For mye diffusjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Bare ifølge forretningsmetodene hans, han er først og fremt selger,,ifølge tilbakemeldinger Har ikke hatt noen kontakt med han. Produktene hans er sikkert ok..
    Jeg vil nok si at det ser ut til at han er en god forretningsmann, og jeg syns ikke jeg ser noe umoralsk i det han holder på med. Jeg er helt enig i at det set ut til at han har peiling på det han gjør!
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja, bak høyttalerne!
    Er litt forvirrende det her, lyd er vel rundstrålende i bassen, men ikke mellomtonen. Så det er jo ikke noe særlig mellomtone som vil treffe denne diffusoren bak høytaleren? Eller har du dipoler? Med vanlige ikke før de er reflektert en gang fra bakveggen ihvertfall. Kanskje du ikke har plass på den andre veggen? Hvor har du blitt anbefalt denne plasseringen?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vil nok si at det ser ut til at han er en god forretningsmann, og jeg syns ikke jeg ser noe umoralsk i det han holder på med. Jeg er helt enig i at det set ut til at han har peiling på det han gjør!
    Vet du, det er hans skråsikkerhet som gjør MEG usikker på om han egentlig har særlig peiling. Det er så mange forbehold han pløyer glatt igjennom og holder seg for det meste til de elementære "sannhetene" Men om du har funnet din mann... For meg fremstår han som en bløff! Sorry!
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ja ETC'en var konge bortsett fra en gedigen gulv refleksjon. Men gulvet må jeg nesten beholde 😬 Skråvegg/taket slår de fleste refleksjonene til bakvegg eller ned i de ytre side sofaene. Første refleksjonene nærmest høyttalerne har 15 cm Glava med 1,2+1,8 x 1,2 m. Jeg finner ingen store klare refleksjoner med speilet. Vannfall og frekvens sier vel ikke stort om dette, hvilke andre målinger kan jeg bruke i REW?
    Gulv refleksion er en naturlig refleksion som er med til at give dybdeperspektiv i følge Atle.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Gulv refleksion er en naturlig refleksion som er med til at give dybdeperspektiv i følge Atle.
    Ja takk for info. Det er ett ganske ryddig rom og jeg spiller på langs med skråveggen. Bar disken og flipper refleksjonen går over, ingen bord foran, så da er det bare sofaene igjen og den lille skilleveggen bak og ut til siden for begge høytalerne.,Da er nesten alle refleksjonspunktene bak meg, så håper jeg er på rett vei. Leste en deprimerende innlegg et sted hvor det stod at rom med skråtak er nesten umulig å få helt bra!!! Var det bare en skøyer eller har noen hørt det samme?
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Vet du, det er hans skråsikkerhet som gjør MEG usikker på om han egentlig har særlig peiling. Det er så mange forbehold han pløyer glatt igjennom og holder seg for det meste til de elementære "sannhetene" Men om du har funnet din mann... For meg fremstår han som en bløff! Sorry!
    Det ligger en del videoer med han, det vises også en del hva jeg vil kalde high-end lytterom. I flere av de er kunden med på videoen. De virker happy de! ... hvis det er noe element av bløff i det han sier, så er jeg lurt i altfall😂😂
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Er litt forvirrende det her, lyd er vel rundstrålende i bassen, men ikke mellomtonen. Så det er jo ikke noe særlig mellomtone som vil treffe denne diffusoren bak høytaleren? Eller har du dipoler? Med vanlige ikke før de er reflektert en gang fra bakveggen ihvertfall. Kanskje du ikke har plass på den andre veggen? Hvor har du blitt anbefalt denne plasseringen?
    Han bløffe duden!
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Man skal ikke blande diffusionstyper. Det er ihvertfald min erfaring.
    På min Frontvæg, som jeg finder vigtigt at diffusere, for at få rum og dybde. At Frontvæggen helt forsvinder har jeg oplevet. Jeg bruger Svanå Teknik V wings, og jeg har en del af Hofa diffusere fra tidligere. Fra før jeg købte fra SMT Svanå Teknik V wings. Disse Hofa blev placeret ovenpå Svanå Teknik V wings, som var 120x60 cm placeret i ørehøjde. Hofa diffusere blev erstattet med nogle billigere SMT Svanå Teknik Pap wings. Hvilken lydforbedring det gav.
    Man skal se hver diffusere som en højttaler, og de bør være ens. Det gør diffusere også. Man skal ikke blande diffusionstyper på en væg. Altså ens på Frontvæggen. Da diffusere taler/arbejder sammen, vil jeg skifte mine Hofa diffusere på bagvæggen til SMT Svanå Teknik V wings. Hofa diffusere gør det godt der, og musikerne i musikken kommer frem mod en, når der spilles musik. Men ikke sådan at dybden forsvinder, for den er bedre end nogensinde. Men jeg har bestilt SMT Svanå Teknik V wings, og jeg håber og tror på en forbedring. Det vil blive omtalt i min tråd om mit Lytterum.
    Du tænker også at det har positiv effekt med diffusjon på frontvægen!?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Tror ikkje han er en bløffe dude, jeg så mange av info videoene hans også, så jeg sjekket hans renome på GearSlutz og han har bygd flere rom osv. men de av kundene som stilte spørsmål og ikke gjorde som han sa og spente mye penger var idioter, og noen av referansene hans og løsningene hans var til dels omstridte. Noen tok han i rene kompetanse hull også. Men basisen kan han nok sikkert.. Les og lær.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Han bløffe duden!
    ... som er en dårlig forretningsmann, og som driver uetisk 🤣 jeg tror sku vi har identifisert djevelen selv ... der var han🤣🤣
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Du tænker også at det har positiv effekt med diffusjon på frontvægen!?
    Alle lærebøker, studio osv. går utfra hvis man skal ha en diffusor, så er det bak lytteren. Mellom høytalerne hadde jeg inntrykk at var en naturlig plassering hvis du skal ta promo bilde av noen flott høyttalere, og vil gi inntrykk av "her tenker vi tilogmed på akustikken" og setter inn en fancy/pancy absorbent eller diffusor. Men som sagt, lyden treffer veggen og reflekteres tilbake til diffusoren mellom høytaleren, kan virke det og, hakkje 2 streker under svaret...
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikkje han er en bløffe dude, jeg så mange av info videoene hans også, så jeg sjekket hans renome på GearSlutz og han har bygd flere rom osv. men de av kundene som stilte spørsmål og ikke gjorde som han sa og spente mye penger var idioter, og noen av referansene hans og løsningene hans var til dels omstridte. Noen tok han i rene kompetanse hull også. Men basisen kan han nok sikkert.. Les og lær.
    Jeg ser på dine tiltak i rommet dit at du er den helt rette til at vurdere nivået til denne novisen!
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Alle lærebøker, studio osv. går utfra hvis man skal ha en diffusor, så er det bak lytteren. Mellom høytalerne hadde jeg inntrykk at var en naturlig plassering hvis du skal ta promo bilde av noen flott høyttalere, og vil gi inntrykk av "her tenker vi tilogmed på akustikken" og setter inn en fancy/pancy absorbent eller diffusor. Men som sagt, lyden treffer veggen og reflekteres tilbake til diffusoren mellom høytaleren, kan virke det og, hakkje 2 streker under svaret...
    Jeg er helt enig i at bagveggen er den viktigste plassen for diffusjon altså.. og skjønner godt du lurer! jeg skal fikse bakkveggen også men jeg starter med frontvegen!
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg ser på dine tiltak i rommet dit at du er den helt rette til at vurdere nivået til denne novisen!
    Det var litt vel mye komplimenter, da blir vi bergensere ubekvem og begynner å bli urolig.:p
    Diffusorer virker overalt der lyd reflekteres, men med begrensede ressurser/diffusorer, er det best å bruk de der de har best effekt.
    Og det er ihvertfall ikke mellom høytalerne. Mange velfunderte løsninger bruker de andre steder også, noen bruker de rundt hele rommet osv.
    Men hadde jeg bare 1, så ville det vært bak lytteren...
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Dette er desverre ikke mitt, lånte bildet på tråden til Svend!... duden og jeg er nok ikke de eneste som går for diffusjon på frontvægen. Fint er det også😊
    C90BC3AF-7FBE-44EA-9B5E-0C300BC2F6DF.jpeg
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Det var litt vel mye komplimenter, da blir vi bergensere ubekvem og begynner å bli urolig.:p
    Diffusorer virker overalt der lyd reflekteres, men med begrensede ressurser/diffusorer, er det best å bruk de der de har best effekt.
    Og det er ihvertfall ikke mellom høytalerne. Mange velfunderte løsninger bruker de andre steder også, noen bruker de rundt hele rommet osv.
    Men hadde jeg bare 1, så ville det vært bak lytteren...
    😊😊😊
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det ligger en del videoer med han, det vises også en del hva jeg vil kalde high-end lytterom. I flere av de er kunden med på videoen. De virker happy de! ... hvis det er noe element av bløff i det han sier, så er jeg lurt i altfall😂😂
    Bløff var kanskje et dårlig ordvalg... Spiller ingen rolle, det han deler på youtube er gratis og er jo ikke ubrukelig info.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Dette er desverre ikke mitt, lånte bildet på tråden til Svend!... duden og jeg er nok ikke de eneste som går for diffusjon på frontvægen. Fint er det også😊
    Det er vel lov og si uten at SVT tilhengerne blir forbanna, at SVT produkter gjør sitt, men ikke med en virkemåte som definert som ved Schroeder's diffusor matematikk.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg er helt enig i at bagveggen er den viktigste plassen for diffusjon altså.. og skjønner godt du lurer! jeg skal fikse bakkveggen også men jeg starter med frontvegen!
    For mig er det Frontvæggen. Men det er vigtigt med mange diffusere, fordi de arbejder sammen. Og de bør være samme slags.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tosken blant venner og tusen takk @alphamale ! ♥

    Pyntediffusoren blir nok ofret ved neste prosjekt på nyåret, prøve å øke nytteverdien av arealet min skjønne fru har avsatt til meg.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    For mye diffusjon? Var det det som var tittelen? Den bio-sosiale computeren min har ombestemt meg, (akkurat slik som min kone) dette er ikke lengre ett problem, alt er topp. Glem det. Jeg bygger om baren, og så tenker jeg på hjørne-diffusoreren jeg modellerte i AFMG-Reflex...:ROFLMAO:o_O:p
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Denne bygde jeg:

    Ja, den har jeg sikla på et par ganger;) Jeg har lyst til å prøve diffusorer bak mine dipol høyttalere. Tiden får vise om vi kommer så langt nede i bula mi. Blir det vanedannende, så passer en blåkopi av diffusorer din ganske smack inn på front veggen min:)
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Den er temmelig rett frem å bygge og alle tre stegene behøver ikke bygges i et jafs. For egen del hadde jeg ønsket jeg hadde veggplass til flere, for høveljernet ligger på høvleriet og bare venter på å bli brukt. Får se i løpet av året når jeg blir ferdig med frontsubbene. Kan jo tenkes noe foran kunne vært en ide og vurdert disse skyline jeg pynter med i dag til nettopp skyline... :)
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Helt håpløst dessverre å svare på dette, kanskje han har gjort forarbeidet sitt kanskje ikke. Det er utrolig mange aktører,der ut som gjør ting uten bevis. Skal du lage en finneløs diffusor basert på QRD, så er det "a new ballgame" som amerikanerne sier det, det er veldig enkelt å finne ut av dette med de rette verktøyene, du stålsetter deg til 1 mnd med mye computer arbeid og så laster du ned AFMG Reflex, de har 1 mnd prøve abonnement, og modellerer endringene der, når det ser bra ut bygger du. Det er ikke så mange snarveier i akustikk, egentlig ingen :rolleyes:. Den LeanFractal som Tim Arqen har designet og MakkinTosken har bygd, er good to go. QRD er bare matematikk, ikke no noen gjør på YouTube uten finner som IKKE ER MODELLERT. Akustikk er igjen, bare matematikk, og som kjent er det noe vi ikke var god på. Hvis eg hadde vært millionær så hadde eg bestilt en versjon av AFMG EASE antagelig verdens mest komplette akustikk modellerings program. Det er det gutta boys bruker for å få konsert lyden til å sitte. Bruk LITE versjonen for difusorer, AFMG Reflex. Nuff said...
    Hehe, dette var et godt fyldig svar på det jeg forventet men ikke håpet på. En vet jo aldri, plutselig er det noen som har funnet opp hjulet på ny og kan vise til nye forfinet formler ect som gjør det mulig uten å få firkantet øyner foran et simuleringsprogram;)

    Men old school QRD, er det så banalt "enkelt" at en av de utallige kalkulatorene der ute kan brukes? Lek litt rundt med den til du treffer det du vil, bygg (uten timer med simulering)?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hehe, dette var et godt fyldig svar på det jeg forventet men ikke håpet på. En vet jo aldri, plutselig er det noen som har funnet opp hjulet på ny og kan vise til nye forfinet formler ect som gjør det mulig uten å få firkantet øyner foran et simuleringsprogram;)

    Men old school QRD, er det så banalt "enkelt" at en av de utallige kalkulatorene der ute kan brukes? Lek litt rundt med den til du treffer det du vil, bygg (uten timer med simulering)?
    Ja QRDude er tut og kjør. Alt QRD er jo 70-talls teknologi for å si det sånn. Men diffusorer uten finner, er det få som klarer å lage skikkelig tror jeg, de virker nok litt men er rett og slett dårlig i forhold. Tim Arqen derimot kjørte full pakke, Master oppgave med simuleringer godkjent av professorer kjørte tung prosessering på skikkelige servere som stod å grublet og regnet i det vide og det breie..... Pling sa det vel til slutt da, og den hadde funnet det beste alternativet av millioner av simuleringer.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    I mellomtiden får vi da bare glede oss til at denne kommer på markedet....
    3 cm dyp diffusor, som gjør jobben til en 10x tykkere...

    1609157138080.png
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    På en annen side så er det slik at større QRD, altså N61 +++ og slikt blir ikke så fryktelig mye dårligere av å ta vekk finnene, det har eg lest og sett sjøl i Reflex.
    Når jeg modellerte en N17 uten finner så gikk det helt i dass, satt og eksperimenterte att og fram og plutselig ved å sette inn en høy brønn i midten så var det nesten som før, ikke like bra som med finner men ikke mye dårligere heller, er stort sett i nedre del av frekvens område til diffusoren at finnene hjelper mest på....
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I mellomtiden får vi da bare glede oss til at denne kommer på markedet....
    3 cm dyp diffusor, som gjør jobben til en 10x tykkere...

    Vis vedlegget 685186
    Les denne:
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Etter mye stress fikk jeg da modifisert en N17 diffuser til å passe "hel-max" i ett hjørne.
    Hjørner har jo god plass i dybden, var liksom resonnementet, og det skråtak hjørnet mitt har ikke noen særlig resonnanser av andre slag..

    Men det var før denne tråden, tror ikke jeg gidder det nå....
    Blir ett snekker-Andersen nøyaktighets-mareritt å bygge den og.....

    Tok en stund bare å lage en modell også....
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei, ja men denne forskningsoppgaven er en annen en den enkle modellen som er referert i din artikkel.
    Uansett om det kommer noe, så står vi jo klar til "dissikere" den for å se om det er keiserens nye klær eller ikke....
    Har ikke finlest artikkelen din, men ser ikke en eneste graf som viser høyfrekvent diffusjon, men det faller over 2 KHz eller litt høyere. Noe jeg har oversett?

    Denne er den mest bredbåndete og har ikke høyfrekvent diffusjon. Tenker det primært hører hjemme til noe annet enn musikkbruk.
    meta2.jpg


    Dette med 10-11 cm dybde kan være en liten game changer:
    Diffuse Elite coefficient graph.jpg
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Har ikke finlest artikkelen din, men ser ikke en eneste graf som viser høyfrekvent diffusjon, men det faller over 2 KHz eller litt høyere. Noe jeg har oversett?
    Denne er den mest bredbåndete og har ikke høyfrekvent diffusjon. Tenker det primært hører hjemme til noe annet enn musikkbruk.
    Dette med 10-11 cm dybde kan være en liten game changer:
    Ja Trevor Cox er jo med også, og skal du ha en hjalla vitenskaps rapport inn i Nature, "Good luck with that".
    Så noe må de da ha og fare med....
    Ser det den bare diffuserer fra 300 til 2000, men da kan den vel kombineres med en tynn QRD fra der og opp. Idag veier jo 300Hz diffusjon 100kg, tar 30cm og koster 30 laken.....
    Akustikk bransjen trenger jo litt mer seriøse og spennende produkter som løser plass problemet..... :D ;):D
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vi får se. Ingenting er bedre enn grunne og bredbåndete diffusorer. Trevor Cox har også skrevet den artikkelen jeg linket til. Men riktig nok en måned før den andre. Skal høre med han, men tviler litt på dette kan gi god høyfrekvent diffusjon basert på artikkelen jeg linket til.

    I can think of no application where it would be good for a diffuser to stop working at high frequency, because that is the bandwidth where perceptual aberrations are most prominent.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn