Forbedre lyden fra håpløs panelvegg.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Hei.
Dette rommet er nysnekret av innleid håndverker. For å gjøre en lang historie kort, så ville vi bare bli kvitt det innleide byggefirma etter masse tull. Dermed så ble ikke jobben utført etter ønske.
I bildet ser dere det som skal bli en ekstra tv-stue og mancave. Holder på å henge tv på veggen nå. Men, panelet er som trommeskinn. På noen frekvenser så spiller hele veggen med rundt i hele rommet. Først er det betong, så 10 cm siporex, begge fra byggeåret 1969. Så er det lektet ut 1" og lagt på sprekkpanel. I taket er det lagt ett lag fibergips, som er det eneste jeg er fornøyd med.
Så er min tanke, hva om jeg finner noe ekspanderende byggeskum og sprayer inn bak panelet? Ett skum som ekspanderer seg ferdig før det herder? (Om slikt finnes) Det blir en del hull som må til, men den jobben er jeg villig til å ta. Å rive veggene er uaktuelt. Byggeskummet ville jo dempe panelet og gjøre det mer dødt. Er jeg helt på jordet, om riktig skum er å få tak i?
20250210_200303.jpg

Facebook

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2021
Antall liker
1.179
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
2
Jeg tror jeg ville begynt på nytt. Riv panelet, legg på 15cm Rockwool. Så ett lag gips og så et lag med tak akustikkplater (ja, på veggen) maling & sånn gir seg selv. Kjøp skikkelig scenemolton og heng opp i hjørnene. Da er du godt på vei . Ser du skriver at riving er uaktuelt men skal du ha et godt og helhetlig resultat så må du gå tilbake til start. Sluttresultatet blir ikke bedre enn grunnarbeidet.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.919
Sted
Horten
Byggeskum kan jo være fristende, men usikker på hvor god kontroll man får ved å spraye inn blindt for å fylle opp hele hulrommet.
-Blir ikke veldig pent kanskje om panelen buler her og der pga litt mye ekspansjon av skummet. :unsure:

Alternativt, man kan kanskje prøve seg på en velplassert "kladd" av skum i plassert flere steder i hvert fakk/del av utlektningen så det stiver opp panelen.
Dette vil også gi færre hull og kanskje da er den aller enkleste løsningen.

Eventuelt om man ikke vil rive (aka ikke rive, men bygge), så kan man jo legge på isolasjon utenpå panelen og så nytt lag med panel/kledning.:cool:

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Glemte å nevne en vesentlig ting; samboeren nekter riving av panelet. Og jeg er uansett ikke dyktig nok til å få det bra igjen på egenhånd. Budsjettet er heller ikke der til å sette bort jobben. Derfor tenkte jeg at egnet byggeskum kunne gjøre det litt mer stabilt og dødt. Om så bare litt klatting her og der som Powercon sier.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.919
Sted
Horten
Er vel bare å prøve om du kan leve med tetting/fix av hullene.
Foresten,velger du byggskum-metoden, vi jeg sterkt anbefale å bruke kvalitet pistolskum med tilhørende pistol.
Da kan du skru ned flow og kontrollere ekspansjon bedre enn med de engangs boksene med byggeskum:cool:.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.180
Sted
Ytterst i havgapet...
Skum finnes i to typer... ekspanderende og ikke-ekspanderende... ( dvs det eser litt opp, men ikke så mye...) en god halvmeter med litt halvstiv slange som passer over pistoltuten kan hjelpe deg til å fordele skummet, slik at du slipper å perforere panelet... bor og pluggverktøy som passer i dimensjoner får du bl.a. på Biltema...

En liten anekdote om byggskum.. eller faktisk en sann historie fra virkeligheten....da dette var nytt var det et par snekkere som satte inn ei ståldør i en betongvegg.. skummet rundt med dette fantastiske nye stoffet, satte på lister...... og tok helg..... Halve mandagen gikk med til å få opp den døra...

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.360
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
De har sikkert kjipet ut på spikerbruken. Slå to spiker pr planke/lekt, blir synlig men da slipper ut at panelet vibrerer

Topp Bunn