Foretrukne teknologier / Matching

Hvilken kombinasjon foretrekker du?

• CD/HD - ICE/Klasse D/T - Dynamisk høyttaler

Stemmer: 0 0.0%
  • CD/HD - ICE/Klasse D/T - Horn

• CD/HD - ICE/Klasse D/T - Elektrostat

• CD/HD - Transistor - Dynamisk høyttaler

• CD/HD - Transistor - Horn

• CD/HD - Transistor - Elektrostat

• CD/HD - Rør - Horn

• CD/HD - Rør - Elektrostat

• Vinyl - ICE/Klasse D/T - Dynamisk høyttaler

• Vinyl - ICE/Klasse D/T - Horn

• Vinyl - ICE/Klasse D/T - Elektrostat

• Vinyl - Transistor - Dynamisk høyttaler

• Vinyl - Transistor - Horn

• Vinyl - Transistor - Elektrostat

• Vinyl - Rør - Dynamisk høyttaler

• Vinyl - Rør - Horn

• Vinyl - Rør - Elektrostat

• Annet

• Totalt antall stemmer
    1

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Interessant å se hvor mange som foretrekker hva.
(HD=hard disk og squeezebox eller lignende)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.997
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Foretrukne teknologier

Skal vi begrunne det?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Foretrukne teknologier

Dette blir vel omtrent som et "hva spiller du på" spørsmål, og ca. like opplysende? Her i stua står det CD/vinyl > transistor > dynamiske høyttalere, men jeg tror alle de andre kombinasjonene potensielt kan låte akkurat like bra. Hva gjør jeg da?

Det å foretrekke noe betyr vel ofte bare at en har hørt for lite av det en ikke foretrekker, eller abonnerer på dogmer. Eller begge deler.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.902
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Foretrukne teknologier

CD/HD - Rør - Horn
Men det er fordi jeg har det selv og liker det. Vinyl har jeg ikke, men kunne tenke meg å prøve.
Tror forsåvidt at cd/hd - transistor - dynamiske høyttalere vil vinne avstemming dersom et tilstrekkelig antall stemmer. Grunnen er jo veldig enkel. Det er det flest sitter med hjemme.

Veldig misvisende egentlig også. ICE er transistor. Ville heller delt opp i:
transistor
rør

evt.

klasse a
klasse ab
klasse d/t
rør

Det at ICE er ensbetydende med alle klasse D (ofte kalt digitalt) synes jeg kan virke litt misvisende.

EDIT: Kanskje denne tråden kan bli til den "matchingstråden" som jeg etterspurte i den famøse Icepower tråden på ørti sider? Spør derfor trådstarter. Kunne du tenke deg å endre overskriften til noe annet?
"Teknologier og Matching" feks.? - eg berre spyr.. :-X

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.997
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Foretrukne teknologier

litt veldig.

Mine 2/1000.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Foretrukne teknologier

Valentino skrev:
Skal vi begrunne det?
Gjerne det. Her er bare HFS-reglementet begrensningen.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.726
Torget vurderinger
2
Foretrukne teknologier

Jeg liker best det jeg har, fordi det er det jeg har.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.997
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Foretrukne teknologier

Hokay.

Datalagret musikk er å foretrekke fordi det er hendigere enn vinyl og fordi musikken jeg spiller mest ofte har godt av de 20dB ekstra dynamikkområde 16 bit digital kan gi i forhold til vinyl. Men jeg har en brukande platespiller og et vinylbibliotek jeg er veldig glad i.

Bruker Klasse D (B&O ICEpower) fordi de er fortreffelige høyttalermotorer og er kompakte med lite spillvarme Det siste er viktig når man ønsker at elektronikken ikke skal dominere for mye.

Dynamiske høyttalere (trad. apekistetype) fordi det er det jeg er vant med...
De jeg har har dessuten mye av den elektrostatiske vektløsheten over seg. Ja, og de går helt ned. Og selv om kona synes Df Concerto Domus var penere synes jeg høyttalersystemet mitt inkl. suber er riktig diskret til fullrange å være. Apropos matching: Høyttalerne mine er hovedsakelig utviklet med ICEpower som motor.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Foretrukne teknologier

bambadoo skrev:
CD/HD - Rør - Horn
Men det er fordi jeg har det selv og liker det. Vinyl har jeg ikke, men kunne tenke meg å prøve.
Tror forsåvidt at cd/hd - transistor - dynamiske høyttalere vil vinne avstemming dersom et tilstrekkelig antall stemmer. Grunnen er jo veldig enkel. Det er det flest sitter med hjemme.

Veldig misvisende egentlig også. ICE er transistor. Ville heller delt opp i:
transistor
rør

evt.

klasse a
klasse ab
klasse d/t
rør

Det at ICE er ensbetydende med alle klasse D (ofte kalt digitalt) synes jeg kan virke litt misvisende.

EDIT: Kanskje denne tråden kan bli til den "matchingstråden" som jeg etterspurte i den famøse Icepower tråden på ørti sider? Spør derfor trådstarter. Kunne du tenke deg å endre overskriften til noe annet?
"Teknologier og Matching" feks.? - eg berre spyr.. :-X
Greit nå? Det bør jo stå så folk flest skjønner det...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg synes det er mange vellykkede alternativer her, jeg. Og mange oppsett og konstruksjoner faller utenom.

Personlig planlegger jeg for eksempel å sette en rørpre foran et klasse D effekttrinn. Hvor havner det i oversikten?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.902
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
roffe skrev:
Jeg synes det er mange vellykkede alternativer her, jeg. Og mange oppsett og konstruksjoner faller utenom.

Personlig planlegger jeg for eksempel å sette en rørpre foran et klasse D effekttrinn. Hvor havner det i oversikten?
Finnes et "annet" alternativ.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
bambadoo skrev:
roffe skrev:

Finnes et "annet" alternativ.
ahhh.... Takk. :)

K

KindOfBlue

Gjest

Jeg fant ikke dette alternativet, Viktoria Mullova på violin er min foretrukne teknologi, gjerne matchet i mitt lytterom. (sukk)

Ellers har jeg CD/HD - ICEpower i aktive høyttalere med innebygd DAC. Men jeg ser noen fleksibilitetsmuligheter ved å ha DAC utenfor, som jeg er uten i dag, men som ikke er noen fare innen overskuelig tid. Jeg krysset av for dynamiske høyttalere ovenfor.

Dette har jeg valgt etter å ha sammenlignet med en del andre muligheter, hvor jeg opplevde fabelaktig lyd i anlegg som representerer flere av alternativene i listen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
roffe skrev:

Det blir for mange alternativer dersom de skal favne alt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Øh...

Hva har denne tråden med forskjeller og testmetodikk å gjøre?
Poenget var liksom å få flest mulig til å krysse av, og det forutsetter at det ligger på Hifi Generelt...

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.997
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den har iallefall med forskjeller å gjøre, selv om noen av forskjellene ikke nødvendigvis har med opplevde forskjeller å gjøre.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Jaja, får diskutere landslagsdrakter i stedet da. På denne siden er det jo tilnærmet folketomt...

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Lurer litt på de to som har svart annet. Hva spiller dere på?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
General8 skrev:
Mange muligheter; fra 78rpm via alskens tunere (som jeg faktisk skulle være tilbøyelig til å holde høyt) til MP3-spillere.

Mvh Vidar P

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.902
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei godtfolk. Etter en runde på moderator/høvding kammerset så fant vi ut at vi flytter tråden til hifi-generelt. Lar den ihvertfall stå her en god stund for å få et representativt utvalg av stemmer. Kan være interessant å se resultatet av denne avstemmingen og grunnlaget for nettopp de valgene folk har tatt. Dette kan også lære oss bedre å kjenne og samtidig lettere respektere at andre har tatt andre hifi-valg enn deg selv.

Happy voting :)

bamb - jo og litt sånn moderatorstatus on/off

EDIT: Så kom igjen rørfolk - trykk på mentometerknappen ;D ;D

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg har HD->Transistor->Dynamiske høyttalere. Skulle jeg valgt nå, ville jeg undersøkt MYE rundt aktiv deling og 6 kanaler ICE. Mulig det blir en slik løsning etterhvert.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.829
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Godt tiltak og takk til trådstarter. Som kjent må vi alle gjøre et par overveielser her på jordskorpen, og ved denne anledningen ble min slik: Hva betyr "foretrekker"? Er det den kombinasjonen jeg anvender hyppigst eller den som i enkelte gylne øyeblikk lyder best? Fornuft eller følelser? Jeg velger fornuften her og krysser av for cd. Og rør, selvfølgelig.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Det ble vinyl-rør-dynamisk på meg, men ikke fordi det er det eneste riktige for meg, men det jeg bruker mest nå. Men jeg har et anlegg med vinyl-transistor-dynamisk også, og jeg liker det også godt. Det står på soverommet. I tillegg har jeg musikk på harddisk som spilles via skvisboks og dac..

Jeg liker å prøve forskjellig, jeg, kunne godt tenke meg å prøve ICE eller klasse D i et oppsett med aktiv deling etter en rørpre, for eksempel. Men enn så lenge trives jeg så godt med den lyden jeg har, at musikklytting ikke er noe problem for meg ;D

U

utgatt60135

Gjest
CD >Transistor >Elekrostat

CD - Vil kunne trekke frem et yndlingsalbum fra hyllene.

Transistor - En supergod integrert klasse A/B for 10 år.

Elektrostat - De har så mange styrker som jeg setter pris på om rommet tillater. Unngår da helst sub for enkelhet og topp integrering.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.760
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Foretrukne teknologier

Lille_Adam skrev:
Her i stua står det CD/vinyl > transistor > dynamiske høyttalere, men jeg tror alle de andre kombinasjonene potensielt kan låte akkurat like bra. Hva gjør jeg da?
da stemmer du for vinyl, rør og horn! ;D

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Antall liker
1
Dette rimer dårlig? Stor del foretrekker vinyl\rør\horn. Men kjenner jeg like stor andel hifikompiser som kjører det? Nei!(utenom meg selv he, he). Jeg gjør i praksis det jeg liker, realisere mitt drømmesysytem (innenfor min økonomi da). Tror du skulle skilt på hva folk kunne tenkt seg og hva de virkelig har. Det hadde vært gøy! For mange drømmere og tøffelhelter her!

For meg likner dette på amcar gutta som kjørte mest Toyota; brukte lite suppe og slapp å skru he, he.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.997
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har jeg i det siste kommet til å nevne at jeg faktisk spiller på drømmeoppsettet mitt? 8)

R

RL69

Gjest
Krysset av for CD/HD - Transistor - Elektrostat.

Spillte på dette i perioden 1992-2000, avbrudt av en lettere "hjemme-kino feber" som varte ut 2007. I 2008 er det tilbake til elektrostater. CD'en er byttet ut med HD.
...mmmmmm, blir nok med dette oppsettet en stund.

MVH
KOL69

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Valentino skrev:
Har jeg i det siste kommet til å nevne at jeg faktisk spiller på drømmeoppsettet mitt? 8)
Det er mer enn jeg kan skryte av, men det er bare et spørsmål om dager.... 8)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.997
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kjører du en liten oppdatering av anleggstråden din da BT, med noen fine fotografier og slikt?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
General8 skrev:
Spørsmålet er ikke hva man spiller på, men hva man foretrekker. Jeg foretrekker kl D som driver dynamiske elementer i bassen, mens i mellomtone og diskant foretrekker jeg mer eksotiske høyttalerløsninger som f.eks. elektrostater, rundtstrålende elementkonfigurasjoner (eksepelvis B&O BL5 eller MBLs radialstrahler) eller varierende koaksialkonfigurasjoner. Disse kan drives av det som matcher best, rent teknisk, men jeg må vel medgi at jeg opplever at en rørpre ofte gir det lille ekstra til mellomtonen.

Som kilde spiller det ingen rolle for meg lydmessig, men jeg eier ingen vinylsamling nå, og jeg kan vel si at jeg foretrekker CD/HD/SACD. Men det er DACen og innspillingen som etter min mening er viktigst for lyden her, ikke hva slags format den er lagret på.
Jeg har veldig tro på aktiv deling, og har ingenting imot å blande teknologier i den forbindelse.

Som du ser er det vanskelig for meg å velge ett av valgene, derfor blir det "annet" for meg.

S

slowmotion

Gjest
Jeg stemte CD/HD - Rør - Horn ...

Men jeg kunne like gjerne stemt "annet" ...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Statistikken så langt bekrefter noen av inntrykkene jeg har fra før. Det er stort mangfold i hobbyen vår. Det var jo dette jeg ønsket å få fram med denne tråden, og som jeg synes er viktig for interessen rundt hifi.

Den "tradisjonelle" kombinasjonen med CD/HD - transistor og dynamiske høyttalere står fortsatt sterkest, men er på vikende front, kun foretrukket av under 20 % av oss.

Det kanskje mest oppsiktsvekkende er at Vinyl - Rør - Horn, er tilnærmet like populær. Dette er altså en kombinasjon som avviker fra den forrige på alle punkter. Jeg har jo sett at det er interesse for denne kombinasjonen, med et eget rør og horn-laug i Oslo. Var det noen som sa synergi? Det er også mange som befinner seg et sted i mellom denne og den tradisjonelle kombinasjonen.

God nr. 3 er hittil CD/HD - ICE/Klasse D/T - Dynamisk høyttaler. Dette er en mye omtalt kombinasjon her, og her er det også snakk om synergi. Men i motsetning til den forrige er det få som befinner seg mellom denne og andre kombinasjoner.

Det man også kan lese ut fra statistikken er at vinyl har en renessanse, og at de fleste som foretrekker vinyl også liker rør.

I forsterkerveien er rør mest populært (50 %), mens ICE med venner har fortsatt en vei å gå, med 15 %.

Dynamiske høyttalere har dobbelt så mange tilhengere som horn, mens de som sverger til elektrostater er en liten, eksklusiv gjeng, som ikke vil se noe klasse D i kjeden.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
BT skrev:
Dynamiske høyttalere har dobbelt så mange tilhengere som horn, mens de som sverger til elektrostater er en liten, eksklusiv gjeng, som ikke vil se noe klasse D i kjeden.
Elektrostater er jo spennende, spør du meg. Jeg er fortsatt avstandsforelsket i både Quad ESL-63 og de nye ESL-2905.

Det er vel ingen bombe at kombinasjonen kl D og elektrostater ikke har så mye støtte. Elektrostater har ofte en meget krevende impedans i diskantområdet, og det er i dette området kl D har sin akilleshæl, nemlig filtreringen på utgangen som gir en høyere utgangsimpedans ved høye frekvenser som igjen gir lav dempefaktor og mer rot i frekvensgangen.

Topp Bunn