Forbud mot ansiktsslør

O

OldBoy

Gjest
Jeg har ingen sterke meninger om slør eller ikke, men jeg synes jo begrunnelsen er litt bakvendt: At det er et problem for lærerne.

Og jeg som trodde at læring er elevens ansvar. Med andre ord: Hvis eleven velger å gå med slør, og dette skulle gjøre det vanskeligere for den tilslørede eleven å lære noe, er vel det elevens problem, og ikke lærerens?

Læreren kan uansett fortsette i sine vante spor, og så får det være opp til elevene om de lærer noe eller ei.

A

Affa

Gjest
Spøkelseskladden hører hjemme bak lås og slå i Mikke Mus og Politimester Fix sitt Andeby. Ikke i norsk skole.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg har ingen sterke meninger om slør eller ikke, men jeg synes jo begrunnelsen er litt bakvendt: At det er et problem for lærerne.

Og jeg som trodde at læring er elevens ansvar. Med andre ord: Hvis eleven velger å gå med slør, og dette skulle gjøre det vanskeligere for den tilslørede eleven å lære noe, er vel det elevens problem, og ikke lærerens?

Læreren kan uansett fortsette i sine vante spor, og så får det være opp til elevene om de lærer noe eller ei.
Den egentlige grunnen kan man selvsagt ikke si høyt, det er kvinneundertrykking i høyeste grad, og disse jentene pålegges av sine foreldre å gå sånn, hvem vil frivillig, uten å være hjernevasket, kle seg så upraktisk og dumt??
Det blir disse jentenes problem, på toppen av alle andre problemer de har, at de heller ikke lærer skikkelig, det burde strengt tatt bekymre deg litt Oldboy.
I Tyrkia har de også forbudt Hijab, det burde være det neste på listen, kan de så kan vel vi?

O

OldBoy

Gjest
Det blir disse jentenes problem, på toppen av alle andre problemer de har, at de heller ikke lærer skikkelig, det burde strengt tatt bekymre deg litt Oldboy.
I Tyrkia har de også forbudt Hijab, det burde være det neste på listen, kan de så kan vel vi?
Som sagt, jeg har ingen sterk mening om slør eller ikke. Poenget mitt er at jeg synes at begrunnelsen er snudd på hodet.

Hvis man mener at slør representerer et problem for de tilslørede elevene og problemet er så alvorlig for de tilslørede at det må løses, javel, så får de si det, da.

Da får de si at "slør gjør det så vanskelig for eleven å ta ansvar for sin læring at slør må forbys".

Men kom ikke med en begrunnelse om at "slør gjør det vanskelig å være lærer". Det er å tilsløre realitetene.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Som sagt, jeg har ingen sterk mening om slør eller ikke. Poenget mitt er at jeg synes at begrunnelsen er snudd på hodet.

Hvis man mener at slør representerer et problem for de tilslørede elevene og problemet er så alvorlig for de tilslørede at det må løses, javel, så får de si det, da.

Da får de si at "slør gjør det så vanskelig for eleven å ta ansvar for sin læring at slør må forbys".

Men kom ikke med en begrunnelse om at "slør gjør det vanskelig å være lærer". Det er å tilsløre realitetene.
Jeg har en veldig sterk mening om slør, det provoserer meg grenseløst, både i skolen og alle andre steder.
På grunn av hva det representerer.
Hva skal jeg fortelle mine døtre om de spør meg hvorfor disse jentene/kvinnene bruker slør? En gang vi var i Oslo gikk vi bak en dame med hvit "etter annet tildekking "( Hijab?) og min datter sa i fullt alvor: "Se, et spøkelse" Og det er akkurat det det ser ut som.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Det er vel ikke muslimske jenter som bruker ansiktsslør, men norske jenter som ikke vil bli gjenkjent etter den siste turen til Agia Napa.

O

OldBoy

Gjest
Jeg har en veldig sterk mening om slør, det provoserer meg grenseløst, både i skolen og alle andre steder.
Det er helt i orden.

Men jeg foretrekker altså at de som skal vedta et forbud, bruker en utilsløret begrunnelse. Gjerne den du har fremført i ditt innlegg.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Det er vel ikke muslimske jenter som bruker ansiktsslør, men norske jenter som ikke vil bli gjenkjent etter den siste turen til Agia Napa.
lol ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.769
Og så har vi disse bunadsgreiene som mødrene truer på barna sine 17. Mai og andre festlige anledninger.
Æ`kke sikkert ungene liker det. :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er helt i orden.

Men jeg foretrekker altså at de som skal vedta et forbud, bruker en utilsløret begrunnelse. Gjerne den du har fremført i ditt innlegg.
Jo,selvsagt burde man si det, men da blir det bråk, det vet alle.

Angående bunad, så er det bare en dag eller to i året, folkedrakter er dessuten noe annet enn tvangstrøye, selv om de kanskje kan være litt ubehagelig hvis man har lagt på seg siste året... Og skoene er blitt litt små...

O

OldBoy

Gjest
Jo,selvsagt burde man si det, men da blir det bråk, det vet alle.
Og hva så?

Jeg synes det er mer realt å si: "vi liker ikke at folk går rundt med slør i Norge, og vi vil innføre en lov som tvinger dem som gjør det, til å slutte med det".

Ikke noe verre, det, enn at vi sier: "vi liker ikke at folk går og sprader nakne omkring på offentlig sted" (eller alt det andre som ikke er lov å bedrive).

Skal vi innføre lover, synes jeg at vi skal være redelige med hensyn til hvorfor de er nødvendige, og ikke klynge oss til vikarierende motiver.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.431
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Skal tru om ikkje slik ansiktstildekking verkar inn på læringsprosessen også?
Vi ser at utdanningsnivået mellom kvinner er lågast i land der dei også dekkjer til ansiktet. Ganske sikkert tilfeldig, men kan det vere samanhengar?
God læring er ikkje dumt!

A

Affa

Gjest
Spiller ingen rolle om spøkelseskladden er skoleflink. Hun har ingen funksjonsverdi i vårt vestlige samfunn.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Tilsørede bondepiker er tll å leve med, tilslørede muslimer derimot ser vi helst avslørt..???
Nåja, det gjelder jo i stor grad for bondepikene og ::)

Mvh. RS

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.431
Sted
Torget vurderinger
0
Spiller ingen rolle om spøkelseskladden er skoleflink. Hun har ingen funksjonsverdi i vårt vestlige samfunn.
Der trur eg du tek feil! I motsetnad til hankjønnselevane, har hokjønnselevane større ambisjonar, og det same gjeld mange innvandrarar som ynskjer å nytte seg av det norske tilbodet.
Dessutan er det for få etniske nordmenn til å halde hjula i gong om nokre år.

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
er enig at det sløret må vekk ja er jo greit for de som skal lære de lakenkledde at de kan se hvem de snakker t noe

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Der trur eg du tek feil! I motsetnad til hankjønnselevane, har hokjønnselevane større ambisjonar, og det same gjeld mange innvandrarar som ynskjer å nytte seg av det norske tilbodet.
Dessutan er det for få etniske nordmenn til å halde hjula i gong om nokre år.
Bare synd at de sjelden får brukt utdannelsen til noe. De mest tilslørte er vel også de mest undertrykte, som det er liten sjans for at kommer ut i arbeid.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.431
Sted
Torget vurderinger
0
Bare synd at de sjelden får brukt utdannelsen til noe. De mest tilslørte er vel også de mest undertrykte, som det er liten sjans for at kommer ut i arbeid.
At det er ein samanheng mellom sløret, undertrykkinga, ambisjonane og formalkompetanse er vel meir enn sannsynleg. Spørsmålet er kva som er høne og kva som er egg...

K

knutinh

Gjest
Hva synes du da om reklameplakater som forteller døtrene din at de er for feite og må få silikonpupper for å tilfredsstille vestlige menn?
Hva skal jeg fortelle mine døtre om de spør meg hvorfor disse jentene/kvinnene bruker slør? En gang vi var i Oslo gikk vi bak en dame med hvit "etter annet tildekking "( Hijab?) og min datter sa i fullt alvor: "Se, et spøkelse" Og det er akkurat det det ser ut som.
Barn sier ting rett fra levra. Jeg ser dog ikke hvordan vi skal kunne nekte et voksent menneske å dekke hele kroppen med tøy hvis hun ønsker det. Ekstrem-liberalistene her på forumet kan kanskje være enig med meg der?

Min personlige mening om at fulldekkende tøybit er sosialt begrensende og kan brukes til kvinneundertrykking kan ikke brukes til å forsvare et forbud som innskrenker voksne menneskers friheter så kraftig. Skoleelever er vanskeligere så lenge de er mindreårige. Der har jeg ikke noe svar.

-k

K

knutinh

Gjest
At det er ein samanheng mellom sløret, undertrykkinga, ambisjonane og formalkompetanse er vel meir enn sannsynleg. Spørsmålet er kva som er høne og kva som er egg...
Helt klart. I enkelte arabiske land er dog tilslørede jenter godt utdannede og målbevisste. Som sagt før i tråden så har muslimske jenter mye lettere for å tilpasse seg det norske systemet enn deres brødre. Dette på tross av (eller på grunn av?) avvikene mellom vestlig og muslimsk kvinnesyn.

-k

A

Affa

Gjest
Teltkjerringer er uønsket i norsk arbeidsliv. Selv ville jeg aldri respektere en kollega som så slik ut. Aldri ansette en. Hvem i helvete tror de at de er? Zorro? Dick Turpin? Jesse James? Det samme gjelder de idiotene som tviholder på den forbanna mullahstilen med heklelue og Børre Knutsen skjegg. De kan alle dra til helvete, dvs. Iran/Irak/Afganistan. Søppel har vi nok av her i landet, vi trenger ikke importere det.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hva synes du da om reklameplakater som forteller døtrene din at de er for feite og må få silikonpupper for å tilfredsstille vestlige menn?
Barn sier ting rett fra levra. Jeg ser dog ikke hvordan vi skal kunne nekte et voksent menneske å dekke hele kroppen med tøy hvis hun ønsker det. Ekstrem-liberalistene her på forumet kan kanskje være enig med meg der?

Min personlige mening om at fulldekkende tøybit er sosialt begrensende og kan brukes til kvinneundertrykking kan ikke brukes til å forsvare et forbud som innskrenker voksne menneskers friheter så kraftig. Skoleelever er vanskeligere så lenge de er mindreårige. Der har jeg ikke noe svar.

-k
Angående det første kan jeg berolige deg med at det provoserer meg omtrent like mye. Forskjellen er at her er det ikke  nærmeste familie som  presser, men faktisk det "frie" samfunnet. Det er jo litt ironisk at jo friere det blir, jo mer press blir det også på å være mest mulig lik og perfekt og kroppsfiksert.

Hvor realistisk er det å tro at disse kvinnene velger dette selv, uansett hva de sier?
Norge er kanskje det landet i verden hvor likestillingen er kommet lengst, men nå føler jeg at vi har vært på toppen og er på vei nedover igjen. Samfunnet er i ferd med å forandre seg, og det er ikke til det bedre. Den kulturelle påvirkningen fra endel av våre nye landsmenn påvirker også mitt og mine døtres liv og innskrenker deres frihet. Og vi våger ikke å stå imot, stadig ser vi små steg i retning av å akseptere at kvinner ikke nødvendigvis skal ha de samme rettighetene som menn. Foreløbig gjelder det først og fremst våre nye "landskvinner" som om ikke det er ille nok, men det vil også smitte over og påvirke  alle andre kvinner etter hvert tror jeg. Hvis vi ikke setter ned foten og sier at dette godtar vi ikke. For det gjør i alle fall ikke jeg.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,845794,00.html

K

knutinh

Gjest
Angående det første kan jeg berolige deg med at det provoserer meg omtrent like mye. Forskjellen er at her er det ikke  nærmeste familie som  presser, men faktisk det "frie" samfunnet. Det er jo litt ironisk at jo friere det blir, jo mer press blir det også på å være mest mulig lik og perfekt og kroppsfiksert.
Hva men norske familier som presser norske kvinner til å "gjøre seg ferdig" med utdanning og karriere-stige før de får barn, og dermed økt sannsynlighet for misdannelser og skader når de endelig får barn? Det er jo akkurat det samme: Mors og Fars velmente ønsker om en best mulig framtid for barnet (enten det er en solid norsk karriere uavhengig av mannen eller et "ærbart" rykte i et norsk-pakistansk miljø) gir konsekvenser som er uheldig (den norske jenta får økt sannsynlighet for fosterskader, og den pakistanske jenta mister muligheten til å få venner og integrere seg utenfor familien)
Hvor realistisk er det å tro at disse kvinnene velger dette selv, uansett hva de sier?
Hvor realistisk er det at Norske kvinner tilbringer mange timer i uka på helsestudio, slanker seg regelmessig, er deprimert over sin egen kropp etc frivillig? Poenget mitt er bare at det finnes mange slags friheter og ufriheter. Selv om jeg foretrekker summen av friheter og ufriheter i vårt samfunn, så betyr det ikke at vi kan by på bare fordeler og andre kulturer har bare ulemper.

Den kulturelle påvirkningen fra endel av våre nye landsmenn påvirker også mitt og mine døtres liv og innskrenker deres frihet. Og vi våger ikke å stå imot, stadig ser vi små steg i retning av å akseptere at kvinner ikke nødvendigvis skal ha de samme rettighetene som menn. Foreløbig gjelder det først og fremst våre nye "landskvinner" som om ikke det er ille nok, men det vil også smitte over og påvirke  alle andre kvinner etter hvert tror jeg. Hvis vi ikke setter ned foten og sier at dette godtar vi ikke. For det gjør i alle fall ikke jeg.
Tja. Mange Norske jenter og kvinner sier jo rett ut at de foretrekker menn med utenlandsk kulturbakgrunn nettopp fordi de er "menn" og ikke myke dyptfølende som trenger kleenex for å se en Meg Ryan-film og leverer bilen på verksted for å legge om til vinterdekk. Smaken er så forskjellig.

Mitt syn er at kvinner selvsagt skal ha de samme muligheter som menn, f.eks utdanning, jobb, lønn, fritid. På samme måte skal innvandrere, samer, og hva det nå måtte være ha alle muligheter åpne. Men det betyr ikke på død og liv at de MÅ bruke disse mulighetene. Det er vel der jeg er i utakt med de ledende likestillingskreftene.

mvh
Knut

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Teltkjerringer er uønsket i norsk arbeidsliv. Selv ville jeg aldri respektere en kollega som så slik ut. Aldri ansette en. Hvem i helvete tror de at de er? Zorro? Dick Turpin? Jesse James? Det samme gjelder de idiotene som tviholder på den forbanna mullahstilen med heklelue og Børre Knutsen skjegg. De kan alle dra til helvete, dvs. Iran/Irak/Afganistan. Søppel har vi nok av her i landet, vi trenger ikke importere det.
Ikke helt i form i dag, Affa? Dette var billige poenger, selv til deg å være.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hva men norske familier som presser norske kvinner til å "gjøre seg ferdig" med utdanning og karriere-stige før de får barn, og dermed økt sannsynlighet for misdannelser og skader når de endelig får barn? Det er jo akkurat det samme: Mors og Fars velmente ønsker om en best mulig framtid for barnet (enten det er en solid norsk karriere uavhengig av mannen eller et "ærbart" rykte i et norsk-pakistansk miljø) gir konsekvenser som er uheldig (den norske jenta får økt sannsynlighet for fosterskader, og den pakistanske jenta mister muligheten til å få venner og integrere seg utenfor familien)
Hvor realistisk er det at Norske kvinner tilbringer mange timer i uka på helsestudio, slanker seg regelmessig, er deprimert over sin egen kropp etc frivillig? Poenget mitt er bare at det finnes mange slags friheter og ufriheter. Selv om jeg foretrekker summen av friheter og ufriheter i vårt samfunn, så betyr det ikke at vi kan by på bare fordeler og andre kulturer har bare ulemper.

Tja. Mange Norske jenter og kvinner sier jo rett ut at de foretrekker menn med utenlandsk kulturbakgrunn nettopp fordi de er "menn" og ikke myke dyptfølende som trenger kleenex for å se en Meg Ryan-film og leverer bilen på verksted for å legge om til vinterdekk. Smaken er så forskjellig.

Mitt syn er at kvinner selvsagt skal ha de samme muligheter som menn, f.eks utdanning, jobb, lønn, fritid. På samme måte skal innvandrere, samer, og hva det nå måtte være ha alle muligheter åpne. Men det betyr ikke på død og liv at de MÅ bruke disse mulighetene. Det er vel der jeg er i utakt med de ledende likestillingskreftene.

mvh
Knut
Nå synes jeg du er litt ute på viddene igjen. Norske kvinner som presses til å gjøre seg ferdig med utdannelsen så lenge at de har økt fare for å få barn med misdannelser har jeg aldri hørt om, da er de godt oppe i 30-årene, og da er man stort sett langt hjemmefra for lenge siden. Dette blir noe søkt. Mulig noen selv velger dette, men at det er press fra familie...vel, vel...
Da er det vel heller et større problem at menn foretrekker kvinner med mindre utdannelse enn seg selv, og de skal også tjene mindre. Et eller annet med selvbildet, forstå det den som kan...
Jeg synes du bagatelliserer mange problem i samfunnet i dag som for mange er såpass viktig at det faktisk betyr liv eller død. Norske kvinner har også sitt å slite med, slanking osv., men det er ingenting i forhold til den ufriheten, undertrykkingen, volden og faren for å bli drept av nærmeste familie mange kvinner av utenlandsk bakgrunn vokser opp med i Norge i dag.
At noen norske kvinner sier at de liker "macho" menn (type kvinneundertrykkende drittsekk), vel spør de igjen etter noen år med en sånn, så tenker jeg synet har forandret seg.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.396
Sted
Holmestrand
Og så har vi disse bunadsgreiene som mødrene truer på barna sine 17. Mai og andre festlige anledninger.
Æ`kke sikkert ungene liker det. :)
Det er vel litt drøyt å sammenligne bunad med tvungen maskering?

Topp Bunn