Juss og økonomi Foreldrepenger/pappermisjon - utbetaling

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.516
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Er vel som vanlig ute i seneste laget, men jeg skal vel ta noen uker pappapermisjon om ikke så alt for lenge.

Har i grunn lest meg frem til at jeg har krav på 12 uker.

Så er mitt spørsmål...hvordan fungerer dette med innrapportering og koordinering med arbeidsgiver/NAV....? (Jeg har hverken lyst eller spesiellt god mulighet til å være borte fra jobb så mye, men det er jo greit å hente ut en stønad dersom det lar seg gjøre)

Kan jeg feks melde fra til NAV at jeg tar 12 uker 100% permisjon, og få fullt med foreldrepenger derifra, og så jobbe litt på timesbasis i jobben min og få betalt for det antall timer jeg jobber. Eller er det arbeidsgiver som innrapporterer hvor mye permisjon jeg tar...?

Mvh
OMF

N

nb

Gjest
Du kan ta den ut over lengre tid, f.eks ta den 3 dager i uken eller hva nå du og arbeidsgiver måtte bli enige om. Du kan neppe få bealt fra begge steder. Du kan ta mindre enn 12 uker selvsagt, men da får du ikke noe fra NAV for tiden du ikke tar ut.

Det er for øvrig som regel arbeidsgiver som betaler ut til deg så søker de refusjon fra nav for inntil 6G,

Jeg tror faktisk ikke du har lov til å jobbe i stønadsperidoen med mindre det er eksplisitt avtalt på forhånd og godkjent av NAV.

Jeg antar at det du ser på vil bli regnet som trydgesvindel uten at jeg er jurist.

Nå sier du ikke hvor sent ute du er, men om du er så sent ute at mors stønadsperiode er over så mister du retten til støtte end of story. Dersom det er aktuelt å ta utsatt permisjon for deg (dvs senere enn rett etter mors permisjon) så må dette søkes om før mors støndadsperiode er over. Det er MANGE i Norge som tabber seg ut på dette.

C

cruiser

Gjest
Innrapportering er ett skjema man fyller ut hvordan man ønsker/har planlagt å gjøre det. Det er veldig fleksibelt hvordan man kan gjøre det. Det er veldig fleksibelt slik at man f.eks kan ta 1 dag i uka i 60 uker. Det viktigste er vel egentlig å benytte seg av fedrekvote ettersom den ikke kan benyttes av mor slik at den totale permisjonen ikke forkortes

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.516
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Takker for svar!
Vi er foreløpig i forkant av fødsel - så har fremdeles litt tid.

Er også klar over at løsningen er fleksibel, men er av ulike grunner (Blant annet at kompensasjonen fra NAV er en del lavere enn lønn og at jeg liker å jobbe) ikke å ta ut så mye permisjon.

Mvh
OMF

C

cruiser

Gjest
Det blir dyrere å evt ikkee ta ut full fedrekvote med mindre begge kan begynne å jobbe tidligere om det praktisk skulle la seg gjennomføre i og med fedrekvote ikke kan overføres mor. Det kan jo være lysta blir større når man (igjen?) en liten krabat krypende på stuegulvet og rekoner elementene dine :)

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.080
Torget vurderinger
29
For oss offshoreansatte er det en fin løsning på dette. Pappapermen deles opp, og tas ut i avspaseringsperiodene = mere penger til Hifi:)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.149
Ideen med greia er vel at pappa skal få mer tid til å bli kjent med krabaten, ikke at man skal få mer penger. Dessuten er det i noen tilfeller vansker med barnepass i tiden fra mor begynner å jobbe igjen frem til krapylet begynner i barnehage.
Sette jobben foran avkommet? Fyyyy!!!

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.107
Torget vurderinger
2
er det ikke noe med at man må registrees seg før 3 november året før første fullmåne etter pinse for å få optimalt uttak?.

Forøvrig er pappapermen en dyr løsning som som vil bli aviklet,men først når 68erne merker at pensjonen deres blir mindre grunnet overforbruk av trygd
. Dere får klare dere med en uke perm slik jeg hadde.....:p:p:rolleyes:. Kvinnfolka får holde seg hjemme og amme og oppdra barna slik som i gamle dager, da er det håp om å få servert middag på slaget 17.00 slik det skal være..:p

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.107
Torget vurderinger
2
Dere offshorebaroner har jo perm 67% av året uansett....
Balle som abrfe er litt misunnelig

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.516
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ideen med greia er vel at pappa skal få mer tid til å bli kjent med krabaten, ikke at man skal få mer penger. Dessuten er det i noen tilfeller vansker med barnepass i tiden fra mor begynner å jobbe igjen frem til krapylet begynner i barnehage.
Sette jobben foran avkommet? Fyyyy!!!
Vel - nå har jeg til tider problemer med å skjønne "ideen med greia" - hos oss er det slik at mor er hjemme, og kommer til å være det også. Krapylet skal tas med keisersnitt, og siden vi har en 10 åring og en 2,5 åring i huset fra før - så hadde vi både trengt og jeg ønkser å være hjemme de første 6 ukene etter fødselen, hvor mor ikke kan bære så mye. Det er de eneste 6 ukene jeg ikke kan ta - så hva hensikten med systeme er - kan være litt uklart for min del.

Derimot fant jeg et par linker som er aktuelle:
FORELDREPERMISJON - Får pappaperm-penger når de har fri NA24

Bonus og foreldrepenger samtidig? Ja, takk! - DN.no

Så - da må vi trolig få en sykemelding for at jeg skal få lov til å være hjemme og hjelpe til de første 6 ukene, også får vi ta de opprinnelgie 12 ukene i ferien de kommende årene. Så da går det seg vel til!

Hvorvidt jeg prioriterer jobben fremfor barn tror jeg du har for lite kunnskap om mitt privatliv til å vurdere!

Mvh
OMF

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.045
Torget vurderinger
4
Jeg er selvstendig næringsdrivende og tar det ut i ferier over 2 år. Sommer, høst, jul, vinter og påskeferie blir nå pappaperm :) Pass på at du fyller papirene riktig ut... fikk dem i retur ja men det ordna seg.

Topp Bunn