk å komme i mål om du kan lodde.
 
Topp Bunn