For mange watt?

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Bak på høytalerene mine står det 25-150watt, isteden har jeg koblet opp med 400w ;D
Det spiller glimrende, men er det noen risiko så fremt jeg ikke skrur volumet for langt? Hvorfor står det egentlig 25w på høytalerene i det hele tatt?

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Det er vel bedre med for mye enn for lite watt når det gjelder høyttalere. Hvorfor det står oppgitt watt mengde på høyttalerne skal jeg ikke påstå bastant men ville trodd det var for å indikere hvor mange de må ha for å spille godt.

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Antall liker
0
du trenger ikke å bekymre deg.. Det er trygt så lenge du ikke spiller så det forvrenger.. Det er bedre med en "for stor forsterker" en en for liten.. En liten forsterker kan i mange tilfelle ta knekken på store høytalere lettere en en stor forsterker,, dette pga forvrengningen som oppstår ved stor last faktisk belaster høytalerne galt.

mvh geir arne
ansvarlig for lydhuset og extreme audio power cable

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
du trenger ikke å bekymre deg.. Det er trygt så lenge du ikke spiller så det forvrenger..
ansvarlig for lydhuset og extreme audio power cable
Akkurat hva jeg har hørt tidligere, men hvorfor står det da en øvre wattgrense på høytalere flest. Er jo merkelig at ikke konstruktøren heller vil oppfordre til å bruke en så strømsterk forsterker som mulig enn å sette opp en slik advarsel???

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Jeg vil tro det er fordi f.eks. talespolene på elementene bare er sertifisert for så og så mye kontinuerlig effekt. For mye guffe, og de kan brenne opp. ???

R

Ronny_D

Gjest
For mange spekulasjoner?

Saken er vel heller at en litt stor forsterker spiller penere nære grensen til hva høytalerne tåler enn en litt for liten ville gjøre.
Fanta er våtere enn solo.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Re: For mange spekulasjoner?

Fanta er våtere enn solo.
Den hadde jeg ikke ventet, kan du utdype :D

R

Ronny_D

Gjest
Re: For mange spekulasjoner?

Den hadde jeg ikke ventet, kan du utdype :D
Fanta'n er våtere enn solo, cola våtere enn vann.... skal være målbart.... ellers er det jo bare å smake hvilken som er våtest. ;D

B

brand-x

Gjest
Det beste er vel passe stor ?
Det er jo en kjensgjerning att store forsterkere trenger litt motstand for å spille opptimalt på normalt volum. Det finnes en hard kjerne hifi-skribenter som mener en god 70 watter er alt som trengs i de fleste "normale" tillfeller. med store forsterkere må man gjerne ha mulighet til å dra på litt for å få de til å skinne......

mvh
brand-x

B

BjornE

Gjest
Større er bedre. Mine høytalere er merket 10 - 450w. Jeg har to 600w monoblokker - det var en betydelig forbedring fra forrige forsterker, 2 * 220w.

Tror det kalles headroom - og det er et veldig bra uttrykk.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Større er bedre. Mine høytalere er merket 10 - 450w. Jeg har to 600w monoblokker - det var en betydelig forbedring fra forrige forsterker, 2 * 220w.

Tror det kalles headroom - og det er et veldig bra uttrykk.

Dynamisk headroom er en lidelse. Det er ikke noe som heter det. Enten har du nok effekt, eller så har du det ikke ;)

Mvh
BJørn

B

BjornE

Gjest
Tror ikke det er noe som heter "Ha nok effekt". Det er vel heller slik at en effektforsterker skal øke signalamplituden fra forforsterkeren med et antall db. Dersom denne prosessen medfører at spenningen ut blir så høy at signalet klippes mangler du headroom, dersom dette går greitt og at det stadig er stor avstand opp til maks spenning ut fra effekt trinnet har du headroom. Effektforsterkere med stort headroom høres alltid bedre ut enn de som er iferd med eller nærmer seg grensen for klipping.

Med andre ord, en effektforsterker som kan levere en høy utspenning (mange watte) lyder alltid bedre enn en som kan levere lav utspenning. (færre watt)

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Tror ikke det er noe som heter "Ha nok effekt". Det er vel heller slik at en effektforsterker skal øke signalamplituden fra forforsterkeren med et antall db. Dersom denne prosessen medfører at spenningen ut blir så høy at signalet klippes mangler du headroom, dersom dette går greitt og at det stadig er stor avstand opp til maks spenning ut fra effekt trinnet har du headroom. Effektforsterkere med stort headroom høres alltid bedre ut enn de som er iferd med eller nærmer seg grensen for klipping.
Det erforsåvidt riktig. Men dersom du ikke er i nærheten av klipping på en 100 watter, så blir det ikke bedre om man bytter den ut med en 600watter, eller?
Var du i nærheten av klipping på din 220 watter?

Mvh
Bjørn

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Det erforsåvidt riktig. Men dersom du ikke er i nærheten av klipping på en 100 watter, så blir det ikke bedre om man bytter den ut med en 600watter, eller?
Var du i nærheten av klipping på din 220 watter?

Mvh
Bjørn
Denne kommer dere nok til å dra langt i løpet av dagen ;D ;D ;D

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Som regel er wattangivelsene underspesifisert. Jeg leste om noen som prøvde ut dette, og de fant at du kunne fore elementer med mye høyere effekt (mange ganger det som er spec over lang tid) enn oppgitt så lenge signalet er rent.

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
0
There's no such thing as to much power!!!

Mener også det er revnende likegyldig om en forsterker yter så og så mye effekt, så lenge dette ikke er dekket av en fastsatt standard....

Mvh

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Som regel er wattangivelsene underspesifisert.
Det er dette som forundrer meg, hvorfor??
Blir jo det samme som om en TV-produsent skriver at TV'en helst bør kobles til en dårlig bordantenne (sammenliknet med en topp digital parabol)

K

kbwh

Gjest
There's no such thing as to much power!!!
Det går ikke an å kjøpe for mye øll nei ;D

Når Audio Physic putter en efektangivelse bak på høyttalerene er det kun for å si at en kvalitetsforsterker somer så og så stor vil drive den fint. Om du driver den med en eller annen 1000w PWM-sak går det fint det også så lenge du ikke skrur for høyt.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Det er dette som forundrer meg, hvorfor??
Blir jo det samme som om en TV-produsent skriver at TV'en helst bør kobles til en dårlig bordantenne (sammenliknet med en topp digital parabol)
For å gardere seg mot amerikanske advokater? Eller for ikke å lyve? Disse spesifikasjonene er jo ikke så eksakte, så du kan sende 8 sure watt inn i et element og sprenge det. Samme element kan tåle 100 rene watt.

B

BjornE

Gjest
Umulig å si om jeg var nær klipping på min 220 watter, men jeg har en klar følelse, NB! Følelse, av at en forsterker med potensiale for høyere utgangsspenning og selvfølgelig tilhørende strøm i hht ohms lov,høres bedre ut enn en med mindre spenningspotensiale. Dette gjelder også innenfor samme teknologi/merke.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Umulig å si om jeg var nær klipping på min 220 watter, men jeg har en klar følelse,
Der har du det. Du har ingen teknisk backup av at du virkelig var nære klipping. Kan det ergo være en liten mulighet for at dette med dynamisk headroom er noe som bare foregår inn i hodet ditt? (ikke ment å være frekk eller uhøffelig)
Men at den nye forsterkeren var bedre totalt sett skal man jo ikke se bort fra. Men at det var effektresrvene er jo ikke sikkert det var. Personlig synes jeg effektspesifikkasjonen er den minst viktig parameteren på en forsterker.
Har selv testet med forskjellige forsterkere som skiller 10 og 50 ganger i effekt. Så lenge man er under klippeområdet, er det ingen problemer med dynamikk selv på den minste forsterkeren. På lave nivå er faktisk den minste forsterkeren mest dynamisk. Bør man da ikke kjøpe så liten forsterker som man kan klare seg med (uten klipping)?

Mvh
Bjørn

B

BjornE

Gjest
Alltid vanskelig å si hva som er årsaken til en bedre lytteopplevelse, men jeg er faktisk rimelig sikker på at en forsterker med "flere watt" for meg alltid lyder bedre enn en med færre watt. Om dette er relatert til antall watt eller en bedre konstruksjon er vanskelig å si. Jeg er imidlertid rimelig klar på at dette gjelder også tydelig mellom forsterkere fra samme produsent, følgelig av samme overall kvalitet.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Stooor strømforsyning: Store frafoer og masse kondiser er mye mer interessant enn masse watt!

Jeg har bevisst kjørt på langt under maks spenning på mine forsterkere og heller satset på stor strømforsyning.

B

BjornE

Gjest
Er ikke strømmen som trekkes gitt av ohm's lov + dynamikk i høytalerspolene?

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
37.120
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Sakset fra nettet:  Er strømforsyningen underdimensjonert vil spenningen synke mye når den belastes. Jo dårligere dimensjonert strømforsyning, jo mer vil spenningen synke ved belastning. Forsterkeren kan da gi en relativt høy ”musikk/maks” effekt i et svært kort øyeblikk (i det kondensatorene i strømforsyningen tømmes for strøm) før selve strømforsyningen/transformatoren tvinges i kne og spenningen går ned. En forsterker som har dårlig dimensjonert strømforsyning vil gi svært mye forvrengning/”klipping” med dårlig styring av høyttalerne når den belastes hard i det man passerer grensa for maksimal effekt av hva den kan gi. Resultatet blir gjerne ”sprengte” diskanter og basselementer som ”bunner”.  

Min egen erfaring er at jo større strømforsyningen er ,dess mere "headroom" . Hadde selv et par Chord 1400B monoblokker. De hadde vel ca samme strømsforsyning på hver kanal som min forrige 1200C brukte på begge kanaler. Største forskjellen på disse forsterkerene var at mono-blokkene hadde et mye større headroom.
De store spm 14000 monoblokkene til Chord ble nylig stemplet som de beste rene transistorforsterke Stereophile noen gang har testet. De virker "vanvittig"
overdimensjonert, men det har tydligvis en positiv effekt på lyden.

K

kbwh

Gjest
En "bunnløs" effektforsterker er nok ikke dumt nei.
Men hvor dypt dykker man i praksis?

B

BjornE

Gjest
Helt enig - poenger er at dersom en forsterker kan sette opp en spenning over høytalerene, som følge av musikk, peaker etc, må power supply være dimensjonert til å levere strøm i henhold til ohm's lov etc.

Nå er dette litt kilent, idet mange har delefiltre etc. på veien ut som gir en variabel lastimpedans som funksjon av frekvensen. Derfor bør man alltid kalkulere utifra min impedans og designe power deretter. Dette vil gi et "stivt" powersupply som ikke spiller med. En pekepinn er antall watt i 8 ohm og antall watt i 4 ohm. Her bør antall watt i 4 ohm være lik det dobbelte av antall watt i 8 ohm. Dersom dette ikke er tilfellet har du definitivt ikke et tilstrekkelig powersupply med påfølgende forvrengning og klipping.

B

BjornE

Gjest
Forøvrig dersom u kjøper en 500w/8ohm forsterker og bare benytter 200 av dem i 8 ohm kan du regne med at den yter 400w i 4ohm

Er det kanskje dette som menes med headroom?

R

Ronny_D

Gjest
Helt enig - poenger er at dersom en forsterker kan sette opp en spenning over høytalerene, som følge av musikk, peaker etc, må power supply være dimensjonert til å levere strøm i henhold til ohm's lov etc.

Nå er dette litt kilent, idet mange har delefiltre etc. på veien ut som gir en variabel lastimpedans som funksjon av frekvensen. Derfor bør man alltid kalkulere utifra min impedans og designe power deretter. Dette vil gi et "stivt" powersupply som ikke spiller med. En pekepinn er antall watt i 8 ohm og antall watt i 4 ohm. Her bør antall watt i 4 ohm være lik det dobbelte av antall watt i 8 ohm. Dersom dette ikke er tilfellet har du definitivt ikke et tilstrekkelig powersupply med påfølgende forvrengning og klipping.

Forøvrig dersom u kjøper en 500w/8ohm forsterker og bare benytter 200 av dem i 8 ohm kan du regne med at den yter 400w i 4ohm

Er det kanskje dette som menes med headroom?
Jeg syns du har magre dimensjoneringskrav. Skal man ta hensyn til elementenes tilbakeinduserte spenning i motfase i værste fall måtte peakstrømmene dobbles. PA designere hevder i litteratur (Ben Duncan) å bruke minst sqrt 2 som strømfaktor.
Headroom tja, men mye utstyr har ulineariteter nær klipping, nesten komprimering. Det i seg selv er grunn nok til å ha headroom.
Headroom kan også ha flere meninger strøm før begrensning, spenning før klipp, endring pr tid ~slew, termisk mtp kjøling. sikkert flere...

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Forsterkeren blir aldri for kraftig.
Det er faktisk for små forsterkere som sprenger høyttalermembran. Dette skyldes at når du øker volumet på forsterkeren, og den ikke klarer å levere mer strøm, begynner den å forvrenge. Da kan høyttalerelementene dine bli sprengt.
Dette vil ikke være et problem for deg siden forsterkeren din er kraftig nok.
Så lenge du lytter på normalt volumnivå, vil du kunne leve lenge og lykkelig med forsterker/høyttaler.

Endre
Bak på høytalerene mine står det 25-150watt, isteden har jeg koblet opp med 400w ;D
Det spiller glimrende, men er det noen risiko så fremt jeg ikke skrur volumet for langt? Hvorfor står det egentlig 25w på høytalerene  i det hele tatt?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
292
Hei

Det er faktisk for små forsterkere som sprenger høyttalermembran. Dette skyldes at når du øker volumet på forsterkeren, og den ikke klarer å levere mer strøm, begynner den å forvrenge. Da kan høyttalerelementene dine bli sprengt.
Så lenge du lytter på normalt volumnivå, vil du kunne leve lenge og lykkelig med forsterker/høyttaler.

Endre
Mht til små forsterkere, så er det vel diskantelementene som får trøbbel. Hele effekten kan da i visse tilfeller ende opp som forvrengning som i hovedsak kanaliseres til diskantelementene.

B

BjornE

Gjest
Fin artikkel - bortsett fra at den er laget av en høytalerprodusent som tydeligvis har fokusert på evne til å håndtere peaks. Hadde vært interessant å se samme artikkel skrevet av en ledningsleverandør, powersupplyleverandør, forsterkerleverandør etc. Point taken?

Problemet med denne artikkelen og forøvrig en rekke andre artikkler som presenteres som sannheter er at de nesten uten unntak er skrevet av folk som er part i saken. Liker det svært dårlig......

C

cosmos

Gjest
Hei

Endre
jeg vil heller si omvendt, store forsterkere sprenger lettere små høyttalere. ganske enkelt. -en liten forsterker gir etter tidligere, og gir antydning til pipelyder lenge før den går i klipping. de fleste vil da anse dette som høyt volum, og skru ned. med en forsterker som ikke vrenger føles volumet lavere og man skrur høyere og høyere til det smeller. ;D

på en annen side har jeg forsterkere på under 10watt spille langt klarere og uforvrengt enn andre på 1-200watt. ::)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
292
jeg vil heller si omvendt, store forsterkere sprenger lettere små høyttalere. ganske enkelt. -en liten forsterker gir etter tidligere, og gir antydning til pipelyder lenge før den går i klipping. de fleste vil da anse dette som høyt volum, og skru ned.  med en forsterker som ikke vrenger føles volumet lavere og man skrur høyere og høyere til det smeller.  ;D

på en annen side har jeg forsterkere på under 10watt spille langt klarere og uforvrengt enn andre på 1-200watt. ::)

Store forsterkere på små høyttalere, da er det bass/mellomtone (toveis) som får svi. Sprengte disse elementene på OA51 for en stund siden. Tok noen sekunder, røykutvikling, luktet svidd, elementene satt bom fast. Diskantene berget. Dette var vel fordi forsterkeren (nad 208 ) ikke forvrengte, men gjorde bare det den ble bedt om. Årsaken i dette tilfellet var en preamp med elektronisk volumregulering som løp løpsk, og da selvfølgelig med max bass og loudness på (ungene sin skyld!)

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Wattangivelsen på høyttaleren er bare en pekepinn på arbeidsområde. En forsterker som kjøres over i klippemodus vil levere mer og mer effekt til diskantelementet og det ødelegges. Svake forsterkere, eller forsterkere med lav dempningsfaktor vil kunne få basselementer til å bunne grunnet dårlig kontroll. Kraftige forsterkere sprenger basser. Ett høyttalerelement blir som regel defekt pga at isolasjonslakken på spoleviklingen blir så varm at den smelter og blir flytende. Den vil så sige ned i spolegapet og sette spolen fast. Eller spolen vil bli kortsluttet mer og mer og til sist også ta med seg sluttrinnet til de evige hifi marker. Strømgjennomgangen i kabelen er lik det som blir levert fra sluttrinnet + returstøm indusert fra spolen. Denne kan være fra 0 til nesten det sammme som turstrømmen. Det vil si at det som regel er varmen i spolen som tar knekken på elementet. Tenk deg selv hvor varm en 100watt lyspære blir. Og med varmen vil også tidkoeffisienten komme i betraktning. Moralen er ikke spill høyere enn at lyden er ren og pen....
Etter min erfaring er det andre ting som er viktigere for lyden og dynamikken enn topp effekten. Den første watten er viktigst uansett, orker du ikke å høre på den, Hva skal du da med noen hundre til?
Jeg synes rørforsterkere gjøre alle disse tingene på en for meg riktigere måte. Og det uten at man må passere 400watt før dynamikken kommer på plass. Veldig mye av lydkvaliteten ligger i hvordan strømforsyningen leverer og hvordan den er dimensjonert. Det er jo den som leverer lyden, bare regulert litt av noen rør eller transistorer.

Samleren

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
jeg vil heller si omvendt, store forsterkere sprenger lettere små høyttalere. ganske enkelt. -en liten forsterker gir etter tidligere, og gir antydning til pipelyder lenge før den går i klipping. de fleste vil da anse dette som høyt volum, og skru ned.  med en forsterker som ikke vrenger føles volumet lavere og man skrur høyere og høyere til det smeller.  ;D

Da jeg var i bilstereobransjen, opplevde jeg stort sett at de som kom med sprengte basselementer hadde for små forsterkere koblet på!

Man kan spille ekstremt høyt med et element på en stor forsterker, men det samme elementet går føyken om man prøver å dra på med mindre muskler

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
292
Da jeg var i bilstereobransjen, opplevde jeg stort sett at de som kom med sprengte basselementer hadde for små forsterkere koblet på!

Man kan spille ekstremt høyt med et element på en stor forsterker, men det samme elementet går føyken om man prøver å dra på med mindre muskler
Hva er det som konkret skjer under de forhold som du beskriver?

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Er vel mye spoleskader på basselement som drives av for små forsterkere. Problemet som oppstår med små forsterkere på diskanten er vel klipping av signalet som gjør at sinusbølgen til slutt vil ligne på et digitalt signal. Ved siden av mye energi i signalet får diskanten den utfordringen at den skal være både helt inne og helt ute samtidig.

K

Topp Bunn